globalmoto_duben_nolan




Jezdíme dokola: kam, jak a s kým na okruh?

Přestože se nejedná zrovna o laciný způsob zábavy, ježdění na okruhu si získává čím dál větší popularitu. Prohánět se po uzavřené trati sice vyjde poměrně dráž než svezení na běžné silnici, ale investované finance se vrátí v podobě celé řady výhod. Že se na okruhu za rychlou jízdu neplatí pokuty, to je jenom jeden z mnoha bonusů.

Někdo může namítnout, že k tomu aby beztrestně vyzkoušel maximálku svojí motorky mu stačí zajet do sousedního Německa na dálnici. Jistě, ale okruhové ježdění otevírá sportovně založeným jedincům i další možnosti, které žádný autobahn nemůže nabídnout. Když pomineme skutečnost, že s většinou motorek je v zatáčkách o něco víc zábavy než při bohapustém ždímání výkonu na nekonečné rovině, mluví ve prospěch okruhu i další argumenty. Prvním z nich bude pro většinu z nás nejspíš bezpečnost. I když 100% jistotu vám nikdo nezaručí, pravděpodobnost fatální havárie je na uzavřené trati za dané rychlosti mnohonásobně menší než v normálním provozu. Jistě, vyvěšování žlutých vlajek kvůli pádu na trati je pro komisaře denním chlebem, ale  na druhou stranu, bezpečnější podmínky pro svůj kreš nikde jinde nenajdete. Většinou se jedná o sklouznutí po asfaltu s prakticky nulovým rizikem nárazu do pevné překážky, a navíc je vždycky po ruce sanitka s doktorem.
Tím, že na okruhu nemusíte moc řešit okolní provoz, můžete si jízdu naplno užít, a pokud se svými výkony nejste spokojeni, tak nerušeně pilovat a trénovat. Hlavně při agenturních dnech, kde funguje dělení do výkonostních skupin, máte solidní jistotu že na trati nebudou překážet o minutu pomalejší jezdci. Výjimkou není ani přítomnost instruktora, který poradí v čem a jak se zlepšit. Ani když patříte mezi absolutní okruhové začátečníky nebo si chcete jenom zařadit do soukromé sbírky zkušeností jednu jedinou jízdu po závodní trati, není se čeho bát. Existují i specializované motoškoly, kde vám vysvětlí všechno od A do Z. Úplně základní informace přinášíme v tomto článku (zkušení střelci laskavě prominou, že jsme je nechali dočíst až sem, a dál už se asi nic nového nedozví).

Okruhové agentury

Nejpohodlnější způsob, jak si zajistit svézení na okruhu, je prostřednictvím agentury. Těch na našem území operuje několik - českých i zahraničních, a fungují jako zprostředkovatel mezi okruhu  jezdci.  Přes ně si můžete jízdy objednat předem z pohodlí domova, stačí projít na webech termíny a ceny, vybrat tu nejvhodnější kombinaci a naklikat objednávku. Obvykle Bývá pravidlem, že čím víc dopředu si svoje jízdy objednáte a zaplatíte, tím je cena příznivější. Nutno ale počítat s rizikem případného špatného počasí.
Ježdění s agenturou je obecně jednou z levnějších možností, ale moc se nevyplatí někomu, kdo si TO chce jenom jednou zkusit. Jednotlivé jízdy se neprodávají a celodenní "permice" stojí kolem čtyř tisíc kaček. Výhodou je rozdělení jezdců do výkonostních skupin, které snižuje riziko nebezpečných situací. V rámci agenturního ježdění bývá k dispozici i profesionální instruktor - ať už pro první "seznamovací" jízdu s neznámým okruhem, nebo na celý den.
Okruhové dny na tratích v Brně nebo Mostu, případně i nedalekém Slovakiaringu či Panoniaringu pořádají několikrát do roka tyto agentury:


Volné jízdy

Když trať nemá pronajatou agentura ani se tu nekoná žádná jiná akce, někdy provozovatel okruhu uspořádá tzv. volné jízdy. Vstupenku na jednu jízdu pak lze zakoupit přímo na místě - asi jako když jdete v zimě na veřejné bruslení. Kromě Brna a Mostu pořádá volné jízdy také menší okruh Sosnová u České Lípy. Zdánlivě se jedná o ideální příležitost, jak si svezení na okruhu vyzkoušet, ale v reálu už situace není tak růžová. Na výkonnost se tady moc nekouká, takže po trati v jednu chvíli krouží současně absolutní nováčci a zkušení závodníci. Pro začátečníka se díky tomu může jízda na okruhu stát spíš noční můrou než novým koníčkem, a závodníci si takový trénink asi mohou jen těžko užít.

Značkové dny

Obdobou agenturního ježdění jsou značkové dny, které (obvykle ve spolupráci s agenturou) pořádají pro své příznivce a zákazníky importéři některých značek motocyklů. Podmínky účasti na takovém dnu jsou obdobné jako když se přihlásíte na běžný termín přes agenturu, ale značkové akce bývají obohaceny o zajímavé bonusy. Většinou jsou k dispozici testovací motocykly - novinky pro danou sezónu, které si po složení kauce (a případně poplatku za půjčení) můžete na okruhu vyzkoušet.
Letos jste zváni na tyto značkové dny:
BMW RR days (Brno)
Ducati Festival (Brno)
Honda Speed Weekend (Slovakia Ring, Panonia Ring)

Motoškoly

Asi nejlepší způsob jak začít svoji okruhovou kariéru, je účast v některé ze specializovaných motoškol. Od zkušených instruktorů se tady nejdřív získáte teoretické základy o pravidlech chování na okruhu, přípravě motorky a dalších podstatných věcech. Následuje praktický trénink v malých rychlostech, a i během samotné jízdy po závodní trati se účastníkům kurzu věnují instruktoři - ukazují správnou stopu, vyhodnocují chyby a poradí jak se jim vyvarovat.

Kompletní přehled motoškol jsme zveřejnili v tomto článku. Svoji vlastní školu okruhového ježdění organizuje třeba Automotodrom Brno, v Mostě se můžete naučit jezdit pod vedením Míry Lisého.

Význam vlajek na okruhu


Červená vlajka


Jestliže je závod nebo trénink přerušen, musí být máváno červenou vlajkou na všech postech traťových komisařů a červená světla kolem trati musí být rozsvícena. Jezdci se musí pomalým tempem vrátit do boxů. Také se nesmí předjíždět!


Modrá vlajka


Je ukazována v pohybu pomalejšímu jezdci, který je blízko předjetí rychlejším jezdcem. Pomalejší jezdec nesmí překážet rychlejšímu jezdci. Je to informace pro jezdce, že bude předjet rychlejším. Pro něj to znamená, aby o to více dbal na to, aby držel zvolenou stopu a neměnil směr jízdy.

Žlutá vlajka

Signalizuje nebezpečí vepředu nebo blízko trati. Musí s ní být máváno nejméně na dvou stanovištích traťových komisařů před nebezpečím. Jezdci musí zpomalit a být připraveni zastavit. Předjíždění je zakázáno až k místu, kde je vyvěšena zelená vlajka, výjimka je o moc pomalejší jezdec.

Zelená vlajka

Trať je volná.
Tato vlajka musí být vystavena bez pohybu na každém stanovišti traťových komisařů v prvním kole každého tréninku a ve warm-upu, v seznamovacím kole a v zahřívacím kole.
Tato vlajka musí být vystavena bez pohybu na stanovišti traťových komisařů následujícím bezprostředně po incidentu, který si vyžádal použití jedné nebo více žlutých vlajek.
Touto vlajkou musí mávat startér signalizující start do zahřívacího kola.

Černá vlajka se startovním číslem

Vyvěšuje se bez pohybu na všech stanovištích společně se startovním číslem. Diskvalifikace jezdce (vyloučení ze závodu). Jezdec musí zajet do boxů na konci probíhajícího kola a nesmí znovu odstartovat. Tato vlajka musí být použita až poté, co byl informován jezdcův tým.

Bílá vlajka

Na trati je pomalu se pohybující vozidlo, ambulance nebo podobné vozidlo. Vlajka je ukazována na dvou stanovištích traťových komisařů dopředu před vozidlem a signalizuje, že jezdec se setká s tímto vozidlem v tomto nebo příštím úseku trati. Jezdcům je zakázáno předjíždět jiného jezdce během vyvěšení bílé vlajky, výjimkou je o hodně pomalejší jezdec. Předjíždění pomalu jedoucího vozidla je povoleno. Jakmile takové vozidlo zastaví na trati, musí zůstat vyvěšeny bílé vlajky a k nim musí být vystaveny ještě žluté vlajky.

Černá vlajka s oranžovým kruhem

Tato vlajka spolu se startovním číslem jezdce značí mechanickou závadu na jeho stroji (např. unikající olej apod.), která může ohrozit jiné jezdce. Jezdec musí okamžitě opustit trať.

Žluto červená pruhovaná vlajka


Snížená přilnavost trati (na trati je voda, olej, hlína apod.). Je ukazována bez pohybu.



Bilá vlajka s diagonálním červeným křížem


Kapky deště v této části trati. Tato vlajka musí být ukazována bez pohybu na stanovištích traťových komisařů.


Šachovnicová vlajka


Mávání touto vlajkou na cílové čáře v úrovni trati značí konec závodu nebo tréninku.
Šachovnicovou vlajkou musí být máváno současně s modrou vlajkou vystavenou bez pohybu na cílové čáře v úrovni trati, jestliže jezdec (jezdci) projíždějí těsně před vedoucím jezdcem během posledního kola před cílovou čarou.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (16x):



TOPlist