Technika motocyklu - 1. část - údržba

Poměrně často se objevují případy poškození motocyklu z důvodu špatné základní údržby a kontroly, což vede ke zbytečným výdajům a nepříjemnostem při provozu. Většinou jde spíše o neznalost, než o úmyslné zanedbání a za tímto účelem se pokusím přiblížit ze začátku běžné opravy a kontroly, které se budou vyvíjet v popis funkce a oprav složitějších dílů motocyklu.
Při koupi nového stroje dostane nový majitel uživatelskou příručku, jejíž obsah může vyvolat u někoho úsměv na tváři, ale určitě se vyplatí si ji přečíst. Poněkud v nevýhodě jsou ti, kteří koupí moto z druhé ruky. Jezdí tu velká paleta motorek a těžko se vyjádřit naprosto všeobecně.

Technika motocyklu - 1. část - údržba

Kapitoly článku

PNEUMATIKY.


Tlak v pneumatikách měříme ve studeném stavu a hustíme na tlak předepsaný výrobcem. Při zahřátí tlak vzroste zhruba o 10%. Hodnoty u silničních moto jsou přibližně 2,3baru v přední pneumatice a 2,5baru v zadní pneumatice (1 bar = 100kPa = 0,1MPa). Správnou hodnotu je nutno zjistit na daný typ. Při nízkém tlaku je motocykl neklidný zvláště v zatáčkách, při vysokém tlaku odskakuje kolo, protože pneumatiky částečně tlumí nerovnosti. Krosové motorky mají tlak kolem 1 baru, dragstery 0,5 baru. Kromě tlaku je nutné kontrolovat i vzhled pláště (trhliny, praskliny, naražení, porušení kostry) a hloubku dezénu, která má být minimálně 1,6mm. Ráfky je nutné většinou kontrolovat jen po nehodě, jinak nevyžadují žádnou běžnou péči.




BRZDY


Jsou jedním z hlavních bezpečnostních prvků a bez jejich správné funkce prakticky nelze jezdit, přinejmenším si užívat jízdu. Základním principem brzd u motocyklů je užití třecí síly a proto je nutné udržovat styčné plochy v čistotě a uchránit je především před mastnotou. Bubnové brzdy jsou v dnešní době užity jen na lehčích a pomalejších strojích a jejich výhodou je lepší ochrana proti vodě a nečistotám. Opotřebení obložení zpravidla indikuje ukazatel na páce brzdy. Seřízení se provádí dotažením lanka, případně táhla na páce, přičemž zkusíme jestli se kolo při povolené brzdě volně otáčí. Lanka a čepy mažeme plastickým mazivem.


Mnohem rozšířenější jsou brzdy kotoučové s hydraulickými písty. Průběžně kontrolujeme stav kapaliny v nádobkách – její hladinu a čistotu. Nádobka přední brzdy je u brzdové páky na řidítku, nádobka zadní brzdy nad pákou zadní brzdy nebo pod podsedlovým plastem. Výměna kapaliny se provádí po dvou letech.



Brzdové kotouče mají určenu minimální tloušťku (zpravidla vyraženo na kotouči) a nesmí mít velké vrypy, které ovlivňují brzdný účinek a životnost brzdových destiček. Brzdové destičky je nutno vyměnit pokud tloušťka obložení je menší jak 1mm. Obložení lze většinou kontrolovat i při namontovaném brzdiči. V případě zanedbání výměny se stane to, čehož je důkazem následující foto (zadní brzda ZZR 600, vydřený kotouč a naprosto sjeté obložení).




MOTOR


Olej snižuje tření funkčních ploch motoru a při nedostatku dochází k vážným a hlavně nákladným opravám (např. vydření vahadel na obrázku). I špatný olej maže mnohem lépe než žádný, čímž nechci nabádat k používání nekvalitních olejů, ale i drahý olej maže jen v případě, pokud v motoru je. V případě dvoudobých motorů je stálá náplň převodovky a motorový olej je přidáván do paliva, buď před nalitím do nádrže (starší motocykly případně závodní stroje) nebo pomocí olejového čerpadla. V případě odděleného mazání je nutné kontrolovat hladinu nejen benzínu, ale i oleje (většinou plovák s kontrolkou). U čtyřdobých motorů je ve většině případů použit olej pro motor i převodovku společně a množství kontrolujeme olejoznakem (okýnkem v motoru) nebo pomocí měrky, jejíž správné měření je nutné si ověřit. Zpravidla se měří při zasunutí na doraz bez šroubování. Kontrola oleje se provádí při studeném motoru, případně po několikaminutovém odstavení (z důvodu stečení oleje) na rovné ploše na hlavním stojanu nebo při vyrovnaném motocyklu. Hladina by měla být mezi dolní a horní hranicí okénka, případně měrky (značeno Full – Low). U některých motorů je způsob kontroly prováděn pomocí záslepného, případně plnícího šroubu po jehož vyšroubování při správné hladině olej zrovna teče ven (Jawa, BMW-převodovka). Některé motocykly, převážně enduro mají olej v rámu a měrka oleje je v blízkosti řízení. Motorový olej měníme nejčastěji v intervalu 6000 km, u motocyklů s malým obsahem olejové náplně už i po 1000 km. Olejový filtr se mění ob jednu případně i ob dvě výměny tj. 12-18 tis km.


Ventilové vůle čtyřdobých motorů se seřizují v intervalu 6 000 – 40 000 km dle typu motoru, u motorů s hydraulickými podpěrami se mění v případě problémů “hydroštos” (životnost obvykle 100 tis km a více).

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.04
Známkováno: 23x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist