europ_asistance_2024



Schuberth S1 PRO

Motocyklové přilby Schuberth vždycky patřily, alespoň co se komfortu a bezpečnosti týče, mezi ty nejlepší na trhu. Každopádně mně osobně se například tzv. klapačky vůbec nelíbily. Přes nepochybné pohodlí těchto přileb mě nikdy neuchvátil jejich podivný vzhled, připadal jsem si v nich jako mlok. Loni se mi do hledáčku ale dostala nová klapačka C3, která je v oblasti designu už někde naprosto jinde a spolu s novým lakováním se mi moc zamlouvala. Co ale čert nechtěl, tentokrát mi vadil zas vnitřek helmy, který mi nepřipadal vůbec komfortní. Proto jsem se zkusil mrknout raději mezi integrálky stejné cenové kategorie. Tam podle mne dominuje Schuberth S1.

Kapitoly článku

Design

Přilba S1 má pěkný tvar s lehce useknutým čumákem, ve kterém je bradový větrací otvor. Velké plexi v horní části přesahuje přes okraje průzoru víc než dostatečně a zároveň v jednom kusu kryje i aretační mechanismus.
Tři horní větrací otvory se dají na sobě nezávisle otevřít nebo uzavřít, regulace průtoku vzduch je tak snadná. Bradový otvor pouští vzduch primárně na plexi, nikoliv do prostoru před ústy. Vyklopením lze průtok vzduch opět zvýšit, zaklapnutím se naopak sníží.
Upevňovací pásek je veden pod polstrováním a jeho jištění je přes D-kroužky. Na konci je aretační druk pro provlečený pásek. Bradový látkový deflektor kryje velkou část spodku helmy a krajní spodní polstrování už od pohledu nechává jen malý prostor pro nasazení na hlavu. Při tomto zkoumání narazíte na drobný výstupek ve spodní hraně helmy, který je ve skutečnosti ovládacím prvkem pro integrovanou sluneční clonu.
Přilba S1 je tvořena sklolaminátem s označením S.T.R.O.N.G. Vnitřní výstelka je kompletně vyjímatelná a vyměnitelná, a to včetně jistícího pásku. S hygienou by tedy neměl být problém.

Zkouška velikosti

První nasazení přilby na hlavu probíhalo trošku násilně. Nakonec jsem musel hodně chytit jistící pásky, pořádně je roztáhnout a pokusit se o nasazení znovu. Tentokrát jsem byl úspěšnější, každopádně přilba se nasazuje opravdu na „fest“. Odměnou za boj s panenstvím helmy mi ale bylo to, že jsem hned po nasazení zjistil, že se moje hlava uvnitř bude mít skutečně královsky. Od teď jsem věděl, že nechci nic jiného.
Při zkoušení se mi velikost L zdála malá a XL už trochu volnější. Po konzultaci ohledně toho, co kde povolí, jsem se ale nakonec rozhodl pro velikost L. Přilba vás nesmí tlačit na čele nebo spáncích, ale také nemůže jakýmkoli směrem kloktat nebo se nesmí na hlavě otáčet! No a přes tváře se přilba poddá, tam je měkčený materiál. Všude okolo je tvrzený (extrudovaný) polystyren. Přilba sedí tedy perfektně a já vybírám barvu. Vždy jsem platil za umírněného v oblasti designu, ale zkoušená barevná kombinace pod názvem S1 Pro – red se mi zamlouvá a tak u ní zůstávám, ostatně také proto, že případné škrábance na ní nebudou patrné až tak, jako kdyby byly na jednolité barvě.


První kilometry

Mám za sebou asi 20 hodin a nedá se dělat nic jiného, než se konstruktérům od Schuberthu klanět. Přilba je i na naháčích velice tichá a do stokilometrové rychlosti při zavřeném plexi ani nevíte, že kolem fičí vítr. Ve vyšších rychlostech začnou na kapotovaných strojích kupodivu lehce svištět horní větrací otvory. Ale nikde není, a to až do stošedesátky, ani známka po nějakém hučení nebo nepříjemných zvucích.

Jak jsem už naznačil, S1 je naprosto perfektně větraná. Při otevření všech tří horních otvorů jednoznačně cítíte proud vzduchu okolo horní části hlavy. Pokud otevřete (vyklopíte) bradový otvor, vzduch proudí příjemně i v přední části helmy.
Místo pro uši a nos je dostatečné a vůbec jsem se nesetkal s problémem, že by mě něco tlačilo nebo překáželo. S1 sedí na hlavě naprosto přirozeně a pevně, ani v rychlostech přes 200 Km /hod nemá tendence klást vysoký odpor nebo kmitat. Po překročení dvoustovky se ale dost zvýrazní hvízdání horních špičatých větracích otvorů a při plném otevření větraček se dovnitř valí už opravdu hodně vzduchu, který vytváří silný průvan. Naštěstí není nic jednoduššího, než větrací otvory posuvem opět zaklapnout.
Sluneční clona je výborná, jde vysunout hodně dolů, takže slunce z boku nebo nad obzorem nedělá problémy. Clonu lze nastavit i trochu výše, s fixací není problém. Otvor pro výhled je vykrojený do boku opravdu dost, takže tady by měl s periferním viděním problém snad jen chameleón.
Váha helmy 1525 gramů je perfektně rozložena kolem celé hlavy. S1 je výrazně hluboká a troufám si tvrdit, že pokud by byla v zadu více vykrojená, její váha by klesla možná o 150 - 200 g. Ale vůbec to není potřeba. Osobně mi tento „kyblík-styl“ vyhovuje a hlavu dobře kryje. Ani při zalehnutí necítíte, že by se zadní část helmy dotýkala krku či se otírala o límec kombinézy.


Zkušenosti po 4000 km

Helmu S1 pro používání hodnotím jako výbornou. Tichá, komfortní, dobře větraná. Užitnou hodnotu dále zvyšuje sluneční clona. Bohužel se tato clona musí často čistit, protože na ní jdou výpary z hlavy a dech z úst. Na mastnotu, která na cloně ulpívá, se pak lepí prach, který přináší proud vzduchu z větrání. Při čtyřdenní cestě po Polsku jsem tak clonu musel čistit mokrým a suchým hadrem i dvakrát denně. Naštěstí to jde snadno. To, že si clona už zaslouží vyčistit, poznáte podle rozmazaného pohledu a „dívání se do mlhy“. Není však třeba používat žádné chemikálie, opravdu stačí jen vlažná voda a hadřík.
D-kroužky jsou ovšem umístěny dost hluboko. Protažení pásku je tak o cviku a šikovných prstech. Zvyknout se na to dá, ale druk pro zajištění zbylého pásku je umístěn až na hraně polstrování a zapnout ho je pro mě i po dlouhé době velký problém. A jen tak na volno ho nechat nemůžete, za jízdy nepříjemně mlátí do boku helmy…
I přes intenzivní používání se vstup do helmy zlepšil jen lehce, stále jde o tužší proces. Ale na druhou stranu, i díky tomuto límci je přilba tak tichá.
Hledí je dvojité a zatím se mi nepovedlo ho zamlžit ani při přímém dýchání na plexi. Jízda v dešti to také nedokázala a v ranní mlze jsem zatím letos nejezdil.
Rozhodně se ale nedá jezdit s naplno otevřeným hledím a sklopenou sluneční clonou. Od třicítky výše se okamžitě začne točit proud vzduchu pod clonou natolik, že vám začnou slzet oči. A dostávat brouky a mouchy ze sluneční clony taky není to pravé ořechové. Plexi to snese, ale stínítko nemá úpravu proti poškrábání a někteří poletující krovkáči jsou sakra tvrdí.
Na druhou stranu není problém mít plexi na první nebo druhou polohu přiotevřené. Pokud ho však zdvihnete výš, oči okamžitě začnou slzet z větrného víru, který se vám před obličejem udělá. První poloha otevření je pevná a drží i při 150 km/h. Díky tomu se dovnitř dostává ještě větší množství vzduchu, přilba přesto není nijak výrazně hlučná. Vyšší polohy pootevření lze praktikovat maximálně do osmdesátky, pak už proud vzduchu zatlačí plexi zpět na první polohu.
Ani po 700 km za den jsem neměl pocit únavy v oblasti krční páteře. Váha přilby je opravdu dobře rozložena. S1 se chová neutrálně a za jízdy perfektně „drží směr“ a nemá ani se spolujezdcem tendence ke kymácení, tedy pokud si na záda nepřipevníte kytaru nebo si za vás nesedne dvoumetrový obr, který bude směrovat proud vzduchu jinak, než je obvyklé…
S1 má na lícnicích v horní straně koženkový potah, který se při případném dešti nenasákne a při vniknutí nečistot neabsorbuje prach, takže se dobře udržuje. Stačí jen setřít a je to!
Lícnice i po dlouhé době stále vyvíjí tlak na tváře, takže pokud bych se snažil mluvit do BT komunikátoru, rozedřel bych si tváře zevnitř o zuby nebo bych se nepříjemně kousl. Pokud za jízdy mlčíte, je vše OK, pokud však používáte žvýkačku, přibude vám starost, jak si žvýknout a nekousnout se při tom do tváře…

Závěr

Za mě osobně nelze říct nic jiného, než že S1 je velice kvalitní a komfortní přilba. Pokud se mě ptáte na integrální přilbu do 8 tisícovek (7 900 Kč je aktuální akční cena, jinak cca 13 000 Kč), jen těžko budete hledat konkurenci.

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Matěj Oliva (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (16x):
Související firma
  • Geneze

    Generální zástupce německé značky helem Schuberth, prodej motocyklového oblečení Rukka a Geneze. Prodej motocyklové obuvi Redbika a Daytona, motocyklových rukavic, tělových chráničů, zámků, triček, nákrčníků, ledvinových pásů a nano termoprádla. Největší nabídka westernové obuvi - koně Johnny Bulls....



TOPlist