globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
 
24.1.2009 v 16:45
Zdravím!
Vzhledem k neustále a dokola se zde opakujícím dotazům začátečníků zde na fóru jsem se rozhodl založit toto vlákno, které nám zkušenějším, doufám, ušetří hodně nervů.

Zde je seznam nejčastějších otázek a odpovědí na základě odpovědí uživatelů:

1. Motorka o objemu 125ccm pro začátečníka:
Jedno z nejčastěji omílaných témat. Pro začátečníky se bude hodit vědět, že my motorkáři těmto motorkám říkáme dvácy. Pokud vyjdu z předpokladu, že většina lidí ptajících se na tuto otázku chce jezdit hlavně po silnici, tak z reakcí uživatelů na tomto foru vítězí Honda CBR 125R a Yamaha YBR 125. Oba tyto stroje jsou ideální pro začátečníky. Rozhodně nedoporučujeme kupovat "no-name" motocykly čínské výroby – nízká pořizovací cena těchto strojů se u většiny modelů projevuje na nízké kvalitě zpracování, které může vést nejen k vysokým investicím do oprav, ale také k dopravní nehodě.
Na závěr tohoto tématu provedu hodnocení 2 nejdoporučovanějších mašin:
Honda CBR 125R: Pořizovací cena o něco málo vyšší než u YBRa, lepší jízdní vlastnosti, vyšší maximální rychlost (100-130km/h) i spotřeba (kolem 3-3,5l/100km), vysoká spolehlivost.
Yamaha YBR 125: Nižší pořizovací cena, celkově menší, nižší spotřeba, maximálka kolem 80-90km/h, se spolujezdcem moc nejede, jinak spolehlivá.

Pro začátečníky vyššího věku se obvykle doporučují stroje o objemu kolem 600ccm (slangově šestky) a o výkonu nepřevyšujícím 60kW – ideální je například Honda CB 500 nebo Suzuki SV 650N.

2T vs. 4T:
Opět pro neznalé podotýkám, že se jedná o otázku zda zvolit dvoutaktní nebo čtyřtaktní motor. Odpovědi na tuto otázku bývají subjektivní, proto zde napíši fakta ke každému motoru a na závěr můj komentář (údaje se vztahují na motocykly o objemu 125ccm):
2T: Vyšší výkon (až 22kW = +-160km/h), lepší akcelerace, vyšší spotřeba (+-5l/100km), vyšší pořizovací cena (v případě, že chceme mít motorku otevřenou a zároveň mít 11kW v TP), ne příliš vhodný na delší cesty, nižší hmotnost, snažší opravitelnost, dražší provoz.
4T: Nižší výkon (až 11kW = +-110km/h), nižší spotřeba (+-3,5l/100km), vyšší ceny náhradních dílů, výborný na delší cesty, levný provoz, vyšší hmotnost.

Přes všechna tato fakta doporučuji pro začátečníky 4T motor – motorky s ním bývají snadno ovladatelné, vyjma čínských strojů neporuchové a ideální na naučení se základů jízdy na motorce – nižší provozní náklady hrají do noty mladým lidem, kteří nemají peníze na rozhazování.

Kůže vs. Textil:
Další téma, které je otázkou subjektivity každého motorkáře. Pro začátky na dvácách bohatě stačí textilní oblečení s dostatkem protektorů – rychlosti zde nejsou až tak extrémní, navíc pořizovací cena je oproti koženému oblečení i o víc jak polovinu nižší. Z koženého oblečení se doporučují dvoudílné kombinézy s možností sepnutí spodního a vrchního dílu. Tyto kombinézy jsou vhodné pro stroje s vyšším objemem i výkonem, u kterých se dají očekávat vyšší rychlosti při jízdě. Velké množství protektorů bývá samozřejmostí, kůže se málokdy prošoupe, ale za horkých letních dní v nich bývá docela horko. Pořizovací cena takovéto kombinézy samotné (tj. bez bot a rukavic) se pohybuje v rozmezí 8-20 tisíc korun.

Přestupy na silnější stroje:
Z názoru většiny plyne, že pokud má člověk dostatek rozumu a zkušeností na nižších kubaturách v aktivním provozu, tak by neměl být s přechodem problém. Důležité je si uvědomovat, že život i zdraví máme jen jedno – při jízdě musíme myslet hlavou.

Startování se spojkou nebo bez:
Obecně je názor na toto téma (jako u všech) rozdílný. Jako bernou minci je třeba brát to, co je napsáno v manuálu k danému motocyklu, ale všeobecně se doporučuje startovat se spojkou.

Řazení se spojkou nebo bez:
V běžném silničním provozu není důvod řadit bez spojky. V případě rychlé a sportovní jízdy se dá řadit bez spojky od rychlosti 2 směrem nahoru a to tak, aby při přeřazení nebyl motor v zátahu. Řadit bez spojky směrem dolů je nepřípustné, protože při tom dochází k vážnému ničení motoru.

Vypínání motoru Klíčkem vs. Chcípákem:
Opět je důležité prostudovat návod – tlačítko vypnutí motocyklu v nouzi může být někdy mylně považování za chcípák. Pokud je Váš stroj chcípákem vybaven, tak se doporučuje motor vypínat s jeho pomocí, protože při vypnutí klíčkem dojde pouze k odpojení elektrického proudu, jehož důsledkem je stále se točící alternátor.

Výběr gum:
Gumy jsou považovány za jednu z nejdůležitějších součástí motorky, která mašinu drží na silnici, proto se nedoporučuje na gumách šetřit. Gumy by se měly měnit vždy, když hloubka dezénu je nižší, než zákonem stanovená minimální hranice 1,6mm (pro skútry a mopedy je to 1mm). Ježdění tzv. na plátno (tj. dokud na pneumatice není patrný žádný vzorek) je velmi nebezpečné, zvláště za deště. Pokud nemáte peníze na nové pneumatiky, tak je Vaší dobrou volbou kupovat tzv. okruhovky, což jsou gumy jeté závodně na okruhu – zde je potřeba si dávat pozor na případné poškození pneumatiky a také na skutečnost, že tyto pneumatiky nedrží při extrémních náklonech – pokud tedy chcete pneumatiky na obyčejné ježdění po silnici, tak jsou okruhovky dobrou volbou.

"Gelový" vs. Kapalinový akumulátor:
Kapalinové akumulátory mají tu nevýhodu, že se při reakci olova s kyselinou sírovou po delší době odštěpuje olovo z desek, jež se usazuje na dně baterie a hrozí zkrat. Toto se Vám u gelových baterií nestane - je však nutné upozornit na skutečnost, že ve většině případů se gelovkami mylně označují AGM akumulátory, které se u motorek vyskytují častěji - elektrolyt je v nich vázán na skleněné rouno bránící jeho pohybu. Nabíjení se provádí stejným způsobem jako u gelových baterií speciální nabíječkou, jelikož při nedokončení nabíjecího cyklu nebo při nabíjení větším proudem se akumulátor poškodí. AGM i gelové akumulátory jsou bezúdržbové, což se projeví na jejich vyšší ceně oproti akumulátorům kapalinovým.

Co můžete řídit - !!! EDIT 2015 !!!
Dle zákona jsou vymezeny jasné podmínky pro řízení motocyklů (vícekolová vozidla zde záměrně vynechávám):

15 let – skupina AM: Motocykly a skútry s maximálním objemem 50ccm a maximmální konstrukční rychlostí 45km/h.
16 let – skupina A1: Motocykly o maximálním objemu válců 125ccm, max. výkonu 11kW a maximálním poměru výkonu ku váze 0,1kW/kg.
18 let – skupina A2: Motocykly o maximálním výkonu 35kW nesníženém více než z dvojnásobku této hodnoty a zároveň o maximálním poměru výkon/váha činícím 0,2kW/kg.
20 nebo 24 let – skupina A: Všechny motocykly, včetně motocyklů s postranním vozíkem bez omezení výkonu. Podmínkou pro získání skupiny A ve 20 letech je držení skupiny A2 minimálně po dobu 2 let.

U těchto údajů platí to, co je zapsáno v TP.
Důležitá připomínka ke skupině A2: je nutné si uvědomit, že pokud chcete řídit motorku co má v TP výkon 25kW, tak v TP nesmí být údaj o výkonu původním, pokud byl větší než 50kW!!! Tento údaj je často v dodatku velkého technického průkazu. Rovněž je poměrně problematické řízení stroje, který má v TP uvedený výkon například 35,1kW. Takovou motorku s A2 řídit rovněž nesmíte a úprava výkonu v TP bohužel není vždy snadná ani levná.

Úprava výkonu v TP:
Doba pokročila a oproti dřívějším velmi omezeným možnostem škrcení motorek je dnes možné škrtit prakticky libovolnou motorku na 25kW pomocí sad Alpha technik, které v ČR získaly před pár lety homologaci. Cena škrcení je přibližně 8000Kč včetně zápisu do TP. Tyto sady se montují hned na několika místech v ČR Otázka škrcení motorek od začátku platnosti nové vyhlášky není zcela jasná, informace o škrcení konkrétních modelů Vám jistě podá autorizovaný servis Vaší značky - cena uškrcení se velmi liší v závislosti na značce i použité technologii

Přepisy 2015 - !!! EDIT 2015 !!!
Přepis se provádí v místě pobytu prodávajícího za přítomnosti prodejce i kupujícího. Přítomnost kterékoli smluvní strany může být nahrazena zástupcem, který má od dané osoby úředně ověřenou plnou moc, což se dá zvládnout na CzechPointu, který je např. na každé poště

Před přihlášením je třeba udělat na kupujícího evidenční kontrolu a motorka musí mít v době převodu uzavřené platné povinné ručení. Dále je k přepisu potřeba velký a malý technický průkaz, občanka a správní poplatek (obvykle do 500Kč). Vše by se mělo stihnout do 10 dní od prodeje, jinak hrozí tučná pokuta SPZ zůstává původní i pokud jste motorku koupili z jiného kraje

Pokud Vás ještě napadne nějaké téma, co jsem sem nedal, tak mi písněte PMko a určitě to doplním!

Díky všem za Vaše komentáře a názory!

EDIT: oprava gramatických chyb a interpunkcí + doplňování textu, doplnění skupin dle aktuální vyhlášky

Pro začátečníky, kteří nevědí očem se tu mluví je tady Motorkářský slang

Článek který zodpoví mnoho otázek ohledně technických detailů a běžné údržby motorky


Naposledy editováno 21.05.2015 17:53:08

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

18.4.2009 v 17:56 | Nahoru | #301
PosMiros: ještě počkám na někoho zkušenějšího. Údajně mu to řkeli v servise.

Co vím já tak je důležité kde mám to...ehm - přepážka? takže by i koncovka s tím mohla něco řešit.

Zajímá mě taky ten zvuk. Jestli je možný aby u dvácovýho dvoutaktu se laďákem udělal ten zvuk co mi psali :\

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

18.4.2009 v 18:00 | Nahoru | #302

Field>PosMiros: ještě počkám na někoho zkušenějšího. Údajně mu to řkeli v servise.

Co vím já tak je důležité kde mám to...ehm - přepážka? takže by i koncovka s tím mohla něco řešit.

Zajímá mě taky ten zvuk. Jestli je možný aby u dvácovýho dvoutaktu se laďákem udělal ten zvuk co mi psali :\

mám s 2T zkušeností dost

je rozdíl mezi 4T a 2T

u 2T je koncovka jen k tomu aby tlumila zvuk, zato koleno je tam hodně důležitý ke správný funkci

přepážku v koncovce nemáš

zvuk to bude mít takovej víc praskavej oproti originálu

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

18.4.2009 v 18:01 | Nahoru | #303

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

18.4.2009 v 18:03 | Nahoru | #304
Nejsou tam i laděný svody, to dělá právě Arrow ve většině komplet se svody...

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

18.4.2009 v 18:04 | Nahoru | #305

Field>Nejsou tam i laděný svody, to dělá právě Arrow ve většině komplet se svody...

jde koupit i samotná koncovka

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

19.4.2009 v 12:13 | Nahoru | #306
Značkuju

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

19.4.2009 v 17:33 | Nahoru | #307
koncovka nezvýší spotřebu? bych se docela divil, protože normální koncovka od laďený je docela odlišná, kor když vyndáš přepážku.

Když s epodíváš na ten obrázek - tak výfuková koncovka vede splodiny na konec, tam je to zase vrátí zpět a pak to už jde zase na konec a ven z výfuku. Laďenej býfuk má přímou rtubku, která je obklopená skelnou vatou, která alespoň částečně reaguje se splodinami. Z toho plyne, že laďák odvádí sploin yrychleji, tím zvyšuje tah motoru a tím by se měla logicky zvyšovat i spotřeba Ale tak nejsem si ti múplně tak jistej

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

20.4.2009 v 19:50 | Nahoru | #308
Právě... on každý říká něco jinýho a nějak se mi nechce to zkoušet na svý motce...

2 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

5.5.2009 v 21:18 | Nahoru | #309
ahoj,tak tohle je uplně super,to vše co jsi napsal o neustale se opakujících tématech se týká od a do z přesně mě.přečetla jsem si to slovo po slově a teď už střadam aby ta dvacka byla i moje.ještě jsem se chtěla zeptat ,můj čtyřletý syn je stejny blazen do motorek jako ja,nevíš jak a kde je nejlepší začatek pro takové špunry ne minibike?

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

6.5.2009 v 21:00 | Nahoru | #310
MiSe> Já bych momentálně viděl minibike jako nej řešení - daji se koupit i takový malý crossky, nejen ty silniční, stačí jen hledat, bohužel za mejch mladejch let tohle nebylo Ale z vlastní zkušenosti můžu říct, že od 5ti let se dá vpohodě zvládnout klasickej fichtl (vlastní zkušenost), jen se startovánim mu budeš msuet pomoct Ale jak říkám viděl bych to spíš na ten crossovej minibike, přece jen je to lehčí, menší a líp s emu to bude ovládat než relkativně velká motorka

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

7.5.2009 v 08:21 | Nahoru | #311
MiSe> znám pár rodin, kde se rozhodovali, co pořídit prckovi. Doporučuji dětskou crossku, protože se lépe ovládá a více se na ní vyblbne, ale pozor, aby se sám nerozhodl vyjet na cestu, vždy jen někde na zahradě či vyhrazeném prostoru. Samozřejmě k tomu chrániče, přeci jen to má motor a jede to rychleji než obyčejné kolo a je to přeci tvoje děcko ne...
Hlavně ne ty levné číny, do 14 dnů ti z toho něco upadne.

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

10.5.2009 v 22:01 | Nahoru | #312
super práce

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

11.5.2009 v 06:53 | Nahoru | #313
Ď

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

13.5.2009 v 20:39 | Nahoru | #314
Hele lidi teď jsem vzal mrtě díru a začala mi téct pravá vidlice. Asi to bude gufero. V blbým autorizovaným servisu mi řekli, že gufero circa 600Kč( to jsem bral), ale práci říkali 3-4 hodiny, při jejich taxe 350Kč na hodinu to není moc hezký.

Opravdu je to tak složitý? Cagiva Planet.

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

18.5.2009 v 11:08 | Nahoru | #315
tak si založ vlákno, jestli to někdo nedělá jako hobby. snad to vyjde levněji. Ale matroš... tady asi moc neušetříš, pokud to neuděláš sám, ale zase v zájmu bezpečnosti.....

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

22.5.2009 v 13:13 | Nahoru | #316
To sharkis: .....Vypínání motoru Klíčkem vs. Chcípákem:
Opět je důležité prostudovat návod – tlačítko vypnutí motocyklu v nouzi může být někdy mylně považování za chcípák. Pokud je Váš stroj chcípákem vybaven, tak se doporučuje motor vypínat s jeho pomocí, protože při vypnutí klíčkem dojde pouze k odpojení elektrického proudu, jehož důsledkem je stále se točící alternátor.

Co je to za píčovinu ....jehož důsledkem je stále se točící alternátor.....????

To bych chtěl objasnit, je to asi něco z oblasti sci fi, jinak si takovou krávovinu nedovedu představit. Piš skutečně jen o tom, o čem něco víš.

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.5.2009 v 13:16 | Nahoru | #317
MilanR1> Jak je napsáno v úvodu - je to schrnutí zkušeností lidí tady na foru, tz. že na tomhle názoru se shodla většina lidí a proto tady je Záleží na zapojení do elektrického obvodu Odpojení od zdroje nic nezastaví a dále se to otáčí setrvačností, řešilo se to tu milionkrát, povídali si tu o tom i elektrikáři, stačí použít fci hledat

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.5.2009 v 15:47 | Nahoru | #318
Kdybych mela znovu 16let a mela na vyber z dvacek asi bych vybrala yamahu yzf125 r, hodne oblibena je taky honda nsr a aprilie rs125. Ale zalezi na financnich moznostech. Treba ja mela motku za 27tis.kc ted ji prodavam.

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

30.5.2009 v 17:10 | Nahoru | #319
muhaháá diky za info

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

2.6.2009 v 21:07 | Nahoru | #320
Zdravíčko pánové,
mám dotaz, když tu vidím tot zajímavé téma,
Je mi skoro 22 let a toužím po mašině, konkretně po silničce, mám vytouženou ninju 6 r.v. 2002. Ale rád bych se zeptal zkušenějších, můj problém je v tom, že měřím témeř 2metry, jestli má cenu si kupovat takovou mašinu. A taky nemám moc zkušeností s motorkou, jestli to neni třeba sebevražda pro mně. Přivítám každý názor, jaká motorka by se mi hodila. Eště se mi taky líbí starší Yamaha Thundercat.
Díky za vaše názory...

Mike

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

2.6.2009 v 21:33 | Nahoru | #321
Tohle bych tipoval na založení konkrétního vlákna, ale když se pořádně koukneš přes dci hledání po foru, tak něco určitě najdeš Jinak z vlastní zkušenosti je to hlavně o tom, co máš v hlavě. Do 5tis. otáček se i sportovní šestky chovají velice krotce, "problém" nastává při vylítnutí ručičky otáčkoměru nad 10 tis, otáček Starší modely byly vtší než ty novější, jelikož trendem je v poslední době zmenšování, takže si myslim, že ta 02 by i mohla sedět

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

3.6.2009 v 08:05 | Nahoru | #322
Knápik> osobně si myslím, že by jsi asi měl zvolit něco slabšího na naučení a pak jdi do čeho chceš.
Pokud ale jsi normal, tak si to pořid. Počítej ale s tím, že učení ti potrvá minimálně jednu sezonu a to musíš být fakt talent.

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

3.6.2009 v 08:10 | Nahoru | #323
moje první motorka!!!
zx-6r ninja

priste prosim vic hledat

Naposledy editováno 03.06.2009 08:11:17

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

22.6.2009 v 18:10 | Nahoru | #324
Moooc pěkný článek jen nesouhlaím stím škcením na 25, legální cestou to jde...a i u motorek starších v Kawě Vám to udělají za 2000 u Hondy za 7000, počkáte než přijde šktící sada, pak se to pošle na schválení Hondě a ten papír při přehlášení ukážete a oni už Vám do TP napíší 25..já to tak teď na Hornetu dělal taky (a už vyndal )

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

1.7.2009 v 19:06 | Nahoru | #325
Hele dotaz. Vadí motorce podřazení do vysokých otáček. Logicky samozřejmě ne, ale já mám z toho špatný pocit. Konkrétně když podřazuji do spektra otáček, kdy je otevřená přívěra tak to z tý nudy je strašnej škub a ta spojka a všechno. Si říkám jestli ji neubližuji?? 125 2t

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

3.9.2009 v 18:42 | Nahoru | #326
Zdravim mohl by mi nekdo vylozit co je v novele zakona, kde by se meli menit podminky pro udelovani ridicaku ? ja to nemuzu najit jak by to presne melo byt diky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

3.9.2009 v 19:02 | Nahoru | #327
kulik> v 18ti letech smíš řídit motocykl do 35kW Neomezené motorky nad 35kW jsou od 24 let bez předchozí praxe V případě, že doložíš, žes provozoval motocykl do 35kW po dobu nejméně 2 let, tak si můžeš neomezený udělat už od dvaceti

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

3.9.2009 v 19:26 | Nahoru | #328
no takze kdys mam Acko ted do tech 25ti pokud dobre chapu tak se to prevede do 35?a rekneme jak mam dolozit ze sem 2 roky jezdil? ja motorku nevlastnim ale to by nemel byt problem ne?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

3.9.2009 v 19:33 | Nahoru | #329
kulik> o tom se nikde nepsalo, ale musíš doložit že jsi na ní skutečně jezdil, proto si myslím, že bude stačit například doklady o zaplacení poviného ručení na 2 roky po sobě a to že jsi vlastníkem či provozovatelem vozidla Jinými slovy pokud motorku alespoň nevlastníš nebo neprovozuješ, tak na řidičák ve 20ti můžeš na 99% zapomenout Nevím to samozřejmě jistě, ale jiný způsob doložení provozování vozidla mě nenapasá

P.S. ano, A18 se změní na A do 35kW (od 18ti let)

Naposledy editováno 03.09.2009 19:34:36

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

3.9.2009 v 20:32 | Nahoru | #330
no ale tak to je pekne diskriminacni zakon, zkusim napsat na ministerstvo protoze si nemyslim ze musim mit moto abych mel ridicskou praxi. Stejny to je s autem prece nemusim vlastnit auto a muzu jezdit....
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist