Průvodce skupinovou jízdou

V následujícím článku vám přinášíme pár rad od americké organizace MSF (Motorcycle Safety Foundation), jak si užít zábavné i bezpečné skupinové jízdy. Text vznikl v Americe a obsahuje jen pár základních zásad, ale stále při projížďkách potkávám hodně jezdců, kteří nechápou ani základní princip uspořádání tzv "cik-cak". Uvidíme, když si to všichni přečteme a prohlédneme si signály na konci článku, třeba se spolu při projížďkách lépe domluvíme....

Průvodce skupinovou jízdou
Motorkaření je primárně sólová záležitost, ale pro mnohé motorkáře je jízda v partě - s přáteli při nedělním výletu nebo při organizované vyjížďce v rámci nějakého srazu - vyhledávaným zážitkem.

1) Přijeďte připravení.
Přijeďte včas, všichni by měli mít natankovanou plnou nádrž.

2) Společně proberte trasu a jízdu.
Dohodněte se na trase, zastávkách na odpočinek a na tankování a na signálech (viz signály níže). Určete, kdo pojede první a kdo poslední. V obou případech by se mělo jednat o zkušené jezdce obeznámené se zásadami jízdy ve skupině. Vedoucí jezdec by měl mít přehled o jízdních dovednostech všech členů a jejich zkušenostmi s jízdou ve skupině.

3) Skupina by měla mít únosný počet jezdců, ideálně pět až sedm. V případě potřeby se rozdělte na více podskupin, každá s vlastním vedoucím a koncovým jezdcem. 4) Jezděte připravení. Alespoň jeden člen skupiny by měl mít mobilní telefon, lékárničku a kompletní sadu nářadí, aby se skupina mohla vypořádat se všemi případnými problémy. 5) Udržujte formaci. Střídavá jízdní formace (tzv. jízda "cik-cak" ) umožňuje udržování bezpečných mezer mezi motocykly, takže každý řidič má dostatek času a prostoru k manévrování a reakci na případné nebezpečí. Čelní jezdec jede v levé třetině jízdního pruhu, následující jezdec je nejméně v sekundovém odstupu za ním v pravé třetině jízdního pruhu. Zbytek skupiny udržuje stejnou formaci.


Prodloužená formace v jedné řadě za sebou je vhodná v zatáčkovitém terénu, při špatné viditelnosti nebo na špatném povrchu, při nájezdu nebo sjezdu z dálnice nebo v dalších situacích, kdy je třeba mít k dispozici více prostoru a času k manévrování. 6) Vyhněte se formaci vedle sebe, znamená to omezení prostoru k manévrování. Pokud byste náhle potřebovali udělat kličku a vyhnout se tak nebezpečí, neměli byste na to místo. Určitě nechcete, abyste do sebe narazili řidítky! 7) Pravidelně kontrolujte jezdce za vámi ve zpětném zrcátku. Pokud vidíte, že se jim vzdalujete, zpomalte a nechce ho dojet. Pokud toto budou dodržovat všichni jezdci ve skupině, bude celá skupina udržovat plynulou rychlost, aniž by se někteří členové museli honit aby udrželi tempo. 8) Pokud se oddělíte od skupiny, nepanikařte. Ve skupině byste měli mít předem naplánovaný postup, kde se dát znovu dohromady. Neporušujte předpisy ani nepřepínejte své možnosti, abyste skupinu dojeli. 9) V případě mechanických nebo zdravotních problémů, pomocí mobilu zavolejte pomoc odpovídající situaci.

Signalizace pro skupinovou jízdu.

Stop





Řazení v jedné řadě za sebou





Signalizace směrovek





Zpomalit





Řazení střídavě - "cik-cak"





Tankování





Zrychlit





Nebezpečí na silnici (vlevo ukázat rukou, vpravo nohou)





Zastávka na občerstvení





Jeď na čelo, předjeď





Dálková světla





Zastávka na odpočinek





Následuj mě





Sjezd





Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.79
Známkováno: 33x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist