globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Olej
Zdravím koupil jsem si Hondu cx500. Předešlí majitel ještě nevyměnil olej. Takže mě čeká výměna.

V oficiálním manuálu se píše SAE 10W40

SAE 10W-40 Tyto oleje jsou většinou označovány jako polosyntetické, avšak toto označení je zde naprosto zavádějící. Pro dosažení žádané viskozitní úrovně se již používají i směsi základových olejů, a to v různých kombinacích, např. PAO a hydrokrakový olej, PAO a rozpouštědlový rafinát, hydrokrakový olej a rozpouštědlový rafinát. Kromě těchto směsí se používají i čistý hydrokrakový olej a výjimečně i čistý rozpouštědlový rafinát. Z tohoto výčtu je vidět, že v této viskozitní třídě lze skutečně nalézt polosyntetické oleje, ale i minerální oleje jsou naprosto běžné.

Někdo tvrdí polosyntetické, někdo zase minerální.....

Má někdo nějaké dlouho dobé zkušenosti s touto motorkou ? Jinak já sem rozhodnutej že tam naleju SAE 10W40. Což jestli jsem to dobře pochopil je něco mezi polosyntetikou a minerálem.


Předchozí
1 2
Následující

Olej

2.3.2023 v 07:14 | Nahoru | #31
No, budeš muset přijmout to, že je to 40 let starý a některý věci tam odcházejí, pokud se Ti to bude ulejvat dál a nepojede to jak má, tak tam často odchází zapalování, sem tam to jede normálně a občas to pajdá. Ty karburátory taky budou mít svý nejlepší chvíle za sebou. Pak se stářím rozpadá vrtule na chladiči, co mě tak letmo napadá.
Pokud nejsi schopnej to řešit sám, tak bych zvážil to poslat dál a pořídit něco, co bude víc jezdit. Můžeš mít samozřejmě štěstí na kus, ale... Táta takhle léčí 2 kusy už několik let, nedělá na tom teda nonstop a udělal si z nich krásný kafíčka, ale rozhodně se v tom víc vrtal než jezdil.
Co se oleje týká, tak to už je snad zodpovězený a svíčky taky asi budou fungovat jakýkoli, když bude zbytek cajk. U Brisku bych asi jako bonus viděl, že je snad ještě nikdo nefalšuje, narozdíl od NGK, ale ani ty NGKčka jsem nikdy neuchcal.

Naposledy editováno 02.03.2023 07:42:01

(reakce na) Olej

2.3.2023 v 07:43 | Nahoru | #32
Obdélník> Ok vyzkouším.

(reakce na) Olej

2.3.2023 v 07:47 | Nahoru | #33
1100Virago> Karbec je po repase. Týpek to dával na podzim do Hondy. Komplet ultrazvuk a repasovací sada gumičky atd... Dával mě od toho účtenku. Spíš to bude mojí nešikovností.

Fueltank píše: combust> 20 let praxe?


Takže tz máš 20 let praxe s 30 letými oleji?
A důležitá je podle tebe hustota?
Tak si to tu porovnáme.

Motul 3000 10w-40 - hustota 864 kg/m? (podle popisu čistě minerální základ, API SG -SL)
Motul 5100 10w-40 - hustota 865 kg/m? (API SG-SM)
Motul 5100 10w-50 - hustota 859 kg/m? (API SG-SM)
Motul classic eighties 10W-40 - hustota 866 kg/m? (olej extra pro auta ze 70-80 let)

Nic proti ale Motulácká 10w-50 je řidší než ostatní oleje včetně automobilovýho pro youngtimery (pro srovnání např. motorex powersynth 10w-50 má 861 kg/m?) .
To nějak nesedí s tvojí praxí,ne?

Naposledy editováno 02.03.2023 09:15:29

combust píše: . A důležitá je hustota. .


Tos posrals, ne?
Co má společného hustota s řídkostí? Jasně lehčí oleje jsou lepší, protože ušetříš 20 gramů váhy na náplni motoru.
Gazda4> Nevím co z toho je potřeba k řidičskému oprávnění. Někdo tvrdí olej 15w40 někdo 10w40 výrobce udává sae10w40. Zeptám se na názor ostatních a hned nemám co dělat na silnici. Motorky sem měl se vždycky jen se vstřikováním. Tohle je můj první karbec. Zeptám se na fóru někoho kdo o tom vím, nebo kdo to měl. Hned mě začneš urážet odsuzovat povyšovat se. Pro mě si debil. Když se tě někdo zeptá na cestu taky ho pošleš do píči? A řekneš mu že nemá co dělat na silnici? Hele jestli ti zanáší stará, nebo tě to sere v práci. Tak si to filtruj na někom jiným. Mě je to u prdele.

Krautkopf píše: Tos posrals, ne?
Co má společného hustota s řídkostí? Jasně lehčí oleje jsou lepší, protože ušetříš 20 gramů váhy na náplni motoru.



1) reagoval jsem na tvrzení "Fueltank - Do tak starého stroje bych dal minimálně 10w50! Dnešní 10w40 jsou řidší než před 30 lety."
2) Já tedy nejsem lingvista, když tak mě oprav, ale vycházím z toho že pojem "hustý" a "řídký" jsou antonyma, čili v případě že je hustota jedné kapaliny nižší než druhé tak je ta kapalina řidší.

E:upravil jsem ten předchozí příspěvěk aby bylo jasný jak jsem to myslel.

Naposledy editováno 02.03.2023 11:57:48

(reakce na) Olej

Skvělá odpověď, děkuji! 2.3.2023 v 09:14 | Nahoru | #38
Toretak1050> jak už Ti bylo odpovězeno výše dej tam 10W40 určený pro motocykly. Značku jedno jakou, vybírej podle recenzí, zkušenosti, já nevím podle toho jak se Ti líbí pixla, to je fuk.
Důležitější je ho pravidelně měnit.

Co se týče sytiče platí obecné pravidlo: Vypínat čím jak nejdřív.
Mě stačí u R1 někdy i 5 vteřin, záleží, jak je venku, teplota atd.
Máš uši, poslouchej motor.
Svíčky z mých zkušeností Denso, pokud se dělají i pro Tvůj model.
combust> S hustotou, jakožto antonymem řídkosti, operuje panímáma, když zahušťuje omáčku. My snad používáme pojem hustota pro hmotnost objemové jednotky.
Zde, pro oleje, pojmy tekutost a viskozita .

Tekutost je schopnost látky téci, neboli částice tekutých látek se mohou vůči sobě relativně snadno pohybovat (částice nejsou vázány v pevných polohách). ... Míru tekutosti vyjadřuje veličina viskozita.

Krautkopf píše: combust> S hustotou, jakožto antonymem řídkosti, operuje panímáma, když zahušťuje omáčku. My snad používáme pojem hustota pro hmotnost objemové jednotky.
Zde, pro oleje, pojmy tekutost a viskozita .



Takže podle tebe to "Fueltank" myslel tak že modení olej jsou tekutější?
Tzn. že mají nižší viskozitu než oleje před 30 lety?
combust> Podle mě nemůžu ani pomyslet na to, co si Fueltank myslel. Co myslíš ty? Bez závislostí viskozity na teplotě asi nic nevymyslíme.
Krautkopf> Já si myslim že "Fueltank" napsal nesmysl a proto jsem chtěl od něj vědět víc. To je vše.
Protože pokud myslel řídkým olejem olej s jinou hustotou tak to nemá přímou souvislost s mazáním a ty oleje nemohly bejt v minulosti výrazně odlišný.
Jestli myslel jinou tekutost tak je to ještě větší nesmysl protože viskozita se u mot. olejů sleduje asi od počátku minulýho století, od 50-tých let je známá norma SAE J300 která je používána v rámci API a od 70-tých let máme rozdělení do viskozitních tříd tak jak ho známe dnes (10W-40 apod.) kde jsou pro daný třídy stanovený limity pro 40° a 100°. Sice možná došlo k úpravě metodik a přechodu na soustavu SI, doplnění HTHSV ale to rozhodně nemělo na tyhle měření takovej dopad aby mělo smysl měnit třídu.

Naposledy editováno 02.03.2023 12:39:47
combust> Fueltantk napsal slovo "řidší". O hustotě nic.

Olej

2.3.2023 v 14:00 | Nahoru | #44
řídší bude termín vzťahujúci sa k hustote pomerne úzko

(reakce na) Olej

2.3.2023 v 14:37 | Nahoru | #45

Krautkopf píše: combust> Fueltantk napsal slovo "řidší". O hustotě nic.



viz. moje reakce #40
combust> jasně že moderní oleje jsou řidší. Moderní oleje nají v sobě kupu aditiv proti oxidační stabilitě, pěnení, lepší cerpatelnosti za studena, rozpouštění karbonu atd. Proč v moderním motoru není prakticky žádný karbon, který se dřív dal škrábat šroubovákem? Právě tyhle všechny aditiva olej naředí. Když vemu z regálu např Castrol 5w40 z přelomu milénia, tak je hustší než moderní 5w40. Částečně je to taky díky Bruselu (požadavkům na nižší tření a s tím spojené emise).

1 reakcí na tento příspěvek Olej

2.3.2023 v 18:38 | Nahoru | #47
Pokud by chtěl zachovat viskozitu 10w40, tak by musel jít např do motul 3000. To je olej minerální, pro starší motocykly. Pokud syntetika, tzn motul 5000 a výš, dal bych 10w50. Tečka.

(reakce na) Olej

2.3.2023 v 18:39 | Nahoru | #48

Fueltank píše: combust>.... Když vemu z regálu např Castrol 5w40 z přelomu milénia, tak je hustší než moderní 5w40. Částečně je to taky díky Bruselu (požadavkům na nižší tření a s tím spojené emise).


Po 20-25 letech nepochybně dojde ke změnám v molekulární struktuře , takže ti to "zhoustnout" mohlo. Ovšem takové tvrzení by muselo podpořeno měřením viskozity, aby to mělo nějakou váhu. A muselo by to být měřeno na přelomu milénia a teď.

Olej

2.3.2023 v 21:35 | Nahoru | #49
Olej, svíčky, témata co nikdy nezklamou. Když to tady čtu tak se z toho stal dikobraz. Dostali jste se až k molekulárním strukturám . Ještě bych probral jiskřiště svíček, z čeho se vyrábí, vnitřní odpor svíček a toreťák z toho bude úplně na sračky. Tady bych fakt hledal radu

(reakce na) Olej

2.3.2023 v 22:33 | Nahoru | #50

Fueltank píše: combust> jasně že moderní oleje jsou řidší. Moderní oleje nají v sobě kupu aditiv proti oxidační stabilitě, pěnení, lepší cerpatelnosti za studena, rozpouštění karbonu atd. Proč v moderním motoru není prakticky žádný karbon, který se dřív dal škrábat šroubovákem? Právě tyhle všechny aditiva olej naředí. Když vemu z regálu např Castrol 5w40 z přelomu milénia, tak je hustší než moderní 5w40. Částečně je to taky díky Bruselu (požadavkům na nižší tření a s tím spojené emise).


20 let starej olej možná zdegradoval a možná porovnáváš olej ACEA A3/B3 s A5/B5 nebo C5 (to se ovšem u motocyklových olejů nepoužívá) ale jinak žádná z výše zmíněných věcí nemá s s viskozitou nic společnýho.
10W-40 je navíc viskozitní třída kde se zpravidla neuplatňují modifikátory frikce, notabene ne u motocyklových olejů s JASO MA kde se počítá se testem na mokrou spojku.
Měření viskozity probíhá už od 50 let v podstatě stejně pomocí kapilárového viskozimetru (ASTM D 445). Hodnoty kinematické viskozity se pro 10W-40 prakticky nezměnily od 70-tek. Hodnoty HTHSV se stanovily na konci 80-tek a v roce 2007 se dokonce pro oleje třídy 40 zdvihly, pro 10W-40 se přešlo z 2,9 na 3,5 mPa.s (a to samé platí pro 5W-40).
Takže, ne, moderní oleje nejsou méně viskózní. Pro 10W-40 je to vlastně naopak, oleje vyrobené před 2007 nemusely mít tak vysokou HTHSV při 150°C.

(reakce na) Olej

2.3.2023 v 22:48 | Nahoru | #51

Fueltank píše: Pokud by chtěl zachovat viskozitu 10w40, tak by musel jít např do motul 3000. To je olej minerální, pro starší motocykly. Pokud syntetika, tzn motul 5000 a výš, dal bych 10w50. Tečka.



10W-40 znamená více než 12,5 až 16,3 mm2/s při 100°C
To plní jak Motul 5000 (15,3) tak 5100 (13,8) tak 3000 (14,1).
Vtip je ovšem ve výši viskozitního indexu. Ten vypovídá o tom jak rychle klesá viskozita s teplotou.
A to je 5000 asi 156, pro 5100 161 a u 3000 je to 148. Čím menší hodnota, tím rychleji viskozita klesá s teplotou. Takže když dojde na vysokou zátěž a teploty, 3000covka bude mít nižší viskozitu než 5000 a 5100.
Zároveň mají 5000 a 5100 vyšší alkalickou rezervu (TBN 7 a 7,5 oproti 4,2 mgKOH/g) takže mají vyšší schopnost neutralizovat kyselý zplodiny.

1 reakcí na tento příspěvek Olej

3.3.2023 v 08:50 | Nahoru | #52
sakra , zapomnel jsem navstevovat tyhle temata. Clovek se neskutecne pouci a pobavi.

Zajimavy, ze to je porad stejny. Nekdo s 30 let starou vranou zacne s laboratorni presnosti resit jestli ...... a nasledne se objevi spousta odborniku, kteri opet s laboratorni presnosti vyrknou ortel. Uz se tesim jak zacne jaro. Mozna se objevi i dulezita otazka jestli klickem nebo.chcipakem.

(reakce na) Olej

3.3.2023 v 09:52 | Nahoru | #53
gugo> Kľúčom! Úkon je jednokrokový. Keď chcipakom, tak aj tak musíš otočiť klucom aby zhasli svetlá - takže dvojkrokovy.

Olej

3.3.2023 v 22:54 | Nahoru | #54
Kua, nalej tam tam bylo, po koupi na dvě sezóny zkrať výměnnej interval, užívej a neřeš . Až se seznámíš se strojem, začni experimentovat, zdali 40 na 10, nebo 50 na 5, a stejně si myslím že poznáš piču.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Pískání brzd Honda CX 500 Toretak1050 6 25.3.2024 v 15:07 anfanger01
Zkřípání Honda CX 500 Toretak1050 0 3.3.2024 v 16:43 Toretak1050
CX500 výměna budíků Honda CX 500 Toretak1050 2 7.11.2023 v 21:50 combust
Servisní interval+ pohodlí pro spol... [1, 2] Suzuki GS 500E, Yamaha XJR 1300, MZ ETZ 251, Suzuki ... Apo-Rider 32 23.9.2023 v 16:43 dettektorr
Co se obecně musí zapsat do TP [1, 2, 3] Honda CX 500 Klara_Dlouha 66 28.8.2023 v 18:54 Martin50

TOPlist