bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
 
24.1.2009 v 16:45
Zdravím!
Vzhledem k neustále a dokola se zde opakujícím dotazům začátečníků zde na fóru jsem se rozhodl založit toto vlákno, které nám zkušenějším, doufám, ušetří hodně nervů.

Zde je seznam nejčastějších otázek a odpovědí na základě odpovědí uživatelů:

1. Motorka o objemu 125ccm pro začátečníka:
Jedno z nejčastěji omílaných témat. Pro začátečníky se bude hodit vědět, že my motorkáři těmto motorkám říkáme dvácy. Pokud vyjdu z předpokladu, že většina lidí ptajících se na tuto otázku chce jezdit hlavně po silnici, tak z reakcí uživatelů na tomto foru vítězí Honda CBR 125R a Yamaha YBR 125. Oba tyto stroje jsou ideální pro začátečníky. Rozhodně nedoporučujeme kupovat "no-name" motocykly čínské výroby – nízká pořizovací cena těchto strojů se u většiny modelů projevuje na nízké kvalitě zpracování, které může vést nejen k vysokým investicím do oprav, ale také k dopravní nehodě.
Na závěr tohoto tématu provedu hodnocení 2 nejdoporučovanějších mašin:
Honda CBR 125R: Pořizovací cena o něco málo vyšší než u YBRa, lepší jízdní vlastnosti, vyšší maximální rychlost (100-130km/h) i spotřeba (kolem 3-3,5l/100km), vysoká spolehlivost.
Yamaha YBR 125: Nižší pořizovací cena, celkově menší, nižší spotřeba, maximálka kolem 80-90km/h, se spolujezdcem moc nejede, jinak spolehlivá.

Pro začátečníky vyššího věku se obvykle doporučují stroje o objemu kolem 600ccm (slangově šestky) a o výkonu nepřevyšujícím 60kW – ideální je například Honda CB 500 nebo Suzuki SV 650N.

2T vs. 4T:
Opět pro neznalé podotýkám, že se jedná o otázku zda zvolit dvoutaktní nebo čtyřtaktní motor. Odpovědi na tuto otázku bývají subjektivní, proto zde napíši fakta ke každému motoru a na závěr můj komentář (údaje se vztahují na motocykly o objemu 125ccm):
2T: Vyšší výkon (až 22kW = +-160km/h), lepší akcelerace, vyšší spotřeba (+-5l/100km), vyšší pořizovací cena (v případě, že chceme mít motorku otevřenou a zároveň mít 11kW v TP), ne příliš vhodný na delší cesty, nižší hmotnost, snažší opravitelnost, dražší provoz.
4T: Nižší výkon (až 11kW = +-110km/h), nižší spotřeba (+-3,5l/100km), vyšší ceny náhradních dílů, výborný na delší cesty, levný provoz, vyšší hmotnost.

Přes všechna tato fakta doporučuji pro začátečníky 4T motor – motorky s ním bývají snadno ovladatelné, vyjma čínských strojů neporuchové a ideální na naučení se základů jízdy na motorce – nižší provozní náklady hrají do noty mladým lidem, kteří nemají peníze na rozhazování.

Kůže vs. Textil:
Další téma, které je otázkou subjektivity každého motorkáře. Pro začátky na dvácách bohatě stačí textilní oblečení s dostatkem protektorů – rychlosti zde nejsou až tak extrémní, navíc pořizovací cena je oproti koženému oblečení i o víc jak polovinu nižší. Z koženého oblečení se doporučují dvoudílné kombinézy s možností sepnutí spodního a vrchního dílu. Tyto kombinézy jsou vhodné pro stroje s vyšším objemem i výkonem, u kterých se dají očekávat vyšší rychlosti při jízdě. Velké množství protektorů bývá samozřejmostí, kůže se málokdy prošoupe, ale za horkých letních dní v nich bývá docela horko. Pořizovací cena takovéto kombinézy samotné (tj. bez bot a rukavic) se pohybuje v rozmezí 8-20 tisíc korun.

Přestupy na silnější stroje:
Z názoru většiny plyne, že pokud má člověk dostatek rozumu a zkušeností na nižších kubaturách v aktivním provozu, tak by neměl být s přechodem problém. Důležité je si uvědomovat, že život i zdraví máme jen jedno – při jízdě musíme myslet hlavou.

Startování se spojkou nebo bez:
Obecně je názor na toto téma (jako u všech) rozdílný. Jako bernou minci je třeba brát to, co je napsáno v manuálu k danému motocyklu, ale všeobecně se doporučuje startovat se spojkou.

Řazení se spojkou nebo bez:
V běžném silničním provozu není důvod řadit bez spojky. V případě rychlé a sportovní jízdy se dá řadit bez spojky od rychlosti 2 směrem nahoru a to tak, aby při přeřazení nebyl motor v zátahu. Řadit bez spojky směrem dolů je nepřípustné, protože při tom dochází k vážnému ničení motoru.

Vypínání motoru Klíčkem vs. Chcípákem:
Opět je důležité prostudovat návod – tlačítko vypnutí motocyklu v nouzi může být někdy mylně považování za chcípák. Pokud je Váš stroj chcípákem vybaven, tak se doporučuje motor vypínat s jeho pomocí, protože při vypnutí klíčkem dojde pouze k odpojení elektrického proudu, jehož důsledkem je stále se točící alternátor.

Výběr gum:
Gumy jsou považovány za jednu z nejdůležitějších součástí motorky, která mašinu drží na silnici, proto se nedoporučuje na gumách šetřit. Gumy by se měly měnit vždy, když hloubka dezénu je nižší, než zákonem stanovená minimální hranice 1,6mm (pro skútry a mopedy je to 1mm). Ježdění tzv. na plátno (tj. dokud na pneumatice není patrný žádný vzorek) je velmi nebezpečné, zvláště za deště. Pokud nemáte peníze na nové pneumatiky, tak je Vaší dobrou volbou kupovat tzv. okruhovky, což jsou gumy jeté závodně na okruhu – zde je potřeba si dávat pozor na případné poškození pneumatiky a také na skutečnost, že tyto pneumatiky nedrží při extrémních náklonech – pokud tedy chcete pneumatiky na obyčejné ježdění po silnici, tak jsou okruhovky dobrou volbou.

"Gelový" vs. Kapalinový akumulátor:
Kapalinové akumulátory mají tu nevýhodu, že se při reakci olova s kyselinou sírovou po delší době odštěpuje olovo z desek, jež se usazuje na dně baterie a hrozí zkrat. Toto se Vám u gelových baterií nestane - je však nutné upozornit na skutečnost, že ve většině případů se gelovkami mylně označují AGM akumulátory, které se u motorek vyskytují častěji - elektrolyt je v nich vázán na skleněné rouno bránící jeho pohybu. Nabíjení se provádí stejným způsobem jako u gelových baterií speciální nabíječkou, jelikož při nedokončení nabíjecího cyklu nebo při nabíjení větším proudem se akumulátor poškodí. AGM i gelové akumulátory jsou bezúdržbové, což se projeví na jejich vyšší ceně oproti akumulátorům kapalinovým.

Co můžete řídit - !!! EDIT 2015 !!!
Dle zákona jsou vymezeny jasné podmínky pro řízení motocyklů (vícekolová vozidla zde záměrně vynechávám):

15 let – skupina AM: Motocykly a skútry s maximálním objemem 50ccm a maximmální konstrukční rychlostí 45km/h.
16 let – skupina A1: Motocykly o maximálním objemu válců 125ccm, max. výkonu 11kW a maximálním poměru výkonu ku váze 0,1kW/kg.
18 let – skupina A2: Motocykly o maximálním výkonu 35kW nesníženém více než z dvojnásobku této hodnoty a zároveň o maximálním poměru výkon/váha činícím 0,2kW/kg.
20 nebo 24 let – skupina A: Všechny motocykly, včetně motocyklů s postranním vozíkem bez omezení výkonu. Podmínkou pro získání skupiny A ve 20 letech je držení skupiny A2 minimálně po dobu 2 let.

U těchto údajů platí to, co je zapsáno v TP.
Důležitá připomínka ke skupině A2: je nutné si uvědomit, že pokud chcete řídit motorku co má v TP výkon 25kW, tak v TP nesmí být údaj o výkonu původním, pokud byl větší než 50kW!!! Tento údaj je často v dodatku velkého technického průkazu. Rovněž je poměrně problematické řízení stroje, který má v TP uvedený výkon například 35,1kW. Takovou motorku s A2 řídit rovněž nesmíte a úprava výkonu v TP bohužel není vždy snadná ani levná.

Úprava výkonu v TP:
Doba pokročila a oproti dřívějším velmi omezeným možnostem škrcení motorek je dnes možné škrtit prakticky libovolnou motorku na 25kW pomocí sad Alpha technik, které v ČR získaly před pár lety homologaci. Cena škrcení je přibližně 8000Kč včetně zápisu do TP. Tyto sady se montují hned na několika místech v ČR Otázka škrcení motorek od začátku platnosti nové vyhlášky není zcela jasná, informace o škrcení konkrétních modelů Vám jistě podá autorizovaný servis Vaší značky - cena uškrcení se velmi liší v závislosti na značce i použité technologii

Přepisy 2015 - !!! EDIT 2015 !!!
Přepis se provádí v místě pobytu prodávajícího za přítomnosti prodejce i kupujícího. Přítomnost kterékoli smluvní strany může být nahrazena zástupcem, který má od dané osoby úředně ověřenou plnou moc, což se dá zvládnout na CzechPointu, který je např. na každé poště

Před přihlášením je třeba udělat na kupujícího evidenční kontrolu a motorka musí mít v době převodu uzavřené platné povinné ručení. Dále je k přepisu potřeba velký a malý technický průkaz, občanka a správní poplatek (obvykle do 500Kč). Vše by se mělo stihnout do 10 dní od prodeje, jinak hrozí tučná pokuta SPZ zůstává původní i pokud jste motorku koupili z jiného kraje

Pokud Vás ještě napadne nějaké téma, co jsem sem nedal, tak mi písněte PMko a určitě to doplním!

Díky všem za Vaše komentáře a názory!

EDIT: oprava gramatických chyb a interpunkcí + doplňování textu, doplnění skupin dle aktuální vyhlášky

Pro začátečníky, kteří nevědí očem se tu mluví je tady Motorkářský slang

Článek který zodpoví mnoho otázek ohledně technických detailů a běžné údržby motorky


Naposledy editováno 21.05.2015 17:53:08
Předchozí
1... 11 12 13 14
Následující

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

9.2.2018 v 15:27 | Nahoru | #391

ellie88 píše: Byla jsem se ptát v autoškole, a tam mi řekl, že je lepší začít se 125ccm a pak až budu mít něco neježděno tak si mám udělat rozšíření na tu silnější.


Je to lepší pouze pro autoškolu, bude z toho mít více peněz. Samozřejmě udělat rovnou neomezenou.

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

10.2.2018 v 00:27 | Nahoru | #392
Číkus> Tahle je právě nejlevnější za jakykoliv kurz na moto chtějí 8000,- a pak připadně každá hodina navíc 500,- a rozšíření u nich pak stojí 3000,- A nejsem si právě tak uplně jistá jestli velké A za těch 13hodin co tam jsou zvládnu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

10.2.2018 v 00:32 | Nahoru | #393

dafikk píše: Jestli umíš jezdit,tak bych si udělal plnotučné A zrovna,ale koupil bych si do začátku něco slabšího na rozježdění a potom postupoval k silnějším kubaturám.


Jezdím jen na skutru a na tom to umím. Tak myslíš, že by to neměl být problém?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

10.2.2018 v 00:36 | Nahoru | #394

mstejska píše: Žena si zkoušela dělat řidičák loni na plné A a po dvou neuspěšných zkouškách raději přesedlala na omezené A do 35kW.
Zkušební komisař byl docela nepříjemný. Ryl do holek co si dělaly hned na plné A něco ve stylu "proč na to lezete, stejně se zabijete, udělejte si na menší, velkou motorku neuděláte". Takže taková "podpora" při zkouškách ti zrovna na trémě neubere.
Kužely, osmičku a vyhýbání a brždění se dá naučit. Nejlépe přímo na cvičišti.
Důležitá je i psychycká příprava, pokud bys měla mít někoho podobného na zkoušce.
Plné A se také dělá na větších a těžších motorkách, než omezené. Takže i to může vést k tomu udělat si omezené A.


To je pak na nic, takový instruktor tam nemá co dělat, když nepodporuje ale spíš ještě schazuje. Tam kde bych si ho dělala já, tak tam je instuktor prý uplný kliďas a vše vysvětlí.

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

10.2.2018 v 09:04 | Nahoru | #395

ellie88 píše: To je pak na nic, takový instruktor tam nemá co dělat, když nepodporuje ale spíš ještě schazuje. Tam kde bych si ho dělala já, tak tam je instuktor prý uplný kliďas a vše vysvětlí.



Nešlo o instruktora, ale o zkušebního komisaře. Pokud se nedáš vystresovat tak to dáš.

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

10.2.2018 v 19:58 | Nahoru | #396

ellie88 píše: Jezdím jen na skutru a na tom to umím. Tak myslíš, že by to neměl být problém?



Tak neznám tě. Nevím jak vypadáš,jak jsi stavěná a jak jezdíš. Ale pokud už máš něco odjeto na skutru,tak bych si zkusil postavit jednoduchou dráhu jak to mají v autoškole,zkusil bych to cvičně natrénovat,to krizové brzdění jak to teď vyžadujou u zkoušek a u budeš vidět. To už pak si musíš vyhodnotit sama,jestli to dáš nebo nedáš.
Popřípadě jestli máš někoho s mašinou kdo ti jí někde na parkingu půjčí a zkusíš si to nanečisto na motorce,tak budeš vidět jestli ti to půjde nebo ne.

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

10.2.2018 v 20:08 | Nahoru | #397
Hlavně i v autoškole si můžeš hodiny připlatit. Najdi nejlip nějakou speciální na motorky...

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

10.2.2018 v 21:05 | Nahoru | #398
tomasd.> já vím, že se dá připlatit další hodina, tady stojí 500,- ale nerada bych se ve finále z 8000,- dostala na 15000,-

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

22.2.2018 v 14:53 | Nahoru | #399
Sice pozdě, ale přece- prosím ozdrojovat informaci, že při řazení dolů bez spojky se kurví motor. Principielně je to totožné s řazením nahoru, takže by v tom neměl být problém.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

22.2.2018 v 16:32 | Nahoru | #400
Piklen> Kurví je slabý slovo - jedno takové podřazení může znamenat smrt převodovky. Vyplývá to z podstaty věci - roztočená ozubená kola, na která se přenáší v podstatě celá kinetická energie jedoucího stroje i s člověkem, dostanou v případě podřazení bez spojky takový nápor, že je to vylomí z os. Převodový poměr se naráz staticky změní, což si lze představit jako částečné zablokování. Ale zákon zachování energie je neúprosný.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

22.2.2018 v 16:51 | Nahoru | #401
Bonnerider> nerekl jsi to podle me uplne nejsrozumitelneji nacelniku
-pri razeni nahoru jde moment opacnym smerem - toci motor pres prevodovku zadnim kolem, ..tedy kratkym ubranim plynu poklesne prenaseny kroutici moment hodne podobne jako vymacknutim spojky(pripadne mzikovym vypnutim zapalovani quickshifterem), kola v prevodovce se porad rychle toci ale neprenasi se zadny zasadni kroutici moment - proto prevodovka nedostane zadnou velkou ranu
-pri razeni dolu pak uz jak pises, moment jde obracene, zadni kolo je defacto pohon a pres prevodovku roztaci motor, ktery se stava brzdou.. prerazenim bez spojky se jim snazi to zadni kolo protocit paradoxne jeste rychleji, a prevodovka dostane ranu straslivou, je to vlastne skoro jako ji zkouset "nasilne zaseknout"

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

22.2.2018 v 17:09 | Nahoru | #402
kerut>

-pri razeni nahoru jde moment opacnym smerem - toci motor pres prevodovku zadnim kolem, ..tedy kratkym ubranim plynu poklesne prenaseny kroutici moment hodne podobne jako vymacknutim spojky(pripadne mzikovym vypnutim zapalovani quickshifterem), kola v prevodovce se porad rychle toci ale neprenasi se zadny zasadni kroutici moment - proto prevodovka nedostane zadnou velkou ranu
-pri razeni dolu pak uz jak pises, moment jde obracene, zadni kolo je defacto pohon a pres prevodovku roztaci motor, ktery se stava brzdou.. prerazenim bez spojky se jim snazi to zadni kolo protocit paradoxne jeste rychleji, a prevodovka dostane ranu straslivou, je to vlastne skoro jako ji zkouset "nasilne zaseknout"



pises to jasne, ale taky ne cele.
1. razeni na vyssi kvalt: aby tam rychlost "lehce" zapadla zminujes lehke ubrani plynu. Tedy snizeni tahu neboli srovnani otacek ozubenych kol.
2. razeni na nizsi kvalt: tady uz pro "lehke" zapadnuti lehke pridani plynu nezminujes. Proc?

Jen aby bylo jasno, tak ja podrazuji se spojkou, protoze bez ni je treba hodne soustredeni (alespon pro me), ale neni to nemozne, pokud zase udelas to stejne jako pri razeni nahoru, tedy srovnas rychlost (lehkym pridanim) tak aby motorka nebyla ani v tahu a ani nebrzdila motorem.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

22.2.2018 v 18:33 | Nahoru | #403
zelva0007> kdyz si pri pokusu o razeni dolu bez spojky lehce pridas plyn, tak uz zas nemusis radit dolu protoze v podstate zrychlujes (bez spojky) ne ?

se spojkou samozrejme presne tak srovnat otacky, a chytit se tam kde ten jinej kvalt otckama odpovida

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

22.2.2018 v 18:50 | Nahoru | #404
kerut>

kdyz si pri pokusu o razeni dolu bez spojky lehce pridas plyn, tak uz zas nemusis radit dolu protoze v podstate zrychlujes (bez spojky) ne ?



lehce pridas, ale jen tolik, aby jsi nemel moto v rezimu brzdeni motorem, ale ani v tahu.

Jinak pokud takhle argumentujes, tak pak ani pri razeni nahoru kdyz jak pises lehce uberes plyn (stejny duvod, tj. aby jsi ani nezrychloval a ani nezpomaloval) tak taky nemusis radit, protoze uz zase zpomalujes. Nejak nechapu tenhle argument.

Naposledy editováno 22.02.2018 18:55:57

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

22.2.2018 v 19:02 | Nahoru | #405
zelva0007> jenze neazpomen na setrvcny sily jak uz psal Bonnerider !
-kdyz lehce uberes plyn, motor ztrati kroutak ale neztrati otacky (protoze s nim toci kolo pres prevodovku - ale toci s nim dostatecne rychle)
-kdyz pri zpomalovani pridas tak tobude chvilku trvat nez motor stroj roztahne a zacne se skutecne tocit rychleji (porad mame spojenou spojku), kdyz na zarazenej kvalt pridas taky to prece nevyleti jako pri turovani na neutral - ale ty bys nepotreboval otocenou rukojet plynu, ty bys potreboval rychleji se tocici motor, a ten se zacne rychleji tocit az kdyz se roztoci a roztahne motorku do odpovidajici rychlosti, a v ten okamzik uz budes pro to podrazeni bez spojky potrebovat zase jeste vyssi otacky, a tak furt dokola, proste tohle bez spojky rozumne neudelas..

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

22.2.2018 v 19:18 | Nahoru | #406
kerut>

-kdyz pri zpomalovani pridas tak tobude chvilku trvat nez motor stroj roztahne a zacne se skutecne tocit rychleji (porad mame spojenou spojku), kdyz na zarazenej kvalt pridas taky to prece nevyleti jako pri turovani na neutral - ale ty bys nepotreboval otocenou rukojet plynu, ty bys potreboval rychleji se tocici motor, a ten se zacne rychleji tocit az kdyz se roztoci a roztahne motorku do odpovidajici rychlosti, a v ten okamzik uz budes pro to podrazeni bez spojky potrebovat zase jeste vyssi otacky, a tak furt dokola, proste tohle bez spojky rozumne neudelas..



pri podrazovani bez spojky, neni potreba roztacet motor do silenych otacek, natoz aby motorka byla v tahu. Jen je potreba jak uz jsem nekolikrat psal srovnat rychlost (nebrzdit a nerychlovat moto zaroven). Toho dosahnes prece tim, ze pridas tolik plynu kolik je treba a na takovou dobu jaka je treba (doba za kterou tam ten kvalt zaradis). A prece kdyz pridas plyn pritom co brzdis motorem, tak do stavu, kdy uz zase tahne a nebrzdi je to okamzik, zadne silene roztaceni motoru (ale tenhle stav nehedeas, hledas stav mezi tahem a brzdenim. Proste ten samy stav jako pri razeni hahoru)

Jo, nez se tady nekdo zacne rozepisovat, ze je to hovadina a k cemu to vlastne je dobre a podobne, tak podotykam, ze ja radim se spojkou nahoru i dolu. Jen rikam, ze mozne je oba smery i bez spojky, ale chce to cit a nacasovani. U jednoho na okamzit ubrat a ztratit tah, u duheho na okamzik pridat a ztratit motorove brzdeni.

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

22.2.2018 v 19:26 | Nahoru | #407
..no leda ze bys vyuzil jako "falesnou spojku" ten cas mezi vycvaknutim a zacvaknutim kvaltu, pak asi ano, ciste teoreticky

nicmene prakticky a vzhledem k tematu vlakna FAQ nebudeme mást teoriemi a zustaneme u dolů se spojkou

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

22.2.2018 v 19:40 | Nahoru | #408
kerut>

..no leda ze bys vyuzil jako "falesnou spojku" ten cas mezi vycvaknutim a zacvaknutim kvaltu, pak asi ano, ciste teoreticky



neeeeeeeeeeeeee, uz ani pri tom vyrazovani (snad chapu dobre, ze tou "falesnou spojkou" myslis ten moment, kdy nemas uz zarazeno ani jeste podrazeno...spise tedy falesny neutral) nechces mit ani tah ani brzdu motorem, jinak by to slo spatne (nasilne) vyradit. Prece i kddyz radis nahoru, tak to nerves silou. Delas to az jak uz jsem psal XXXkrat neni moto ani v tahu a ani nebrzdi (v tom jednom spravnem kratkem okamziku).
Mam pocit (ale snad to tak neni a je to opravdu jen pocit), ze tady motas dve veci do sebe a to podrazovani a podrazovani s vrkani plynem (casto tomu nekteri rikaji meziplyn) jako prevenci proti zablokovani zadniho kola.

Jinak jsem ti nasel jedno pekne video a to snad nasi "hadku" rozcisne
Koukni nekde od cca 1:54



Naposledy editováno 22.02.2018 19:41:28

2 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

22.2.2018 v 20:53 | Nahoru | #409
A just budu to vlákno zasírat, protože ten článek pro začátečníky obsahuje nepravdu. Je to těžký, těžší než řazení nahoru bez spojky, ale sakra, ničemu to nevadí, když se to udělá dobře, stejně jako řazení nahoru.

Zlatej Ari Hennning, kde bychom bez něj byli. Bonnerider i Kerut to mají blbě, si myslím, a nedopřemýšleli to až do konce. (podotýkám, že autoblippery už dneska umožňují řazení dolů bez spojky stejně jako quickshiftery umožňují řazení nahoru).

Když řadíš nahoru, tak při akceleraci ubereš plyn, tím povolíš kola v převodovce, a dřív, než začneš motorem brzdit, kdy se kola v podstatě nedotýkají, tam kopneš vyšší kvalt. Otáčky motoru skokově klesnou, protože musejí odpovídat zařazenému kvaltu, a rychlosti otáčení zadního kola.

Když řadíš bez spojky dolů, taky potřebuješ odlehčit převodovce, tzn. při zrychlování ubereš, abys tam dostal nižší kvalt, to občas dělám, je to rychlé. Případně brzdíš motorem, vrkneš plynem podobně jako při podřazování se spojkou, abys odlehčil kolům v převodovce, a kopneš tam nižší kvalt. Otáčky motoru vzrostou, aby odpovídaly zařazenému kvaltu a otáčkám zadního kola. Principielně úplně stejné jako řazení nahoru. Vlezte mi na záda s tím, že se tím ničí převodovka.

EDIT: Skoková změna převodového poměru není zablokování. Převodovka je constant mesh, což znamená, že kola jsou v záběru neustále, jenom se zajišťují nebo povolují vůči hřídeli, a nikdy není možné (pokud nejsou vylámané řadicí vidličky) mít zařazeny dvě rychlosti.

Naposledy editováno 22.02.2018 20:55:37

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

22.2.2018 v 21:00 | Nahoru | #410
Piklen> To celou dobu rikam

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

22.2.2018 v 22:22 | Nahoru | #411
Piklen> A máš pocit, že co je dobré pro vrcholové sportovní jezdce, je dobré i pro začátečníky?

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

23.2.2018 v 03:00 | Nahoru | #412
zelva0007> jj tak jsem myslel, ten mezicas kdy je vyrazeno a jeste neni zarazeno.. jinak ja to i docela chapu s tim pridanim ale porad je tam proste raz, i kdyz ho maximalne tlumis pridanim.. ztratit vykon umi motor rychlejs nez "prestat brzdit" a roztocit se, protoze setrvacny hmoty pacujou porad stejne, a pri tom ubrani to jde presne tim smerem ke snizeni otacek pro vyssi kvalt tak nejak "samo", o to jde
OK, asi se to da nacasovat tak, aby se ten raz fakt hooodne zmirnil, at se na necem shodnem, ale chce to urcite daleko vetsi cvik a cit nez nahoru, a k tomu jeste zadnou velkou akceleracni(resp. deceleracni) divocinu, idealne spis takovy fakt mirny pribrzdovani motorem az konst. rychlost jen se zmenou kvaltu..

E:
Piklen> tak jasne ze zuby jsou v zaberu porad a ty razy schytavaj ty pazuby/vystupky bocni (nekdo urcite nahodi presny termin), ale to nic nemeni na tom ze jim to zacvakavani s vnesenym krouticim momentem bude libit cim dal min,..

Naposledy editováno 23.02.2018 03:06:13

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

23.2.2018 v 08:38 | Nahoru | #413
Těm zubům se říká v angličtině dog clutches, slyšel jsem český termín psí zuby. Těm nejvíc vadí líný řazení, z jedničky na nautrál nejčastějc, kdy "počítáš zuby", ve skutečnosti slyšíš jak holíš hrany těch zubů. Když jedeš a přidáš velmi lehce plyn, tak jsi schopný řadit buďto nahoru nebo dolů, a to ve stejné poloze plynu, protože jde o jediné-mít srovnanou rychlost motoru tak, aby převodovka nepřenášela moment, převodovku nezajímá, jestli zrychluješ nebo brzdíš.

zelva> proto na tebe nepíčuju, tys to měl dobře :D

Bonne> Samozřejmě, že ne. Ale je píčovina jim lhát, podobně jako se to dělá u brzdění přední brzdou v zatáčce. A moje původní reakce byla opravdu jenom o faktické nepřesnosti prvního příspěvku, který je jinak poměrně dobře napsaný.

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

29.8.2018 v 19:38 | Nahoru | #414
Skvělý :D díky moc.
akorát bych se chtěl zeptat, mám zkušenosti s řízením simsona SR50 a z autoškoly s hondou CBF 500, autoškolu a zkoušky až na první hodiny autoškoly, co jsem si zvykal na řazení (SR 50 má 1 dopředu zbytek dozadu), jsem zvládl, troufám si říct naprosto s přehledem, přesto si ale na 500 a vyšších kubatůrách ještě moc nevěřím. Myslíš, že má cenu si pořídit pro začátek 125 nebo 250-350, nebo se to nevyplatí a je lepší si zaplatit nějaké zaškolovací jízdy v autoškole?
Díky.

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

29.8.2018 v 19:44 | Nahoru | #415
Feoras> Tak jestli je ti 18, ta třístovka mi připadá jako ideální volba. Kolik máš peněz?

2 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

19.10.2018 v 18:50 | Nahoru | #416
Zdravim všechny. Měl bych takovej menší dotaz. Mám Suzuki gs500 rv2004, chci u ní vyměnit řiditka (Předchozí majitelka ty stávající trochu ohla... ), ale nikdy jsem to nedělal. Jak moc je tedy náročné vyměnit řiditka u motorky, pro člověka který konkrétně s tímto úkolem nemá zkušenosti? Na pohled mi to přijde celkem jednoduche, ale trochu mám strach jak to bude vypadat, až sundam plynovou rukojet (nevím jestli se jen jednoduše sunda a pak zase nasadí, nebo jí musim rozdělat a pak nějak znova nastavovat). Není třeba nějakej jednoduchej návod ideálně v češtině, abych předešel tomu, že budu muset tlačit moto do servisu celou cestu?

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

19.10.2018 v 19:09 | Nahoru | #417
janekov> pokud si nejsi jistej stahni si servisni manual, kterej tu nekde v motokatalogu tutove bude.. nicmene si troufam tvrdit ze bys to mel pri trose sikovnosti a technickyho mysleni zvladnout i bez nej

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

19.10.2018 v 19:48 | Nahoru | #418
janekov> Hochu jeď do servisu....už podle popisu Ti manuál nebude k ničemu
Předchozí
1... 11 12 13 14
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist