globalmoto_duben_nolan




BMW ukázalo prototyp M 1000 XR, sériová verze přijde zřejmě ještě letos

Přišla vám Ducati Multistrada V4 Pikes Peak s výkonem 170 koní příliš slabá na sportovní dovádění v horských průsmycích? Řešení pro vás připravují v Mnichově. Zatím existuje jenom jako prototyp, ale BMW rovnou oznámilo, že nabroušené XR bude třetím do party strojů začínajících ikonickým písmenem M.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Bavorská značka letos slaví 100 let a dá se očekávat, že s novinkami nebude zrovna šetřit. Zatím nám letos Němci představili cruiser R 18 Roctane a oznámili podzimní příchod retro naháče R 12 nineT, už loni na podzim potom coby horké novinky pro letošní rok oznámili upravený superbike M 1000 RR a úplně nového naháče M 1000 R. A další stroj se bude držet hodně sportovního, možná až psychopatického zaměření. „V prototypu M 1000 XR nabízíme první pohled na třetí model M v rodině BMW Motorrad v roce jejích 100. narozenin. Vyvinuli jsme M 1000 XR, zkráceně M XR, na základě současných S 1000 XR, S 1000 RR a M 1000 RR, coby sportovní stroj na dlouhé vzdálenosti kombinující cestovní schopnosti s jízdní dynamikou supersportu na silnici i závodní dráze,“ řekl k nově ukázanému stroji produktový manažer BMW Dominik Blass.

Sice si nevybavím, že bych kdy od koho na adresu standardního S 1000 XR slyšel slova jako „líný“ nebo „nejede“, těch 165 koní v cestovní motorce mi vždycky přišlo ažaž, ovšem v BMW vždycky rádi ukazovali, že pro ně neexistují žádné limity a evidentně se najde dostatečně početná zákaznická skupina, která si prostě chce koupit něco fajnovějšího a racionalitu nechává těm druhým. Je to podobný případ jako u Ducati, tam jsou taky na překoňované zhýralosti experti. Ale jestli jsem si doposud myslel, že Multistrada V4 Pikes Peak s nízkým plexi a širokánskými 17“ superbikovými balóny je vrcholem pošetilosti, tak v porovnání s M 1000 XR najednou působí jako takový umírněný motocykl pro vyklidněné jezdce (haha). Protože BMW nám toho k M XR moc neřeklo, ale těch pár údajů, co víme, stojí za to. Emko proti původnímu esku zhublo nějaká tři kila, takže teď s plnou nádrží ukáže na váze 223 kg, a k tomu dostalo čtyřválcový motor s variabilním časováním ventilů ShiftCam ze superbiku S 1000 RR, který je naladěný na rovných 200 koní, které motorku dotlačí až na rychlost 280 km/h! O 16 kg méně, o 30 koní a zhruba i tolik kilometrů za hodinu více než u Ducati. A prý bude ještě M Competition Package, který ještě s těmito údaji dokáže pohnout. V detailu jedné fotky vidíte třeba karbonové ráfky… Kdo si rád tahá triko, že má to nej, už ví, na co začíná šetřit.

Samozřejmě, že emko nevzniklo jenom pouhým namontováním silnějšího motoru. Sice máme před sebou pořád jenom prototyp a nikoli sériovku, ale je jasné, že ta se moc lišit nebude. Boční silueta je stejná, akorát je tady nižší plexi, neboť se změnila i jízdní pozice, jež má být výrazněji orientovaná na přední kolo – prostě očekávejte přinejmenším jiná, nižší řídítka. Při pohledu zepředu vás čeká o dost jiný zážitek než u standardního eska, neboť i tohle emko obdrželo aerodynamická křidélka na bocích krytů chladiče, která rozhodně nepřehlédnete. Jo, s tímhle výkonem a maximálkou v motorce, která původně lákala zákazníky na pohodlnou vzpřímenou pozici, je každá pomoc s udržením předního kola na zemi vítaná. A když už jsme u toho předního kola, na jinak zcela černém stroji se nedají přehlédnout ty modře anodizované závodní brzdiče s logem M, k nimž náleží i radiální brzdová pumpa na řídítkách.

Ať už si o nápadu M 1000 XR myslíme cokoli, jedno je jasné – tohle bude ukrutná silniční zbraň. A jak ukazují prodeje Multistrady V4 Pikes Peak, zákazníků, kteří chtějí více podpořit sportovní náturu původně cestovních strojů, je poměrně dost. Tyhle motorky můžeme brát i jako pohodlnější varianty naháčů, jako jsou Streetfighter V4 nebo S 1000 R. Možná je dobře, že na Pikes Peaku předloni definitivně utnuli kategorii motocyklů, protože jsem si prakticky jistý, že by se tam BMW chtělo s M 1000 XR prezentovat, když na úspěších zde Ducati dlouhodobě docela stavěla (a dodnes staví), a to by zase smrdělo dalším průšvihem. Takhle Němci situovali promo video do reálií závodů Tourist Trophy na Manu a do hlavní role angažovali Petera Hickmana. Kdy přesně se objeví sériové provedení, to zatím netušíme, BMW říká akorát to, že další údaje o M 1000 XR přinese v druhé půli roku 2023.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist