Kdo stojí za designem KTM? Nakoukněte do studia Kiska

Před nedávnem jsme se byli podívat ve vývojovém centru rakouské značky, odkud to není daleko do dalšího místa, které hraje v novodobých dějinách KTM klíčovou roli. Lidé ve studiu Kiska se už víc než 20 let starají o kompletní design všech motorek z Mattighofenu, od první skeče na kusu pauzáku přes model z hlíny až po sériovou podobu motorky. Pozvání na návštěvu se zkrátka nedá odmítnout.

Kdo stojí za designem KTM? Nakoukněte do studia Kiska

Kapitoly článku

Značka KTM se poslední dobou veze na vlně úspěchu, drtí jeden rekord za druhým, a nechce se ani věřit, že začátkem devadesátých let měla jen krůček k zániku. Skomírající lokální firmu tehdy takřka ze země vydupal Stefan Pierer, a během čtvrt století z ní udělal hráče světového významu. Důležitou roli v téhle úspěšné story však sehrál ještě jeden muž. Mladý designér s čerstvě otevřeným studiem, kterého si Pierer vybral z mnoha dalších uchazečů za svého dvorního návrháře. To se stalo před 23 lety, a všechny motocykly značky KTM od té doby na sobě nesou symbolický podpis Geralda Kisky.

Ve studiu Kiska se toho od té doby změnilo hodně. Firma, která začínala jako "one-man show", dnes zaměstnává 150 lidí z celého světa; celkem je tu zastoupeno 28 národností, a se slečnou na recepci si pokecáte dokonce i česky. Stejně pestrá je i skladba produktů, přičemž motorky a vozidla obecně zabírají jenom část jejích kapacit. Vzniká tu také například design lyží Kästle, nářadí Hilti, protéz Otto Bock, dalekohledů Zeiss nebo láhví na minerálku Gasteiner. V motorkářské branži pak má Kiska další klienty jako jsou třeba Triumph, Bajaj nebo CF Moto.

Spolupráce s KTM - a nově také Husqvarnou - je však mnohem rozsáhlejší, a nezůstává jenom u designérských návrhů. Kiska se stará o kompletní značky, od průzkumu trhu po komunikační nástroje, jako jsou webové stránky, inzerce, prezentace na sociálních sítích atd. Podílela se například i na natáčení známého klipu, ve kterém se Robbie “Maddo” Maddison prohání na upravené 250 SX po vlnách Atlantiku. Podle oficiálních údajů se přit natáčení utopilo patnáct motorek. 

Ale i současné logo, firemní barva nebo slogan Ready to Race jsou nápady, které pochází z hlavy Geralda Kisky. Na otázku, proč KTM oblékl právě do oranžové, žertem odpovídá, že všechny ostatní už byly zabrané ostatními značkami. 

Oddělení Transportation Design, kde se rodí návrhy nových motocyklů, šéfuje Craig Dent. Ten během prohlídky se zápalem popisuje jak takový design vzniká. “Pokaždé, když začínám pracovat na novém projektu, soustředím se nejdřív na čtyři základní hodnoty značky KTM: čistota, výkon, dobrodružství a extrém.” Modely 1290 Super Duke R a Super Duke GT přitom považuje za svoje největší dosavadní úspěchy. Technicky vzato, Dent ani nikdo z jeho týmu není konstruktér. Mají ale možnost být v tak úzkém kontaktu s lidmi od KTM, kteří sedí o patro výš, že každý technický detail se řeší prakticky na počkání.

Na příkladu aktuální novinky Super Duke GT je například vidět, jak si poradili s držáky bočních kufrů nebo uchycením předního plexi. Existují ale i prvky, kterých si na první pohled nevšimnete, a ty dají designérům neméně práce. Konkrétně v novém GT továrna poprvé použila modernější jednotku ABS, a kvůli ní se musel měnit celý boční plast pod nádrží. Neprošla ani příliš velká mezera, oddělující sedlo spolujezdce, takže na finálním motocyklu bude vypadat jinak než vidíte na modelu.

Na výrobu prototypů je návrhářům k dispozici několik dílen o celkové rozloze 1 000 m2, kde se současně pracuje až na šesti různých modelech. Dostali jsme se jen do jedné z nich, kde je centrem pozornosti hliněný model. Jeho výroba podle schváleného výkresu trvá asi týden, ale nelze přehlédnout ani tabuli s popisky charakterizujícími produkty značky KTM. V téhle kuchařce můžeme číst anglická slova jako agresivní, lehký, divoký, ale také hranatý, horký, hlasitý..to jsou hlavní ingredience, ze kterých se tady vaří. Recept na design motocyklů Husqvarna visí na opačném konci stěny, a s oranžovými tabulkami se nedají splést nejen díky odlišné barvě, ale také kvůli kontrastnímu obsahu. Hned první heslo připomíná, že jde o švédskou značku, dále tu lze číst přívlastky jako hladký, studený, progresivní. Na Husqvarny se zkrátka designéři dívají s téměř opačnou filosofií.

Podle Denta jeho designérský tým považuje práci současně pro dvě značky spíš za výhodu než za problém, protože přináší možnost odreagování. Ostatně je to vidět hned opodál, kde stojí koncepty nových Husqvaren - přestože stojí na stejných základech jako motorky KTM, zvenku s nimi nemají nic společného. Na druhou stranu, definice značky Husqvarna pomáhají návrhářům lépe si uvědomit  základní hodnoty KTM. A v tom, jak se obě značky vzájemně doplňují, je pro jejich společného majitele velký potenciál. KTM může zůstat věrná svému sloganu Ready to Race, a do ostatních "nesportovních" kategorií se prosadit s novými modely pod značkou Husqvarna. A ještě přitom využije existující technologie - to zní jako dobře promyšlený plán.  

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 10x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist