bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Varadero 125 - tlaky ve válcích
Čau,

nechával jsem dělat závit svíčky na Varaderu, přivezl jsem to ze servisu a dělalo to problémy. Cukal ve vyšších otáčkách a moc se mu nechtělo ani na volnoběh. Rozhodl jsem se to tedy hodit zpátky na reklamaci.

Dneska mi volali, že prý je všechno seřízené dobře (ještě aby nebylo, když to minulý rok seřizovali v jiném servisu). Ale prý naměřili malé tlaky na válcích. Na jednom 6 a na druhém 6,5. Je sakra vůbec možné, aby to s takovými tlaky jelo?
Říkali mi, že to má mít tlaky 13. Napadlo mě, že buď to má mít 13 dohromady a jsou to jen matláci, nebo když jsem ho tenkrát kupoval dotaženého z Rakouska tak někdo stočil tachometr tak o 50tis, jinak to snad není možné přece.

Ví někdo jaký tlaky válců má Varadero 125 mít? Já jsem prolezl celý internet i fóra a nic jsem nenašel. Díky za rady, dneska pro to jedu, tak bych chtěl alespoň něco vědět.

1 reakcí na tento příspěvek Varadero 125 - tlaky ve válcích

Skvělá odpověď, děkuji! 22.2.2023 v 13:57 | Nahoru | #1
A co si tak přečíst servisní manuál co jich tu v motokatalogu pro xl125 je asi 20.
Tam by ses dočetl že to má mít 11,8 a dokonce v absolutní hodnotě tlak 1,3Mpa při 500ot/min.
E:špatnej řád

Naposledy editováno 23.02.2023 09:13:49

(reakce na) Varadero 125 - tlaky ve válcích

22.2.2023 v 14:59 | Nahoru | #2
combust> Dobře, děkuji. Nenapadlo mě, že v manuálu budou psát o tlacích ve válci, přeci jen to není moc běžný servis.
Jak je tedy vůbec možné, že mají oba tlak okolo 6? Předpokládám, že má mít každý válec zmiňovaný tlak, ne dohromady.
Kupoval jsem ho s nájezdem 10,5tis dotaženého z Rakouska (stavem to odpovídalo, měl jsem k tomu protokoly z technických v Rakousku - i když to samozřejmě nemusí nic znamenat).
Ale přece není možné, aby byly tlaky na poloviční hodnotě. To by museli stočit o desetitisíce přece.
Přes kontrolní otvor to na 6tis km nesežralo viditelné množství oleje vůbec a za sezónu jsem s tím najel 15tis km bez problému na motoru. Olej jsem měnil během sezóny 3x, takže žádný dlouhý interval údržby fakt nemá. Zahřívám ho v klidu vždycky.
Spíš bych tedy potřeboval vysvětlit jak je tohle možné?

Varadero 125 - tlaky ve válcích

22.2.2023 v 15:11 | Nahoru | #3
Já bych začal tím, že bych to změřil zaručeně funkčním a v přijatelné toleranci měřícím měřákem kompresních tlaků.

Varadero 125 - tlaky ve válcích

22.2.2023 v 15:31 | Nahoru | #4
no jestli to není servis typu -neumime to=je to vylitané. na to se svede vše..

Varadero 125 - tlaky ve válcích

22.2.2023 v 16:43 | Nahoru | #5
Jak je to možné?

např - podpálený ventily nebo prostě špatně změřený nebo oba válce podfukujou....

Každopádně 6 je málo a to že je to na obou válcích skoro stejný ukazuje spíš na blbý měření (a doporučuju si nejdřív nastudovat o co jde než tu psát nesmysly o "kompresi zvlášť nebo dohromady").

Varadero 125 - tlaky ve válcích

22.2.2023 v 17:52 | Nahoru | #6
Kongošt:
když dělali ten nový závit na svíčku, sundali hlavu? Sice tvrdí, že je vše seřízeno správně, ale podle mě je blbě nastaveno načasování ventilů. Nebo téměř žádné vůle na ventiilech za studena.

Naposledy editováno 22.02.2023 18:01:09

Varadero 125 - tlaky ve válcích

22.2.2023 v 17:57 | Nahoru | #7
To je nějaká blbost většinou tyhle motory i když měli najeto třeba 60 000km měli tlaky v pořádku o to víc je divnější jestli to začali tyhle problémy až potom co ti opravily závit na svíčku , ty tlaky mi přijdou skoro vymyšlené asi bych změnil servis ...

Varadero 125 - tlaky ve válcích

22.2.2023 v 22:54 | Nahoru | #8
jestli ti vrátí motorku co po jejich servisu nejede, asi bych změnil servis. Jinak nevíš jak se k tomu kdo choval a ty tlaky jsou možný. Sundávali válec kvůli tomu závitu ?

1 reakcí na tento příspěvek Varadero 125 - tlaky ve válcích

22.2.2023 v 23:12 | Nahoru | #9
Třeba jen tu kompresi měřili blbě, takže jim to ukázalo nízké hodnoty. Pro oba válce jsou ale hodnoty dost podobné, což odpovídá chybnému postupu měření. Že by při opravě jedné hlavy blbě načasovali i druhý válec je u motoru do V málo pravděpodobné.

(reakce na) Varadero 125 - tlaky ve válcích

23.2.2023 v 15:18 | Nahoru | #10
vilemx> Přesně to mi taky vrtá hlavou. Jak to mohlo fungovat dobře a po servisu už ne.
Do tohohle servisu už tedy fakt ne. Nechápu jak nemohli přijít na to, že to je bohaté jako svině. Dneska jsem si domluvil měření tlaku válce v místním servisu na počkání a budu u toho. Až uvidím hodnotu na budíku já sám, pak tomu uvěřím.
Vyndal jsem dneska svíčku a zjistil jsem, že je černá jak uhel, olej to nežere a mokrá od něho taky není, takže usuzuji, že po jejich "utěsnění airboxu" je to prostě bohaté. Co spíš nechápu je, že je to nenapadlo zkontrolovat (a to ho měli kvůli cukání na reklamaci).
Příští týden zajedu na to měření tlaku ve válcích a pokud to bude v pořádku, odvezu ho do servisu, kde byl předtím (kde nedělají závit svíčky do hlavy, rovnou jí mění. Proto jsem ho vezl jinam), aby ho seřídili a uvidíme.
Já sám do těch karburátorů doma vrtat nebudu.

Varadero 125 - tlaky ve válcích

23.2.2023 v 15:44 | Nahoru | #11

Varadero 125 - tlaky ve válcích

23.2.2023 v 15:59 | Nahoru | #12
Obě svíčky vypadaj stejně?

1 reakcí na tento příspěvek Varadero 125 - tlaky ve válcích

Skvělá odpověď, děkuji! 23.2.2023 v 16:02 | Nahoru | #13
Když u toho měření budeš, tak si je pohlídej, aby to měřili s otevřenejma škrtícíma klapkama, s plným plynem (pokud je to novější motocykl se vstřikováním), jestli to má ještě karburátory co mají škrtící klapku ovládanou lankem a zároveň šoupátko ovládané membránou, tak u toho správný postup, jak zajistit, aby při měření komprese bylo co nasávat neznám, jistota bude, ty karburátory na měření kompresních tlaků odmontovat, aby mohl jít vzduch do sacích kanálů bez škrcení.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Varadero 125 - tlaky ve válcích

23.2.2023 v 21:14 | Nahoru | #14

Maxipes_Fík píše: Když u toho měření budeš, tak si je pohlídej, aby to měřili s otevřenejma škrtícíma klapkama, s plným plynem (pokud je to novější motocykl se vstřikováním), jestli to má ještě karburátory co mají škrtící klapku ovládanou lankem a zároveň šoupátko ovládané membránou, tak u toho správný postup, jak zajistit, aby při měření komprese bylo co nasávat neznám, jistota bude, ty karburátory na měření kompresních tlaků odmontovat, aby mohl jít vzduch do sacích kanálů bez škrcení.



Správný postup popsán výrobcem na straně 9-4 servisního manuálu.
Ale výrobce tomu určitě prd rozumí takže naco něco číst, že.
Mimochodem jsou tam CV karburátory, takže podtlakem ovládaný šoupata.

Varadero 125 - tlaky ve válcích

24.2.2023 v 00:06 | Nahoru | #15
Vážně záleží, čím to měřili. Takové ty manometry na gumové hadici kecaj klidně o třetinu dolů.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Varadero 125 - tlaky ve válcích

26.2.2023 v 12:19 | Nahoru | #16

combust píše: Správný postup popsán výrobcem na straně 9-4 servisního manuálu.
Ale výrobce tomu určitě prd rozumí takže naco něco číst, že.
Mimochodem jsou tam CV karburátory, takže podtlakem ovládaný šoupata.



Snad si nemám načítat manuál já, když ten vehikl nevlastním a nemusím ho spravovat. Jen jsem popsal postup, který bude fungovat.
To, že v příspěvku č. 10 na konci píše o karburátorech, jsem přehlédl, tak se omlouvám, že jsem psal i o vstřikování.

(reakce na) Varadero 125 - tlaky ve válcích

26.2.2023 v 16:55 | Nahoru | #17

Maxipes_Fík píše: Snad si nemám načítat manuál já, když ten vehikl nevlastním a nemusím ho spravovat. Jen jsem popsal postup, který bude fungovat.
To, že v příspěvku č. 10 na konci píše o karburátorech, jsem přehlédl, tak se omlouvám, že jsem psal i o vstřikování.



A jsi si jistej že se s tvým postupem dobere ke správným hodnotám odpovídajícím absolutnímu tlaku kterej je předepsanej ve specifikaci?

Nicméně, pokud znáš nějakou motorku kde je nutný sundat karburátory nebo vstřikování kvůli měření komprese tak to sem napiš(třeba jako OT), rád se přiučim.

Naposledy editováno 26.02.2023 16:55:25

1 reakcí na tento příspěvek Varadero 125 - tlaky ve válcích

26.2.2023 v 18:06 | Nahoru | #18
Nevím z jakého důvodu by se měl kompresní tlak měřit jako absolutní, většinou se všechny takové tlaky v praxi měří jako relativní, o kolik jsou vyšší než atmosférický tlak.
Netvrdil jsem, že je nutné sundat karburátory a už vůbec né vstřikování (u toho je jen škrtící klapka a pokud je ovládaná lankem, tak stačí podržet plný plyn), akorát jsem napsal, že nevím jakým způsobem se zajistí dostatečné otevření šoupátka u rovnotlakého karburátoru, kde je šoupátko ovládané membránou a nevím, zda se při otáčkách motoru, které vyvine pouze startér, se to šoupátko dostatečně otevře, aby nebylo měření kompresního tlaku znehodnocené škrcením nasávaného vzduchu.

P. S. já bych karburátory samozřejmě nesundával, poradil bych si jinak, šoupátka bych nadzvedl pomocí vhodného nástroje, třeba plastového klínku vhodného tvaru, tak aby nedošlo k poškození šoupátka, ani vcucnutí toho nástroje dovnitř. Pokud mu "odborníci" změřili nepravděpodobné hodnoty, tak to možná měřili se zavřenými šoupátky i zavřenými škrtícími klapkami.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Varadero 125 - tlaky ve válcích

26.2.2023 v 23:07 | Nahoru | #19
Maxipes_Fík>
1) No právě proto že udanou hodnotu dynamický komprese má výrobce uvedenou v kPa protože jsou tam rovnotlaký karburátory co maj nějakej vliv na plnění válce atd. Taky většina těch budíků je tak cejchovaná (lidi většinou zaměňujou bar a stupeň komprese). Navíc ty budíky měřej absolutní tlak. Aby měřil relativní tak by musel srovnávat rozdíly tlaků ve válci. Relativní kompresní poměr jako bezrozměrný číslo udává poměr mezi objemem prostoru nad pístem v dolní a horní úvrati. To má význam pokud někdo řeší změny a ladění a potřebuje spočítat kolik může ubrat apod. Pro diagnostiku je to ovšem ne zcela správně (ostatně jak jsem psal výše - v tomhle případě je kompresní poměr 11,8 ale pro měření je uváděno 13 barů).

2) Honda uvádí ty hodnoty právě proto že má stanovenej postup měření a to ne jen v případě tohodle stroje ale i dalších. Obecně se předpokládá že ten kdo se v tom bude vrtat bude mít jasno v pracovních postupech a principech činnosti. K tomu účelu je vydávanej "honda common service manual" kde jsou tyhle věci shrnutý. Šoupata u CV karburátorů se nechávaj bejt, řeší se jen dekompresor apod.

Naposledy editováno 26.02.2023 23:08:33

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Varadero 125 - tlaky ve válcích

27.2.2023 v 16:47 | Nahoru | #20

combust píše: Maxipes_Fík>
1) No právě proto že udanou hodnotu dynamický komprese má výrobce uvedenou v kPa protože jsou tam rovnotlaký karburátory co maj nějakej vliv na plnění válce atd. Taky většina těch budíků je tak cejchovaná (lidi většinou zaměňujou bar a stupeň komprese). Navíc ty budíky měřej absolutní tlak. Aby měřil relativní tak by musel srovnávat rozdíly tlaků ve válci. Relativní kompresní poměr jako bezrozměrný číslo udává poměr mezi objemem prostoru nad pístem v dolní a horní úvrati. To má význam pokud někdo řeší změny a ladění a potřebuje spočítat kolik může ubrat apod. Pro diagnostiku je to ovšem ne zcela správně (ostatně jak jsem psal výše - v tomhle případě je kompresní poměr 11,8 ale pro měření je uváděno 13 barů).

2) Honda uvádí ty hodnoty právě proto že má stanovenej postup měření a to ne jen v případě tohodle stroje ale i dalších. Obecně se předpokládá že ten kdo se v tom bude vrtat bude mít jasno v pracovních postupech a principech činnosti. K tomu účelu je vydávanej "honda common service manual" kde jsou tyhle věci shrnutý. Šoupata u CV karburátorů se nechávaj bejt, řeší se jen dekompresor apod.



Takže ještě jednou:
1. nevím co máš na mysli a co má na mysli výrobce pod pojmem "dynamická komprese", ale že by se kompresní tlak udával v kPa proto, že jsou přítomny rovnotlaké karburátory, to je asi nesmysl, že?, sice je to chvályhodné, používání jednotek vycházejících ze soustavy SI, ale klidně to může být uvedeno v jiných jednotkách tlaku, na funkci to nemá vliv, převést nějaké jednotky tlaku na jiné není moc náročné.
2. všechny běžné tlakoměry jsou cejchované v jednotkách tlaku (ať už v jakýchkoli), včetně budíku k měření kompresního tlaku.
3. neznám žádné lidi, co, cituji: "většinou zaměňujou bar a stupeň komprese" (to ale neznamená, že takoví nejsou), bar je stará jednotka tlaku a kompresní poměr jsi definoval správně, akorát nevím proč píšeš relativní?, relativní k čemu?, k jinému kompresnímu poměru jiného motoru?, nebo stejného motoru, ale jiného válce?
4. viděl jsi někdy běžný budík, co měří absolutní tlak?, takový by musel ukazovat v malé nadmořské výšce kolem 200 m tlak okolo 100 kPa pořád, aniž bys do něj musel foukat. Problém bude v tom, že zřejmě nechápeš význam slova "relativní", to znamená poměrný, v případě tlakoměru je to tak, že přístroj, který má vstup na přívod média, u kterého má měřit tlak, otevřený do okolního atmosférického vzduchu a při tom jeho ručička ukazuje na nulu (digitální přístroj ukazuje přímo nulu), tak takový tlakoměr měří relativní tlak, vzhledem k atmosférickému tlaku.
5. ke Tvému bodu 2), Hondou stanovenej postup je mi celkem uprdele, protože Hondu nemám. To, že ten kdo se v tom bude vrtat a ještě za to chtít peníze, bude postupovat podle dílenské příručky, to by se mělo dát obecně předpokládat, ale jak je vidět, tak realita je jiná.
6. tak triviální úkon, jako je změření kompresních tlaků se dá provést i bez pracného luštění cizojazyčné dílenské příručky, když má člověk jasno v tom co dělá a nějaké zkušenosti v oboru. Skutečně má ta dvouválcová stopětadvacítka dekompresor? nebo to bylo to bylo myšleno obecně, u větších motorů?

(reakce na) Varadero 125 - tlaky ve válcích

27.2.2023 v 20:46 | Nahoru | #21
Maxipes_Fík>
ad 1. Statická komprese - poměr zdvihového objemu a objemu při pístu v horní úvrati.
Dynamická komprese - bere v úvahu i vliv sání, otevření ventilů atd.
ad 2. ano souhlasím, je fuk jestli bar nebo pro mě za mě kilopondy,
ad 3. Všimni si co sdělili ti mechoši zakladateli vlákna "6,5 a má to být 13" - bez udání jednotky. A absolutní tlak - myšleno tak že ke stanovení relativního by bylo nutný znát tlak ve válci v okamžiku uzavření ventilů.
ad 4. Ano viděl, např. meteorologickej barometr. V případě běžných měřáků komprese je to záležitost cejchování. Může to ukazovat obojí s tím že buď je to tlak relativní vůči atmosférickému nebo je to absolutní s tím že atmosférickej tlak slouží jako reference (vzhledem k měřeným tlakům je jeho změna relativně zanedbatelná).
ad 5. Jen parafrázuji tvůj výrok z bodu 6 - tak triviální úkon, jako je změření kompresních tlaků se dá provést i bez pracného rozdělávání nebo demontáže karburátorů.
ad 6. Malej varan nemá dekompresor. Zmiňoval jsem manuál obecných pracovních a testovacích postupů kde je to popsáno obecně aby měli mechanici v případě motocyklů Honda jasno jak co dělat. Uvedl jsem to jen proto aby bylo jasno že se nepředpokládá žádná manipulace se šoupatama ani u ostatních modelů s CV karbcema. Ten postup je prostě obecnej.

Varadero 125 - tlaky ve válcích

28.2.2023 v 07:53 | Nahoru | #22
Například u 2T se udávají dvě hodnoty kompresního poměru. Jeden z poměru objemu spalovacího prostoru při pístu v dolní úvrati a horní úvrati. Druhý z poměru spalovacího prostoru po uzavření výfuku a horní úvrati. Tím je značně ovlivněn kompresní tlak. Různé válce se změněným časováním výfuku dávají různý kompresní tlak i při stejné hlavě. Pak je ještě k dispozici různé provedení hlav. A ještě k tomu různé měřiče tlaku a přípojné prodlužovací hadice, další vliv na to má stav a provedení akumulátoru a startéru... A potom udávej a měř kompresní tlak!

Varadero 125 - tlaky ve válcích

4.3.2023 v 14:38 | Nahoru | #23
Tak jsem to byl změřit sám. Naměřil jsem s plným plynem 9-9,5. Takže tlak je v pořádku a prostě jen evidentně nebyli schopni to seřídit.
Svíčky jsou černé, jeden válec mi připadá, že vynechává (svíčky jsou nové). Spotřeba místo původních 4-4,5l/100km je nyní 6l/100km. Čili absolutní šílenost. Nechápu servis, kde nejsou schopni tohle vyřešit.
Domluvil jsem si přes táty kamaráda (jezdí na okruhu a má svého mechanika) seřízení a synchronizaci, tak snad to bude lepší.
Dám pak vědět, díky všem za rady.

Varadero 125 - tlaky ve válcích

4.3.2023 v 18:42 | Nahoru | #24
Podle toho jak to popisujes, spotreby a barvy svicky to je bohata smes. Takze karbce ven a spravne poladit. Vyska hladiny, poloha jehel a velikost trysek + volnobezna smes...

Varadero 125 - tlaky ve válcích

Skvělá odpověď, děkuji! 4.3.2023 v 19:49 | Nahoru | #25
Třeba jsou jen blbě vedená lanka a nedovírají sytiče. Případně je jeden nedovŕený “doštelován” (ne)synchronizací klapek.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Nestartuje Varadero 125 Honda XL 125V Varadero Trollik1 6 13.4.2024 v 08:37 krokoš
Brzda přibržďuje za studena Honda XL 125V Varadero Namalorazce2408 7 19.3.2024 v 22:26 Slávek-TDM
Klepání od motoru po přidání víc ne... Honda XL 125V Varadero Moutindown 7 10.3.2024 v 22:57 Slávek-TDM
palivový filtr Honda XL 125V Varadero jardic 7 24.2.2024 v 23:13 Palucha
Rozebrání motoru Honda XL125 V Vara... Honda XL 125V Varadero Lokyn1 10 23.2.2024 v 21:42 Lokyn1


TOPlist