motopoint_unor_shad




Modelová historie Honda CB600F Hornet

Příchod Hondy CB600F Hornet v roce 1998 bezpochyby způsobil rozruch v kategorii 600ccm naháčů, kterou do té doby bezpečně ovládali loupežníci ze stáje Suzuki. Hondě se povedlo vytvořit atraktivní univerzální stroj, kterému nedělá problém protáhnout se ucpaným městem, zajet si ve dvou k moři a ostudu neudělá ani na okruhu. Narozdíl od tehdejšího typického naháče, se vzduchem chlazeným motorem a klasickým žebrováním, nabídl o poznání dravější styl – vodou chlazený řadový čtyřválec s pověstí nesmrtelníka z léty ověřené CBR600F (modelu 1994-1998) v kombinaci s agresivním designem – a vzal útokem žebříčky prodejnosti všude, kde se objevil.






Ročník 1998

Základem konceptu je jednoduchý páteřový rám „Mono Backbone", který zůstává skrytý a nechává na obdiv pouze vypracované svalstvo. Z klasického naháče zůstalo jen kulaté přední světlo s chromovanými budíky. Zvednutá koncovka výfuku na pravé straně podsedlovky s masivním perforovaným krytem, do té doby k vidění spíše na endurech, se stala charakteristickým znakem Horneta. Ostře tvarovaná široká nádrž s prolisem pro kolena má obsah 16 litrů. Rozměry kol byly převzaty z modelu Fireblade - přední ráfek o průměru 16 palců přispíval k větší obratnosti, ale neobvyklý rozměr nedovoloval příliš široký výběr pneumatik. Respekt budící, dospělá zadní pneumatika o šířce 180 mm byla do té doby také výsadou pouze silnějších strojů.


Výkonný motor (95 koní) poskytuje dostatek zábavy, ochotně se vytáčí až k maximální hranici 13 000 otáček, ale za své služby si nechá rád zaplatit zvýšenou spotřebou benzínu. Ta se pohybuje od pěti litrů při cestovním tempu a šplhá až k deseti litrům na 100 km, pokud se ručička otáčkoměru často pohybuje v blízkosti červeného pole. (Samozřejmě netvrdím, že se nelze dostat pod 5 nebo naopak nad 10 :-)
Hornet si téměř okamžitě získal širokou řadu příznivců, populární se stal zejména ve Velké Británii, Itálii (kde se také vyrábí) a ve Francii. V těchto zemích se dokonce začaly pořádat i cupové poháry na okruzích.
(Pozn. - pro Japonský trh byl k dispozici také model CB250 Hornet a to už od roku 1996)






Ročník 2000

V roce 2000 dochází na první, spíše kosmetické změny – jiné barvy a polepy, ale majitelé bezesporu nejvíce ocenili 17ti palcový ráfek na předním kole s použitím klasického rozměru pneumatik 120/70. Ten také přispěl k lepší stabilitě, zejména při vyšších rychlostech. Menších úprav doznaly brzdy a řídící jednotka zapalování. Současně přichází na trh také polokapotovaná verze s označením CB600S Hornet. Ten byl odpovědí na „S" verze konkurenčních značek, ale přes své praktické výhody postrádal stylově čistý design modelu „F".




Ročník 2002

Po úspěchu „malého Horneta" přichází nový CB900F Hornet, postavený na stejném principu, ale s motorem CBR900RR Fireblade modelové řady 1998 a výkonem 110 koní. Styling je velmi podobný jako u menšího sourozence, dominantní jsou především dvě koncovky výfuku po obou stranách podsedlovky. Motor o obsahu 919 ccm je vybaven vstřikováním a vyniká zejména kroutícím momentem v nižším rozsahu otáček. Vše je ale vykoupeno vyšší hmotností – bez náplní nezanedbatelných 194 kg. CB900F tak nabízí univerzálnější použití, hlavně při cestování se spolujezdcem, ale postrádá část agresivity a zábavnosti menšího modelu. Od roku 2004 byla osazena stavitelná přední vidlice.


Ročník 2003

Rok 2003 znamenal první větší změny. Nejprve zaujme velmi zdařilý design – o poznání ostřejší tvary jsou patrné na podsedlové části, bočních plastových krytech, nádrži a atraktivním lomeném předním světle s čirou optikou. Je chvályhodné, že Honda zareagovala na připomínky majitelů předchozích modelů – velká spotřeba, malá nádrž a měkká přední vidlice byly zmiňovány na mnoha diskusních fórech. Motor doznal také řady úprav, vedoucích k vyhlazení výkonové křivky – nástup výkonu ve vyšších otáčkách už není tak agresivní a zastavil se na počtu 97 koní. To se odrazilo i na snížené spotřebě benzínu a spolu s větší nádrží o objemu 17 litrů se zvýšil i dojezd na únosnou vzdálenost, majitelé tak nemuseli stavět u každé benzínky, jako dosud. S tím souvisí také nově integrovaná kontrolka rezervy, která eliminovala nepříjemné přepínání kohoutku během jízdy.




Přední vidlice zůstává klasická, ale zvýšená tuhost přispěla k menšímu „potápění" při větším zatížení nebo prudkém brždění. Sedlo je posunuté o 15 mm dopředu pro lepší polohu těžiště a má nový tvar, zabraňující sklouzávání spolujezdce. Standardně je také dodáván bezpečnostní systém HISS, který znemožňuje nastartování bez originálního klíčku.




Ročník 2005

Aby dokázal úspěšně zápolit s konkurencí, podstupuje Hornet pro rok 2005 další modernizace. Přístrojový panel, krytý malým štítkem v barvě laku, nově skrývá digitální tachometr a asymetricky umístěný analogový otáčkoměr, také v nové podobě. Přibyl i digitální ukazatel hladiny paliva. Nejužitečnější inovací je bezesporu upside-down vidlice HMAS, která sice postrádá možnost nastavení, ale i tak je její použití v této „rozpočtové" kategorii neobvyklé. Nabídku oživují i nové barvy – světle modrá, antracitová a bronzová metalíza, které zejména v kombinaci s originálními doplňky (klín pod motor, štítek, kryt sedla spolujezdce) vypadají opravdu atraktivně.






Ročník 2007

Hornet se za dobu své existence stal bezesporu etalonem své třídy, ale vylepšování původního modelu pomalu přestávalo v boji s tvrdou konkurencí stačit. Pro rok 2007 tak přichází zcela nový stroj. Nejedná se pouze o evoluci, ale doslova o revoluci – z předchozího modelu nezůstal, jak se říká, „kámen na kameni". Základem je stále páteřový rám, ale jako materiál je použit hliník místo původní oceli. Na první pohled modernější design je pro řadu příznivců předchozích modelů těžko stravitelný. Zmizely pro Horneta charakteristické prvky jako výfuk pod sedlem a kulaté světlo - vše je podřízeno kompaktnímu uspořádání pro dosažení ještě lepší ovladatelnosti a to se promítlo i na designu. Novinkou je například krátká koncovka výfuku, umístěná pod motorem, pětipaprsková kola nebo zadní světlo z LED diod. Nádrž má pozměněný tvar, díky zvětšenému obsahu na 19 litrů. Na přání je dodáváno i ABS v kombinaci s CBS („hondí“ systém propojení přední a zadní brzdy). Motor z nového modelu CBR600RR je samozřejmě vybaven vstřikováním a dosahuje nejvyšší výkon 102 koní. Ten má také největší zásluhu na úspoře pěti kilogramů z celkové hmotnosti. Nový přístrojový panel je umístěn v zvláštně tvarované kapličce, analogový otáčkoměr s digitálním tachometrem pochází z CBR1000RR. Bude zajímavé sledovat, jak si nový model povede ve srovnání s oblíbenými předchůdci v prodejních tabulkách - jízdní vlastnosti jsou bezpochyby lepší, ale tvary zatím budí spíše rozporuplné reakce. Nicméně pokud se rozhodnete k testovací jízdě, určitě designu leccos odpustíte.




Video:


Redakční testy:


  • Honda CB600F Hornet - ročník 1999
  • Honda CB600F Hornet - ročník 2005
  • Honda CB600F Hornet - ročník 2007
  • Informace o redaktorovi

    Martin Kabátník (in memoriam) - (Odebírat články autora)
    Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (7x):
    Motokatalog.cz



    cfmoto_duben
    Objednat reklamu
    TOPlist