bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
 
24.1.2009 v 16:45
Zdravím!
Vzhledem k neustále a dokola se zde opakujícím dotazům začátečníků zde na fóru jsem se rozhodl založit toto vlákno, které nám zkušenějším, doufám, ušetří hodně nervů.

Zde je seznam nejčastějších otázek a odpovědí na základě odpovědí uživatelů:

1. Motorka o objemu 125ccm pro začátečníka:
Jedno z nejčastěji omílaných témat. Pro začátečníky se bude hodit vědět, že my motorkáři těmto motorkám říkáme dvácy. Pokud vyjdu z předpokladu, že většina lidí ptajících se na tuto otázku chce jezdit hlavně po silnici, tak z reakcí uživatelů na tomto foru vítězí Honda CBR 125R a Yamaha YBR 125. Oba tyto stroje jsou ideální pro začátečníky. Rozhodně nedoporučujeme kupovat "no-name" motocykly čínské výroby – nízká pořizovací cena těchto strojů se u většiny modelů projevuje na nízké kvalitě zpracování, které může vést nejen k vysokým investicím do oprav, ale také k dopravní nehodě.
Na závěr tohoto tématu provedu hodnocení 2 nejdoporučovanějších mašin:
Honda CBR 125R: Pořizovací cena o něco málo vyšší než u YBRa, lepší jízdní vlastnosti, vyšší maximální rychlost (100-130km/h) i spotřeba (kolem 3-3,5l/100km), vysoká spolehlivost.
Yamaha YBR 125: Nižší pořizovací cena, celkově menší, nižší spotřeba, maximálka kolem 80-90km/h, se spolujezdcem moc nejede, jinak spolehlivá.

Pro začátečníky vyššího věku se obvykle doporučují stroje o objemu kolem 600ccm (slangově šestky) a o výkonu nepřevyšujícím 60kW – ideální je například Honda CB 500 nebo Suzuki SV 650N.

2T vs. 4T:
Opět pro neznalé podotýkám, že se jedná o otázku zda zvolit dvoutaktní nebo čtyřtaktní motor. Odpovědi na tuto otázku bývají subjektivní, proto zde napíši fakta ke každému motoru a na závěr můj komentář (údaje se vztahují na motocykly o objemu 125ccm):
2T: Vyšší výkon (až 22kW = +-160km/h), lepší akcelerace, vyšší spotřeba (+-5l/100km), vyšší pořizovací cena (v případě, že chceme mít motorku otevřenou a zároveň mít 11kW v TP), ne příliš vhodný na delší cesty, nižší hmotnost, snažší opravitelnost, dražší provoz.
4T: Nižší výkon (až 11kW = +-110km/h), nižší spotřeba (+-3,5l/100km), vyšší ceny náhradních dílů, výborný na delší cesty, levný provoz, vyšší hmotnost.

Přes všechna tato fakta doporučuji pro začátečníky 4T motor – motorky s ním bývají snadno ovladatelné, vyjma čínských strojů neporuchové a ideální na naučení se základů jízdy na motorce – nižší provozní náklady hrají do noty mladým lidem, kteří nemají peníze na rozhazování.

Kůže vs. Textil:
Další téma, které je otázkou subjektivity každého motorkáře. Pro začátky na dvácách bohatě stačí textilní oblečení s dostatkem protektorů – rychlosti zde nejsou až tak extrémní, navíc pořizovací cena je oproti koženému oblečení i o víc jak polovinu nižší. Z koženého oblečení se doporučují dvoudílné kombinézy s možností sepnutí spodního a vrchního dílu. Tyto kombinézy jsou vhodné pro stroje s vyšším objemem i výkonem, u kterých se dají očekávat vyšší rychlosti při jízdě. Velké množství protektorů bývá samozřejmostí, kůže se málokdy prošoupe, ale za horkých letních dní v nich bývá docela horko. Pořizovací cena takovéto kombinézy samotné (tj. bez bot a rukavic) se pohybuje v rozmezí 8-20 tisíc korun.

Přestupy na silnější stroje:
Z názoru většiny plyne, že pokud má člověk dostatek rozumu a zkušeností na nižších kubaturách v aktivním provozu, tak by neměl být s přechodem problém. Důležité je si uvědomovat, že život i zdraví máme jen jedno – při jízdě musíme myslet hlavou.

Startování se spojkou nebo bez:
Obecně je názor na toto téma (jako u všech) rozdílný. Jako bernou minci je třeba brát to, co je napsáno v manuálu k danému motocyklu, ale všeobecně se doporučuje startovat se spojkou.

Řazení se spojkou nebo bez:
V běžném silničním provozu není důvod řadit bez spojky. V případě rychlé a sportovní jízdy se dá řadit bez spojky od rychlosti 2 směrem nahoru a to tak, aby při přeřazení nebyl motor v zátahu. Řadit bez spojky směrem dolů je nepřípustné, protože při tom dochází k vážnému ničení motoru.

Vypínání motoru Klíčkem vs. Chcípákem:
Opět je důležité prostudovat návod – tlačítko vypnutí motocyklu v nouzi může být někdy mylně považování za chcípák. Pokud je Váš stroj chcípákem vybaven, tak se doporučuje motor vypínat s jeho pomocí, protože při vypnutí klíčkem dojde pouze k odpojení elektrického proudu, jehož důsledkem je stále se točící alternátor.

Výběr gum:
Gumy jsou považovány za jednu z nejdůležitějších součástí motorky, která mašinu drží na silnici, proto se nedoporučuje na gumách šetřit. Gumy by se měly měnit vždy, když hloubka dezénu je nižší, než zákonem stanovená minimální hranice 1,6mm (pro skútry a mopedy je to 1mm). Ježdění tzv. na plátno (tj. dokud na pneumatice není patrný žádný vzorek) je velmi nebezpečné, zvláště za deště. Pokud nemáte peníze na nové pneumatiky, tak je Vaší dobrou volbou kupovat tzv. okruhovky, což jsou gumy jeté závodně na okruhu – zde je potřeba si dávat pozor na případné poškození pneumatiky a také na skutečnost, že tyto pneumatiky nedrží při extrémních náklonech – pokud tedy chcete pneumatiky na obyčejné ježdění po silnici, tak jsou okruhovky dobrou volbou.

"Gelový" vs. Kapalinový akumulátor:
Kapalinové akumulátory mají tu nevýhodu, že se při reakci olova s kyselinou sírovou po delší době odštěpuje olovo z desek, jež se usazuje na dně baterie a hrozí zkrat. Toto se Vám u gelových baterií nestane - je však nutné upozornit na skutečnost, že ve většině případů se gelovkami mylně označují AGM akumulátory, které se u motorek vyskytují častěji - elektrolyt je v nich vázán na skleněné rouno bránící jeho pohybu. Nabíjení se provádí stejným způsobem jako u gelových baterií speciální nabíječkou, jelikož při nedokončení nabíjecího cyklu nebo při nabíjení větším proudem se akumulátor poškodí. AGM i gelové akumulátory jsou bezúdržbové, což se projeví na jejich vyšší ceně oproti akumulátorům kapalinovým.

Co můžete řídit - !!! EDIT 2015 !!!
Dle zákona jsou vymezeny jasné podmínky pro řízení motocyklů (vícekolová vozidla zde záměrně vynechávám):

15 let – skupina AM: Motocykly a skútry s maximálním objemem 50ccm a maximmální konstrukční rychlostí 45km/h.
16 let – skupina A1: Motocykly o maximálním objemu válců 125ccm, max. výkonu 11kW a maximálním poměru výkonu ku váze 0,1kW/kg.
18 let – skupina A2: Motocykly o maximálním výkonu 35kW nesníženém více než z dvojnásobku této hodnoty a zároveň o maximálním poměru výkon/váha činícím 0,2kW/kg.
20 nebo 24 let – skupina A: Všechny motocykly, včetně motocyklů s postranním vozíkem bez omezení výkonu. Podmínkou pro získání skupiny A ve 20 letech je držení skupiny A2 minimálně po dobu 2 let.

U těchto údajů platí to, co je zapsáno v TP.
Důležitá připomínka ke skupině A2: je nutné si uvědomit, že pokud chcete řídit motorku co má v TP výkon 25kW, tak v TP nesmí být údaj o výkonu původním, pokud byl větší než 50kW!!! Tento údaj je často v dodatku velkého technického průkazu. Rovněž je poměrně problematické řízení stroje, který má v TP uvedený výkon například 35,1kW. Takovou motorku s A2 řídit rovněž nesmíte a úprava výkonu v TP bohužel není vždy snadná ani levná.

Úprava výkonu v TP:
Doba pokročila a oproti dřívějším velmi omezeným možnostem škrcení motorek je dnes možné škrtit prakticky libovolnou motorku na 25kW pomocí sad Alpha technik, které v ČR získaly před pár lety homologaci. Cena škrcení je přibližně 8000Kč včetně zápisu do TP. Tyto sady se montují hned na několika místech v ČR Otázka škrcení motorek od začátku platnosti nové vyhlášky není zcela jasná, informace o škrcení konkrétních modelů Vám jistě podá autorizovaný servis Vaší značky - cena uškrcení se velmi liší v závislosti na značce i použité technologii

Přepisy 2015 - !!! EDIT 2015 !!!
Přepis se provádí v místě pobytu prodávajícího za přítomnosti prodejce i kupujícího. Přítomnost kterékoli smluvní strany může být nahrazena zástupcem, který má od dané osoby úředně ověřenou plnou moc, což se dá zvládnout na CzechPointu, který je např. na každé poště

Před přihlášením je třeba udělat na kupujícího evidenční kontrolu a motorka musí mít v době převodu uzavřené platné povinné ručení. Dále je k přepisu potřeba velký a malý technický průkaz, občanka a správní poplatek (obvykle do 500Kč). Vše by se mělo stihnout do 10 dní od prodeje, jinak hrozí tučná pokuta SPZ zůstává původní i pokud jste motorku koupili z jiného kraje

Pokud Vás ještě napadne nějaké téma, co jsem sem nedal, tak mi písněte PMko a určitě to doplním!

Díky všem za Vaše komentáře a názory!

EDIT: oprava gramatických chyb a interpunkcí + doplňování textu, doplnění skupin dle aktuální vyhlášky

Pro začátečníky, kteří nevědí očem se tu mluví je tady Motorkářský slang

Článek který zodpoví mnoho otázek ohledně technických detailů a běžné údržby motorky


Naposledy editováno 21.05.2015 17:53:08

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

6.2.2014 v 19:16 | Nahoru | #361

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

2.3.2014 v 09:20 | Nahoru | #362
Mám tedy CBR 125R a na začátek bych ho doporučila všem, ve všem mě podrželo, a opravy žádné krom běžných jako je výměna oleje, řetězu, koupě guma ... :) Je prostě parádní ;)

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

29.5.2014 v 15:46 | Nahoru | #363
sharkis> Super článek. Mám rád stručné a kvalitní informace na jednom místě. Díky.
Jen se zákony časem mění a teď se už píše něco o 35 kW. Možná by to chtělo doplnit

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

14.6.2014 v 11:56 | Nahoru | #364
Ahoj, chtěla bych se zeptat na následující. Je mi 28 let, mám ŘP sk. B -už 10 let. Chtěla bych si udělat papíry na motorku, je mi jasný, že nemůžu asi hned na tu nejsilnější. V jaké skupině teda začít, nebo jak to chodí? Děkuji za odpověď, Péťa

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

14.6.2014 v 12:06 | Nahoru | #365
BornToRide86> ŘP na nejsilnější si udělat samozřejmě můžeš. Poté si můžeš koupit motorku slabší.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

14.6.2014 v 12:58 | Nahoru | #366
DzilekCZ> A není potřeba mít něco odježděno? Já bych stejně začala na šestikilu asi

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

14.6.2014 v 13:08 | Nahoru | #367
BornToRide86> Pokud nevlastníš žádný ŘP sk A, tak musíš mít minimální věk 24 let, což splňuješ. Jinak na začátek bych se spíš koukal po nějaké pětistovce... Btw snad na každý šestikilo potřebuješ stejně neomezený ŘP.

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

14.6.2014 v 16:50 | Nahoru | #368
DzilekCZ> Tak díky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

14.6.2014 v 17:04 | Nahoru | #369
DzilekCZ> Ve 28 letech pětistovku? To je nesmysl. Minimálně šestistovka.

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

16.6.2014 v 00:08 | Nahoru | #370
Číkus> Budu jezdit na čem koliv, pokud na tom nebudu vypadat, jak vosa na bonbonu a bude to mít super zvuk

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

16.6.2014 v 08:47 | Nahoru | #371
Ještě hloupý dotaz, pokud mám ŘP sk.B a chci tedy papíry na motorku, tak se platí plná cena, nebo je to nějaké rozšíření? Děkuju, P.

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

16.6.2014 v 08:55 | Nahoru | #372
BornToRide86> Plná cena. Jinak pětistovku Ti nevnucuju, jen si myslím že to není špatný nápad. Kolik měříš?

2 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

16.6.2014 v 10:19 | Nahoru | #373
Cca 175 cm - podle mě nic moc, ale dle přátel jsem vysoká

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

16.6.2014 v 10:35 | Nahoru | #374
BornToRide86> Tak to bych se nebál že Ti většina motorek bude malá. Pro hrubou představu, jak budeš na jednotlivých motorkách vypadat, můžeš použít cycle-ergo.com

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

19.10.2014 v 12:50 | Nahoru | #375
BornToRide86> uz mas tu motorku ? kde jezdis ?

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

2.4.2015 v 21:16 | Nahoru | #376
EDIT 2015 - DOPLNĚNY INFO O SKUPINÁCH ŘP A NOVÉM PŘEPISU

2 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

23.5.2015 v 11:17 | Nahoru | #377
Ahoj, vybírám motorku vhodnou do začátku, přemýšlím o naháči na ježdění do práce a občasné cestování, někdy bych chtěl na motorce vyrazit na dovolenou, ale to je hudba budoucnosti...
Řidičák A2 jsem měl od 18ti, teď po deseti letech jsem si vzal pár jízd v autoškole a rozšířil na A. Na provoz jsem zvyklý z auta (cca 20000km ročně), ale na motorce jsem mimo autoškolu nikdy nejezdil a z velkých motorek mám velký respekt a divočení mě zatím vůbec neláká. V autoškole jsem se povozil na GS500E (ta byla fajn) a Virago 750 (nesedla mi, bolely mě z ní nohy). Proto mám teď ve výběru právě tu GS500E, jako alternativu třeba CBF500. O každé zvlášť jsem četl recenze, ale nenašel jsem žádné přímé srovnání, máte někdo zkušenost s oběma? Je v nich vůbec nějaký rozdíl kromě značky a chlazení?
Blbé řeči kolegů v práci i instruktora v autoškole, že pětky jsou motorky pro holky, mě navedly taky na Bandita nebo CBF600N, ale nejsem si jistý, jestli bych je v začátku zvládl...

Naposledy editováno 01.08.2015 19:43:41

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

23.5.2015 v 11:21 | Nahoru | #378
Petr_J> Nejsi holka a není Ti dvacet. Ta šestistovka je minimum, klidně popřemýšlej i o litru.

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

31.5.2015 v 19:47 | Nahoru | #379
Petr_J> No něco už naježděno máš a pokud si koupíš to pěťo, za chvíli si budeš nadávat, žes vyhodil prachy.Začátečník nejsi, tak bych zkusil třeba Kawu Z750 nebo Horneta 900.Můžu tě ujistit, že strach mít nemusíš, obzvlášť H900 je motorka na pohodu, sám jsem ji měl.S Kawou zkušenosti nemám, ale je hodně pěkná.A pokud to člověk má v hlavě v pořádku, může si jezdit na čem chce nebo aspoň na tom, z čeho dosáhne na zem.Ale pokud si opravdu netroufneš na víc jak šestikilo, tak zkus Horneta 600.

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

16.10.2015 v 21:05 | Nahoru | #380
Tak jsem si pro začátek koupil XJ600(93)najezdil jsem cca2000km,vyhovuje mi ,tak jsem si po dvou měsících udělal řidičák,,A,,Jsem rád že se tady dočte člověk i rozumné rady.Díky

Naposledy editováno 16.10.2015 21:06:41

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

10.2.2016 v 22:22 | Nahoru | #381
Hezky napsaný stručný a výstižný

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

4.5.2016 v 11:40 | Nahoru | #382
Zdravím, chci se zeptat vás zkušenějších snad na všechno co jde ale nechci tu psát román. Chtěl bych si pořídit Choppra a na motorce jsem nikdy nejel. Měl jsem už cca 15 aut a i jedno cabrio. Ale stejně jsem vždy záviděl těm co maj Choppra a jedou si na pohodu a v klidu. Zase nechci jezdit na 125 nebo tak něco ale od 600 nahoru. Řidičák jsem našel za 8000kč levnější v Praze asi nenajdu. Udělám si ten neomezený. Jenže nevím kde koupit hadry (ani nevím jaké) a jakou značku motorky? Bohužel nebudu kupovat novou. Fakt jsem uplnej Noob co o tomhle nevím vubec nic. Třeba něco takového http://motorky.bazo...i-Marauder-VZ800.php

Cenu počítám kolem 50 000 - 70 000

Pokuď to sem nepatří tak se omlouvám ale nevím kam bych to hodil. Děkuji za odpovědi. Možná to vše vidím jednoduše.

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

17.5.2016 v 18:04 | Nahoru | #383
GT86> Suzuki, Honda, Yamaha - asi u žádné z těchto značek neuděláš vyloženě chybu Oblečení na to seženeš relativně všude, ale je dobré to nekupovat na netu a před koupí vyzkoušet - nejen oblečení, ale hlavně helmu Co se týče nákupu motorky, tak doporučuji web motoinzerce nebo zdejší bazar - do vyhledávání zadáš požadované parametry a máš to

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

13.6.2016 v 18:44 | Nahoru | #384
dedek_new> tak se přijeď podívat

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

13.6.2016 v 18:47 | Nahoru | #385
muhammad> skus a poznáš.

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

13.6.2016 v 18:52 | Nahoru | #386
sharkis> ne zásadní je to, že když zahodíš motorku a baterka praskne tak gel nevyteče ale kyselina jo.
Je to hlavně pro motokros a závodní motorky

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.9.2017 v 15:58 | Nahoru | #387
Ahoj potřeboval bych poradit s výběrem motorky. Jezdil jsem dosud jen fichtla a kyvku. Zkušenosti mám tedy jen z aut a motokár. Potřebuju motorku která má co největší odezvu směrem k řidiči. Když jsem začínal jezdit závody do vrchu tak jsem se nejvíce naučil na autech bez posilovaču a td... prostě tam byla hodně velká zpětná vazba a člověk cítil skoro každý kámínek. Top speed neřeším ani objem. Měla by však mít slušné brzdy na kterých se naučím správně dávkovat. Určitě ji budu vozit občas i na podvale na okruh. Takže by motor měl něco vydržet. Měla by mít levnější nádhradní díly a být opravitelná i v garáži. Vyučil jsem se automechanik a mám to jako koníčka. Takže nejlépe s co nejméně speciálními přípravky a kdo ví čím vším. Chtěl bych samo starší protože předpokládám že to občas na okruhu položím. Jinak běžné užití. Autem jezdívám během víkendu i 600km tak by to s náležitou péčí měla zvládnout. Ještě jsem krom silnice uvažoval o chopper ale lidi mi tvrdili že se na tom moc nenaučím a že štreky se stím taky nedají jezdit. Dík Petr

2 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

9.2.2018 v 14:02 | Nahoru | #388
Ahoj, chtěla bych si udělat řidičák na moto nejlépe hned velké A, teď mám jen B a jezdím na skutru. Byla jsem se ptát v autoškole, a tam mi řekl, že je lepší začít se 125ccm a pak až budu mít něco neježděno tak si mám udělat rozšíření na tu silnější. Tak se chci zeptat na váš názor. Hlavně teda těch co si dělali řidičák v poslední době, co zavedli ty přísnější testy mezi kuželama a tak podobně. Moc děkuji

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

9.2.2018 v 14:16 | Nahoru | #389
Jestli umíš jezdit,tak bych si udělal plnotučné A zrovna,ale koupil bych si do začátku něco slabšího na rozježdění a potom postupoval k silnějším kubaturám.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

9.2.2018 v 15:03 | Nahoru | #390

ellie88 píše: Ahoj, chtěla bych si udělat řidičák na moto nejlépe hned velké A, teď mám jen B a jezdím na skutru. Byla jsem se ptát v autoškole, a tam mi řekl, že je lepší začít se 125ccm a pak až budu mít něco neježděno tak si mám udělat rozšíření na tu silnější. Tak se chci zeptat na váš názor. Hlavně teda těch co si dělali řidičák v poslední době, co zavedli ty přísnější testy mezi kuželama a tak podobně. Moc děkuji



Žena si zkoušela dělat řidičák loni na plné A a po dvou neuspěšných zkouškách raději přesedlala na omezené A do 35kW.
Zkušební komisař byl docela nepříjemný. Ryl do holek co si dělaly hned na plné A něco ve stylu "proč na to lezete, stejně se zabijete, udělejte si na menší, velkou motorku neuděláte". Takže taková "podpora" při zkouškách ti zrovna na trémě neubere.
Kužely, osmičku a vyhýbání a brždění se dá naučit. Nejlépe přímo na cvičišti.
Důležitá je i psychycká příprava, pokud bys měla mít někoho podobného na zkoušce.
Plné A se také dělá na větších a těžších motorkách, než omezené. Takže i to může vést k tomu udělat si omezené A.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist