husqvarna_svartpilen_801_2




Nový roadster BMW R 12 nineT a cruiser BMW R 12

Německá značka představila očekávanou novou generaci retro roadsteru BMW R 12 nineT. Jako překvapení ji doprovází ještě nový odvozený model pohodovějšího custom cruiseru BMW R 12, který se zařadí do cruiserového stylu po boku BMW R18. A jak se tedy bude lišit Spirit of nineT a Spirit of Easy, jak tyto dva styly výrobce označuje?

Kapitoly článku

Řada R nineT vznikla před deseti lety a původně byla zamýšlená jen jako limitovaná edice k devadesátiletému výročí značky BMW Motorrad. Jenže autentický retro model s vzduchem chlazeným motorem měl na trhu i přes exkluzivní cenovku obrovský úspěch a výrobce navázal i celou řadou odvozených modelů jako modelů Urban G/S, Scrambler a také s jednodušším a levnějším modelem Pure. A teď po deseti letech a ke stoletému výročí značky nám BMW nadělila zbrusu nový roadster nineT.... který přitom pečlivě zachovává všechny charakteristické rysy předchozího nineT. To není až tak velké překvapení, novou verzi R 12 nineT ve fázi konceptu jsme si mohli prohlédnout už v květnu na této akci v Mnichově. Co je tedy na nové nineT tak nové, že si zaslouží tolik pozornosti? Ve stručnosti - inovovaný motor a úplně jiný rám a řízení.

BMW R 12 nineT  - „The Spirit of nineT“,

Začneme motorem, tam je základ shodný s předchozí verzí. To znamená vzduchem a olejem chlazený dvouválec s protilehlými písty o objemu 1170 cm3. Ten prodělal poslední mírnou aktualizaci v roce 2021, aby splňoval normu Euro5, teď za sebou má další modernizaci. Má nový airbox pod sedlem, nové boční kryty a nový výfuk, který slibuje ještě výraznější zážitek ze zvuku motoru. Nový model R 12 nineT 2024 má maximální výkon 109 k při 7 000 ot/min a točivý moment 115 Nm při 6 500 ot/min, tedy v zásadě shodné hodnoty jako u předchozí verze. A nezbývá než souhlasit, že na tomto motoru by bylo škoda cokoli měnit, jak potvrzuje Josef Miritsch, vedoucí oddělení vývoje vzduchem chlazených boxerů BMW Motorrad: „Vzduchem/olejem chlazený motor boxer s novým airboxem má své kořeny v legendárním sportovním boxeru HP 2 Sport z roku 2007, je zárukou suverénního pohonu. Se čtyřmi radiálně umístěnými ventily patří k největším ikonám mezi motory BMW.

Hlavním novým prvkem niteT je nový ocelový mostový rám. Ten nahrazuje hlavní přední a pomocný zadní rám předchozího modelu a podle výrobce je lehčí, jednodušší a má čistší linie díky absenci spojovacích prvků. Kromě toho je zde nově umístěný zadní tlumič, nová hliníková nádrž a vylepšená elektronika se třemi jízdními režimy: Rain, Road a Dynamic. O dva litry se snížil objem nádrže, do které teď můžete natankovat 16 litrů, navíc je nádrž je o 30 mm kratší a vzadu užší. To by mělo podstatně změnit styl posazu jezdce, jízdní pozice teď bude blíž k řídítkům a celkově bude víc váhy na přední kolo. S tím souvisí i další změna v geometrii, úhel řízení teď je 62,3° v porovnání s předchozí hodnotou 64.5, o 2,4 cm se prodloužil i rozvor. Nové nineT nadále jezdí na sedmnáctkách obutých do shodných pneumatik jako dříve, tedy 120/70 ZR17 a 180/55 ZR17. Provozní hmotnost klesla z 222 kg na 220 kg, což logicky souvisí s lehčím rámem a menší nádrží.

Novinka dostala radiální čtyřpístkové brzdové třmeny a plovoucí brzdové kotouče o průměru 310 mm, v záloze je už ve standardu připravené zasáhnout BMW Motorrad ABS Pro s aktivací na rovině i v zatáčkách. BMW v prvních materiálech zmiňuje také „modulární konstrukci“, to znamená snadnou volbu základních prvků. Co to znamená? Podobně jako si nové R1300GS můžete objednat v ryze terénním odlehčeném provedení, nebo naopak zvolit silničně cestovní mašinu pro jízdu ve dvou, i nové nineT teď bude možné rovnou z fabriky objednat v hodně odlišných verzích. Plně nastavitelné odpružení se zdvihy 120 mm vepředu i vzadu bude ve všech verzích stejné, ale styl kapotáže, provedení sedla či nádrže budou umožňovat objednání hodně rozdílných mašin. A to ještě musím zmínit dva krásné analogové budíky ve standardu! Pokud by o nineT uvažoval někdo posedlý modernou a toužil po konektivitě, může si stroj objednat s placatým TFT displejem a doplnit ho držákem na mobil.

Když to shrnu, BMW u mě má obrovskou pochvalu, že zachovalo všechny hlavní rysy nineT, tedy celkový charakter a design a podmanivý vzduchem chlazený boxer. Citlivé změny umožní jeho výrobu i v dalších letech, a přitom se podařilo zachovat výkon i krouťák. A úplně nový rám a podvozek, to slibuje lepší ovladatelnost, jen je otázkou, jestli to nebude až moc „hodné“ a dokonalé svezení. Přeci jen první verzi nineT jsme milovali i kvůli tomu, že to občas byl ten trochu neurvalý oldschool divoch, no, už se těším na první svezení. Velká pochvala míří i ke krásným klasickým budíkům, displej je jen jako volitelná možnost. A jak se příchod nového modelu projevil na ceně? Nový model BMW R 12 nineT v základní černé metalíze začíná na částce 427 tisíc. Dále je v nabídce i zelená metalíza, pokud vás na fotkách stejně jako mě zaujala nádherná verze z broušeného hliníku s červeným rámem Option 719 „Aluminium“ a komplet všemi volitelnými doplňky včetně rychlořazení Shift Assist Pro, připravte si ještě sto tisíc navíc.

Promo video roadsteru BMW R 12 nineT

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

BMW R 12 - „The Spirit of Easy“

Úplnou novinkou je nový cruiser, odvozený od modelu R 12 nineT. Cruiser je celkově pojatý jako klidnější, nižší cestovní model a jako doplněk k řadě cestovních cruiserů BMW R18. Zatímco roadster jezdí na sedmnáctkách, R 12 s téměř shodným rámem volí kombinaci devatenáctipalcového kola vepředu a šestnáctky vzadu, obuté do užších pneumatik 100/90 R19 a 150/80 R16. S nižší stavbou souvisí i kratší zdvihy odpružení 90 mm vepředu i vzadu. Rám ale není tak úplně stejný jako u nineT, má úhel řízení 60,7° a to se promítá i do rozvoru 1520 mm. Stejně jako u nineT se o odpružení stará    plně nastavitelná upside-down vidlice vepředu a rameno Paralever vzadu, které je nyní umístěné v ose s upraveným tlumením v závislosti na propružení, shodné jsou i brzdy.

Dalším velkým rozdílem vedle jiných kol je ocelová nádrž o objemu 14 litrů s klasickým tvarem, připomínající takzvané „toaster“ nádrže modelů BMW /5 ze 70. let. Ta u nového BMW R 12 zdůrazňuje typický designový styl cruiser a v kombinaci s jednomístným sedlem a nízko umístěným zadním blatníkem tvoří klesající linii. Design cruiseru se odráží také v uvolněné jízdní pozici s nízkou výškou sedla jen 754 mm nad zemí a širokými řídítky. K tomu krásně jednoduchý kulatý světlomet, to je v dnešní době plné divokých kreací jistý recept na úspěšný design. Tak si tak říkám, co mi to s tím dvojitým výfukem připomíná? Taky tam vidíte kousek toho bývalého charismatického modelu Griso? Každopádně retro laděné cruisery jako Guzzi V9 či Honda Rebel teď budou mít hodně silnou konkurenci.

Motor o objemu 1170 cm3 je v podstatě stejný jako u výše zmíněného nineT, ale je naladěný pro vyšší točivý moment ve středním pásmu. Výsledkem je maximální výkon 95 koní při 6500 ot/min a točivý moment 110 Nm při 6000 ot/min. To je v maximálních hodnotách o něco méně než u roadsteru nineT, na druhou stranu právě tyto nižší parametry umožňují nabízet i verzi se sníženým výkonem na 35 kW pro držitele řidičáků A2. Posledním rozdílem v motoru je nabídka jízdních režimů, zatímco nineT má tři módy, tady jsou dva režimy "Rock" a "Roll", stejně jako u řady BMW R18. Cruiser je také hlavně kvůli ocelovému provedení nádrže o 7 kilo těžší, ale celková hodnota je na tuto třídu pořád hodně příznivá, pouhých 227 kg provozní hmotnosti.

Pohodovější svezení cílené i na klidnější jezdce se projevilo i jednodušší přístrojovkou s jediným budíkem tachometru, ale i tady lze sáhnout do originálního příslušenství a doplnit otáčkoměr, případně malý displej, který by se zase mohl hodit pro verzi s ochranným plexištítem. Součást standardní výbavy je USB-C a 12V zásuvka, elektronika zase už ve standardu zahrnuje kontrolu trakce DTC a regulaci točivého momentu motoru. To samé platí pro bezklíčkový systém Keyless Ride, adaptivní světlomety Headlight Pro už ale patří ro příplatkové výbavy. Nový model  BMW R 12 by stejně jako nineT měl přijít prvním zákazníkům už v březnu a ponese na sobě cenovku 345 900 korun za základní verzi.

Promo video cruiseru BMW R 12

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 30 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
ZM1200 přispěl 15 Kč
Dan66 přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist