Našel by se někdo, kdo opravdu rozumí a má to podloženo praxí, jak je to s geometrií novějších rámů? Jedná se mi o to, jestli je možné měřit souosost předního a zadního kola pomocí rovných jeklů nebo provázku. Někdo říká ze každá motorka musí mít obě kola v jedné linii a měření tímto způsobem je v pořádku. Někdo zase tvrdí (včetně autorizovaného servisu) že dnešní motorky takto měřit nelze. Rád bych pochopil jak to opravdu je. Koupil jsem si uplně novou motorku, nikam nepadá, drží směr, ale při pohledu ze předu nejsou kola v zákrytu a připadá mi jako by byl celý předek do X a když to změřím tak je přední kolo o 10mm vyosené do strany vůči zadnímu. Zadní kolo mám samozřejmě vystředěné podle šuplery, řetězové kolečka také sedí, dokonce i kontrolní čárky na kyvce. Jak to tedy je, je v dnešní době u nových motorek běžné nebo dokoce i úmyslně vyosené jedno kolo? V tom případě by už nešlo o jednostopá vozidla nebo je to vše v rámci tolerance? Prosím zkuste mi to někdo vysvětlit, jsem celkem detailista a tohle mi strašně vrtá hlavou. Nevim jestli to řešit s prodejcem nebo prostě jezdit a neřešit.
1 reakcí na tento příspěvek souosost kol / geometrie
1 reakcí na tento příspěvek souosost kol / geometrie
Jako vyjebali se všemi, co se jim u předchozí generace MT-09 rozklepávalo ve vyšších rychlostech řízení.
1 reakcí na tento příspěvek souosost kol / geometrie
1 reakcí na tento příspěvek souosost kol / geometrie
A podľa fotky tiež nezistíš ani hovno.
No, k tomu meraniu, mám ešte smiešnu krokošovu príhodu. Svojho času, keď sa voda sypala a piesok lial, tak som robil zahraničný obchod. A kúpili sme si nové auto , Škodu Forman, paráda, to bola, ale raz sa šiel šéfko naobedovať a šiel z vedľajšej a po hlavnej práve skúšal kamoš, majiteľ autoservisu žiguláka , že koľko vytiahne a napikoval ho presne do osy predného ľavého kolesa. No, pri obhliadke som zistil , že zdeformovalo aj pravý blatník=krivá kasňa. Auto nové malo cca 10 dní, osobne som ho doviezol z Pardubíc, tak ma vedúci poveril opravou. Našiel som značkový autoservis Škoda, zašiel som tam osobne za šéfom dohodnúť opravu. No a pýtam sa ho: máte stolicu na rovnanie rámu? Šéf autoservisu: áno, samozrejme. Ja: máte stolicu na meranie ? Šéf: áno, samozrejme, veď sme značkový autoservis. Tak som doviezol auto, na vrátnici ho prevzal prijímací technik a bolo. Po čase mi volajú, auto je opravené, tak šiel poň , bežná prehliadka, a som zistil , že je utrhnuté ťažné oko vpredu pod nárazníkom. Technik hovorí: skočte s tým na dieľňu, nech to chalani privaria. Tak som tam zašiel, oko privarili a všimol som si zabetónovanú koľajnicu do zeme a do stropu. Sa pýtam mechoša: že čo to tu máte? Mechoš: rovnaciu stolicu. Ja: a ako s tám rovnáte? Mechoš: no, ako, jebnem spátečku a drb. ( Preto to urvaté oko, asi, môj tip) Ja: A ako to potom meráte? Mechoš: oko ne piča, ako vidí, né! Po ceste som zistil, že auto v pohode ide rovno, neťahá do boku, akurát vynikajúco bralo pravé zátačky, no do ľava...pískali gumy.
2 reakcí na tento příspěvek souosost kol / geometrie
Navrhl bych u dealera, že chci přeměření. Pokud by bylo vše OK, zaplatil bych ho, pokud ne, tak je to k uznání reklamace a návrh řešení od dealera.
Když to nepřeměříš, stejně Tě to bude stále trápit....
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) souosost kol / geometrie
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) souosost kol / geometrie
Tvůj příběh je celkem vtipný, ve finále smutný. Když vím jak se i dnes ve spoustě servisů opravuje tak nerad dávám cokoliv do servisu a udělám si to sám, pečlivě, svědomitě, bezpečně a hlavně vím že jsem to udělal. Bohužel nemám na pořízení veškerého vybavení tak někdy to jinak nejde než to svěřit někomu kdo to vybaveni má a pak jsem stejně většinou nasranej a hlava mi nebere jak se můžou takový lidi uživit
Jinak k tomu měření: úplně blbej nejsem, občas mi to i trochu myslí takže s rozdílem šířky pneumatik jsem samozřejmě počítal, použil jsem k tomu rovné hliníkové latě a proměřil jsem to několilrát na více bodech a prohazoval jsem pro jistotu latě, vždy se stejným výsledkem.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) souosost kol / geometrie
Tom270 píše: Tak jak už bylo zmíněno v předchozích příspěvcích...rám vs. krk , musí sedět.... Pokud se Ti to zdá do X a je to u nové motky, chtěl bych aby to přeměřili.
Navrhl bych u dealera, že chci přeměření. Pokud by bylo vše OK, zaplatil bych ho, pokud ne, tak je to k uznání reklamace a návrh řešení od dealera.
Když to nepřeměříš, stejně Tě to bude stále trápit....
Naposledy editováno 30.09.2024 22:52:49
1 reakcí na tento příspěvek souosost kol / geometrie
Nechala mě pojišťovna měřit rám po nehodě, Halbich, a překvapilo mě, jak velké tolerance výrobce udává.
Tvých 10mm do X je podle mne úplně v pohodě. Predstav si, jak malá odchylka to je v krku vs litá kyvka.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) souosost kol / geometrie
10 mm je asi toto - https://www.motorkari.cz/tema/?t=200351
Jj, jen jsem se nevyjádřil dost přesně. Návrh na přeměření by mělo být oznámeno dealerovi ,a že tak učiní na své náklady u někoho kdo je certifikovaný a nezávislý.
Jasné je, že v první fázi bude na majiteli samozřejmě i následná platba, kterou poté může vymáhat, (na základě výsledku).
Tímto krokem je ale dáno dealerovi najevo, že mu nedůvěřuje a od toho se bude odvíjet i další komunikace....zřejmě.
Naposledy editováno 01.10.2024 08:36:14
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) souosost kol / geometrie
...proto mu servisák řekl, že měřit pomocí latě je blbost. Stačí víc přitlačit na gumu a na dvou metrech je cm hned. Taky jsem to doma zkoušel. Pak přijel technik od Halbicha, zasmál se a ukázal mě tabulku tolerancí jednotlivých bodů na rámu a dovolené odchylky na lité kyvce. Tolerance +-3mm. Čím širší zadní kolo, tím větší.
1 reakcí na tento příspěvek souosost kol / geometrie
Povol na přední vidlici stahovací šroub osy kola a několikrát propruž vidlice, dej na hlavní stojan a přitáhni osu. Podle předního kola srovnej zadní do latě a jdi to projet.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) souosost kol / geometrie
...mám za to, že tazatel píše o tom, že při pohledu zepředu na přední kolo s překrytím zadního, mu to dělá X, což výše popisovaný postup neodstraní....
1 reakcí na tento příspěvek souosost kol / geometrie
Jsem dlouho přemýšlel, jestli se zapojit,ale když to jardad vykopnul a teď sklízí bídu, tak ho musím podpořit.
1) Odchylku 10mm (1cm) na kolech, který jsou 2 metry od sebe a různých rozměrů okem nepoznáš. Stačí si představit, jak to v praxi probíhá (Kámoš (v lepším případě stojan) ti drží motorku rovně a ty na to zepředu od země zíráš, snažíš se mít zadní kolo v zákrytu, což kurva nejde, když má přední má 7 a zadní 18 cenťáků a ty se na tý pneumatikový bambuli snažíš odhadnout kudy přesně vede středová osa). Jako ani hovno kamaráde a říkám to z vlastní zkušenosti.
2) Pokud vyloučíme nakopnutej rám (což myslím u nový motorky můžeme), tak je nejpravděpodobnější, že to (pokud to je fakt posunutý) je způsobený špatně uchyceným zadním kolem (kdy je mírně na štorc). A přesně jak píše jardad, pár milimetrů šikmo uchycený osy zadního kola, ti rozhodí souosost (nebo jak tomu říkat) o násobky. jardad zároveň píše, co s tím udělat (srovnat předek a podle toho lištama srovnat zadek).
Takže za mě cajk.
Ono to de taky zhlídnůt za jízdy zezadu někým druhým (musí se jet rovně, né brčkovat čtyřicítkou), případně natočit to na videum.
A esli to opravdu takové štafle má a je to nové - je to zmetek.
Myslím si, že v tomto případě by bylo důkazní břemeno na prodejci...ty si přesvědčený, že to není vpořádku...že tě kupující přesvědčuje, že bílá je černá a nebo naopak - potom by to ve mě vzbuzovalo spíš obavy než důvěru...já bych prchal, člověče...
Ještě takový přípodotek - aj slabá křivá motorka tě na kluzkém povrchu při přidání plynu dokáže poslat kam nechceš .
ramlik píše: Kohlstein> 10mm rozdíl mezi souosostí (tvl to je slovo!) kol, ne v krku!
...proto mu servisák řekl, že měřit pomocí latě je blbost. Stačí víc přitlačit na gumu a na dvou metrech je cm hned. Taky jsem to doma zkoušel. Pak přijel technik od Halbicha, zasmál se a ukázal mě tabulku tolerancí jednotlivých bodů na rámu a dovolené odchylky na lité kyvce. Tolerance +-3mm. Čím širší zadní kolo, tím větší.
Tak už jsme se sice posunuli od zednických tolerancí k tolerancím pro orební pluhy. Že někdo od Halbicha obskurní pojízdnou metodou ukazuje prstem na 3 mm, tak je to taky proto, že dělá pro pojišťovny. A proto, že jsou to opravárenské tolerance, ne výrobní.
Obecně platí, že důležitější prvky rámu jsou v toleranci 0,5 mm a míň důležité 1 mm. Krk řízení vůči ose kyvné vidlice dle určení stroje, ale tam už se obvykle honí setiny.
Příkladem budiž rám ČZ 180. https://www.motorka...ni-cz-180-29239.html
1 reakcí na tento příspěvek souosost kol / geometrie
Kohlstein> Nikdo neříká, že rám má mít tolerance v centimetrech. Co říkám je, že pokud máš špatně uchycený zadní kolo (což se může velmi jednoduše stát a ničeho se nemusíš všimnout), tak se to projeví v o řád větším rozhozením "souososti".
EDIT: Tak jsem si osvěžil znalosti trigonometrie. Za předpokládu, že rozteč zadního kola je 20 cm a rozvor (vzdálenost předního a zadního kola) je 2 m, tak se 1mm chybně uchyceného zadního kola projeví 10mm rozdílu v souososti.
Naposledy editováno 02.10.2024 08:55:23
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) souosost kol / geometrie
...Nechci se pouštět do žádných velkých akcí typu geometrie , ale stále mě není jasné, jak můžeš srovnat svislou osu kol (dotaz byl na X rozhození- tudíž jako křivý rám) vycentrováním zadním kolem, které jde centrovat na ryskách pouze vodorovně, tj. svislá zůstává tak jak je z výroby (je to dáno kyvkou a přesnou drážkou pro osu) a tím pádem můžeš posouvat oskou kola levá-pravá, buď dopředu, nebo dozadu. Tím změníš jen směr kola ...asi takto při pohledu shora I/I nebo opačně.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) souosost kol / geometrie
Naposledy editováno 02.10.2024 09:20:27
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) souosost kol / geometrie
tohle je mi jasné , jen původní dotaz tazatele byl , že se mu zdá při pohledu zepředu, že jsou kola do X, to chápu tak, že jsou kola ve svislé poloze pod špatným úhlem do stran ( jako špatný úhel krku vůči zadní kyvce . Tvůj nákres není tento příklad.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Yamaha MT09 2021 - střílení do výfu... [1, 2] Yamaha MT-09 | volacek | 47 | 4.10.2024 v 22:52 TomasRA |
Yamaha MT09 rv 2022 (kyklop) - cukani [1, 2] Yamaha MT-09 | Gery9 | 38 | 25.9.2024 v 08:52 horten26 |
Tlumič řízení MT09 2024 Yamaha MT-09 | FYN69 | 6 | 8.8.2024 v 15:24 FYN69 |
Dynojet - Kdo umí naladit motorku Yamaha MT-09 | volacek | 7 | 28.7.2024 v 21:37 volacek |
někdo na menší trip Balkán a okolo ... Suzuki VZ1600 Marauder, Yamaha MT-09 | Gery9 | 3 | 17.7.2024 v 07:55 Gery9 |