Téma: Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila současně
 
1.2.2025 v 18:01
Modifikuju kabeláž na motorce manželky a uvažuju o tom,že bych hlavní světlomety tak, aby svítila na dálková obě světla. Motocykl má dvě paraboly.V jedné je jednovláknová žárovka a čočka pro klopená světla, ve druhé je jednovláknová žárovka pro dálkové. Dostupné schéma má zapojení tak jak o něm uvažuju,ale fyzicky to bylo zapojené jako přepínač. Jde mi hlavně o tu legislativu,aby mě někdo nepopotahoval při kontrole nebo na STK.
Díky za normální příspěvky k tématu.

Naposledy editováno 01.02.2025 18:47:03

Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

1.2.2025 v 18:12 | Nahoru | #1
O jakou motorku jde? Nikdy jsem nevidel model, u kteryho by pri prepnuti na dalkovy zhaslo tlumeny, pokud je kazdy ve svy parabole...

Naposledy editováno 01.02.2025 18:12:44

2 reakcí na tento příspěvek Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

1.2.2025 v 18:43 | Nahoru | #2
....V jedné je jednovláknová žárovka a čočka pro klopená světla, ve druhé je jednovláknová žárovka pro klopené....
A to je co? Dvě světla a ani jedno neumí dálkový? ("klopená" - to je taky zajímavý, to jsou ty co se zaklapnou do kapoty?)

Jinak EHK 48 pro vehikly od 2011. Čili dálková mohou svítit spolu s potkávacími a dálková nemají limitaci co se týče orientace a úhlů osvětlený plochy. Další předpisy jako ECE R112 a annex 113.

Háček bude spíš v tom že to potkávací a dálkový jsou udělaný tak aby se vzájemně doplnili a vytvořily souvislou osvětlenou plochu. Když by svítily obě jako dálková tak to nejspíš nebude osvětlovat bližší zónu. A naopak to bude pražit do dálky což v kombinaci s reflexníma dopravníma značkama umí udělat nepříjemný efekty (odrazky svítěj jak pominutý, oči stáhnou duhovku a benefity ze světla navíc jsou fuč, i když se zlepší hloubka ostrosti).

Naposledy editováno 01.02.2025 18:52:30

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

1.2.2025 v 19:01 | Nahoru | #3
combust> Chyba v popisu, upraveno.Ta druhá parabola je samozřejmě pro dálkové.Jinak děkuji za podrobné info.
Je to Cagiva Navigátor. Nicméně, teď jsem se znovu koukal,a ve schematu je klasické zapojení na přepínání. Takže na tom může něco být. No nic, asi to zapojím tak,aby se dali vyzkoušet obě varianty.

Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

1.2.2025 v 20:00 | Nahoru | #4
Zapojil bych to tak, jak to má být, je zbytečné si v dnešní době komplikovat život.
Kdysi jsem taky s těmito věcmi různě experimentoval, avšak to byla jiná doba.
Dneska se z STK vyhazuje opravdu za banality, mě dokonce technik řešil velikost odrazky u R1...

Fakt to nestojí za to.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

2.2.2025 v 08:03 | Nahoru | #5
combust> Ještě jsem koukal do toho manuálu. Tak krom toho že potkávačka má čočku a dálkové klasické sklo, je na pozici potkávacího psaná H3 a u dálkových H1. Jestli to bude mít vliv na kresbu, nemám zkušenost.
Když nad tím přemýšlím, tak celé to laborování zbytečně moc žeru, manželka jezdí téměř výhraně za světla a i pokud se vracíme později tak v závleku za mnou

Naposledy editováno 02.02.2025 08:04:16

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

2.2.2025 v 09:57 | Nahoru | #6
Anti> H3 a H1 jsou co do výkonu identický. Každopádně jestli to ital udělal tak aby se ty světla přepínaly a svítilo vždycky jen jedno tak patrně to dálkový svítí tak že osvětluje komplet prostor (to tak sedí na to že použili malou parabolu co to příliš netvaruje a pro potkávačky museli dát čočku aby to svítilo tam kam má). Takže pokud pojedou obě naráz tak by se to mělo sčítat ale jen v oblasti kde osvětlujou tlumený světla. To z hlediska homologace může způsobit dva problémy - jednak je stanovena maximální přípustná intenzita nad horizont (což vpravo nahoře může být přes limit) a pak se může zvětšit rozdíl mezi osvětelením bodu 50R a 50 L kde je přípustnej rozdíl 25%.
Ale spíš si myslim že to udělali protože se jim nechtělo dělat s relátkama a dávat silnější dráty.
Na STK tohle nepoznaj, řeší tak maximálně jestli světlo není vypálený, barvu světla a jestli tlumený kreslej jak maj.

Naposledy editováno 02.02.2025 09:58:21

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

2.2.2025 v 10:30 | Nahoru | #7
combust> Ty seš studnice vědomostí... Jak to že máš tak široký záběr a přitom vysokou technickou erudici?
Zajímavé je, že ve schemtu nejsou ale ve skutečnosti jsou tam dvě relátka na světla a přepínačem se ovládají jejich cívky. Oni jdou do přepínače silovým vodičem z hlavního spínače a pokračují nitkama do relátka. Vypadalo to že jim to dělalo neplechu, tak to asi v následujících ročnících předělali na relátka. Ale místo aby zvolili jedno s přepínacím kontaktem, má každá žárovka svoje. Holt seriová výroba je odlišná od toho jak to konfiguruju já.
Schválně to nechám tak aby se to dalo přepojit a až to vytáhnu ven, zkusím obě varianty.

Naposledy editováno 02.02.2025 10:30:39

1 reakcí na tento příspěvek Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

2.2.2025 v 11:07 | Nahoru | #8
Nemyslím si, že by parabola dálkových svítila stejně jako potkávačky+do dálky. Máš tam světelnou houkačku? Pokud ano, tak si jednoduše zkus, co udělá. Osobně si myslím, že světelný kužel potkávaček doplní kužel dálkových = budeš vidět před motorkou i do dálky. Pokud to tak bude, tak by imho mělo stačit potkávačky zapojit z vodiče před přepínačem světel.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

2.2.2025 v 11:45 | Nahoru | #9

karf píše: Nemyslím si, že by parabola dálkových svítila stejně jako potkávačky+do dálky. Máš tam světelnou houkačku? Pokud ano, tak si jednoduše zkus, co udělá. Osobně si myslím, že světelný kužel potkávaček doplní kužel dálkových = budeš vidět před motorkou i do dálky. Pokud to tak bude, tak by imho mělo stačit potkávačky zapojit z vodiče před přepínačem světel.


Pokud při přepínání potkávací-dálkový dochází ke zhasnutí potkávaček tak z principu to dálkový musí osvětlovat i prostor který byl osvětlen potkávačkama. To by nedávalo smysl aby měl před motorkou tmu.

(reakce na) Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

2.2.2025 v 11:47 | Nahoru | #10
Anti> To tak člověk pobere když se zajímá o techniku a sem tam se nachomejtne k různejm projektům.

Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

2.2.2025 v 14:54 | Nahoru | #11
...pozor na to, aby ty žárovky neměly jedním vodičem propojenou kostru.

Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

2.2.2025 v 20:10 | Nahoru | #12
zdarec, no já na Yamaha midnight star si to nechával dodatečně přepojit tak, abych po dálkových nespadl do tmy na 30m v orig servise a ani se nedivili.
To byl průser ve 100vce dát dálkové, co svítily do korun stromů a na cestě tma.

1 reakcí na tento příspěvek Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

3.2.2025 v 15:08 | Nahoru | #13
k legislativě, na každou motorku se vztahuje legislativa, platná v době jejího schválení

na tuto starou motorku se bude vztahovat " Směrnice rady 93/92 EHS o montáži zařízení pro osvětlení atd....."

Naposledy editováno 03.02.2025 15:10:21

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

3.2.2025 v 15:40 | Nahoru | #14

combust píše: Pokud při přepínání potkávací-dálkový dochází ke zhasnutí potkávaček tak z principu to dálkový musí osvětlovat i prostor který byl osvětlen potkávačkama. To by nedávalo smysl aby měl před motorkou tmu.


U Italů bych si nebyl jistý, že to musí mít udělaný tak, aby to dávalo smysl a fungovalo správně.
Další důvod, proč to můžou mít udělaný přepínací, je výkon alternátoru a jeho schopnost dlouhodobě snášet odběr.

(reakce na) Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

3.2.2025 v 15:53 | Nahoru | #15

MMARTINK píše: k legislativě, na každou motorku se vztahuje legislativa, platná v době jejího schválení

na tuto starou motorku se bude vztahovat " Směrnice rady 93/92 EHS o montáži zařízení pro osvětlení atd....."



Což je v pohodě protože tam se taky připouští možnost že potkávací světlo svítí současně s dálkovými.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

3.2.2025 v 16:13 | Nahoru | #16

Deadman píše: U Italů bych si nebyl jistý, že to musí mít udělaný tak, aby to dávalo smysl a fungovalo správně.
Další důvod, proč to můžou mít udělaný přepínací, je výkon alternátoru a jeho schopnost dlouhodobě snášet odběr.


Je to původem Suzuki TL1000 a to mívalo pro mimoevropský trhy osazení světlometu 2 x H4. Jestli tam italové nechali původní altík tak by to mělo utáhnout 55W navíc.

Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

3.2.2025 v 22:00 | Nahoru | #17
Jak už bylo napsano. Dal bych si pozor na vykonovou rezervu na altiku( ale melo by se to tam vejit) a pak jak je to s vodici. Ale vzhledem k pouziti dalkových v našich koncinach kdy svítí asi 5 min. z hodiny bych se nebal ani toho výkonu alternatoru. Když vidím co si lidi kolikrát navěší na moto a pak se diví že jim to nedobíji.
Svítit to bude každopadně lepe s dalkovými světly spolu s potkavacimi.

(reakce na) Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

4.2.2025 v 07:04 | Nahoru | #18
Anti> na STK to samozřejmě poznají, když budou chtít...
Každý světlomet je označen velkým písmenem. To písmeno označuje druh světla, pro jaký je světlomet schválen. HR-dálkový halogen. HC-potkávací halogen.
HCR nebo HC/HR je světlomet pro potkávací i dálkové světlo sloučené do jednoho světlometu

(reakce na) Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

4.2.2025 v 09:23 | Nahoru | #19

combust píše: Je to původem Suzuki TL1000 a to mívalo pro mimoevropský trhy osazení světlometu 2 x H4. Jestli tam italové nechali původní altík tak by to mělo utáhnout 55W navíc.



Jen doplnim, ze Euro svetlo u TL 1000 sviti potkavacim projektorem s jednou zarovkou, ale na dalkove se pripoji druha, tzn opet 2x55W

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

4.2.2025 v 20:33 | Nahoru | #20
Anti> čau , pokud máš na potkávačkách čočku tak tam dej xenon výbojku a máš klid , nikoho oslňovat nebudeš a žena uvidí lépe a vše nechaš tak jak je .Já mam na banditovi S v potkávacích světlech (čočka/projektor) xenon už asi 13 let a nikdy žadný problém ani v zahraničí při kontrolách(A,D,IT,SL,H,SK,HR) a ani na našich STK.

(reakce na) Legislativa- Zapojení klopených a dálkových aby svítila souč...

4.2.2025 v 22:29 | Nahoru | #21

hagrid.hagrid píše: Anti> čau , pokud máš na potkávačkách čočku tak tam dej xenon výbojku a máš klid , nikoho oslňovat nebudeš a žena uvidí lépe a vše nechaš tak jak je .Já mam na banditovi S v potkávacích světlech (čočka/projektor) xenon už asi 13 let a nikdy žadný problém ani v zahraničí při kontrolách(A,D,IT,SL,H,SK,HR) a ani na našich STK.



To je popravdě ta nejhorší kombinace co jsem kdy měl možnost zkusit. HID potkávačka a halogen dálkový. Měl jsem to na autě a jako potkávačka skvělý ale dálkový děs. Jiná barva a i když to možná mělo stejnej světelnej tok tak to vrhalo to světlo na větší plochu takže tam byl velkej rozdíl. Svítilo to dál ale jako bludička a v porovnání s potkávačkama mi to přišlo protivný.
To už by bylo snazší a asi efektivnější tam narvat do obou nějaký ledky. Ilegální je to všechno stejně a při tom odběru by dvě ledky zároveň zvládla i elektroinstalace dimenzovaná na jednu halogenku.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.

TOPlist