globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350
19.12.2009 v 22:18
Nechte už té hádanice o "politice..." Už to nikam nevede... Zná někdo podrobnosti? Foto je z brněnského veletrhu z roku 1983..


2 reakcí na tento příspěvek Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350

19.12.2009 v 22:56 | Nahoru | #1
Podrobnosti jako jak to funguje? Nebo co tím myslíš? Je to kotoučová brzda ovládaná lankem. Používá se to ještě dnes, třeba u minibiků nebo u lepších kol. Ve vnitř toho třmenu je vypínací mechnismus, který tlačí na pístek a ten na destičku. Aspoň se teda domnívám.

(reakce na) Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350

19.12.2009 v 23:50 | Nahoru | #2

mischa638>Podrobnosti jako jak to funguje? Nebo co tím myslíš? Je to kotoučová brzda ovládaná lankem. Používá se to ještě dnes, třeba u minibiků nebo u lepších kol. Ve vnitř toho třmenu je vypínací mechnismus, který tlačí na pístek a ten na destičku. Aspoň se teda domnívám.



Jo, je to tak, třmen má vevnitř šnek, na něm je pakna - páčka, při zatažení za paknu - páčku se šnek pootočí a vysune a zatlačí na brzdovou destičku. Akorát aby to správně fungovalo, musí být třmen plovoucí, protože brzdná síla jde jenom z jedné strany...je o zastaralý systém, houno to brzdí. Hydraulika je stokrát lepší...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350

19.12.2009 v 23:58 | Nahoru | #3
mischa638> Spíš bych napsal u těch horších kol, co se chtějí tvářit jako lepší Lepší kola mají hydrauliky.... A mimojiné, ty lankové kotoučovky se moc často nepoužívají

1 reakcí na tento příspěvek Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350

20.12.2009 v 00:12 | Nahoru | #4
Je to stejnej systém jak u jawy 555 na spojku... tady de spíše o to jestly je to výmysl jawy, nebo čz, proč se to nevyrábělo atd... myslím si že v tý době by bylo i tohle lepší jak bubny

Naposledy editováno 20.12.2009 00:13:12

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350

20.12.2009 v 00:23 | Nahoru | #5
Davv> ty bubny nejsou špatné, podle mě brzdí úplně v pohodě, akorát přední duplex je citlivý na správné seřízení. Když není, tak brzdí hůř, než jednoklíč

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350

20.12.2009 v 00:28 | Nahoru | #6
Laďa.s> Na kolech se používaj i hydraulický brzdy? To sem ještě neviděl, tak s tou váhou co má kolo to musí brzdit jak drak Tak já na kole neseděl ani nepamatuju, no maximálně s hospody, ale to je člověk rád, že dojede dom natož aby študoval brzdy

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350

20.12.2009 v 01:32 | Nahoru | #7
mischa638> jojo mají hydraulický brzdy a nebrzdí to nejhůř no

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350

20.12.2009 v 01:38 | Nahoru | #8
Fid0> hydry brzdí dobře, ale nesmí to být levné šméčka, které jsou tam jen "na oko"....

(reakce na) Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350

20.12.2009 v 01:46 | Nahoru | #9
Laďa.s> jojo přeesně, ale tak ty šmejd in china brzděj, ale málo

(reakce na) Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350

20.12.2009 v 02:57 | Nahoru | #10

JyrkaFM>Davv> ty bubny nejsou špatné, podle mě brzdí úplně v pohodě, akorát přední duplex je citlivý na správné seřízení. Když není, tak brzdí hůř, než jednoklíč



Tak špatný nejsou, to zas ne, na ty jawí výkony to stačí, ale třeba by tohle mohlo bejt trochu lepší, to je přece cílem konstruktérů, cokoliv zlepšovat

Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350

20.12.2009 v 07:37 | Nahoru | #11
Takže jen bych doplnil... To že se tato brzda nikdy na motorkách neobjevila má prozajický důvod. A to rok... to je rok 1983. A v tehdejší době centrálního plánování bylo nerealistický, že by výrobci dostali někde výrobní kapacity na výrobu hydraulických komponent pro něco tak zbytečnýho jako byly motorky a dovoz nedejbože ze západu byl úplný sci-fi. Tak byl už tehdy použit axiální kuličkový mechanismus (uvnitř je tříchodá šroubovice a jednoduché tříkuličkové axiální ložisko - šnek má neúnosné tření a mechcnismus typu jawa 555 není schopen vyvinout potřebné vypínací síly). Na tehdejší dobu výborné řešení, leč i toto řešení bylo vzhledem k nutným investicím d výrobního zařízení odsunuto do archívu... škoda jako dříve mnohokrát v motocyklovém průmyslu u nás.

Toto řešení má své nevýhody (neschopnost vymezování vůlí při opotřebení destiček) tak i výhody (odolnost proti vysokým teplotám a servis - není nutno udržovat hydrauliku).
Že je třeba použít buď plovoucí třmen nebo kotouč stejně jako u všech ostatních jednopístkových nebo jednostranně působících systémů je snad naprosto jasné a jak to brzdí je spíš otázka konkrétních kostrukčních detailů a silových poměrů.
Takže asi tak.

1 reakcí na tento příspěvek Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350

20.12.2009 v 08:32 | Nahoru | #12
Vím jak to funguje. Měl jsem na mysli, zdali to někdo neviděl na Jawě či ČZ... Dle mě se to nakonec ani nevyrábělo..

Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350

20.12.2009 v 09:09 | Nahoru | #13
nevyrábělo, ale bylo to k vidění i na prototypech motokrosů čz,

pak za pár let se dostal do výroby hydraulicky ovládaný třmen, jak ho známe dnes, dvoupístový, později s plovoucím kotoučem...

přičemž se souběžně s výrobou motorek osazených kotoučem, vyráběly i ty bubnové dvouklíčové, které taky nebrzdí zle, pookud se správně slícují a seřídí.

Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350

20.12.2009 v 09:29 | Nahoru | #14
Tak, tak nikdy to na silnici nevyjelo.

(reakce na) Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350

5.9.2010 v 14:30 | Nahoru | #15
MartinED250> ja to viděl na jedný třindě, al hydrulika, ale to asi nebyl originál z výroby..

Naposledy editováno 05.09.2010 14:30:57

Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350

5.9.2010 v 22:20 | Nahoru | #16
třindy počínaje typem 639 měly kotouč běžně, byť pevný a nevrtaný... později se na ně dostala plovoucí děrovaná verze, jak ji známe z dnešních a novějších..

stejnou brzdu měly i Čz od 487, ovšem vždy v podstatě spíš na přání, na několika provedeních ČZ 175/180 byla vždy souběžně i s dvouklíčovým bubnem, byť i ten byl pak jiného provedení, kvůli novému typu vidlic a tudíž jiného záchytu reakce..

na jawě brzdí dobře, na lehké číze brzdí hodně moc dobře... v podstatě za provozu furt dva prstíky (plovoucí)

tuhle brzdu pak zdědily i poslední záchvěvy "cagiva roadster" opět zezačátku pevný, potom plovoucí.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawa 250 - spojka Jawa Přestavba 125ccm 27 15.3.2023 v 09:51 Jirk_K
Co s tekoucí nádrží? [1, 2] Jawa 350/634, Jawa Přestavba derryn 44 21.2.2022 v 14:19 FJRPEPA
Zachraňte 4 válcovou závodní Jawu [1, 2] Jawa Přestavba Fidlous 32 24.10.2018 v 06:34 MartinED250
Nová Jawa 1000 [1 ... 20, 21] Jawa Přestavba drrath 606 27.5.2016 v 09:14 HonzaHus
nejšílenější přestavby pincků :-)... [1 ... 7, 8] Jawa Přestavba Roman2bk 239 18.5.2015 v 00:03 markus


TOPlist