globalmoto_unor




paolo_novy Přidat reklamu

Téma: Volnoběžka startéru na Virago 1100
14.8.2009 v 19:35
Zdravím přátelé. Scháním volnoběžku startéru na Virago 1100 rv. 1993 model JYA1TEE
Budu vděčný za radu, tip, odkaz, cokoliv. Zajímá mě cena, kde ji sehnat, čeho se vyvarovat. Díky moc.
Předchozí
1 2
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Volnoběžka startéru na Virago 1100

14.8.2009 v 20:23 | Nahoru | #1
Trošku off topic, no ale když já jsem sháněl volnoběžku na svou VFR, tak jsem zašel do Hondy, objednal ji a druhý den jsem ji měl..

4 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Volnoběžka startéru na Virago 1100

14.8.2009 v 21:02 | Nahoru | #2
Lucky-Luke: Volnoběžka se dá opravit, jestli znáš pár lidí, kteří umějí brousit.
Volnoběžku z hřídele demontuj a rozeber. Musí se silou rozehnout ten plech, který tvoří obal. Já to dělal šroubovákem bez rukojeti, který jsem zatloukal pod plech a postupně ho odehýbal ven. Dělej to na straně, kde je to ozubené kolo.
Až bude plech dokola úplně odehnutý, dá se zpod něj vysunout podložka a vytáhnout to ozubené kolo. Pod tím uvidíš komoru, ve které je pět pružin a válečků (nejspíš to vylítá ven, nevadí). Ty válečky se časem omačkají, nedosáhnou ke středu válcové části, která přechází do ozubeného kola, a proto to klouže. Oprava spočívá v jejich výměně za nové. Originály mají průměr 7 mm a dají se nahradit ložiskovými válečky, které se dají normálně koupit v krámě s ložisky. Akorát ty bývají delší, takže se musejí přibrousit na kratší délku.
Háček je v tom, že takhle vyměněné válečky taky dlouho nevydrží, protože se omačkává i ten střed. Takže doporučuji spíš koupit nejbližší větší válečky (mám pocit, že je to 7,144 mm) a dát tam ty. Pokud se nevejdou, musí se buď ubrousit na menší průměr (což je problém, protože tak malé kousky umí brousit málokdo a v ruce se to nedá), nebo se o pár setin obrousí ten válcový střed u ozubeného kola. Musí se to udělat strojně, na ruční práci zapomeň.
Pak naskládej vše do těla volnoběžky, jak to patří. Pružiny, válečky, střed. Obalový plech zatřískej kladívkem pěkně dokola zpátky a pokud bude vnitřek pořád volný, párkrát to dokola zmáčkni do svěráku. Voilá - oprava je dokončená a rozhodně nebude stát tisíce, jako nová volnoběžka. Mě to vyšlo do pěti stovek a už přes osm let to slouží bez problémů.

edit: Ještě obrázky - tady je vidět, kde byl plech pod ozubeným kolem odehnutý a zase zaklepaný

[img]

a tady je druhá strana, omačkaná od čelisti svěráku, jak se zpátky utahoval obal

[img]

Naposledy editováno 14.08.2009 21:08:48

Volnoběžka startéru na Virago 1100

14.8.2009 v 21:16 | Nahoru | #3
Tahle musí stejně ven, tak proč to nezkusit Díky za radu, určitě to prubnu!

Volnoběžka startéru na Virago 1100

14.8.2009 v 21:49 | Nahoru | #4
No a pokud znáš nějakého soustružníka tak se ten plech dá odehnout na soustruhu a zase zpátky natlačit, pokud budou od válečků vymačkané plochy v těle volnoběžky tak se to dá taky přebrousit ale chce to udělat přípravek, páč jsou to válcové plochy exentricky proti ose otáčení, ale to chce brusiče který bude mít čas a chuť se tím bavit, já si to dělal kdysi sám

Volnoběžka startéru na Virago 1100

14.8.2009 v 23:17 | Nahoru | #5
Hmm, to máte dobré, na VFR vždy praskne celé tělo volnoběžky..

(reakce na) Volnoběžka startéru na Virago 1100

28.5.2011 v 22:52 | Nahoru | #6
1100Virago> čau člověče já sem nástrojař ale musím říct SEŠ DOBREJ . Sám bych se do toho asi nepustil. Klobouk dolu.

(reakce na) Volnoběžka startéru na Virago 1100

23.7.2013 v 11:50 | Nahoru | #7
1100Virago> pROSIMTE KDE SEZENU TY VALECKY 7.144 MM ????????????

1 reakcí na tento příspěvek Volnoběžka startéru na Virago 1100

23.7.2013 v 13:27 | Nahoru | #8
Dá se i objednat celá volnoběžka.

Naposledy editováno 23.07.2013 13:28:24

(reakce na) Volnoběžka startéru na Virago 1100

23.7.2013 v 13:33 | Nahoru | #9
kodl77> no to se da obednat vsude mozne treba tady : http://www.partsdep...a/1987/XV1100/92099/ ale 3000,- je docela dost,kdytz to lze vyresit vymenou valecku za par halířu .... akorat je problem ze nevim kde ? :))) daji se sehnat v poho 7.5 x 14 mm za asi 2kc/ks... ale ty jsou uz priliz silné :(

Naposledy editováno 23.07.2013 13:35:00

1 reakcí na tento příspěvek Volnoběžka startéru na Virago 1100

23.7.2013 v 13:39 | Nahoru | #10
Dát válečky do ložisek, nebo nechat vyrobit na míru. Mrkni sem , třeba ještě má...

(reakce na) Volnoběžka startéru na Virago 1100

23.7.2013 v 13:48 | Nahoru | #11
kodl77> no hele to je super !!! dekuju... jen nevim jak se s nim spojim...??? uz jsem mu psal tam nekam,ale to muze byt hned a muze to byt taky za rok nez se tu objevi... :))) tech 350,- mu rad dam...

Volnoběžka startéru na Virago 1100

23.7.2013 v 13:50 | Nahoru | #12
Napiš mu PM. (soukromá zpráva)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Volnoběžka startéru na Virago 1100

23.7.2013 v 13:57 | Nahoru | #13
1100Virago>

Ještě, že tě tady máme a to beze srandy.

(reakce na) Volnoběžka startéru na Virago 1100

7.9.2014 v 12:23 | Nahoru | #14
zdravim,,mám virago 1100 1994 startuju super,ale někdy zmáčknu starter a nic,se neděje,,pak zmáčknu víc a hned startuje,,,,čím to muže být????

1 reakcí na tento příspěvek Volnoběžka startéru na Virago 1100

7.9.2014 v 12:42 | Nahoru | #15
acsss: jak nic - jako absolutně nic? ani cvaknutí, zabzučení, nebo tak?

jestli se neozve vůbec nic, může to bejt mizernej kontakt v přepínači u startovacího čudlíku - taky mě to potkalo. Otevřít, vyčistit, přiohnout případně naletovat kontakty, prostříknout kontaktolem, a musí to chodit.

(reakce na) Volnoběžka startéru na Virago 1100

7.9.2014 v 19:13 | Nahoru | #16
Yura> díky,,,,když to zmáčknu víc tak startuje normál..asi ten kontakt,,
ale díky.,,

2 reakcí na tento příspěvek Volnoběžka startéru na Virago 1100

23.11.2014 v 21:00 | Nahoru | #17
Mě to zlobí asi na obou stranách. Jednak celkem pravidelně klouzne zřejmě volnoběžka (startér zatočí, ale nezabere do motoru + zvuk jak když drbnu matkou od flexy do plechu), občas mám ale pocit, že její záběr souvisí se způsobem zamáčknutí tlačítka startu. V zimě bude rozborka obojího, ta dvojka za novej díl mě nepoloží a bude sychr. Pokud teda budou v pohodě zuby na setrváku.

(reakce na) Volnoběžka startéru na Virago 1100

23.11.2014 v 21:10 | Nahoru | #18

(reakce na) Volnoběžka startéru na Virago 1100

23.11.2014 v 22:11 | Nahoru | #19
Dawes: Jestli je ten zvuk rachot jako když o sebe brnkají zuby kol bokem, není to volnoběžka a nemusíš lézt pod levé motorové víko, většinou stačí celkem drobná úprava startovacího mechanismu.

1 reakcí na tento příspěvek Volnoběžka startéru na Virago 1100

24.11.2014 v 09:05 | Nahoru | #20
HA, díky za směr, o tom jsem tu četl dost, jak dostanu motku do dílny primárně mrknu na všechno, kvůli čemu se nemusí rozebírat motor. Máš na mysli vysouvací mechanizmus a ty válečky v pružině, že? Mašina je z 1992

Naposledy editováno 24.11.2014 09:06:35

(reakce na) Volnoběžka startéru na Virago 1100

24.11.2014 v 09:32 | Nahoru | #21
Dawes: Nedávno jsem to řešil s jedním kolegou přes PM, kopíruju výcuc textu:

"Podle mě je to problém, typický pro starší ročníky: Motor zpětným kopnutím vyhodí to přestavné ozubené kolo ze záběru a cívka solenoidu ho roztočené nedokáže vrátit mezi zuby. Tím pádem přestavné kolečko jen škrtá bokem zubů o ozubení velkého kola na klice a to je ten chrčivý zvuk.

Pokud je to opravdu tímhle, řešila to už samotná Yamaha u novějších ročníků změnou jedné součástky. Koukni na obrázek na odkazu níž:
Úprava "collar"
Když porovnáš rozměry "old style collar" a "new style collar" - je to ten váleček přišroubovaný torx šroubem, za který tahá vahadlo od solenoidu - tak je vidět, že zápich je o 2 mm užší. Tím dochází k většímu vysunutí přestavného kola a tím při zpětných rázech nedojde k jeho vykopnutí ze záběru. Daný díl se dá v Yamaze koupit, dá se vysoustružit, dá se upravit originál tak, že se v úzkém místě přeřízne, uberou se 2 mm materiálu a sešroubuje se to jako dvojdílná součást, nebo se tam dá strčit vložka. Já tam prostě prasácky namotal 2 mm tlustý drát a funguje to výborně."

Takže stačí na levém motorovém víku demontovat to víčko naproti solenoidu držené třemi imbusy, pak vyšroubovat imbus který slouží jako čep vahadla startovacího mechanismu, odšroubovat a vyjmout váleček držený torx šroubem, zúžit jakýmkoli způsobem tu drážku ve válečku a seskládat to zpátky. Rozdíl v úspěšnosti startů je obrovský.

1 reakcí na tento příspěvek Volnoběžka startéru na Virago 1100

24.11.2014 v 11:03 | Nahoru | #22
No, pokud to zlobí mě, tak zpětnym kopnutim to nebude, bo startér motorem ani nezatočí protože nezapadnou zuby. Občas to řešim tak, že přes rychlost pohnu motorem o nějaký mikrostupeň, vyřadim, startuju. Většinou už úspěšně.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Volnoběžka startéru na Virago 1100

24.11.2014 v 12:30 | Nahoru | #23
Dawes: Ono to spolu souvisí. Správně se startér nemá roztočit dřív, dokud solenoid tím vahadlem nezavlékne zuby kol do sebe. Jenže díky výrobním tolerancím a tomu, že na synchronizaci mechanismu mají vliv i tloušťky těsnění solenoidu a motorového víka dochází k tomu, že se startér roztočí poněkud předčasně nebo se při pokusu o závlek potkají zuby zrovna svými boky. Proto solenoid tahá za drátěnou pružinu, která by kola měla do sebe po pootočení nastřelit, ale k tomu často nedojde. A proto došlo k té úpravě příslušné součástky - aby kola byla zavlečena do sebe o něco dál když dojde k roztočení, nebo aby byla víc předepjatá ta pružina a zvýšila se pravděpodobnost, že si kola do sebe cestu najdou.

Zároveň s tím Yamaha ještě upravila na strmější variantu stoupání šroubovice po které se přesouvá to záběrové kolo, proto novější modely startují spolehlivěji. Ale to předpokládá dost drahou výměnu příslušného soukolí a ta už nemá tak velký vliv, jako změna toho válečku.

Volnoběžka startéru na Virago 1100

24.11.2014 v 12:32 | Nahoru | #24
Tak to jsi mě zásadně ochytřil, díky, budu postupovat touhle cestou.

1 reakcí na tento příspěvek Volnoběžka startéru na Virago 1100

5.3.2015 v 10:34 | Nahoru | #25
Vyřešeno výměnou pružiny ve vahadle (Yamaha za 82 Kč) a vložení dvou podložek mezi solenoid a blok motoru. O těsnění mezi solenoidem a blokem strach nemám, výlisek na bloku hromadění vlhkosti eliminuje sám a v mechanismu nemá co by korodovalo.
Výsledek - bratrův 5 letej malej motorkář, ktrej se Bubáka bojí jak českej živnostník sociálky dokáže nastartovat jedinym ťuknutim do tlačítka. Nikde žádný pazvuky, nic nenasvědčuje nežádoucím jevům.

Naposledy editováno 05.03.2015 10:35:58

(reakce na) Volnoběžka startéru na Virago 1100

18.8.2015 v 14:34 | Nahoru | #26
Dawes> Ahoj, prosím Tě, kde jsi tu pružinu sehnal? Neměl by jsi k tomu nějaký nákres nebo podrobnější popis, co a kde je potřeba vyměnit a vypodložit? Mám sice virago jen krátce, ale mám úplně stejný problém. Jen se nechci bezhlavě pustit do demontáže, než budu trochu přesněji vědět co dělám. Díky předem

Abych byl teda konkrétní: občas když zmáčknu startér, tak se nestane vůbec nic, jenom to cvakne. Stačí abych sundal to víčko na třech imbusech, "šťouchnu do toho", jako bych to rozhýbal, a pak to normálně chytne. Neděje se to pořád, ale stejně je otrava to pořád rozebírat Jenže dál než k sundání víka jsem se nedostal a nevím tedy přesně co vyndat potom atp.

Naposledy editováno 18.08.2015 15:00:20

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Volnoběžka startéru na Virago 1100

8.9.2015 v 09:20 | Nahoru | #27

1100Virago píše: Lucky-Luke: Volnoběžka se dá opravit, jestli znáš pár lidí, kteří umějí brousit.
Volnoběžku z hřídele demontuj a rozeber. Musí se silou rozehnout ten plech, který tvoří obal. Já to dělal šroubovákem bez rukojeti, který jsem zatloukal pod plech a postupně ho odehýbal ven. Dělej to na straně, kde je to ozubené kolo.
Až bude plech dokola úplně odehnutý, dá se zpod něj vysunout podložka a vytáhnout to ozubené kolo. Pod tím uvidíš komoru, ve které je pět pružin a válečků (nejspíš to vylítá ven, nevadí). Ty válečky se časem omačkají, nedosáhnou ke středu válcové části, která přechází do ozubeného kola, a proto to klouže. Oprava spočívá v jejich výměně za nové. Originály mají průměr 7 mm a dají se nahradit ložiskovými válečky, které se dají normálně koupit v krámě s ložisky. Akorát ty bývají delší, takže se musejí přibrousit na kratší délku.
Háček je v tom, že takhle vyměněné válečky taky dlouho nevydrží, protože se omačkává i ten střed. Takže doporučuji spíš koupit nejbližší větší válečky (mám pocit, že je to 7,144 mm) a dát tam ty. Pokud se nevejdou, musí se buď ubrousit na menší průměr (což je problém, protože tak malé kousky umí brousit málokdo a v ruce se to nedá), nebo se o pár setin obrousí ten válcový střed u ozubeného kola. Musí se to udělat strojně, na ruční práci zapomeň.
Pak naskládej vše do těla volnoběžky, jak to patří. Pružiny, válečky, střed. Obalový plech zatřískej kladívkem pěkně dokola zpátky a pokud bude vnitřek pořád volný, párkrát to dokola zmáčkni do svěráku. Voilá - oprava je dokončená a rozhodně nebude stát tisíce, jako nová volnoběžka. Mě to vyšlo do pěti stovek a už přes osm let to slouží bez problémů.

edit: Ještě obrázky - tady je vidět, kde byl plech pod ozubeným kolem odehnutý a zase zaklepaný

[img]

a tady je druhá strana, omačkaná od čelisti svěráku, jak se zpátky utahoval obal

[img]



Mám kamaráda, který vlastní menší "fabričku" a tam umějí brousit válečky, nebo i vyrobit nové ...

(reakce na) Volnoběžka startéru na Virago 1100

24.12.2015 v 18:00 | Nahoru | #28

serti píše: Mám kamaráda, který vlastní menší "fabričku" a tam umějí brousit válečky, nebo i vyrobit nové ...


Z fleku beru. Nevím, jestli se toho našeho zboží dočkáme včas. Už tu moji musím dost často postrkávat, aby startér zabral. Duša mě napadl, páč je všeuměl a zná.
Mimochodem. Dnes úžasných 88km ke Zdendovi pro nosič a zpět. Vzal jsem to spodem, abych Tě nadzvedl. Neměl jsi zazimovávat, letošní zimu se bude jezdit furt. Prý má být jaro až do jara (snad v březnu konečně nepřijde zima...). Vše motorkářům přejeme krásné a pohodové vánoční svátky a sqělé km v sedle během zimy.

(reakce na) Volnoběžka startéru na Virago 1100

18.5.2016 v 15:38 | Nahoru | #29
1100Virago> Zdarec já bych se jenom zeptal zda-li by se dal někde sehnat obrázek nebo nějaký výkres jaký je rozdíl toho válečku u novější verze oproti té staré. Myslím tím ta délka válečku u solenoidu. Díky.

1 reakcí na tento příspěvek Volnoběžka startéru na Virago 1100

13.8.2018 v 10:32 | Nahoru | #30
Ahoj všem.
Nechci zakládat nový topic, tak doufám, že si někdo všimne oživení tady. Mám virago 750 a nechce se mu moc startovat. Rád bych to taky hodil na to, že to bude volnoběžkou, ale nevím jestli průběh startování odpovídá tomuto problému. Ono totiž zmáčknu startér a ono to neudělá nic. Netočí na prázdno, nehrká přes zuby, prostě jak kdyby to nemohlo něco přetlačit. Na podruhé, nebo potřetí už to protočí a normálně chytne. Ale už se mi i stalo, že se to pootočilo napoprvé a pak se to o něco seklo, až bylo cítit takové kopnutí v motorce. Někdo nápad po čem bych se měl dívat, až se rozhodnu to rozebrat?
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
XIV Velká Virago Vyjížďka 2024 se ... [1 ... 346, 347] Yamaha XV 1100 Virago, Yamaha XV 535 Virago, Yamaha ... rancher 10401 24.2.2024 v 11:46 rancher
Jaký olej do Yamaha XV 1100 [1, 2, 3] Yamaha XV 1100 Virago HonzaXV1100 85 14.1.2024 v 10:27 intra
Synchronizace zkoušel to někdo? [1, 2, 3] Yamaha XV 1100 Virago vajdi217 70 1.11.2023 v 13:20 Gumovník
dotaz Yamaha XV 1100 Virago Pernek 2 26.9.2023 v 09:52 Kolja73
Vůle ventilů Virago 1100 [1, 2] Yamaha XV 1100 Virago Alík76 31 11.9.2023 v 15:34 Gumovník

TOPlist