Proč je to takhle udělaný?
Jediný, co mě napadá, že v dvaapůlce je to kvůli nižšímu odporu a na jedenapůlku je to zredukovaný proto, aby to pobral ten superseal konektor. 2,5ka má skoro poloviční odpor oproti 1,5ce. Cca 13ohmů vs. Cca8. Jenže na kilometr dýlky. Při tom půlmetru to podle mě není nic, co by se mělo řešit...
1 reakcí na tento příspěvek Elektroinstalace - průřezy vodičů
1 reakcí na tento příspěvek Elektroinstalace - průřezy vodičů
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektroinstalace - průřezy vodičů
V tomhle případě jde o spínací obvod relé startéru a relé vstřikování + vstup do ŘJ (napájení ŘJ je jinak)). Konektor je připojení pravýho přepínače na řidítkách, kde je tlačítko startéru a kill switch.
Nicméně je to celý za 7,5A pojistkou, takže nic, co by 1,5 mm2 licna nedala. (dokonce by možná stačil 1 mm2).
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektroinstalace - průřezy vodičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektroinstalace - průřezy vodičů
honzabiker píše: Delk> Moc se nechytám...
V tomhle případě jde o spínací obvod relé startéru a relé vstřikování + vstup do ŘJ (napájení ŘJ je jinak)). Konektor je připojení pravýho přepínače na řidítkách, kde je tlačítko startéru a kill switch.
Nicméně je to celý za 7,5A pojistkou, takže nic, co by 1,5 mm2 licna nedala. (dokonce by možná stačil 1 mm2).
Tenhle drat jsem mel preruseny na svem Monsteru taky. Jak to vede z riditek, tak se klepanim a ohybanim prerusil drat uprostred svazku. Rekl bych, ze se to nekomu podobne stalo i na Tvem Monstru a oprava probehla nakrimpovanim tlustsiho dratu. Spravne by mel clovek vymenit cely drat od konektoru k rele nebo jednotce. Ale je to oser, ktery vezme vic casu, nez to nacvaknout takto. A jak uz bylo receno, proudy tam zas tak veliky netecou - musi to prezit i tlacitko starteru.
PS: Uz to, jak to bylo zamotany tou izolackou znaci, ze se v tom nekdo hrabal pred Tebou. Origo je to v te tluste buzirce..
Naposledy editováno 11.05.2023 11:45:13
Delší kus je 2,5mm2 s nakrimpovaným kontaktem na nožový pojistky přímo do pojistový skříňky MTA. Navíc prochází celým svazkem. Takže ten určitě vyměněnej není. Dalo by se uvažovat, že je vyměněj ten kratší, 1,5 mm2 konec. Jenže do superseal 1.5 series konektorů se nedodávaj (nebo jsem nenašel) kontakty pro vodič s větším průřezem, než 1,5 mm2. Navíc pod textilní páskou byla normálně bužírka. Na fotce je už odřízlá.
Podle mě je to originál řešení. Jak jsem po tom svazku koukal, tak ne ojedinělý.
Otázkou je, proč je to vedený 2,5 mm2 licnou, když stejně to mohlo bejt už od pojistkovky vedený 1,5 mm2 a bez spoje....
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektroinstalace - průřezy vodičů
Delk píše: honzabiker> on vybavovací proud přes pojistku 7,5 A bude někde kolem hranice 10A. Nicméně proud na slaněný vodič 1,5 mm2, uložený na vzduchu, bude někde kolem 16A. V tomto případě, pokud nebude na spojce přechodový odpor, klidně nech toto řešení.
Očividně víš, o čem píšeš, takže bych na Tebe měl prosbu. I když je mi jasný, že návrh kabelovýho svazku není úplně jednoduchý smrsknout na pouhý: "uvažuj max. proudovou hustotu vodičem XY A na mm2" , zkus to . Nebo příp. jakej je max. proud vodičem o průřezu XX mm2, když je ve svazku (nikoliv na vzduchu) o max. teplotě XX °C. (Třeba u aut se v motorovým prostoru s tou teplotou počítá).
Kdysi (25 let zpátky) nám ve škole říkali, že máme uvažovat max. 6 A/mm2, ale to je podle toho, jak nový svazky vypadaj, nějak málo...
V plánu bylo kopírovat průřezy původních vodičů ale jestli je tam takovejch překvapení víc, tak to asi nepůjde...
E: stačí od 0,75 mm2 do 4 mm2
Naposledy editováno 11.05.2023 13:31:09
1 reakcí na tento příspěvek Elektroinstalace - průřezy vodičů
rg250 píše: Zdar, já nechci bejt šťoura, ale proč se tady v tom už několik dní hrabete, když se to stejně bude dávat celý nový? Hážete po sobě odbornýma termínama, takže asi víte o co jde, ale uniká mi smysl celé debaty. sorry...
Už jsem se smířil s myšlenkou, že jsou chytřejší lidi než já a tak se ptám. Pro mě za mě to klidně natáhnu od pojistkový skříňky v 1,5mm2 ale třeba má tohle řešení nějakej podstatnej důvod, kterej mi zůstává skrytej a kterej někdo zkušenější odhalí na první pohled.
E: Sory, červená má větší díru.
Naposledy editováno 11.05.2023 17:15:44
1 reakcí na tento příspěvek Elektroinstalace - průřezy vodičů
1 reakcí na tento příspěvek Elektroinstalace - průřezy vodičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektroinstalace - průřezy vodičů
honzabiker píše: MEK0TA> Na tý druhý variantě něco bude. Jsou tam i spoje zdánlivě nesmyslně uprostřed vodiče... To ale nebude tenhle případ.
Me prijde, ze se drzis myslenky, ze tu elektriku nikdo nebastlil, jak prvnicka myslenky ze dvacetileta motorka ma najeto jen 15 tisic...
Ja bych rekl, zes vyhral bonus.. srala se tam elektrika, tak to nekdo vcelku profi opravoval silnejsimi draty ve stejne barve a OK krimpovacima spojkama (to jsou ty vylamany draty u riditek). No a pak to dostal do pracek jeste ceskej kutil s hnedym dratem neznameho prumeru a izolackou.. Ver, ze bych Ti v tomto pripade pral, abych nemel pravdu..
1 reakcí na tento příspěvek Elektroinstalace - průřezy vodičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektroinstalace - průřezy vodičů
Osobně mám vyzkoušeno následující: motor 24VDC, pojistka 1A, nožová automobilní. Při zatížení motoru pojistka vybaví při proudu 2,6A po dobu 15s. Při použití pojistky 2A, zatížení motoru až do jeho zastavení, zkratový proud 3,6A pojistka vybaví až za cca minutu. Při pojistce 3A, zkratový proud 3,6A, pojistka nevybavila, až při zahoření komutátoru. Zdroj byl 24VDC 20A, vodiče 1mm2 horké. Ale na bezpečnostních 70°C se nedostaly...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektroinstalace - průřezy vodičů
Delk píše: honzabiker> ve zkratce. Volně ložený vodič na vzduchu (nejideálnější stav uložení) snese: 0,5 mm2 - 11A, 0,75mm2 - 15A, 1mm2 - 17A, 1,5mm2 - 23A, 2mm2 - 26A, 2,5mm2 - 30A, 4mm2 - 41A. To ale neznamená, že je budeš jistit těmito hodnotami, ale hodnotami cca polovičními.
Osobně mám vyzkoušeno následující: motor 24VDC, pojistka 1A, nožová automobilní. Při zatížení motoru pojistka vybaví při proudu 2,6A po dobu 15s. Při použití pojistky 2A, zatížení motoru až do jeho zastavení, zkratový proud 3,6A pojistka vybaví až za cca minutu. Při pojistce 3A, zkratový proud 3,6A, pojistka nevybavila, až při zahoření komutátoru. Zdroj byl 24VDC 20A, vodiče 1mm2 horké. Ale na bezpečnostních 70°C se nedostaly...
Tabulky (výtahy z norem a standardů) zatižitelnosti vodičů, korekční součinitele a hodnotu jištění jsem nějaký na netu našel. Uváděný hodnoty se ale samozřejmě lišej podle způsobu uložení vodiče. A to je ten problém, protože nevím, do jaký kategorie zařadit kabelovej svazek z vozidla, kde jsou vodiče přímo na sobě, v další izolaci (ochraně),.... Promiň ale hodnoty, co uvádíš, jsou právě kvůli rozdílu ve způsobu uložení (jeden vodič volně na vzduchu vs. svazek) jsou, podle mě, k ničemu (moc vysoký). Našel jsem nějakou diplomku, kde borec testoval FLRY-B vodiče na závislost teploty vodiče na protékajícím proudu za určitý okolní teploty. Tuším 55, 70, 85°C. Limitní hodnota teploty vodiče 105°C. Pěkný výsledky ale podle mě zase k nepoužití (jednotlivej vodič na vzduchu...)
Nevím, jestli jsem to dobře pochopil ( kdyžtak mě prosím opravte) ale pro volbu jištění je důležitej parametr I^2t, kde pojistka musí mít nižší hodnotu než vodiče a jištěný zařízení. Případně standard pro pojistky pak říká, do jakýho času musí pojistka vybavit při určitým násobku jmen. hodnoty. Takže jasně, 7,5A pojistka neznamená, že při 7,5A proudu odejde. V tomhle jsem ale na hodně tenkým ledě a jestli to jsou nesmysly, tak se omlouvám.
Delk píše: honzabiker> Ale houby, napraskal tam, co našel. Pokud budeš chtít řešit úbytek napětí, tak určitě redukcí počtu a kvality spojů (přechodových odporů). Při daném napětí, proudu a odporu vodičů na takto krátké trase můžeš klidně vlastní rezistivitu vodiče pominout. Ta by tě zajímala až při násobcích metrů celé smyčky...
Fakt si myslím, že to krimpování vodičů na sebe je z fabriky. Ten jeden příklad byl pod textilní páskou, protože tam někdo "opravoval" zřejmě prasklej vodič. Ale ten druhej případ a to kostření, co je na druhý fotce, byly normálně v originál bužírce ve svazku. Stejně jako ty další příklady, který jsou provedením mnohem horší...
Ta změna průřezu musí mít nějakej smysl. Neříkám, že nutně konstrukční. Třeba technologickej, montážní....
To s tím odporem, jsem psal vlastně už na začátku. Dýlka vodičů je tak malá, že rozdíly budou někde daleko za des. čárkou...
Naposledy editováno 12.05.2023 14:59:39
1 reakcí na tento příspěvek Elektroinstalace - průřezy vodičů
Jestli to tak opravdu je nebo není, to netuším, došel jsem k tomu logickou úvahou a na základě faktů, které znám.
Tomu by odpovídalo i to, že v manuálu je schéma vstřikování zvlášť...
E: No nejspíš je to tak. Devítka se stříkačkou má oproti karbcům ještě jedno relé pro pumpu, cívky, vstřiky. Kill switch je jen ovládací obvod. Proto může bejt průřez takhle zredukovanej. U karbce jde plnej proud pro zapalování přes kill switch a proto je tam (červenočerná) i zpět (hnědá) tažená dvaapůlka.
E2: Je to teda vostrost ale co čekat od italů...
Naposledy editováno 12.05.2023 20:12:54
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Serizeni ventilu Duc M900 Ducati Monster 900 | Honziikk | 8 | 9.6.2023 v 07:22 honzabiker |
Lakování karbonu - bubliny Ducati Monster 900 (i.e.) | honzabiker | 12 | 15.10.2022 v 12:09 honzabiker |
Synchro. karburátorů - stále rozlad... [1, 2] Ducati Monster 900 | syrrius | 31 | 21.9.2022 v 12:44 uš |
rozdíly v rámech Ducati Monster Ducati Monster 900 (i.e.) | ramesse | 2 | 4.5.2022 v 06:56 honzabiker |
Ducati Monster - o-kroužky vidlice ... Ducati Monster 900 (i.e.) | honzabiker | 4 | 26.8.2021 v 11:54 honzabiker |