yamaha_demo_tour




Honda Motocompacto je elektrická podivnost, která měla benzínového předchůdce

Odpůrci elektromobility, teď si smlsnete. Vypadá to jako konvekční deskový radiátor, jede to pomalu, nedojede to nikam a ještě se to dlouho nabíjí. Ovšem nebýt toho, možná bychom se nikdy nedozvěděli, že před 40 lety Honda vyráběla něco podobného, ale na benzín!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Docela by mě zajímalo, kolik lidí před přečtením tohoto článku někdy slyšelo o Hondě Motocompo. Ale řekl bych, že to musely být jednotky, možná maximálně desítky. Zaprvé je to už dlouho, co se vyráběla, potom se taky vyráběla dost krátce a asi tím největším důvodem, proč je tento pokus z dílny japonské jedničky prakticky neznámý, že Motocompo bylo dostupné pouze na domácím trhu a ještě jenom jako doplňková výbava k tehdy novému automobilu Honda City, který měl kufr udělaný tak, aby se do něj tahle podivnost akorát vešla! Nebo spíš to bylo tak, že Motocompo bylo udělané tak, aby se vešlo do kufru City. Teorie byla jasná, v přelidněném Japonsku umožnit majiteli dojet na kraj města na parkoviště, případně k vlakové zastávce, a dál pokračovat na Motocompu.

Očekávání značky byla velká, realita pokulhávala, a zatímco automobil City díru do domácího trhu udělal, Motocompo ne – začalo se vyrábět v roce 1981 a už v roce 1983 Honda výrobu stopla. Necelých 54 tisíc prodaných kusů prý bylo hrubě pod plánem. Svým způsobem se není co divit, protože ona ta idea, že si naložíte jednostopé vozidlo do auta a poslední kus cesty zvládnete na něm, je sice fajn, jenomže když si uvědomíte, že Motocompo vážilo 42 kg a bylo naplněné směsí oleje a benzínu, došlo vám, že tohle prostě v obleku s kravatou z auta/do auta dávat nechcete. Zejména po cestě zpátky, když byl stroj rozžhavený. V tomhle by elektrický nástupce mohl trhnout aspoň jeden plusový bod.

Motocompo byl nejmenší skútr, který kdy Honda vyrobila. Poté, co jste složili řídítka a sedlo do plastového těla, dostali jste jakousi krabici o rozměru 1185 x 240 x 540 mm, akorát s přepravními kolečky. Jako pohon sloužila jednokvaltová dvoudobá padesátka o výkonu 2,5 koně, která měla oficiálně maximálku 30 km/h, ovšem dají se najít i videa, kde po úpravách sviští bezmála pade! Se sedlem půl metru nad zemí a rozvorem 83 cm mezi osami 8“ koleček to muselo být hodně adrenalinové už v tom standardním provedení. Nádrž na 2,2 litru benzínu smíchaného s olejem vystačila zhruba na 160 km. Zřejmě hodně dobrodružných 160 km…

Nyní se Honda k nápadu Motocompo vrací, a to strojem nazvaným Motocompacto. Akorát že v elektrické podobě, nicméně tahle jízda bude zřejmě taky pěkně dobrodružná. Ale bude to klasické elektrické dobrodružství založené na tom, jestli vůbec někam dojedete. Abychom začali pozitivy, Motocompacto je výrazně lehčí než jeho benzínový předchůdce, když na váze ukáže pouhých 18,7 kg! To je méně, než co má většina elektrokol, i když doufejme, že to je bez baterky. Nesmrdí, nic z něj neteče, takže si Motocompacto klidně dáte do kufru svého rodinného vozidla, anebo jej zaparkujete doma v kuchyni pod stolem. Složené má rozměry 742 x 536 x 94 mm, přičemž první číslo je i rozvor po rozložení. Prostě fakt jak konvekční deskový radiátor. Sedlo po rozložení vysunete do výšky 622 mm. A má v sobě dokonce i schovanou nabíječku, takže nemusíte nic tahat na zádech v batohu!

Což je jednoznačně super zpráva, protože ji budete potřebovat opravdu často. Tímhle se dostáváme k negativům, protože jestli jste na Motocompu mohli i jen tak drandit po okolí, tak Motocompacto je vyloženě záležitost do studentských kampusů, závodních paddocků nebo prostě těch nejcentrovatějších center měst. Však když se podíváte pod plastový obal, zjistíte, že to je vlastně taková elektrokoloběžka, akorát se sedátkem – vždyť má i poháněné přední kolo! Motor v kole má výkon 490 Wattů (ani ne tři čtvrtě koně) a točivý moment 16 Nm a dokáže stroj rozpohybovat až na 24 km/h, které ale na rozdíl od benzíňáku budou fakt konečné. Na té maximálce je prý Motocompacto během sedmi vteřin, ovšem těžko říct, jak dlouho na ní dokáže vydržet, když u dojezdu Honda udává „až 19 km“. To určitě nebude při jízdě se zaseknutou plynovou (vlastně spíš ampérovou) rukojetí. U baterky víme akorát to, že má kapacitu 6,8 Ah (napětí neznáme) a že ji do plna nabijete „za pouhých 3,5 hodiny“, ovšem ze 110voltové zásuvky – Motocompacto je totiž určené pro americký trh. Takže jak jsme psali už v úvodu, prd to jede, prd to dojede a ještě se to strašně dlouho dobíjí, nicméně když si člověk uvědomí, že to je vlastně koloběžka… Co potenciální zájemce může nalákat, je relativně nízká cena, v dealerské síti značek Honda a Acura se Motocompacto má prodávat za 995 USD, což je v přepočtu na naše necelých 23 tisíc korun.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist