husqvarna_svartpilen_801_2




Převoz motorky

Občas, chtě nechtě, je potřeba motorku kvůli závadě, počasí nebo dlouhému přesunu převážet jinak než po vlastní ose. Ti šťastnější mají dodávku s plochou pro převoz motorek. Většina z nás je však nucena sáhnout po nějakém více či méně vhodném přívěsu za auto. Pokusili jsme se připravit několik rad, jak motorku bez úhony dovézt do cíle.

Kapitoly článku

Jaký vlek?

Motorku lze převézt v podstatě na čemkoliv, což dokazuje fotogalerie pořízená na několika závodech, kde bylo možné vidět až neuvěřitelné povozy.
Ideální je vlek s ližinami určený speciálně pro převoz motorek. Jeden takový od firmy Agados pracuje (občas velice tvrdě) i v naší redakci. Vlek dokáže uvézt až tři lehčí stroje, což jsme samozřejmě také otestovali, když jsme si do Brna odvezli dva supersporty a skútr na ježdění po depu.

Jak nakládat

U vleku je zpravidla ližina, po které lze snadno s motorkou na vlek najet. Stačí nastartovat, zařadit jedničku a opatrně přes spojku s motorkou vyjet a zatlačit jí až do rámu pro přední kolo v přední části vleku. Pokud nemáte ližinu, můžete opatrně najet po prkně, které si ale důkladně fixujte, aby nemohlo uprostřed nakládání odpadnout  od vleku! A když není ani prkno, nezbývá než napnout síly a motorku na vlek postupně ve dvou nebo ještě lépe ve třech zvednout.
Samozřejmě je potřeba motorku umístit co nejvíce na střed, řízení auta s nevyváženým vlekem není nic zábavného. Po zastavení je vhodné nechat zařazenou rychlost, zabrzděná motorka je zase o něco méně náchylná k pádu. Pokud váš přívěs nemá možnost fixovat přední kolo, vyplatí se také pro kratší převozy gumou „stisknout“ páčku přední brzdy a nechat zabržděný i předek.

Vázání

 Při vázání je ideální začít ukotvením předního kola, když za něj motorku přitáhnete proti přední konstrukci, získá základní stabilitu a bude se snáz přitahovat. Druhým bodem pro připevnění jsou řídítka. Zkusili jsme pro zajímavost motorku připevnit několika typy kurt. První byly klasické pásy s ráčnou a háčky na koncích. Ty jsme spojili k sobě a na smyčce uvázali jednoduchý liščí uzel, který se dá navléknout na rukojeť.
Na druhé straně je smyčka provlečena okem v podlaze vleku. Poté, co jsou takto uvázány smyčky na obou stranách řidítek, můžeme ráčny postupně stahovat, až je přední vidlice téměř na dorazech. Tím je předek dostatečně stažen a motorka stabilně drží. Zadní část jsme stáhli kurtami s jednoduchou přezkou. Ideálním bodem pro přitáhnutí motorky jsou držáky stupaček u spolujezdce, popřípadě podsedlový rám či madla spolujezdce. Opět je třeba rovnoměrně motorku stáhnout a dostat zadní tlumič až téměř na doraz.. Zabrání se tak pohybu motorky při přejetí nerovností, kde by se povolený tlumič stlačil a popruhy by se tak uvolnily.
Nikdy ovšem nestahujte motorku přes sedlo! Potah a výplň sedla se zbytečně (u některých motorek i nenávratně) ničí a popruh po sedle stejně klouže, takže připevnění ani nesplní svůj účel. Ideální je všechny úkony dělat ve dvou, jeden například stlačuje tlumiče a druhý stahuje popruhy, jeden drží motorku a druhý upevňuje kurty, atd…

Speciální popruhy

Chtěli jsme vyzkoušet i jiné metody, než ty, které máme v redakci zaběhnuté, takže jsme si ve firmě Bikers Crown (která mimochodem má i vlastní půjčovnu motopřívěsů) půjčili popruhy speciálně určené pro uchycení na řidítka. Po vybalení a několikaminutové diskuzi na téma „jak to tam sakra patří“ jsme zjistili, že na tom vlastně nic není. Na konci každého popruhu je našitý látkový límec, který se navleče na řidítko a popruhy se navzájem překříží a ukotví k okům v přední části vleku. Motorku pak stačí opět jen stáhnout pomocí dvou ráčen až na dorazy.

Informace o redaktorovi

Matěj Oliva - (Odebírat články autora)
Zdeněk Kindl - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (62x):



TOPlist