Praní přilby

Už je to tady – vaše helma vás má plné zuby a jede do lázní. Vy jako žárlivý majitel pojedete samozřejmě s ní, a budete na její koupání pořádně dohlížet. To se jí ovšem nebude líbit, a tak vyplavou na povrch všechny její mouchy…

Praní přilby

Kapitoly článku

I když nosíte kuklu a myslíte si, že se vás to netýká, je fajn čas od času helmu vyčistit. Ne že by na tom bylo něco složitého, ale minimálně vám třeba tento článek připomene, že to máte udělat. A přestože se většině lidí postup jeví jasně, při hledání na Googlu dostanete od kluků amerických i takové rady jako strčit zabalenou helmu do pračky nebo dokonce do myčky. I když to údajně někdo praktikuje a přilba vypadá na pohled bez újmy, může při takto vysokých teplotách dojít například k rozpuštění lepidel a změně vlastností materiálů, nemluvě o poškrábání.
Jak tedy na to? Pokud máte vyndavací vnitřek, máte z poloviny vyhráno. Pokud ne, máte zřejmě v rukou starší nebo levnější přilbu. V takovém případě vám nezbude nic jiného, než ji prostě čistit celou vcelku. Jestliže si nejste jisti, zda jde vnitřek vyndat, hledejte uvnitř helmy (nebo na krabici, v návodu…) slovíčka jako „removable (liner, padding, atd.)“. Pokud nic takového nenajdete, není to ještě úplná prohra. Nezkoušejte nejdřív boční polstrování, to mají některé helmy napevno, i když mají zbytek vyndavací. Nejlépe to poznáte tak, že je největší prostřední část polstrování napevno po celé své délce přilepená. V opačném případě bude různými způsoby připevněná jen částečně a to tak, že půjde zase zpět přidělat. Někdy i najdete jenom proužek lepící pásky, ten je třeba po vyčištění helmy nahradit za nový.
Dříve, než se do toho dáte, je třeba vzít v úvahu to, že si na uschnutí musíte vyhradit až dva dny. Jestliže se tedy chystáte další den vyjet, nechte to na později, jelikož se nedoporučuje vysoušení nijak urychlovat. A taky druhé úskalí – pokud přilbu rozebíráte poprvé, není od věci si vyfotit, jak bylo polstrování uloženo, nebo si aspoň napsat, co jste vyndali v jakém pořadí. Při pohledu na ještě úplnou přilbu si sice říkáte, že přece snadno poznáte, jak co patří, ale to ještě neznamená, že budete stejného názoru o dva dny později.

Postup

1) Plexi
musí dolů jako první. Každá přilba má trošku jiný systém uchycení, ale většinou stačí něco zmáčknout nebo posunout a plexi je dole. Sundává se, když je úplně otevřené. Teď se vám naskýtá možnost důkladně ho vyčistit včetně míst, kam se nedostanete, když je na přilbě upevněno. Budete se divit, jak snadno se vám bude otevírat po vyčištění částí, za které je uchyceno. Jen dávejte pozor na čištění jeho vnitřní strany – ta bývá často pokryta anti-fog vrstvou a měla by se tak mýt jenom vodou bez čisticích prostředků.
2) Nosní a bradový deflektor
ty sice nemají všechny přilby, ale oba by měly jít bez problému vyndat i vrátit zpět u všech přileb, a tak je škoda toho nevyužít. I tady se nahromadí dost špíny.
3) Vnitřní polstrování
v některých přilbách toho půjde vyndat víc, v některých míň. U starších přileb buďte obzvlášť opatrní při vyndávání zastrčených částí. Ty se mohou po letech přilepit nebo zkřehnout, a tak se vám je může snadno podařit roztrhnout nebo zlomit.
4) Ruční praní
všechno, co se vám podařilo vyndat, teď ručně vyperte. V pračce by to asi taky přežilo, ale to byste se připravili o moment překvapení, jakou špínu jste nosili na hlavě. Použijte nějaký neagresivní prostředek, třeba šampón na vlasy.
5) Sprchování 
zatímco vnitřek necháte trochu odležet, holou přilbu pořádně vykoupejte. Není třeba se bát většího množství vody, tato část bude schnout nejrychleji. Nezapomeňte na větrací otvory, kde uvízne velké množství hmyzu.


6) Ruční praní
zatímco vám z přilby vypadne celá sestava Beatles a smíříte se s tím, co vaše tělo produkuje, není od věci vnitřní polstrování vyprat znovu. Pokud byla nepraná dlouho, možná budete mít vodu špinavou i napotřetí.
7) Schnutí
všechno pečlivě rozložte, aby vám to nikde mokré neshnilo a vy neprali znovu. Vysoušení nijak neurychlujte fény ani sušičkou.
8) Skládání

tak to je opravdu nejobtížnější část celé procedury. Pokud se zrovna nevyžíváte ve skládačkách, tak vás to může stát pořádné nervy, jelikož spoustě dílů se nebude chtít zpátky. Opět musíte být opatrní s těmi, které se zastrkávají. V některých případech bude potřeba obnovit lepidla a lepící pásky.

I když budete pravděpodobně v bodě osm vzteky bez sebe, oceníte ten pocit, až znovu vyjedete.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.24
Známkováno: 55x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist