Motoráj 4/2009

Tak a konečně je tu čas, který na téhle práci máme nejraději. Konec zimy, konec vysedávání v kanclu – je tu jaro a my se jako každoročně probíráme seznamem testovacích motorek a plánujeme, kdy si jakou vezmeme do parády. A začínáme letos pořádně zostra, jako první česká redakce jsme otestovali na našich silnicích žhavý klenot od Yamahy, YZF – R1 2009 – a nepochybujte o tom, že jsme si to pořádně užili. Užili jsme si ostatně i s další novinkou, Kawasaki ER-6n a i když se jedná o jinou třídu, ani tady jsme nic neodflákli a Kawa dostala nekompromisně zabrat – jak obstála, se dočtete uvnitř čísla. Mysleli jsme ale i na ty, kterým se líbí choppery a cruisery, pro které jsme vyšvihli testík nesmrtelné Hondy Shadow a pokračujeme samozřejmě i ve zveřejňování testů těch, kteří se nám přihlásili na post externího redaktora - tentokrát je autorem ojetiny Monster 900 Dan Nemmo Stehnej. No a jako vždy přinášíme hromadu informací ze sportu (například jak vidí naši redaktoři současnou sezónu WSBK po třech odjetých závodech), z historie, něco pro cestovatele atd. atd. – prostě jako vždy to nejzajímavější, co se kolem nás aktuálně děje. A abychom tu aktuálnost ještě víc zdůraznili, udělali jsme za pomoci nového, zahraničního člena týmu i změny v grafice a doufáme, že se vám budou líbit stejně jako nám. Ostatně podívejte se sami, co vás v tomhle čísle časopisu Motoráj čeká a co by vás nemělo minout.

Motoráj 4/2009

Motocykly

12 R Number One
Yamaha YZF-R1
R1 je pojem, to je bez debat. Dokonce i příznivci jiných kategorií motocyklů, než jsou právě supersporty, se o ní vyjadřují většinou s patřičnou úctou a není divu – stroje s tímhle označením vždycky budily respekt. A ani R1 2009 není výjimkou.
Byl jsem na eR jednici 09 hodně zvědavej už jen proto, že jsem toho dost nalítal na její předchůdkyni, která mě coby nezávodníka mile překvapila pohodlnou jízdní pozicí. Přiznám se, že pozice skrčence mi nijak nevyhovuje, bolí mě pak za krkem, zápěstí, pupek mi mačká nádrž… no prostě nic pro mě, leda tak na pár kilometrů. Když se tedy před showroomem Mari Moto drápu do sedla, pocity jsou rozporuplný – na jednu stranu se těším, na druhou mám strach, že těch sto kiláků za vrchním panem testriderem Slávou bude očistcem. Ale ne, kdepak, je to vono!

18 Legenda
Honda VT750C Shadow vs. Honda VT750 Shadow Spirit
Objem ničím nenahradíš, říká profláklý úsloví. To je sice pravda, jenže věc má i svou stinnou stránku – s nárůstem objemu zároveň stoupá i údaj o hmotnosti a celkových rozměrech, takže pokud chcete choppera a budete se hnát právě jen za kubíkama, nakonec vám v garáži stojí něco obrovskýho, těžkýho, prostě jak říká jeden můj kamarád, „nukleární hovado“. Pokud měříte nad 180 cm a štěně piva nosíte ve dvou prstech, o nic nejde. Pokud jste ale zrovna moc nenarostli a vaše svaly mají spíš konzistenci sulcu než vysokopevné oceli, řekl bych, že máte problém…
Budu ale předpokládat, že jste rozumní, mindrákama netrpící a že si dokážete přiznat, že čtyřmetráková motorka pro vás není zrovna ideálním řešením. Že prostě víte, co chcete, co zvládnete, a víc než o vysoký číslo objemu v techničáku vám jde o pohodový ježdění bez stresu a věčný otázky, kdy už svoji mašinu jednou kvůli vysoký hmotnosti neudržíte. No a právě pro vás je tedy jednou z možností evergreen od Hondy, Shadow.

22 Všeuměl
Kawasaki ER-6n
„Čau Mates, půjčil bys nám ER šestku?“ volá Saša Matějovi Smržovi z MS Motorsport České Budějovice. „Jo, jasně – jakou chcete? Oranžovou, nebo bílou?“ odpovídá Matěj a já se začínám těšit – konečně se po zimní pauze pořádně prolítnu, navíc na novince, která má reálnou šanci zamotat konkurenci hlavu.
Osobně jsem teda ulítlej spíš na rychlejch kapotovanejch mašinách (a taky na Coca-Cole a svojí přítelkyni). To ale neznamená že ostatní mašiny přehlížím a beru je jen jako „doplněk“ ke svý práci. Chci tím říct, že se svezu moc rád i na mašině, která není ověšená plastem, a i ta, pokud se povede, mě dokáže příjemně dostat – zrovna jako nepiju jen Colu, a co se týká přítelkyně… no tu mám stále jen jednu, ale co bych byl za chlapa, kdybych se alespoň nepodíval…
Pro tohle číslo jsem měl milou „povinnost“ testnout poslední model inovovaný ER-6n a můžu říct, to byla hodně milá povinnost.

28 Traktorovo mládě
John Deere GATOR XUV 850 4x4 Diesel
A JE TO TU, KONEČNĚ TESTUJEME TRAKTOR! Lány polí, hluboká orba, zlátnoucí pšenice a řepa cukrovka – tohle všechno a spousta jiných věcí prolétly mou hlavou po zjištění, že jedu testovat Johna Deera... Už se vidím v kokpitu mohutného stroje slavné značky, už vidím ta obrovská točící se kola – pravda, motocyklové zaměření našeho časopisu mi k tomu příliš nesedí, ale kampak na mě s takovejma starostma...
Do segmentu pracovních čtyřkolek nám pronikají exoti. Teď si vezmeme do placu dalšího křížence, tentokrát se starej dobrej Johnny Jelen zapomněl s nějakou drsnou dělnickou čtyřkolkou a ejhle, malý Gatúrek byl na světě...

30 Delivery express – Aprilia Sport City One 50 Street
Citysurfers
Hubený italský skútřík je ideálním parťákem k přesunům ve velkých městech. Všude se protáhne a díky velkým kolům a nezvykle vysokýmu zdvihu přední vidle si může být člověk jist, že nevystoupí na první díře vykousaný do asfaltu hnusnou středoevropskou zimou.

32 Ducati Monster 900

Ojetina
Je to ňáký rozbitý… Tak asi takhle by komentovala nejmenovaná blondýna jednoho nejmenovaného kanálu zvuky linoucí se z nastartovaného Monstera. Po pravdě řečeno, nejen ona, ale i pár jedinců neznalých mechanických poměrů panujících v útrobách ducatích motorů, respektive suchoje scepljenije (modří již vědí), se světáckým úsměvem komentuje předpokládanou výši finančních prostředků nutných k eliminaci tohoto zvukového projevu, a tudíž, dle jejich názoru fundovanýho znalce všech koncernových MPI, TDI, FSI a podobných „í-ček“, generálce motoru. Dneska se v těchto pár řádcích budu snažit přiblížit vám svůj osobní názor a zkušenosti s DUCATI Monster 900 (1999). Takže…

34 Soukromá oslava
Buell Chronos
V Evropě je málo takových nadšenců do Buellů jako Jens Krüper, který na amerických strojovnách jezdil ještě v době, kdy o nich skoro nikdo nevěděl. Když oslavila továrna pětadvacáté výročí, udělal si Jens narozeninový večírek ve své německé dílně Hillbilly-Motors a postavil Buella se jménem Chronos, což neznamená nic jiného než „Čas“.

Techmánie

8 Udělejte si radost
do velikosti vaší peněženky
Sice bych měl předpokládat, že už všechno máte, že jste se na sezonu patřičně připravovali, a když se jaro zeptalo, co jste dělali v zimě, nestáli jste s hubou dokořán jak trubky (nebo jako já, když jsem zjistil, že do svých kevlarových džín se fakt už nenarvu – asi se nějak přes zimu zdrcly nebo co). Ale nepředpokládám, už jen z toho důvodu, že se pořád objevují nové a nové věci – takže všechno vlastně ani mít nemůžete…

10 Oblečení Worker
Redakce testuje
Chodíme oblečený, abysme nechodili nahatý. Tedy chodíme oblečeni, abychom nechodili nazí (vsuvka pro lingvisty). Je fakt, že jsou činnosti, kdy případ být nahatý je vhodnější… To se ale netýká jízdy na motorce ani na čtyřkolce. To je lepší být oblečen/a. Ovšem ne jen tak ledabyle, nevhodné jsou třeba tepláky. Ale je pravda, že i to je věc názoru.
Donedávna jsem preferoval univerzální džíny a maskáčovou bundu. Tedy až do chvíle, než jsem měl možnost vyzkoušet speciální motorkářský oblečení, konkrétně bundu a kalhoty Air One od firmy WORKER.

36 Rozpačitá výstava
Motocykl 2009 a co bude dál
Tak a je to tady – na výstavu Motocykl jsme jeli do Holešovic naposledy. Překvapení? Ale kdepak… možná jen z toho, že se tak nestalo dřív. Holešovické Výstaviště totiž už dávno nesplňuje požadavky, které Motocykl má. Upozorňovali na to vystavovatelé, novináři i samotní návštěvníci, bohužel marně – nezměnilo se nic. Plány na výstavbu nového pavilonu zůstaly jen na papíře a aby toho nebylo málo, loňský požár zcela zničil levé křídlo Průmyslového paláce. Nikdo se tedy vystavujícím nemůže divit, že jim došla trpělivost.

40 Čteme dopravu
I kdyby stál Besip na každém rohu, bude lepší dávat pozor a provozem jezdit tak, aby nás ohrozilo co nejmíň věcí
Televizními stanicemi oblíbené reportáže o nehodách motorkářů a různé bezpečnostní akce upoutaly pozornost většiny řidičů aut, ale neznamená to, že by se jejich chování výrazně měnilo. Doma u televize se možná zamyslí každý, ale když přijde na věc, pošlou vám lidi káru před motorku úplně stejně jako předtím, jen se pak možná víc omluví.
Jsou dvě situace, kdy vás můžou auta vyškolit nejvíc, a to při předjíždění, nebo když před vás někdo pošle káru při vyjíždění z vedlejší.

42 Jakou vybrat
Zájem o dvoustopou mašinu nemusí znamenat těžkou hlavu
Čtyřkolky v posledních dvou třech letech napevno zapustily svoje kořeny a důvodů pro počátek masového rozšíření je několik. Jednak je s nimi zábava, není těžké si zvyknout na jejich ovládání, a co hlavně, můžete na nich řádit jak černá ruka, jak je rok dlouhý.
Kdyby vás zájem o dvoustopou mašinu přepadl dejme tomu čtyři pět let nazpátek, těžkou hlavu byste vzhledem k tehdejší nabídce zrovna neměli. Situace se začala zamotávat někdy po roce 2005, kdy se k nám nahrnuly jak světoznámé značky, tak si Českou republiku do mapy zakreslili soudruzi v Číně a kapitalisti z Tchaj-wanu.

46 Zítřky jsou světlé
Reflexní doplňky – o tom, jak o sobě dát na silnici vědět
Fosforeskující oblečení bylo vždycky nejlepší cestou k tomu, jak o sobě dát na silnici vědět a omezit nechtěné útoky ostatních účastníků provozu. Po dlouhou dobu ale mělo pověst spíš doplňků pro kamarády stejného pohlaví a nepopiratelných výhod využívalo jen pár skalních přívrženců bezpečnosti, případně četníci. Ale časy se mění, prostředky k bezpečnému návratu vítězí nad předsudky a v reflexní vestě můžete vyjet bez obav z toho, že by na vás kolega u pisoárů významně pomrkával.

54 Co „světem“ vládne, 4. část
Poslední jezdecký titul pro značku Suzuki získal Kenny Roberts
Tenhle motocykl světem nevládne. Tedy aspoň zatím. Ale jak se říká, co není, může klidně být. I přestože poslední jezdecký titul pro značku Suzuki získal Kenny Roberts, a řekněme, že celkem nedávno, na přelomu tisíciletí, tak od posledního triumfu mezi značkami dělí továrnu tak trochu už věčnost.
Neuvěřitelných 26 let. Řeklo by se, že to nic není, ale zkuste si třeba jen uvědomit, že nyní hovoříme skoro o třetině lidského života. A tenhle údaj je platný ke konci sezony 2008. Nikde totiž není psáno, natož pak dáno, jak dlouho tohle prolomení bariéry může ještě trvat. Nicméně je poslední dobou dosti zjevný fakt, že Suzuki se tlačí na špici a nejedná se jen o jakési nárazové výstřelky.

Sport

48 Jaký bude rok krize…
… v český motocyklový lize?
To je otázka, která je v současnosti víc než aktuální, první závod silničářského MČR se blíží mílovými kroky. Jak to ale bude v tomto období stiženém globální krizí vypadat? Letošní kalendář MČR je vskutku oku lahodící, sedm závodů na pěti okruzích, tři doma, tři za hranicemi a k tomu ten sedmý, který je pro nás tak napůl doma – proč? Měl by se jet na zbrusu novém okruhu Slovakiaring, jen pár kilometrů jižně za Bratislavou. Jenže, jak to s tímto dílem našeho seriálu vlastně bude, je zatím spíš ve hvězdách.

50 Sběratel aut
IRTA test v Jerezu
Možná by u BMW měli zvážit, zda by nebylo pro ně levnější variantou Australana Caseyho Stonera rovnou sponzorovat. Při IRTA testu v Jerezu, mu totiž zástupce bavorského výrobce automobilů předal již čtvrté klíčky od vozu stejné značky v řadě za sebou.
Za co? Jednoduše za to, že byl nejrychlejším jezdcem v 45minutové nedělní velmi dramatické kvalifikaci kategorie MotoGP při IRTA testech v Jerezu, která byla ve svém průběhu poznamenána přerušením červenou vlajkou po drsném highsideru Brita Jamese Toselanda.

58 Bavoračka – nové plemeno
BMW
Zhruba před rokem se na jedné z bavorských louček ještě vesele pásly krávy. A dnes tam stojí vysoce moderní technologický komplex, kde na vývoji zcela nového plemene závodního motocyklu pracují lidé z Alpha Racing týmu z továrny BMW.
Zhruba na čtyřicet lidí má plné ruce s vypipláváním „bavoračky“, která ještě před rokem nebyla pomalu ani obyčejným embryem, natož závodním motocyklem. Věříme, že to nebude působit nijak krutě, v případě, že ano, tak se za to omlouváme, ale německý národ se „šílenou“ genetikou zaobíral již v minulosti.

62 Krokodýl za všechny prachy
Rozhovor s Troyem Corserem o jeho nové BMW
Až neskutečně dlouho líčili Bavoráci v močálech superbikového depa pasti. Nakonec úspěšně. Podařilo se jim ulovit krokodýla. A dokonce živého. Dnes už zástupci BMW ví, že měli obrovské štěstí. Mrtvý by jim totiž byl Troy Corser asi celkem k ničemu.
A na co vůbec australského predátora, dvojnásobného mistra světa a jednoho z veteránů superbikového šampionátu vůbec nalákali? Možná se budete divit, ale na cinkání penízků. A dokonce vám přiznají, že nebylo jednoduché jej z jeho spokojeného pelechu vystrnadit.

66 Jen hlavně žádnou paniku
Rozhovor s Paolem Flamminim o budoucnosti WSBK
I přesto, že superbikový vláček při nabírání rychlosti do sezony 2009 doznal drobných kosmetických změn a vyměnil tak trochu i svého mašinfíru, k panice mezi cestujícími, mířícími mnohem dále než jen do následující stanice, není vůbec žádný důvod.
„Druhý“ motocyklový šampionát, přičemž použití slova druhý a navíc v uvozovkách berte jako záměrné, má o svou budoucnost, a to nejen podle slov Paola Flamminiho, ale i podle všeobecného mínění a povědomí lidí zevnitř i vyjádření fanoušků v poslední době na nějakou tu závodní nedělí určitě vystaráno. Že se vám nelíbí osekání pátečního programu či přístup promotéra k nejnižší kubatuře Stock 600?

70 Příliv dětí Velké matky TT
WSBK Round 1 (Phillip Island) a 2 (Losail)
Prvními dvěma závody, na australském Phillip Islandu (1. března) a na okruhu Losail v Kataru (14. března), se roztočil kolotoč letošního mistrovství světa. Zahajovací závody potvrdily očekávaný výrazný vzestup konkurence, především díky přílivu dětí Velké matky TT, (tedy ostrovanů) a zámořské štiky Bena Spiese. Kuba Smrž potvrdil příslušnost k Top Ten, a přestože v Kataru nebodoval, podal veliký výkon.

74 WBSK po uzávěrce
WSBK Round 3 (Valencie)
Třetí závod WSBK ve Valencii přivedl na start letos poprvé štokové třídy 600 a 1000 ccm, ale přinesl také double pro Noriyuki Hagu, kterému se podařilo misku vah boje o letošní titul přiklonit na svoji stranu.

76 Podplacený Svatý Petr
ITP Essox Cup Sedlčany
Pořadatel vyslyšel nářky na jinínské bahenní lázně, které provázely první letošní podnik seriálu ITP Essox Cupu, a pro pořádání druhého závodu v Sedlčanské kotlině se pojistil na místech nejpovolanějších. Kontakt na českého patrona dobrého počasí odvedl sakra dobrou práci, a kdo přeci jen nevěřil okénku se sluníčkem, jež obklopené mráčky zářilo v předpovědi počasí několik dní dopředu, skutečně zaváhal. Sedlčany s sebou přinesly nejen krásné počasí, ale především možnost výborného svezení.

80 Endurové probouzení
enduro & mx
Tak nám to opět začalo, motocykly určené především pro terénní soutěže mohou po zimní přestávce hladit duše svých fanoušků. Začněme od soutěže nejvyšší – mistrovství světa. Zkratku WEC zná každý, kdo enduro sleduje, tentokrát vše nezačalo na chladivém severu, ale ve třicetistupňových vedrech v portugalském Penafielu. Po zimní přestupové rošádě jezdců byli fanoušci endura zvědaví, jak si povede multišampion Juha Salminen na motocyklu BMW, stejně jako do světa z Ameriky se vrátivší David Knight.

82 Hon na Nickiho začne v Praze! A Serenius? Je snad narkoman?
Speedway info
Škvárové Grand Prix začíná u nás na Markétě – ať jste tam všichni! Ledy skončily – padalo se, diskvalifikovalo a řešily se protesty. A na krátké se rozběhla sezona i s našima. Prostě a přece se točí!

84 Dragsterová strašně zmoklá Evropa, 2. díl
Anglické Santa Pod & Norské Gardermoen
Gardermoen je taková norská Ruzyně. Mezinárodní letiště, které bylo postaveno za 2. světové války pro Německou Luftwafe. Odtud se napadaly spojenecké konvoje v Severním moři. Dnes je na původním betonu natažený asfalt a je to nejrychlejší dragsterová dráha v Evropě. Pořádající klub je na to patřičně hrdý a pro kvalitu dráhy dělá první poslední. Jezdit tady je hodně adrenalinové, protože dráha na zastavení je jen 570 metrů dlouhá. Pak už je napříč natažená záchranná síť jako na letadlové lodi. A pokud vám selžou brzdy a tou sítí proletíte, důvěrně se seznámíte s kmeny břízek a zapíchnete se do náspu oddělujícího civilní letiště od našeho cirkusu.

Retro

88 Avus
Historie okruhu
Výstavba závodní dráhy, která byla známá pod jménem Avus, může sloužit jako učebnicový příklad vzájemné závislosti motocyklového a automobilového průmyslu a závodů, resp. závodních drah. A může také sloužit jako příklad, že i v dřívějších časech nebylo zajištění všech vyjádření a povolení nic jednoduchého – že to není jenom součástí dnešní doby.

90 Bill Ivy
Další z pánů jezdců
Letos tomu bude už čtyřicet let od červencového dne roku 1969, kdy skončil život jednoho z nejlepších a nejuznávanějších závodníků své doby – Billa Ivyho. K němu nás pojí i to, že byl v posledním roce své kariéry továrním jezdcem Jawy, s jejíž čtyřválcovou třistapadesátkou dokázal řádně prohnat tehdy suverénního Aga.


92 Motobi
Historie továrny
Značka Motobi neměla dlouhý život, přesto její motocykly dokreslují úroveň a mnohotvárnost italského motocyklového průmyslu po druhé světové válce. Jejich vzhled je tak zvláštní, že není zaměnitelný s jinými motocykly ať už jakékoliv provenience. Zvláštní byl i vznik firmy.

Cestománie

96 Suchý tam, mokrý zpět
Tip na výlet
Neznám nic fajnovějšího než se na mašině vydat na víkendový vejletík v době, kdy se jaro naplno chopí své vlády. Čím jsem starší, tím mne tenhle čas víc a více oslovuje. Čas probudivší se přírody, kdy tráva přichází o šedohnědozelenou zimní kamufláž, kdy se listnáče zvolna pokrývají svěžími lístky, kdy se vše probarvuje – ostatní si můžete doplnit sami. Navíc díky době „půstu“ se první jarní kilometříky prožívají daleko intenzivněji. No a kam už jinam zajet za jarní potěchou, když ne do jižních Čech? Tak vyrazme…

98 Kam s mašinou za jídlem?
Steak bar U Mlýna, Mokropsy
Udělat pořádnej steak není tak jednoduchý, jak se na první pohled zdá, a tak jsme celkem s obavama navštívili Steak Bar U Mlýna v Mokropsech u Černošic (kousek za Prahou).



100 Na mašinách do kolébky bohů, II. část
cestopis
Minule jsme skončili u Korintskýho průplavu a před námi je Peloponés. Poloostrov, který je vlastně takovým Řeckem v Řecku a který má se severem téhle země jen málo společnýho. Ne že by snad na severu sněžilo, proháněli se lední medvědi a kolem pobřeží ladně proplouvali tuleni, horko je tam samozřejmě taky, ale jih je prostě jiný. Hlavně atmosférou, která se dá vyjádřit dvěma slovy – absolutní pohoda.

Redakce

6 Aktuality
7 Soutěž
95 Shop

Titulka časopisu Motoráj
Vyšlo: 16.dubna
Cena: 65 Kč

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist