globalmoto_duben_nolan





Téma: Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu
 
2.1.2009 v 17:32
Jsem si dnes pročítal manuál k GSX-R 1000 k2 a zjistil jsem, že je tam čidlo naklonu, které motorku vypne při větším nákonu než 43 stupňů, což se mi zdá pro jízdu na okruhu celkem málo. Na silnici se do toho úhlu asi obyčejný smrtelník jen tak nedostane, myslím ale, že možné to je. Nehrozí potom spíš nepříjemné překvapení v podobě pádu? Jak to máte vyřešeno vy polo a profici? Díky za odpovědi.

(reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

18.5.2018 v 09:38 | Nahoru | #61
Jarrinn> nechci na tebe dělat ramena, ale opravdu je to tak jak píšu. Ve fyzice se se mnu opravdu nepři
Složky sil ve směru jízdy můžeme z úlohy vyloučít, ty způsobuji zrychlení a zpomalení, které nás teď nezajímá. Složky sil kolmo na směr jízdy způsobují naklápění a to nás zde právě zajímá. Síly hmotové (hmotnost, odstředivá a setrvačná) působí v těžišti, reakční ve styčném bodě s další soustavou (zde místo styku s vozovkou) Když jede motorka v náklonu, má 3 možnosti:

a ) součet vektoru hmotnosti a odstředivé síly ( v odstředivé síle je zahrnuta akcelerace nebo brždění) směřuje na stranu dovnitř zatáčky. Motorka se pohybuje pak do náklonu tlačena momentem složky výše zmíněné výslednice kolmé ke svislé ose motorky a na rameni mezi těžištěm a zemí. Podotýkám, že otázka adheze sem nepatří, to je jiná úloha, styk se zemí se zde bere jako kloub

b) Výslednice hmotnosti a odstředivé síly směřume ven ze zatáčky. Motorka se rovná, nebo až letí ven ze zatáčky.

c) rovnovážný stav. Ten už lze logicky odvodit z předchozího. Výslednice všech hmotových sil směřuje právě do bodu styku s vozovkou. Síla nemá žádné rameno a tedy ani klopný moment. Motorka jede zatáčkou v rovnovážném stavu.

Veškerá jízda na motorce je totiž o jemném odklánění těto síly od spojnice těžiště s bodem styku a jejím opětném navracení do této spojnice. Děje se tak manipulací s odstředivou silou nebo jemným přesouvání těžiště a říká se tomu technika jízdy.

Naposledy editováno 18.05.2018 09:42:39

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

18.5.2018 v 09:38 | Nahoru | #62

Jarrinn píše: tohle je trosku blbost, ne?
vysledny vektor sily "hmoty" motorky (a chybi ti tam jeste sila od zpomaleni/zrychleni) vychazi z teziste a nema sebemensi potrebu se spojovat s bodem styku s vozovkou.
V bodu styku s vozovkou je sila normalova (od tihy) a sila od valiveho a treciho odporu.

Jinak pokud tam neni gyroskop, tak mi to vychazi stejne jako tobe.
Soustavy jsem uvolnoval naposled pred 15 lety, tak je dost mozny, ze pisu blbosti



sese ma pravdu, jinak by Ti motorka spadla, nebo se narovnala.

(reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

18.5.2018 v 09:43 | Nahoru | #63
DrDNA01> tááák to je ono

Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

18.5.2018 v 09:52 | Nahoru | #64
a proto taky každý snímač náklonu, krsrý je založený na nějakém závažíčku nikdy nemúże zaznamenat úhel náklonu ale jedině nerovnovážný stav, tedy ten pohy do nebo z náklonu. Także celá firma Gripone jen podvádí, když prodává snímač náklonu a tvrdí, że hlídá náklon motorky. Nehlídá, nic neví o tom, v jakém náklonu motorka jede, ví jen jak rychle a kam se právě naklání. Taková informace umožní jen velmi omezenou funkčnost kontroly trakce ve vztahu k náklonu.

Naposledy editováno 18.05.2018 09:52:37

1 reakcí na tento příspěvek Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

18.5.2018 v 10:18 | Nahoru | #65
hadat se s tebou nebudu
hodils to do, pro me, "zvlastniho uhlu" pohledu a musel bych si to namalovat.
Chapu. ze beres pouze rovinu kolmou na smer jizdy v kterem to cidlo funguje. Takhle v hlave to odseparovat neumim.
Funkce toho cidla je v podstate to samy, co kulicka v letadle. Pripadna vychylka ukazuje naznacuje skluz nebo vykluz (v pripade motorky drift) jinak porad sedi, jak pribita na stredu. Pro stupne naklonu musi bejt gyro.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

18.5.2018 v 10:21 | Nahoru | #66
Jarrinn> je to přesné, jak to správně chápeš s tou kuličkou. Ten můj úhel pohledu je pouze převod do řeči mechaniky, nic jiného a můžeš mě v klidu věřit.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

18.5.2018 v 10:26 | Nahoru | #67

se-se píše: nic jiného a můžeš mě v klidu věřit.


no mam trochu pochybnosti v tom, jak se ti prolina dynamika se statikou...ale stourat se v tom nebudu. muzes me v klidu verit

součet vektoru hmotnosti a odstředivé síly ( v odstředivé síle je zahrnuta akcelerace nebo brždění)

(reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

18.5.2018 v 12:01 | Nahoru | #68
Jarrinn> to je tak většinou, zaleži jen na diferenciálu času (tedy pokud nejde o zeď ve sklepě). Klidně se v to šťourej, to je základ pochopení. Jen ve zkratce: brždění a akcelerace mění odstředivou sílu, naruší rovnovážný stav, který se obnoví v jiném náklonu. No a takto spolu statika a dynamika tak nějak laškují

Naposledy editováno 18.05.2018 12:03:49

(reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

18.5.2018 v 13:07 | Nahoru | #69
Jarrinn> vzdyt litas, tak snad vis jak funguje zatackomer ne ? a s motorkou vykluzovou nebo skluzovou zatacku moc nezaletis (s vyjimkou smyku)

2 reakcí na tento příspěvek Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

25.5.2018 v 10:37 | Nahoru | #70
hoj, měl bych otázku, které náklonové čídlo, spíná nebo rozpíná a ideálně těch 50°a více, potřebuju něco dát na ducati na okruh a nikde sem nic nenašel.
někde sem četl, že spíná a musí se to přčes relátko aby naopak rozpínalo něco, buď stojánek nebo tka něco někde.
Na ebay je těch čisel spousty, ale některé má 2 vývody, některé 3 a nevím které jak funguje, takže nevím které.
Ď za help

(reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

25.5.2018 v 10:57 | Nahoru | #71
pavelik_cz> Na zvážení ti dávám trhací pojistku /napojenou na dráty čidla stojánku?/.

(reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

25.5.2018 v 12:39 | Nahoru | #72
pavelik_cz> chce to si tu vše přečíst. To čidlo ukáže 50 stupňů, kdxž už motorka leží. Pokud teprve padá, ukáže mnohem méně! Pokud jede v náklonu, ukáže nulu. Spínací (rozpínací) oboustranně programovatelné čidlo dělá Turc, prodává TME a stojí asi 6000. Bez další elektroniky je dobré leda k tomu aby vyplo motor při pádu. Elektronika (některé kontroly trakce) se může pokusit ubrat plyn a narovnat motorku z pádu.

1 reakcí na tento příspěvek Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

25.5.2018 v 14:16 | Nahoru | #73
.. hele ja vzdycky myslel ze cidlo naklonu (v oblastech uhlu kde uz je potreba) je to koleno (v GP i loket, a u marqueze obcas pulka tela pri "vstavani ze zeme za jizdy" ) strceny na zem ne ? jinak me nenapada jinej racionalni duvod proc ho tam cpat (predvadeni se obrousenym sliderem nepovazuju za racionalni duvod)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

25.5.2018 v 19:27 | Nahoru | #74
kerut> důvod je ten, že na rozdíl od karbecu stříkačce moc nevadí, že motorka leží po pádu a klidně nechá motor běžet bez oleje. Alespoň já to tak vnímám.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

25.5.2018 v 19:48 | Nahoru | #75
joone> tohle by slo resit jednoduchym vypinacem na zapesti jako napr. na vodnim skutru..
..BTW a marquez by mel obcas trosku problem (s nadsazkou, vim ze ma strikacku),.. zvednout to za jizdy ze zeme a jeste znovu nastartovat (bez starteru)..

Naposledy editováno 25.05.2018 19:53:19

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

25.5.2018 v 22:13 | Nahoru | #76
kerut> myslíš trhací pojistku z příspěvku 71?

(reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

25.5.2018 v 23:35 | Nahoru | #77
joone> jo asi jo, priznam se ze jsem to cely (puvodni vlakno) necetl me spis zaujala ta snaha inercialne merit naklon, trosku jsem to resil kdyz jsem si postavil inercialni rychlomer/dalkomer, jenze treba v aute moc nesel pouzit, staci par ° stoupani/klesani a je tam chyba.. taxem tenkrat ladil jsem ruzne algoritmy pro rozpoznani najezdu do kopce/z kopce podle treti osy(slo by takhle odladit i u moto, neco jako headlock gyro v RC hgeli.. tj ne rizeni podle okamzite hodnoty ale podle zintehgrovanyho prubehu predtim..) ...a nakonec, i kdyz jsem to docela slusne vychytal, jsem to stejne posadl na ten starej, dobrej, lacinej, jednoduchej, blbovzdornej gyroskop

1 reakcí na tento příspěvek Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

26.5.2018 v 12:22 | Nahoru | #78
se-se 9:52: Když tedy čidlo hlásí jen změny, tj, náklon, narovnání, pak kolem toho můž být elektronika, paměť, procesor atd. Tj. Ví, že byla hlášena změna náklonu, narovnánání zatím ne, tedy moto je nakloněné, ne? A to se promítne do kontroly trakce. Třeba, jen tak přemejšlím, teoreticky:)

Naposledy editováno 26.05.2018 12:25:07

(reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

26.5.2018 v 19:22 | Nahoru | #79
Carom> no to opravdu teoreticky. Především čidlo neví, že motorka je nakloněná. Ví jen to, že se nakláněla ale pozor: zaznamená trvající náklon, pokud jezdec buď tzv. dává kolínko, nebo naopak láme stroj pod sebe. V obou těchto případech zaznamená opačný náklon ale nedovede absolutně vyhodnotit co se děje. Pokud by toto zpracovávala kontrola trakce (jak napřiklad, zřejmě nepravdivě uvádí fa Gripone - mám ji a vím co tvrdím), potom by při "kolínku" elektronika usoudila, že stroj padá ven ze zatáčky. Na to elektronika nereaguje, tak to by ještě šlo, ale pokud by jezdec vysedl ven, tak by elektroni!a ubrala plyn a jezdec by měl co dělat aby to srovnal.

On je u čidla náklonu i problém s tou druhou osou, která má zabraňovat zvedání předního kola. To sice není o odstředivé síle a víceméně to do tohoto tématu nepatří, ale průser to je, protože snímač nerozezná, jestli se zvedá kolo ze silnice nebo jestli se prejíždí terénní vlna. Rozeznají to snímače otáčení ale ty reagují pomalejí a to tam pak to náklonové čidlo nemusí být. Já to vypínám, protože jsem si jednou kvůli tomu málem rozbil hubu, sice v malé rychlosti ale zlý by to bylo.

Naposledy editováno 26.05.2018 19:23:32

1 reakcí na tento příspěvek Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

26.5.2018 v 20:25 | Nahoru | #80
se-se> posliprosim nejaky odkaz, hledal sem to na tme.eu a turc nenaslo nic, jde o to vypnout motor, kdyz na okruhu padne, takze odpojeni cerpadla benolu idealne. netery ducny ro nemaji a pad na levou stranu je problem pro motor. Ď

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

26.5.2018 v 21:53 | Nahoru | #81
pavelik_cz> na to je snímač za 6000 naprosto zbytečnej luxus a navíc je dost velkej a musí se nasravovat. Dej tam pádový sensor třeba od Suzuki, třeba od Hayabusy, ten má vyvedený dva dráty a bude se ti dobře připojovat. Funguje to spolehlivě (vlastní zkušenost )Dáš tam relé a hotovo. Levně koupíš použité na ebay je jich tam vždy víc.

https://www.ebay.com...7:g:LDQAAOSw2dJac6tR

Použitých se neboj, koupil jsem takových už dost a vżdy je to seriózní. Preferuj Německo, tam to je jistota.

Naposledy editováno 26.05.2018 22:05:52

(reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

27.5.2018 v 21:59 | Nahoru | #82
se-se> Díkec, blbá otázka, to rele tam je na reverz spínání/rozpínání nebo? Asi bych to chtěl dát na ducně 848 na stojánek nebo pumpu benzínu.
Kdyby si mi poslal odkaz i na rele, ktere je cajk, budu ti vděčný Ď

1 reakcí na tento příspěvek Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

28.5.2018 v 01:26 | Nahoru | #83
jestli je relé spínací nebo rozpínaci nevím, he schematu tonení patrné a já ho neproměřoval, ale asi to bude minimálně u téže značky stejné.

Nepochopil jsem co vlastně chceš udělat a jak souvisí pumpa se stojánkem

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

28.5.2018 v 07:11 | Nahoru | #84

se-se píše: jestli je relé spínací nebo rozpínaci nevím, he schematu tonení patrné a já ho neproměřoval, ale asi to bude minimálně u téže značky stejné.

Nepochopil jsem co vlastně chceš udělat a jak souvisí pumpa se stojánkem


Mno to čidlo spíná/nebo rozpíná pokud je za úhlem ( motka leží) a v závislosti na tom to chci napojit buď že bude signalizovat vykoplej stojánek aby motor zhasnul nebo odpojí benzínovou pumpu, podle toho co bude jednodušší.

(reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

28.5.2018 v 08:22 | Nahoru | #85
pavelik_cz> jednodušší je asi ten stojánek, ale nesmíš tam zrovna mít neutrál. Já bych to dal paralelně ke chcípáku (ten je asi rozpínací). Nevím na jakou to chceš motorku, ale podívej, jestli alespoň nějaký verze nemají pádový sensor, je to dost běžná věc.

1 reakcí na tento příspěvek Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

28.5.2018 v 08:32 | Nahoru | #86
sese: a neni ten snimac gripone o kterem mluvis nahodou gyro?

(reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

28.5.2018 v 10:24 | Nahoru | #87
assassin> no kdyby byl, to by bylo dobrý, ale není. Gyro by se muselo startovat v nulový pozici a tomuhle je jedno v jaký pozici motorky ho zapneš. Gyro by se taky nenastavovalo tak, jak se snímač Gripone nastavuje. Gdyž dáš gyru 0, tak už samo ví, kde je např. - nebo + 90°.

Já, když jsem zjistil, že jsem si za děsný prachy koupil, do značné míry, fejk, tak jsem Gripone bombardoval dotazy, zda je v čidle gyro. Dělaj naprosto mrtvýho brouka

Naposledy editováno 28.05.2018 10:26:36

1 reakcí na tento příspěvek Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

28.5.2018 v 10:34 | Nahoru | #88
sese - co jsem v rychlosti na to koukal, tak jsem si temer jist ze je tam piezo gyro, podobne jako se pouziva u rc modelu. myslim, ze startovani v nulovy pozici neni treba - je tam urceny, ze dulezita je montaz - tzn jedna osa aby byla svisle. tihovou silu si gyro zmeri a vychazi z toho, ze je dobre namontovane... vse ostatni uz si dopocita.

ono gyro - je vicemene dneska uz jen akcelerometr a tu funkci "gyra" si to dointegruje prave z toho namereneho zrychleni. dneska je toho vsude mrak, pouzivaji to vsechny drony....

Naposledy editováno 28.05.2018 10:35:57

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

28.5.2018 v 11:00 | Nahoru | #89
assassin> dělali mě kabeláž na zakázku, celá kontrola trakce byly 2x zpět v Itálii a nakonec se to podařilo naimplementovat na mou motorku. Kdyby tam gyro bylo ,tak mě to snad bez problémů sdělí. Ten snímač se dí připojit přes aplikaci k PC a vidím přímo ty hodnoty, co posílá do jednotky kontroly trakce a chová se to jako čistý akcelerometr. Kontrola trakce sama nemá žádné další vyhodnocování, jen přijímá signál hodnoty těch dvou os. On ten snímač je nejméně 5 let stará koncepce (už mají údajně nový) a to tedy miniaturní gyra naprosto běžné nebyly. Hledal jsem nějaký na netu před asi 3 lety a byly to bída.
Jo a dron je o něčem jiným, to není srovnatelný

Naposledy editováno 28.05.2018 11:02:32

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pro okruhové střelce - čidlo náklonu motocyklu

28.5.2018 v 11:05 | Nahoru | #90

se-se píše: assassin> dělali mě kabeláž na zakázku, celá kontrola trakce byly 2x zpět v Itálii a nakonec se to podařilo naimplementovat na mou motorku. Kdyby tam gyro bylo ,tak mě to snad bez problémů sdělí. Ten snímač se dí připojit přes aplikaci k PC a vidím přímo ty hodnoty, co posílá do jednotky kontroly trakce a chová se to jako čistý akcelerometr. Kontrola trakce sama nemá žádné další vyhodnocování, jen přijímá signál hodnoty těch dvou os. On ten snímač je nejméně 5 let stará koncepce (už mají údajně nový) a to tedy miniaturní gyra naprosto běžné nebyly. Hledal jsem nějaký na netu před asi 3 lety a byly to bída.
Jo a dron je o něčem jiným, to není srovnatelný



tyhle miniaturni gyra pouzivam uz 10let bezne...
rozhodne se s tebou hadat nehodlam, protoze mas vzdycky pravdu ( rozhodne ale neverim, ze by tam nekdo daval zavazicka na vodive drahy, ani me nenapada jak si prisel k tomu, ze jednotka z toho senzoru dostane info jen o zrychleni - aplikace muze zobrazovat jen nejakou vybranou hodnotu - a uz vubec netusim, jak si prisel na to, ze jednotka tyto data dale nezpracovava...)

Naposledy editováno 28.05.2018 11:08:19
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist