Jezdim 15let(i zavodne okruhy) a pravda vetsinu casu 150-250+ a zazil jsem desitky padu,v lete,v zime a nekdy i v rychlostech 160kmh i bocni primy stret s autem.A chtel jsem vymyslet tema kterym bych si spravil trosku reputaci a treba vam byl i necim dobrej..uvidime?
Nejvic me ovlivnilo ze neustale nekdy i 2X tydne tady ctu.Ze se nejaky motorkar celne srazil s autem a zemrel.Je mi z toho smutno a premyslel jsem jestli by se s tim neco nedalo delat primo pri te jizde(to ze jezdime rychle je fakt ktery necham stranou)
A druha vec ktera to ovlivnila jsou me osobni zkusenosti s dannou situaci...v rychlosti jen 3 posledni co si pamatuju:
Posledni tahla leva na dalnici od Liberce pred Prahou.Rychlost 220kmh-auto v mem rychlem pruhu jelo primo proti me!
Triproudova jednosmerna silnice centrem Prahy 500m pred Vaclavakem.Rychlost asi 70kmh-plne nalozene auto rychlym pruhem proti nam vsem..dal pokracoval asi jeste 500m nez mu doslo co udelal.Ja jel diky bohu pruhem prostrednim!
A vcera obchvat okolo Benesova.Osobak predjizdel cisternu a nemel kam uhnout.Ja 115kmh on asi 120kmh minuli jsme se vsichni 3 na urovni kabiny cisterny!
Nicmene vsechny tyhle situace smrdici celni srazkou s nasledkem smrti meli jednu zvlastnost.Do narazu jsem mel cas zhruba 2-3 sekundy bud brzdit,uhybat,premyslet co udelat, anebo cekat na naraz!
A vcera me pri tom napadlo,protoze vsichni vime ze nejdulezitejsi je se vyhnou celnimu stretu.Jestli by clovek dokazal z te motorky VYSKOCIT???A pripadne vyskocit tak vysoko aby cast tela od bricha vyse a hlava netrefila primo to auto(coz se jinak standartne deje viz YOUTUBE a krash testy-telo pokracuje vetsinou v primce rovne).To ze nam to urazi od panve nohy je jasne,ale prezili bychom.
A aby jste se mohli zapojit do debaty a zkusime to probrat jestli to jde a jak by to slo,chtel bych:
1. aby nam zde popsali vsichni kdo zazili celni stret a zijou jaka byla rychlost nez jste zacali brzdit,jaka byla brzdna draha(podle me by spravne nemela byt zadna,nejrychlejsi brzdeni nazanechava stopu,ale kdo z nas umi brzdit ostre v klidu,natoz kdyz mu jde o zivot ze?)a jak dlouho cela situace podle vas trvala???
2.jestli jsou tady hlavy studovane ktere by spocitali kolik metru ujede motorka pri 100,150 a 200kmh za vterinu(pri nizsich rychlostech bych volil preci jen jako uzitecnejsi se posledni chvile zivota venovat bzdeni)a nasledne i kolik metru je potreba k zastaveni z teto rychlosti obycejnemu motorkari.Ale nedulezitejsi vypocet bych prosil o kolik za vterinu klesne rychlost z techto rychlosti pri "silnem" brzdeni???Jestli to nekdo dokaze spocitat?A jestli je to tak velke zpomaleni,aby stalo za to bud brzdit,nebo se pripravit na vystup.Podle me to bude par desitek kmh a to pri tak velke rychlosti uz nehraje roli....nevim??
3.a pokud by se k tomu dokazali vyjadrit i zde se pohybujici kaskaderi,kteri se bez problemu dokazou vysvihnout v sekunde nohama na nadrz.Jestli by se i obycejny clovek mohl dokazat od stupacek odrazit tak,aby se mu motorka nezvrkla na jednu stranu a nebylo to jeste k horsimu a pripadne jak vysoko se asi da nadskocit(ted jsem se koukal a ikdyz clovek jenom stoji ve stupackach tak ma hlavu i cast tela hodne nad urovni strechy osobaku.
Dale me momentalne nic nenapada.Kdyby neco,tak to jeste editnu v hlavicce a ted je to na vas!!!!!
Jo vsechny na foru prosim temat na zasirani je tady mraky.Chtel bych aby alespon jedno moje vlakno a obzvlast tohle bylo brano naprosto vazne a vsichni se zdrzeli jakychkoliv debilni a zasiracich kometaru a nadavek!!! Dekuji.
A kdyz mi na konci sezony zavola aspon jeden clovek,ze tak jak vetsinu z nas automaticky napadne zmacknout brzdu,kdyz se neco deje,tak ze posledni vec na kterou si vzpomnel bylo tohle vlakno a ze muze skocit z motorky bud stranou nebo aspon hodne nad ni.Tak budu neskutecne stastnej
Gerchy>nofear4> Jezdil jsi rychle a ještě jsi sledoval kola všech aut u krajnice? Jak se Ti tohle může podařit? Když pojedu 50, tak chápu, že se stihnu, kromě chodců, dětí, aut z vedlejších silnic a aut přede mnou a za mnou kouknout i na auta u krajnice, ale když pojedu rychleji???
Nevim jestli to reknu dobre,ale snad vetsi cast krizovek byla ne kvuli tomu ze jedu rychle(ikdyz taky jich bylo dost) ale kvuli tomu ze jedu tak v "pomalu" proti me normalni jizde ze se temer nevenuju rizeni at autem tak na motorce...trosku prehanim abys pochopil.POkud jedu rychle,nemyslim vubec na nic jineho a na 110% se koncentruju na uplne vsechno se deje nebo by mohlo dit primo prede mnou(doufam ze zas ze me kvuli tomu nekdo nebude delat supermana :\ )
Dalsi vec je, aby to nebylo celne do kamionu, tak vysoko nevyskoci nikdo.
Salo>ja za sebou celni stred diky bohu nemam a ani neplanuju. Ale zajimave tema, o to vic ze jsem tak 14 dnu zpatky premyslel nad tim samym jestli by bylo fakticky mozne pri blizicim se celnim stretu aspon o metr vyskocit pres to auto a nedostat tak plnou pecku.
Dalsi vec je, aby to nebylo celne do kamionu, tak vysoko nevyskoci nikdo.
Nekdo tady dokladal preziti celniho stretu s Karosou a udajne ji preletel(pry je i policejni zapis)ale perci jen k necemu vetsimu nez je MPV vuz bych si asi velke nadeje nedaval :\
Joyrider>oxygen> Dovolím si nesouhlasit, mám kámoše na vozejku, kterýmu by leckdo zdravej moh závidět pestrost života a životní elán.
Pane kolego, mluvíte o jednosměrce, z vozíku na krchov to jde vždycky, zpátky nikoliv.
jenže já bych vozejk nerozchodil - a to doslova
... to radši po nocích vylejzat z hrobu jako zombie - ale po svejch! ksicht už na to stejně mám
oxygen>Joyrider>oxygen> Dovolím si nesouhlasit, mám kámoše na vozejku, kterýmu by leckdo zdravej moh závidět pestrost života a životní elán.
Pane kolego, mluvíte o jednosměrce, z vozíku na krchov to jde vždycky, zpátky nikoliv.
jenže já bych vozejk nerozchodil - a to doslova
... to radši po nocích vylejzat z hrobu jako zombie - ale po svejch! ksicht už na to stejně mám
Tohle ja fakt to jediný, z čeho mi doopravdy běhá mráz po zádech, kdykoliv na to pomyslím... :\ :\ :\
Není to typický "čelní střet",takže reakce byla jiná,ale šrotovalo mi to celou dobu a kamión s cestou jsem měřil očima celou dobu...
U mně je na motorce nepřítel č.1 špatná cesta (štěrk,výmoly hlavně v zatáčkách)
Gerchy>refi> Tak ať se brzo uzdravíš a pak najedeš spoustu dalších, bezstarostných a radostných, kilometrů.
A ponaučení? Jaké si můžeš vzít ponaučení? Tam asi žádné není ne? On pil, on Ti nedal přednost a tys ho neviděla.. Kdybys ho viděla, tak alespoň předvídáš, řekneš si, vidí mě? Nevidí? Ale takhle jsi v tom úplně nevinně. Tak se dej brzo do kupy!
napsals to přesně a děkuju
Jezdim uz spousty let, a ve vetsine pripadech podstatne rychleji nez vesina populace!! A z aty leta jsem pouzival sve pravidla, ktera si myslim mi hodne casto pomohly, tak treba pomuzou take nekomu jinemu!!!
Pokud se jede v provozu na hodne frekventovanych a rychlych silnicich, tak je nejlepe pouzivat stopu leveho kola auta (v pripade brzdeni je tam povrh nejcisci (pokud neco z auta ukapne tak vetsinou mezi kola)) Dalsi duvod te stopy je ze s vami musi pocitat auta jako s autem a nepokousi se Vas predjizdet na plny(jsou taci co si o Vas pomalu sklopi zrcatko!) Pri rychlejsi jizde se naucit koukat do daly, v celku nemusis resit zalezitosti okolo 50 - 150m to uz je prakticky historie behem 1-2 vterin, ale zacit premyslet co se situci vzniklou 500m az 1000m pred Vami(samo ze vzdalenost je podle Vasi rychlosti)!
A jeste jedna uzitecna rada! Pri predjizdeni os.aut se da perfejtne vyuzit ze jste vyzsi nez auta a vidite do kabiny. Valna vetsina ridicu na techto komunikacich drzi volant ve spodni casti, a pokud chce provadet zmenu smeru ci predjizdet tak prehmatne na horni cast vence volantu, pak teprve da blinkr (slusny ridic) a pak teprve auto zacne menit smer, tak mate podtatne vice casu na reakci. Samo ze to nefunguje u dodavek, nakladaku, a aut s tmavymi okny, ale je to pomucka ktera mi hodne pomaha!!
Snad to take nekomu pomuze!!
Jak říkám, hlavně přeji brzké uzdravení a vinu si rozhodně nedávej, řekl bych, že tohle je přesně situace, kdy už s tím nic neuděláš.... Ať se děje co se děje, nemáš šanci... Pak při Tobě musí stát jen všichni svatí a kapka štěstí, abys dopadla co nejlíp.
Samozrejme ze kdyz je par vterin casu tak prvni reakce je brzdit a jakkoli se snazit celni srazce vyhnout, nicmene pokud to jinak nejde myslim si ze stoupnout si do stupacek tesne pred narazem jde. Asi tak jako kdyz tesne pred dirou kterou nejde minout uvolnit brzdy.
Nejlepe jeste dat ruce do uhlu ktery by pri narazu diky setrvacnosti o par centimetru zvedl telo. Trenoval bych to asi na starem kole jenz posazem nejvice odpovida memu motocyklu narazem do neceho pred hromadou pisku. Krkolomne, nicmene lepsi nez zlomene zapesti jako prvi zraneni pri celni srazce.
. nedočetl jsem se nic podstatnýho a nechce se mi to tu číst všechno. Přidám teda svůj nazor a zkušenost. (někde tady nebo na starých motorkářích už je tu celá nehoda popsaná) tak ji nebudu znova popisovat. Čelní srážka s autobusem (karosa a trsfil jsem ji přímo na střed.) pad jsem oknem až do uličky. nehoda se mi stala na jawě v podjezdu u labutě (svitavy) moje vina protijedoucí vozidla tam mají přednost.byl jsem najetý a nakloněný (padaky škrtali o zem) a autobus vukoukl ze zatačky v mém pruhu. spolujezdec se lekl narovnal se motorka se zavlnila a bylo to... Zkušenost z toho vůbec žádná krom toho že jsem debil. neudělal jsem vůbec nic prostě mi jen proletělo hlavou že je po nás a už jsem letěl já. paradox je že se ani mě a ani spolujezdci nic nestalo. spolujezdec autobus minul uplně a dík tomu že se právě leknutím narovnal a dělal protipohyb tak vlastně letěl mimo. Já měl na obouch lítkách strašný modřiny od padaků. motorka zůstala pod autobusem stát akorat měla přední kolo tam kde je jindu válec motoru a hlava motoru byla vmačkaná do nádrže. Druhá nehoda po víc jak 20ti letech protijedoucí auto si usmyslelo že odbočí na vjezd domu samo že přes můj pruh. auto jsem viděl už z dálky . jel jsem v obci ne moc rychle s manželkou. v momentě kdýž mi došlo že mi to tam pustí jsem udělal jen dvě věci.. poral jsem se leknutím a zahamstl jsem brdy co to šlo. motorka se ladně postavila na přední kolo (tím se zmenšil i tak mizernej brzdnej učinek) a fičel jsem si proti němu. samozřejmě po teoretické stránce vim co dělat, vím že člověk jede tam kam se kouka a při trenování to i zvládám ale v praxi jsem samo sebou stuhnul jak špalek hledal jsem volné místo očima ale nějak jsem požád jel až do srážky rovně a čuměl na tu blížící se kapotu-.... takže asi tak....
Naposledy editováno 20.06.2008 12:25:18
nofear4>Salo>ja za sebou celni stred diky bohu nemam a ani neplanuju. Ale zajimave tema, o to vic ze jsem tak 14 dnu zpatky premyslel nad tim samym jestli by bylo fakticky mozne pri blizicim se celnim stretu aspon o metr vyskocit pres to auto a nedostat tak plnou pecku.
Dalsi vec je, aby to nebylo celne do kamionu, tak vysoko nevyskoci nikdo.
Nekdo tady dokladal preziti celniho stretu s Karosou a udajne ji preletel(pry je i policejni zapis)ale perci jen k necemu vetsimu nez je MPV vuz bych si asi velke nadeje nedaval :\
Jo tak to s tou karosou jsem byl já.. nestih jsem vůbec nic a dovnitř mě to koplo samo.
Tam sem dopad hůř,ale sem celý.Šlo o boční střet,a tam mně zde rozebírané téma vyskočit nahoru.jel sem v obci kolem 50.po hlavní,a v tom mi tam vjela z leva z vedlejší slečna s osobákem.Nezastavila na STOPCE.napadlo mně brzdit,ale nato sem byl moc blízko,nebo skočit na horu,abych nepřišel o nohy??nakonec sem vzal za plyn,a strhnul to do prava a zpjet doleva.udělal sem takovou myšku,ale stejně mně trfila.Ňáraz šel na zadní kolo.a už sem letěl.dopadl sem takhle pohmožděniny,pár odřenin,a to horší došlo na zlomeniny.rozlomený kloub na dvakrát u palce pravé nohy,skříplí nerv,27 dní na vozíku a 7 mněsíců na holích.na
levé noze sem si ubrousil o chodník palec až na kost.
A PARAOX,DVAKRÁT VOLALI ZÁCHRANKU A NEPŘIJELA,NALOŽIL MNĚ KAMARÁD DO ÁUTA ODVEZL.VOLNÉ SANITKY SME VIDĚLI STÁT V DEPU.TAK BI MNĚ ZAJÍMALO PROČ NEVIJELI.!!!!!!
tak jsem vynal jen cast tveho prispevku a musim s tebou nespouhlasit ze clovek ma pri 49kmh 10%na preziti z duvodu neschopnosti tela absorbovat takovy naraz....muzem o tom polemizovat,ale jak my treba vysvetlis ze prezije pad parasutista kteremu se neotevrel padak...nebo mraky jinych situaci kdy je telo vystaveno pri narazech extremnimu pretizeni a ti lide to preziji a nekdy i bez uhony...???
Vse tak v rychlosti cca 90 km / h v posledni zatacce trojteho esicka, ktera byla moc zatahla. Tolik ze jsem vjel tak metr do protismeru a v tom tam vyjelo auto. Do stretu od prvniho reflexu tak 1 az 1,5 sekundy. Stacil jsem si uvedomit pouze neco ve smyslu doprdele nesmim to navalit celne, bohuzel zafungoval reflex brzda, kterej byl uplne nahovno. Sice mi snizil rychlost tak o 15 km v hodine ovsem v pravotocive zatacce me zacal narovnavat a diky narovnani a odstredive sile motorky a meho tela jsem to do nej navalil. Jenom si pamatuju jak jsem se snazil v okamzik srazky - naraz smeroval primo na me leve koleno a nohu na stupacce - vysunout z motky co nejvice od stretu, coz se taky povedlo. Ale to byl spise prirozeny reflex. Pote odraz od auta a pad na druhou stranu... ani jsem nevypadl a valely jsme se spolecne. Ja i moto.
Teoreticky jsem vedel ze brzdit je to nejhorsi co v takoveto situaci muzeme udelat. Kdybych to strhl a naklonil jeste vice na pravou stranu, tak by se to mozna ustalo bez stretu.
Neumim si prestavit a ani me to nenapadlo nejake vyskakovani.
V dane chvili pri naklonu by to slo asi jeste o dost hur nez pri rovne jizde. A jeste vse se to stalo v relatine nizke rychlosti. Jenom vim ze jsem precenil svoje shopnosti a odhad, coz je vetsinou duvod podobnych nehod.
procítam si to tady a musim rict ze o vaznosti tohoto tematu neni pochyb. Myslim ze k zamysleni rozhodne stoji.
nechci rict ze se me to az tak netyka(myslim rychlost 200) protoze jezdim SuperMoto, nicmene 130 obcas na okrskach dosahuju taky, a to uz muze stacit k velkemu nestesti.. ale k veci:
Vcera shodou okolnosti jsme jeli s kamosem po ceste jak usite pro SM. uzka, ostre klikate zatacky, chtel jsem kamose predjet - zamerne jsem jel jinou stopu protoze jsem byl rychlejsi(do zatacky jsem najizdel z sirsiho uhlu) a ejhle proti me, presne v ohnisku zatacky auto!
FAKTA:
- kamarad predemnou jel cca 5-10 metru
- rychlost byla cca 30-50 km/h (fakt nevim)
- vzdalenost, kdyz jsem si vsiml auta 20-30 metru
- byl jsem na zacatku sklapeni stroje do zatacky(nejprudsi brzdeni uz jsem mel za sebou, spise jsem jen jednim prstem dobrzdoval)
REALITA(myslenkovy pochod v case cca 1-2 sekund:
- diky tomu, ze jsem si vsiml, ze kamarad kolem auta projel jsem si rekl "musim taky"
- MUSIM VYHNOUT => sklopit motorku(druha vec ktera me napadla)
- Treti vec co me napadla(jestli to nevyjde, musim zkusit trefit bok auta ROZHODNE NE CELNE!)
tim chci rict, ze prvni co me napadlo bylo se vyhnout, a druha vec premluvit mozek ze ten naklon do ktereho musim kvuli tomu jit, musim psychicky prekonat.
Vyhnul jsem se.
Verim ze je mozne si teoreticky "nacvicit" nejake manevry. Protoze to, ze pokud se v zatacce potkam s autem, tak ze musim sklopit jeste vice stroj at se nedostanu do jeho drahy, jsem si opakoval 100x pred kazdou vyjizdkou(protoze tohle mi prijde jako nejvetsi duvod nehod) a vcera se to diky "natrenovanemu" opakovani v podvedomi vyplatilo. Premluvil jsem mozek k "jinemu" risku - sklop neumerne ten stroj!
Kazdopadne chlapi, davejme na sebe bacha!
A neřekl bych, že je to smysluplnější, když v úvodním příspěvku máme nastíněnou situaci, na kterou sbíráme názory, rady a zkušennosti...
A pokud ty jsi jiného názoru, že je to smysluplnější... Založil bych proto jiné vlákno, ať se tady nemíchají dvě věci - podstatně odlišné - do sebe. Teda dvě věci, jedna věc ze dvou pohledů...