V oficiálním manuálu se píše SAE 10W40
SAE 10W-40 Tyto oleje jsou většinou označovány jako polosyntetické, avšak toto označení je zde naprosto zavádějící. Pro dosažení žádané viskozitní úrovně se již používají i směsi základových olejů, a to v různých kombinacích, např. PAO a hydrokrakový olej, PAO a rozpouštědlový rafinát, hydrokrakový olej a rozpouštědlový rafinát. Kromě těchto směsí se používají i čistý hydrokrakový olej a výjimečně i čistý rozpouštědlový rafinát. Z tohoto výčtu je vidět, že v této viskozitní třídě lze skutečně nalézt polosyntetické oleje, ale i minerální oleje jsou naprosto běžné.
Někdo tvrdí polosyntetické, někdo zase minerální.....
Má někdo nějaké dlouho dobé zkušenosti s touto motorkou ? Jinak já sem rozhodnutej že tam naleju SAE 10W40. Což jestli jsem to dobře pochopil je něco mezi polosyntetikou a minerálem.
Pokud nejsi schopnej to řešit sám, tak bych zvážil to poslat dál a pořídit něco, co bude víc jezdit. Můžeš mít samozřejmě štěstí na kus, ale... Táta takhle léčí 2 kusy už několik let, nedělá na tom teda nonstop a udělal si z nich krásný kafíčka, ale rozhodně se v tom víc vrtal než jezdil.
Co se oleje týká, tak to už je snad zodpovězený a svíčky taky asi budou fungovat jakýkoli, když bude zbytek cajk. U Brisku bych asi jako bonus viděl, že je snad ještě nikdo nefalšuje, narozdíl od NGK, ale ani ty NGKčka jsem nikdy neuchcal.
Naposledy editováno 02.03.2023 07:42:01
Fueltank píše: combust> 20 let praxe?
Takže tz máš 20 let praxe s 30 letými oleji?
A důležitá je podle tebe hustota?
Tak si to tu porovnáme.
Motul 3000 10w-40 - hustota 864 kg/m? (podle popisu čistě minerální základ, API SG -SL)
Motul 5100 10w-40 - hustota 865 kg/m? (API SG-SM)
Motul 5100 10w-50 - hustota 859 kg/m? (API SG-SM)
Motul classic eighties 10W-40 - hustota 866 kg/m? (olej extra pro auta ze 70-80 let)
Nic proti ale Motulácká 10w-50 je řidší než ostatní oleje včetně automobilovýho pro youngtimery (pro srovnání např. motorex powersynth 10w-50 má 861 kg/m?) .
To nějak nesedí s tvojí praxí,ne?
Naposledy editováno 02.03.2023 09:15:29
combust píše: . A důležitá je hustota. .
Tos posrals, ne?

Co má společného hustota s řídkostí? Jasně lehčí oleje jsou lepší, protože ušetříš 20 gramů váhy na náplni motoru.


Krautkopf píše: Tos posrals, ne?
Co má společného hustota s řídkostí? Jasně lehčí oleje jsou lepší, protože ušetříš 20 gramů váhy na náplni motoru.
1) reagoval jsem na tvrzení "Fueltank - Do tak starého stroje bych dal minimálně 10w50! Dnešní 10w40 jsou řidší než před 30 lety."
2) Já tedy nejsem lingvista, když tak mě oprav, ale vycházím z toho že pojem "hustý" a "řídký" jsou antonyma, čili v případě že je hustota jedné kapaliny nižší než druhé tak je ta kapalina řidší.
E:upravil jsem ten předchozí příspěvěk aby bylo jasný jak jsem to myslel.
Naposledy editováno 02.03.2023 11:57:48
Důležitější je ho pravidelně měnit.

Co se týče sytiče platí obecné pravidlo: Vypínat čím jak nejdřív.
Mě stačí u R1 někdy i 5 vteřin, záleží, jak je venku, teplota atd.
Máš uši, poslouchej motor.
Svíčky z mých zkušeností Denso, pokud se dělají i pro Tvůj model.
Zde, pro oleje, pojmy tekutost a viskozita .
Tekutost je schopnost látky téci, neboli částice tekutých látek se mohou vůči sobě relativně snadno pohybovat (částice nejsou vázány v pevných polohách). ... Míru tekutosti vyjadřuje veličina viskozita.
Krautkopf píše: combust> S hustotou, jakožto antonymem řídkosti, operuje panímáma, když zahušťuje omáčku. My snad používáme pojem hustota pro hmotnost objemové jednotky.
Zde, pro oleje, pojmy tekutost a viskozita .
Takže podle tebe to "Fueltank" myslel tak že modení olej jsou tekutější?
Tzn. že mají nižší viskozitu než oleje před 30 lety?
Protože pokud myslel řídkým olejem olej s jinou hustotou tak to nemá přímou souvislost s mazáním a ty oleje nemohly bejt v minulosti výrazně odlišný.
Jestli myslel jinou tekutost tak je to ještě větší nesmysl protože viskozita se u mot. olejů sleduje asi od počátku minulýho století, od 50-tých let je známá norma SAE J300 která je používána v rámci API a od 70-tých let máme rozdělení do viskozitních tříd tak jak ho známe dnes (10W-40 apod.) kde jsou pro daný třídy stanovený limity pro 40° a 100°. Sice možná došlo k úpravě metodik a přechodu na soustavu SI, doplnění HTHSV ale to rozhodně nemělo na tyhle měření takovej dopad aby mělo smysl měnit třídu.
Naposledy editováno 02.03.2023 12:39:47

Fueltank píše: combust>.... Když vemu z regálu např Castrol 5w40 z přelomu milénia, tak je hustší než moderní 5w40. Částečně je to taky díky Bruselu (požadavkům na nižší tření a s tím spojené emise).
Po 20-25 letech nepochybně dojde ke změnám v molekulární struktuře , takže ti to "zhoustnout" mohlo. Ovšem takové tvrzení by muselo podpořeno měřením viskozity, aby to mělo nějakou váhu. A muselo by to být měřeno na přelomu milénia a teď.





Fueltank píše: combust> jasně že moderní oleje jsou řidší. Moderní oleje nají v sobě kupu aditiv proti oxidační stabilitě, pěnení, lepší cerpatelnosti za studena, rozpouštění karbonu atd. Proč v moderním motoru není prakticky žádný karbon, který se dřív dal škrábat šroubovákem? Právě tyhle všechny aditiva olej naředí. Když vemu z regálu např Castrol 5w40 z přelomu milénia, tak je hustší než moderní 5w40. Částečně je to taky díky Bruselu (požadavkům na nižší tření a s tím spojené emise).
20 let starej olej možná zdegradoval a možná porovnáváš olej ACEA A3/B3 s A5/B5 nebo C5 (to se ovšem u motocyklových olejů nepoužívá) ale jinak žádná z výše zmíněných věcí nemá s s viskozitou nic společnýho.
10W-40 je navíc viskozitní třída kde se zpravidla neuplatňují modifikátory frikce, notabene ne u motocyklových olejů s JASO MA kde se počítá se testem na mokrou spojku.
Měření viskozity probíhá už od 50 let v podstatě stejně pomocí kapilárového viskozimetru (ASTM D 445). Hodnoty kinematické viskozity se pro 10W-40 prakticky nezměnily od 70-tek. Hodnoty HTHSV se stanovily na konci 80-tek a v roce 2007 se dokonce pro oleje třídy 40 zdvihly, pro 10W-40 se přešlo z 2,9 na 3,5 mPa.s (a to samé platí pro 5W-40).
Takže, ne, moderní oleje nejsou méně viskózní. Pro 10W-40 je to vlastně naopak, oleje vyrobené před 2007 nemusely mít tak vysokou HTHSV při 150°C.
Fueltank píše: Pokud by chtěl zachovat viskozitu 10w40, tak by musel jít např do motul 3000. To je olej minerální, pro starší motocykly. Pokud syntetika, tzn motul 5000 a výš, dal bych 10w50. Tečka.
10W-40 znamená více než 12,5 až 16,3 mm2/s při 100°C
To plní jak Motul 5000 (15,3) tak 5100 (13,8) tak 3000 (14,1).
Vtip je ovšem ve výši viskozitního indexu. Ten vypovídá o tom jak rychle klesá viskozita s teplotou.
A to je 5000 asi 156, pro 5100 161 a u 3000 je to 148. Čím menší hodnota, tím rychleji viskozita klesá s teplotou. Takže když dojde na vysokou zátěž a teploty, 3000covka bude mít nižší viskozitu než 5000 a 5100.
Zároveň mají 5000 a 5100 vyšší alkalickou rezervu (TBN 7 a 7,5 oproti 4,2 mgKOH/g) takže mají vyšší schopnost neutralizovat kyselý zplodiny.

Zajimavy, ze to je porad stejny. Nekdo s 30 let starou vranou zacne s laboratorni presnosti resit jestli ...... a nasledne se objevi spousta odborniku, kteri opet s laboratorni presnosti vyrknou ortel. Uz se tesim jak zacne jaro. Mozna se objevi i dulezita otazka jestli klickem nebo.chcipakem.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Karburátory Honda CX 500 | Rubini | 16 | 1.5.2023 v 21:26 Dadajan |
pumpa na sraky [1, 2, 3, 4] Honda CX 500 | cuir | 108 | 23.4.2023 v 16:39 Pikec |
lze použít díly Honda CX 500, Honda CX 500/650 Turbo | ACO | 1 | 16.4.2023 v 12:28 combust |
Honda CX500 Honda CX 500 | Toretak1050 | 21 | 11.4.2023 v 22:00 Martin50 |
Otáčky Honda CX 500 | s.Pavlis | 9 | 7.3.2023 v 17:39 combust |