yamaha_mt09




Padesát stupňů náklonu na vlastní kůži

„Takhle si to užíváme, když dáme padesááát!“ Kapela Visací Zámek mi snad promine lehkou úpravu jejich skvělé skladby, ale já si tenhle refrén neustále pozpěvoval cestou z německého Görlitzu, kde jsem navštívil kurz jízdy v náklonu na motorce společnosti Car-Pro Akademie GmbH.

Kapitoly článku

kdysi dávno jsem se v časopisu Svět motorů dočetl o tom, že se v Německu (tehdy západním) vyučuje jízda v náklonu na motorce s "křídly", která zamezují pádu v případě smyku či jiném nezvládnutí situace. Report se opíral o článek zveřejněný v časopisu Motorrad a na fotkách se tamní kurzisté na mohutných BMW K100 dostávali do náklonů, za které by se nemuseli stydět ani piloti Grand Prix. Všechno mi v té době přišlo strašně vzdálené a nedostižné - asi tak jako kdybych snil o letu do vesmíru: jak časopis Motorrad, tak majestátní bavoráky, tím spíš pak „západní“ Německo! Vždyť já v té době dráždil náladovou Jawu 21 Pionýr po rozbitých novopackých silnicích… Protože se ale svět točí v kruhu, tak jsem o nějakých třicet let později vyrazil na podobný kurz, a to německého města Görlitz, ležícího nedaleko České republiky na samotné hranici s Polskem. Kurzy poskytuje společnost Car-Pro Akademie GmbH, jejíž hlavní náplní jsou sice lekce bezpečné jízdy v osobních i nákladních automobilech, ale poskytují i kurzy bezpečné jízdy na motorce, jejich součástí jsou i nácviky s motocykly opatřené těmito ochrannými "křídly". I ty se rozdělují do několika úrovní, a zatímco pro začátečníky se vystačí s náklonem 30 stupňů, pokročilejší se už dostanou na čtyřicítku, a pro absolventy předešlých lekcí se nabízejí i kurzy, kde se s těmito motocykly dostanou až na hranici 50 stupňů.

Pokud sledujete závody MotoGP, tak možná víte, že ti nejlepší piloti se dokážou s těmito speciály dostat až do náklonu 64 stupňů, kolem šedesáti jsou střelci z WSBK, o pět méně pak ti nejlepší „pouliční“ supersportaři a s motocykly typu street a naked je padesátistupňová hranice opravdovým maximem. To ale samozřejmě pouze v případě, že už máte s těmito motocykly nalítány opravdu spousty kilometrů, vaše koordinace, postřeh i rovnováha jsou na špičkové úrovni a k tomuhle maximu se samozřejmě přiblížíte nejlépe na uzavřeném okruhu. Většina běžných (čti: rozumných) motorkářů se k této hranici v běžném provozu ani nepřiblíží, pro začátečníka či svátečního ridera se náklony kolem pětadvaceti stupňů nachází právě na hranici pocitu bezpečné jízdy. Většina motorkářů avšak chce svoje hranice neustále posouvat. Aby k tomuto nedocházelo metodou pokus - omyl (jenž na mašině vyjde dost draho a často je i velice bolestivý), existují pro jejich výuku nejrůznější školy jízdy a mezi ně se řadí i tento, jenž nabízí společnost Car-Pro Akademie GmbH.

Protože jsem se v naší redakci dobrovolně zavázal k tomu, že podobné kurzy budu absolvovat právě já, vyrazil jsem druhou červencovou neděli do Görlitzu, abych na vlastní kůži vyzkoušel tuhle metodu pod vedením majitele společnosti a hlavního instruktora Franka Liskeho. Spolu se mnou se kurzu zúčastnila i další šestice českých motorkářů. Hned na začátku naštěstí zmizely moje obavy stran jazykové bariéry – německy totiž rozumím jenom dvě slova: danke šen a folksvágn. Frankova manželka (Iva, jenž také tyto kurzy pomáhá vést) pochází totiž z Moravy a oba dva tak češtinu ovládají naprosto perfektně. Po úvodním přivítání nás Frank seznámil s obsahem kurzu a vysvětlil pár fyzikálních zákonů a zásad, které se podílejí na ovládání motorky. Z fyziky si pamatuju jenom to, že její učebnice z osmé třídy měla fialovou barvu, takže jsem nezodpověděl žádnou z jeho otázek na téma zrychlení či působení odstředivých sil a prostě jsem mu věřil - jak později praxe ukázala, tak oprávněně…

Každá z výukových škol, kterých jsem se zúčastnil, má svoji metodiku a každý z instruktorů klade důraz na to, co považuje při řízení motorky za to nejdůležitější. Jeden preferuje vedení motorky pomocí přenášení váhy na stupačkách, druhý řeší ponejvíce správně zvolený pohled do zatáčky a poloze těla na stroji. Tato škola se věnuje hodně práci s řídítky a zatáčení pomocí tlaku, respektive tahu na ně. Samozřejmě ani zde se neopomenula důležitost správného pohledu do zatáčky, vhodně zvolené stopy a také poloze na motorce. Právě práci s řídítky jsem zde vnímal jako nejdůležitější aspekt této výuky.

Po prvním seznámení s upravenou Kawasaki ER-6n a jejím ovládáním jsme začali s kroužením na malé osmičce, kde poloměr zatáček byl kolem pěti metrů. „Křídla“ byla spuštěna na pouhých třiceti stupních. Musím se přiznat, že právě při tomhle prvním cvičení jsem se nejvíc natrápil a dokonce i zapochyboval o vhodnosti této výukové metody. Škrtání pomocných koleček bylo totiž poměrně časté, nepříjemné a také doširoka roztažená „křídla“ měla velký setrvačný efekt a při překlápění v těchto malých poloměrech bylo ovládání motorky opravdu nepřirozené. Hlavním cílem této první části nicméně nebyly žádné velké náklony, avšak spíš to, abychom správně vnímali, jak motorka reaguje při změně směru pomocí tlaku/tahu na řídítka.

V dalších lekcích jsme už točili velké osmičky s poloměry zatáček kolem deseti metrů a postupně jsme s nastavením ochranných „křídel“ přecházeli vždy po pěti stupních směrem ke kýžené padesátce. Křídla jsou totiž velmi snadno a rychle nastavitelná – během dvou, tří minut je mašina připravena na další výukový level. Při novém nastavení se ale vždy našel čas k vysvětlení drobných nuancí či odstranění chyb, kterých jsme se doposud dopouštěli. S každým nastavením motorky jsme absolvovali dvě kola, během nichž jsme vyzkoušeli tři základní polohy na motorce – neutrální, kdy tělo je ve stejné ose s motocyklem, dále pomocí „tlačení“ motorky pod sebe offroadovým stylem a nakonec i s vysednutím dovnitř zatáčky stylem „hanging off“. S přibývajícími náklony bylo chování stroje stále přirozenější a často jsem ani nevnímal, jestli se při náklonu motorky opětná kolečka dostala do kontaktu s vozovkou či ne. Optimální situace je ta, kdy motorka není v zatáčce opřená (spadlá) na tato kolečka a ty pouze lehce kopírují asfalt.

Pokud jsem psal, že chování motorky bylo příjemnější a přirozenější, tak to musím upřesnit – pouze do pětačtyřiceti stupňů! Ve chvíli, kdy došlo ke „zlatému hřebu“ celého kurzu, tedy posunutí opěrných křídel na padesát stupňů, jsme totiž nejdřív mašinu v téhle poloze osahali „nanečisto“ a vyzkoušeli si polohu těla v téhle poloze. Ani se mi nechtělo věřit, že se mi v tomhle úhlu povede dostat kolečka do kontaktu s vozovkou – úhel už byl opravdu hodně extrémní. Nakonec se to ale povedlo a došlo nejen k jejich letmému dotyku, ale dokonce i k plynulému vykroužení zatáčky s lehkým, leč neustálým kontaktem kolečka s vozovkou. Hlavní bylo to, že ve chvíli, kdy se tento opěrný bod nacházel pouhých pár centimetrů nad asfaltem, byla motorka v úhlu nějakých pětačtyřiceti stupňů a přitom jsem se cítil naprosto v bezpečném a uvolněném stavu. Mohl jsem tak i v téhle poloze vnímat veškeré prvky, které jsme během dne řešili – polohu na motorce, správný pohled do zatáčky, volbu stopy a hlavně působení vlivu tlaku/tahu na řídítka a následné chování motorky.

Stejně jako já, tak i ostatní účastníci kurzu se během dne dostávali postupně níž a níž, a jejich jízdní projev byl čím dál víc jistější. Ve chvíli, kdy jsme cvičiště opouštěli, shodli jsme se na tom, že tenhle kurz měl dozajista přínos pro naše vnímání a ovládání motorky. I když je to pouze jeden ze způsobů, jak zlepšit svoje dovednosti, určitě se jedná o správnou cestu – vždyť se u našich západních sousedů razí už desítky let. Car-Pro Akademie GmbH má navíc tu výhodu, že není příliš vzdálená od našich severních hranic a odpadá taky už zmíněná jazyková bariéra. Podle svojí výkonnosti si každý zájemce může vybrat vhodný stupeň náročnosti a lze si vybrat ze dvou tréninkových motocyklů – jednak Kawasaki ER-6n a také BMW GS1200.

Přesné a aktuální informace k těmto kurzům najdete na webu Car-Pro Akademie GmbH.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 11 Kč od 11 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Petr7474 přispěl 1 Kč
Capt.Orr přispěl 1 Kč
Jarda-Bekr přispěl 1 Kč
Novis přispěl 1 Kč
cibuk1 přispěl 1 Kč
zenhas přispěl 1 Kč
PEPE800 přispěl 1 Kč
Rici89 přispěl 1 Kč
Brina přispěl 1 Kč
Kaja-SV přispěl 1 Kč
MiKas004 přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (22x):
Související firma
  • Car-Pro Akademie

    Car-Pro Akademie je česko-německá agentura, která provozuje nejen motorkářskou školu v sachském Görlitzu pro motorkáře, ale i školu smyku pro automobily a další vozidla. Díky speciálním adaptéru na motorce s podpůrnou konstrukcí se naučíte jak se dostat "do náklonu" max. 50° (45° na mokrém asfaltu)....




TOPlist