globalmoto_duben_nolan




Maxiskútr BMW pojede na elektřinu

Když se před časem objevily první špionážní fotografie nového maxiskútru BMW Concept C, téma pohonná jednotka vypadalo skoro jako uzavřená kapitola. Během BMW Motorrad Innovation Day 2011 v Mnichově ale výrobce překvapil dalším konceptem, který bude mít místo nádrže velký akumulátor.

Kapitoly článku

E-scooter BMW nabídne v duchu svého mohutného vzhledu větší akční rádius a vyšší výkon, než dosavadní vyráběné elektroskútry. Problém s nedostatkem energie na dojíždění do práce tak nebudou mít ani zákazníci z příměstských satelitů, a kapacita akumulátoru vystačí i na kratší víkendový výlet. Díky dostatečnému výkonu se E-Scooter nemusí vyhýbat ani městským obchvatům a radiálám, kde zvýšený rychlostní limit většinou znamená pro menší elektroskútry obrovské riziko v podobě předjíždejících aut a kamionů. Maxi e-skútr BMW má naopak disponovat takovým výkonem, aby nejen odolával útokům ambiciozních řidičů, ale  navíc se sám mohl bezpečně  pustit do předjížděcího manévru.
Ačkoli se vývoj zatím stále ještě nachází ve fázi konceptu, výrobce slibuje akceleraci srovnatelnou se skútry vybavenými spalovacím motorem o obsahu 600 ccm, a dojezd více než 100 kilometrů.  Ten se může ještě o pětinu prodloužit, v závislosti na terénním profilu trasy, protože skútr dokáže zpětně využívat energii, vznikající při brzdění. Ale i když vzdálenost z domova na pracoviště přesáhne polovinu garantovaného dosahu, pořád není důvod k obavám o šťastný návrat k rodinnému krbu.  Nabíjení zcela prázdného akumulátoru nebude trvat víc než polovinu standardní pracovní doby (přesně řečeno maximálně tři hodiny), a k doplnění zásob stačí úplně obyčejná zásuvka, jakou najdete na každé zdi.
Základem podvozku není klasický rám jako u konvenčních maxiskútrů, ale tvoří jej hliníková skříň akumulátoru, ve které je zároveň integrovaný monitorovací systém stavu baterií. Krk řízení drží v pomocném trubkovém rámu, stejně jako podsedlová část skútru, zatímco vodorovný  zadní tlumič  a  jednostranná kyvná vidlice jsou uchyceny přímo ke skříni. Přední vidlice typu upside-down není na skútru zrovna běžným úkazem, stejně jako dvojitá kotoučová brzda na předním kole. ABS už se naopak ve výbavě větších skútrů zabydluje, stejně jako u motorek. Sympaticky vypadá rozměr pneumatik s průměrem 15 palců.
Převod síly na zadní kolo BMW řeší originálním způsobem, a to hlavně kvůli vysokému výkonu elektromotoru, který je namontovaný za bateriovou skříní. Ozubeným řemenem se výkon přenáší na řemenici, uchycenou v ose zadní kyvky, a z ní pak zakrytým válečkovým řetězem ke kolu. Při ubrání plynu nebo brzdění se kinetická energie sbírá prostřednictvím systému rekuperace zpět do akumulátoru, a díky tomu se může za příznivých podmínek prodloužit odjezd  až o zmíněných 20 %. Externí elektronika, umístěná na bateriové skříni, nepřetržitě sleduje teplotu a napětí v článcích,a to za jízdy i během dobíjení.
Udržování elektrického agregátu a přilehlé elektroniky na ideální provozní teplotě má za úkol systém kapalinového chlazení  s elektrickým čerpadlem. Baterie E-Scooteru jsou chlazené vzduchem, na rozdíl o elektricky poháněných automobilů, s jejichž vývojem a výrobou má BMW bohaté zkušenosti. Ty mnichovský výrobce využil pro zajištění maximální bezpečnosti, a jako první uplatnil na jednostopé elekrické vozidlo bezpečnostní normu, stanovenou předními světovými výrobci  pro vysokonapěťové obvody nad 60 Voltů.

Video




Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (14x):
Motokatalog.cz



TOPlist