bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Pálí se dráty od altíku k regulátoru
2.12.2022 v 18:29
Zdar vespolek... Znamý řeší problém s Daytonou a přichomýtnul jsem se s měřákem, když jsem šel právě kolem..

Daytona 955.. Po nastartování se citelně hřejí ty tři žluté dráty od altíku k regulátoru.. Citelně myslím to, že po pár minutách jsou fakt horký a prý když s tím jezdí, tak se za pár měsíců roztečou a zkratují...

Majitel vyměnil několik regulátorů, vetšinou ale né originál, ale kupované jako náhrada pro jeho moto..
Dokonce vyměnil i stator alternátoru za nový, nicméně starý i po proměření byl v pořádku a závada trvá.

Za mě jsou ty dráty už od altíku dost tenký, ale minimálně drát od altíku je originál od výrobce.. Kupodivu, spojovací konektor nenese známky vypalování, takže kontakt bude dobrý..

Všechny tři vinutí na altíku mají stejný odpor, žádný z nich nemá zkrat vůči kostře.. Na volnoběh motorka dobíjí, na baterce je 13.7V.. Naprázdno dávají všechny 3 fáze cca 30V AC..

Regulátor klasika zkratový, takže jeho činností je co nespotřebuje motorka přeměnit v teplo.. Takže problém musí být v příliš vysokém proudu z altíku..

Jediné, co by dávalo smysl, že altík dává nízké napětí, ale o to větší proud.. Jenže na netu jsem našel, že má mít 40V AC při 3000rpm.. Já mám 30V AC na volnoběh.. to vypadá taky OK... Navíc by musel být špatně navinutý, ale to tím pádem i ten originální...

Pokud by bylo poškození magnetů na rotoru, očekávám že by byl výkon spíše menší, než větší...

Nějaký nápad????

Předchozí
1 2 3
Následující

Pálí se dráty od altíku k regulátoru

2.12.2022 v 19:04 | Nahoru | #1
jediné,co mne napadá je koupit pořádný regulátor. Měl jsem tady případ,kdy jsem regulátor měnil každý rok. Samozřejmě čína... Reklamaci sice vždy uznali,ale ta práce... Takže jsme koupili origo /stál cca 6000/ a od té doby klid. Je to už asi tři roky...

Naposledy editováno 02.12.2022 19:05:52

Pálí se dráty od altíku k regulátoru

2.12.2022 v 19:26 | Nahoru | #2
Já měl na Speed Triple 2003 regulátor Ignitech, No Problem

2 reakcí na tento příspěvek Pálí se dráty od altíku k regulátoru

2.12.2022 v 19:32 | Nahoru | #3
Čau, měl jsem to stejné na Aprilii. Problém nebude v altiku ani regulátoru, buď máš mrtvou baterii a regulátor do ní cpe tolik proudu, že shoří dráty, nebo ( a to spíš) máš někde ve zbytku elektroinstalace vysoký přechodový odpor, čímž si regulátor" myslí" že máš prázdnou baterii a valí tam proud až shoří dráty. Změř kolik je na výstupu z regulátoru a kolik na baterii za běhu motoru. Pokud je tam rozdíl, tak musíš hledat ve zbytku elektroinstalace. Hodně štěstí

1 reakcí na tento příspěvek Pálí se dráty od altíku k regulátoru

2.12.2022 v 19:35 | Nahoru | #4
V prvom rade by som vyhodil konektory medzi alt.-regulator spojit na pevno a regler zapojit priamo na baterku nie cez konektor elektroinstalacie motorky a tak to vyskusat.Aj dobijanie budes mat podla mna nad 14v nie 13,7 ako pises.

Pálí se dráty od altíku k regulátoru

2.12.2022 v 20:22 | Nahoru | #5
13.7V je spodní hranice dobíjení. Jak píšou kluci, někde bude přechodák. Dal bych regl přímo na baterií.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí se dráty od altíku k regulátoru

3.12.2022 v 11:05 | Nahoru | #6
countryf> To dává smysl. Dráty se hřejí proudem a ten musí někam jít. Do spotřebiče nebo do baterky - mrtvá by mělo znamenat, že má vnitřní zkrat, že vaří a že se hřeje i ta baterka.
Ale alternátor a jeho vývody musí být dimenzované tak, aby to trvale sneslo maximální výkon. Když zkratový regulátor sepne a zkratuje zdroj, tak se výkon zdroje zmenší a proud poklesne (paradoxně).
Takže aby nakonec nebyl problém v těch třech žlutých drátech, které mají velký odpor a nesnesou to plánované proudové zatížení. A nebo někdo plánoval špatně. Nejjednodušší je dráty vyměnit za tlustší a měděné.

(reakce na) Pálí se dráty od altíku k regulátoru

3.12.2022 v 16:02 | Nahoru | #7

Ariete píše: countryf> Ale alternátor a jeho vývody musí být dimenzované tak, aby to trvale sneslo maximální výkon. Když zkratový regulátor sepne a zkratuje zdroj, tak se výkon zdroje zmenší a proud poklesne (paradoxně).



Přesně o to se mi jedná... Co vyrobí altík jde do regulátoru, který to zmaří, nebo pošle dál... Pokud by za to mohla baterka, budou se třeba hřát dráty z regulátoru do baterky, ale proud jdoucí z alternátoru do regulátoru bude vždy stejný..

Ano, 13.7V není moc, ale většina motorek na volnoběh více nedává.. Mohl jsem vyzkoušet, kam to vyleze při přidání plynu, ale dráty se taví i na volnoběh..

Konektor je známá závada.. Ale pokud by v něm byl přechodový odpor, tak on by se tavil jako první.. Ale on je jak nový..

Samozřejmě žluté dráty do regulátoru jsou čínské a bůh ví jak vodivé, ale oni se stejně hřejí i dráty z altíku..

Pokud vezmu jako fakt, že výkon alternátoru je proměnlivý dle otáček motoru, tak jak je možné že na volnoběh nelze na drátech udržet ruku a to po celé délce od alternátoru až k regulátoru..

Jediná logika je, že je moc vysoký proud z alternátoru, ale pokud se zázračně nezvýšil výkon, tak jedině za cenu nízkého napětí.. Pak je otázka proč...

Naposledy editováno 03.12.2022 16:02:36

Pálí se dráty od altíku k regulátoru

3.12.2022 v 16:11 | Nahoru | #8
ještě jedna zkušenost z minulosti.. Na Hondě CBR600F odešlo dobíjení v Itálii v Alpách... Podařilo se sehnat nový originální regulátor, namontoval se nový a za dva dny chcípla baterka.. Koupila se nová a další den nová baterka doslova shořela.. Tam jsme zjistili, že nový regulátor odešel, že přestal regulovat (starý přestal dobíjet) a přepetí zničilo baterku... Namontovala se stará vadná baterie (kupodivu jak měla vyšší vnitřní odpor, tak jí to přepětí tolik nevadilo) a dojelo se až do Rakouska, kde ta baterka zkolabovala a následovala odtahovka... Motorka nebyla stará, takže šla do origo servisu a měnil se altík a regulátor...

Takže i zde musel být problém s alternátorem, který odpaloval regulátory... Ale prostě jak je to možné..

(reakce na) Pálí se dráty od altíku k regulátoru

3.12.2022 v 16:19 | Nahoru | #9
countryf> Na regulátoru nejsou konektory, takže to jsem změřit nemohl... Ale na baterku motorka normálně startovala (kdyby měla baterka vnitřní zkrat, tak se bude sama vybíjet).. A dráty z regulátoru do baterky se nezahřívaly.. Sice jsou zdvojené (dva červené a dva černé), ale z altíku jdou zase 3 fáze.. Takže spíše vidím na problém před regulátorem..

Pálí se dráty od altíku k regulátoru

3.12.2022 v 16:53 | Nahoru | #10
Klešťák a zjistit kolik kam teče. Osciloskop a omrknout jak to reguluje.

A jestli to dává víc než má tak jedině zvětšit mezeru mezi magnety a statorem nebo ubrat jho (takže zbrousit).

Naposledy editováno 03.12.2022 16:57:00

1 reakcí na tento příspěvek Pálí se dráty od altíku k regulátoru

3.12.2022 v 17:05 | Nahoru | #11
Napětí 13,7 V na nabité baterce při běžícím motoru je málo, mělo by to dávat 14,5 V.
Vodiče od statoru alternátoru k regulátoru musí mít takový průřez, aby přenesly maximální proud alternátoru bez znatelného úbytku napětí (jejich ohřátí musí být běžným způsobem nepozorovatelné, například šáhnutím holou rukou).
Moderní MOSFET regulátory žádný nadbytečný výkon nemaří v teplo, zkrat v nich je téměř dokonalý a kde je nulové napětí, je i nulový výkon, i kdyby byl proud třeba 100 A, starší tyristorové regulátory topí, protože na otevřeném tyristoru je nezanedbatelný úbytek napětí (jedná se o vlastnost této polovodičové součástky) a tím je na něm výkonová ztráta.
Jediná možnost, že se spálí správně dimenzované vodiče ke statoru alternátoru nebo vinutí alternátoru je ta, že se z důvodu proražení výkonových spínacích polovodičových součástek v regulátoru dostane proud z akumulátoru do statoru alternátoru, vlastním proudem indukovaným ve vinutí se alternátor spálit nemůže, protože zkratový proud je téměř stejný, jako proud při jmenovitém napětí a jmenovitém výkonu.
Zajímavá vlastnost alternátorů je, že při stoupajícím napětí stoupá výkon až téměř na dvojnásobek jmenovitého výkonu, to vím z vlastního měření, hodně poddimenzovaný alternátor u mé Tenerky má při 14 V sotva 280 W, ale při 32 V už dává kousek přes 500 W a to při otáčkách kolem 3000/min.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí se dráty od altíku k regulátoru

3.12.2022 v 22:25 | Nahoru | #12
Maxipes_Fík> Počkej.. Já jsem předpokládal že to bude tyristorová regulace a že tedy proto je regulátor velká žebrovaná kostka a že tyristor dělá z přebytečné elektriky teplo.. Dobře, kdyby byla motorka konstruována na tyristorovou regulaci a byl tam dán MOSFET regulátor, kde se prostě MOSFET otevře, zkratem sníží napětí, ale jelikož kabeláž nemá nulový odpor, tečou tam desítky ampér?? a ono se to taví?? Nebo je to blbost.

To, že leze přes regulátor DC napětí do altíku mne napadlo jako první a při rozpojené kabeláži z regulátoru neleze žádné DC ani mezi fázemi a ani mezi jakoukoliv fází a kostrou Takže jedině, že by se to projevilo až po nastartování..

Ohledně 13,7V, po nastartování to běželo asi minutu, jak byla nabitá baterka před startem nevím, navíc se automaticky rozsvěcí světla.. Tam je to těžko říct.. Chbya, že jsem nevzal za plyn...

Problém je, že jsem se fakt jen přichomýtnul a co jsem pochopil, majitel moto vyměnil už 4 regulátory a je tam druhý stator.. Pravděpodobně ale moto s tímto problémem už koupil, takže otázkou, co s tím kdo dělal předtím..

V současné době jsem mu poradil, ať tam dá původní stator.. Ten co je v motorce je rozhodně čína.. Až to udělá, doma najdu nějaký pořádný regulátor (rozuměj nečínský) a vyzkouším to.. Pak i vezmu klešťák a můžu něco měřit...

(reakce na) Pálí se dráty od altíku k regulátoru

3.12.2022 v 22:51 | Nahoru | #13
macmanCZ> Mosfet nebo tyristor je úplně fuk. Obojí je to zkratová regulace. Mosfet díky menšímu odporu v otevřeným stavu má nižší ztráty ale s tvým problémem to fakt nesouvisí.
Dráty se hřejou protože jima teče vyšší proud než na jaký byly dimenzovány. To je buď tím že stator dává víc (krajně nepravděpodobné, to by bylo na patent na altík s vyšší účinností) nebo regler nereguluje a nebo někdo vyměnil dráty za jiný s menším průřezem.

Naposledy editováno 03.12.2022 22:52:09

(reakce na) Pálí se dráty od altíku k regulátoru

3.12.2022 v 23:24 | Nahoru | #14
macmanCZ> Ještě zbývá ta baterka. Nová dobrá baterka umí s dobíjením udělat úplné zázraky .
Na téma alternátor a regulátor tu občas probíhají velmi učené debaty, zkus hledat, třeba zde

1 reakcí na tento příspěvek Pálí se dráty od altíku k regulátoru

4.12.2022 v 12:23 | Nahoru | #15
Nepsal jsem, že by přehřívání vodičů od statoru alternátoru nějak souviselo s tím, jaký regulátor napětí je použitý (neměly by se přehřívat, ani moc ohřívat i kdyby byly všechny tři zkratovány), chtěl jsem jen vyvrátit pověru, že se veškerý nadbytečný okamžitý výkon z alternátoru maří ve zkratovém regulátoru v teplo (to by musel být hliníkový chladič, ve kterém je regulátor zapouzdřen několikanásobně větší než obvykle je a ještě by musel mít aktivní chlazení). V teplo se promění jenom ztrátový výkon na neideálních polovodičových spínacích součástkách v regulátoru (tyristor), na kterém může být třeba 2,5 V, což je míň než pětina jmenovitého regulovaného napětí, takže se v teplo změní míň než pětina nadbytečného výkonu, další už celkem zanedbatelná výkonová ztráta se protopí na přívodních vodičích a vinutí statoru, protože ty mají taky nenulový odpor, ale v žádném případě nesmí mít tak velký odpor (malý průřez), aby se citelně hřály.
Kdyby regulátor nebyl zkratový, ale fungoval by, tak jak si většina BFU myslí, to je, že by se choval jako výkonová Zenerova dioda, tak by se, zvlášť u výkonnějších alternátorů nedal při normální velikosti běžným způsobem uchladit, protože by musel odvést třeba 400 W výkonu jako teplo.

P.S. zkus odhadnout průřez těch třech žlutých vodičů od alternátoru. Měly by tam stačit vodiče o průřezu 1,5 mm čtverečních, jestli je to zvlášť výkonný alternátor, tak 2,5 mm čtverečních.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí se dráty od altíku k regulátoru

10.12.2022 v 13:14 | Nahoru | #16

Maxipes_Fík píše: .....

P.S. zkus odhadnout průřez těch třech žlutých vodičů od alternátoru. Měly by tam stačit vodiče o průřezu 1,5 mm čtverečních, jestli je to zvlášť výkonný alternátor, tak 2,5 mm čtverečních.



To snad myslíš průměr drátu a ne obsah (průřez),ne?
1,5mm obsah by dalo na proudový hustotě 14A na 1mm. To i číňan motá na 250W statory silnější dráty.

Naposledy editováno 10.12.2022 13:15:48

1 reakcí na tento příspěvek Pálí se dráty od altíku k regulátoru

10.12.2022 v 23:30 | Nahoru | #17
Nejsem elektrikář, ale dráty od altíku mi hořely právě kvůli tomu konektoru - byl vevnitř zelenej. Zkrátil jsem dráty, nakrimpoval jsem nový kontakty a od té doby ok.

Naposledy editováno 10.12.2022 23:30:59

(reakce na) Pálí se dráty od altíku k regulátoru

11.12.2022 v 00:06 | Nahoru | #18

FiZzeR píše: Nejsem elektrikář, ale dráty od altíku mi hořely právě kvůli tomu konektoru - byl vevnitř zelenej. Zkrátil jsem dráty, nakrimpoval jsem nový kontakty a od té doby ok.


No to bude o tom že měď je (vyjma asi Na+K používanejch v atomovejch reaktorech ponorek třídy alfa a trubek ala heatpipe) asi nejlepší "teplovodič". Takže teplo z toho zoxidovanýho kontaktu se prostě šířilo po drátu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí se dráty od altíku k regulátoru

11.12.2022 v 21:12 | Nahoru | #19

combust píše: To snad myslíš průměr drátu a ne obsah (průřez),ne?
1,5mm obsah by dalo na proudový hustotě 14A na 1mm. To i číňan motá na 250W statory silnější dráty.



Samozřejmě myslím průřez vodiče, ale nemluvil jsem o smaltovaném drátu, kterým je navinutý stator (ten se dá vyměnit jen těžko, převinutím statoru), ale o přívodních lankových vodičích od statoru k regulátoru, o těch taky mluví zakladatel vlákna, že mu hoří.

P. S. drát o průřezu 1,5 mm^2 má průměr 1,38 mm a drát o průměru 1,5 mm má průřez 1,77 mm^2

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí se dráty od altíku k regulátoru

11.12.2022 v 23:28 | Nahoru | #20

Maxipes_Fík píše: Samozřejmě myslím průřez vodiče, ale nemluvil jsem o smaltovaném drátu, kterým je navinutý stator (ten se dá vyměnit jen těžko, převinutím statoru), ale o přívodních lankových vodičích od statoru k regulátoru, o těch taky mluví zakladatel vlákna, že mu hoří.

P. S. drát o průřezu 1,5 mm^2 má průměr 1,38 mm a drát o průměru 1,5 mm má průřez 1,77 mm^2



Ale já v podstatě nerozporuju vztah mezi průměrem a průřezem ale spíš tu hodnotu.
Na 1,5 mm^2 se např. podle čsn dá jít na 26A za předpokladu izolace z nějakýho vylepšenýho PVC (a to je krapet extrém). Tady se bavíme o asi 30-35 A při teplotách okolo 40°C (80-100 pokud jde o vnitřek motoru).
Tam prostě musí být něco silnějšího. 2,5 mm^2 a lanko FLRY má pro takovej průřez jádro o průměru asi 2,2 mm.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí se dráty od altíku k regulátoru

12.12.2022 v 08:06 | Nahoru | #21
combust> 35A na fázi?Co tam je za konektory?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí se dráty od altíku k regulátoru

12.12.2022 v 08:07 | Nahoru | #22

Ferfi píše: combust> 35A na fázi?Co tam je za konektory?



To bude spis tolik v souctu…

(reakce na) Pálí se dráty od altíku k regulátoru

12.12.2022 v 10:39 | Nahoru | #23
assassin> Asi jo, ale nevím jaký má tahle motorka výkon alt. a combust to napsal tak že jsem pochopil že je tam nějaký silný,což by mně vysvětlovalo, proč to hoří, pokud tam dal někdo běžné konektory.

Naposledy editováno 12.12.2022 10:46:33

1 reakcí na tento příspěvek Pálí se dráty od altíku k regulátoru

12.12.2022 v 21:49 | Nahoru | #24
955 má napsaný v technickejch údajích u alternátoru 35A. A je to do hvězdy s izolovaným středem takže jedním z těch drátů tam ve špičce těch 35A do zkratu pujde, součet nesoučet. Za regulátorem to teda má 30A pojistku ale tam se nepředpokládá zkrat, 430W ve špičce by to mělo uživit.
Měl by tam mít 6,3 fastony s nějakou lepší povrchovkou a silnějším drátem. S pocínováním se 4mm^2 drátem by ten faston měl snášet DC 28A takže to tu střídavinu okolo 35A snese taky (efektivně by to mělo odpovídat 24A).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí se dráty od altíku k regulátoru

13.12.2022 v 01:09 | Nahoru | #25
combust> Při max. výkonu 430W bude na fázi kolem +- 18 A. Větší proud by ten faston moc spolehlivě v jednom nedal.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí se dráty od altíku k regulátoru

13.12.2022 v 15:11 | Nahoru | #26
Ferfi> ]
Tak jinak.
Je to 3f do hvězdy bez vyvedenýho středu.
Dvě fáze si můžou ten proud podělit ale tou třetí to teče zpátky dohromady (1.Kirchhoff snad ještě platí).
Je to střídavina a ten proud tam nebude kontinuálně ale jen po dobu otevření tyristoru a těch 35A je maximální hodnota (což je v podstatě 24A efektivně).
Výše jsem jasně napsal za jakých podmínek je přípustný použití fastonu 6,3mm pro takový proudy.
Vzhledem k tomu že ten max. proud tam bude méň než 1/3 periody dá se jít na ještě nižší hodnotu - to se pak dostáváme někam na těch 18A (to je ovšem pouze ekvivalentní hodnota z hlediska generovaného ohřevu na tom konektoru, to pak vychází cca 1W). Pro takovou hodnotu už se dá jít na ten průřez 2,5 zmiňovaný výše ale je potřeba ještě vzít do úvahy teploty okolí a odolnost izolace.
Na výstupní straně regulátoru to má ty konektory zdvojený protože tam už bude ten proud v případě maximálního odběru (30A) v podstatě zvlněnej ss a to by bylo příliš (s jedním 6,3 fastonem by to topilo cca 2,5 - 5 W).

Naposledy editováno 13.12.2022 15:12:22

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí se dráty od altíku k regulátoru

14.12.2022 v 01:29 | Nahoru | #27
.

Naposledy editováno 21.02.2023 14:40:35

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí se dráty od altíku k regulátoru

14.12.2022 v 07:56 | Nahoru | #28
Ferfi> Ty průběhy na obrázku jsou krapet zjednodušený ale nic proti ničemu.

a) Shodneme se že do akumulátoru se dostává výkon 430W - tzn. že pro Ub cca 14,4V tam poteče proud I_ = 30A (na to jsou ostatně u tý motorky dimenzovaný pojistky).
b) Dejme tomu že proud poteče jen obvodem který je na obrázku zvýrazněn červeně a fází C nepoteče nic.

Jakou velikost bude mít Ia a Ib když I_ do akumulátoru je 30A?

E: v reálu se ten alternátor chová jako poměně měkkej zdroj takže naprázdno by tam lítalo 60V apod. To pak znamená že v reálu tam není zrovna ideální sinus a v tom případě na obrázku by i fáze C přispívala nějakým proudem. To je to co jsem měl na mysli. Pokud by to byl tvrdej zdroj s pevně daným maximem napětí a ideálním harmonickým průběhem pak by platilo to na tom obrázku (to je ale spíš případ buzenýho altíku).

Naposledy editováno 14.12.2022 08:17:04

Pálí se dráty od altíku k regulátoru

15.12.2022 v 21:21 | Nahoru | #29
Jen tak na dovysvětlení -
napětí na aku a proudy fázemi při "vybité baterce" (alternátor je zatížen a nezasahuje regulace). I je inverzně.


To samé v případě že je aku nabitý a zasahuje zkratová regulace. Proud je taky opačně (zákmity ignorovat)


Napětí a proud na jednom vinutí proti středu "hvězdy".


Napětí na fázi proti kostře a proud zkratovým regulátorem
.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí se dráty od altíku k regulátoru

16.12.2022 v 10:07 | Nahoru | #30
combust> Jasně že je to zjednodušený viz tvoje měření, mě jen zarazilo tvoje tvrzení že veškerý proud poteče třetí fází zpět,což jsi sám i změřil že tak není, neber to že z tebe dělám blbce vím že se vyznáš, měření cos sem dal je super, ještě by mě zajímala data co uvádí výrobce.

Naposledy editováno 16.12.2022 10:20:08
Předchozí
1 2 3
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Klíč na utažení řetězu triumph Triumph Speed Triple, Triumph Daytona 955 Dikobraz 10 20.4.2024 v 20:49 Marty_B
špatně svítí, málo svítí kontrolky... Triumph Speed Triple, Triumph Sprint 955i ST, Triump... kokoška. 4 8.4.2024 v 15:18 pepe100
rozdíl svody Daytona / Speed 955 Triumph Speed Triple, Triumph Daytona 955, Triumph D... kokoška. 4 30.10.2023 v 22:14 kokoška.
Prodej motocyklu - proč to nikdo ne... [1, 2, 3] Triumph Daytona 955 kokoška. 88 10.3.2020 v 15:39 SuperSic58
diagnostika Triumph 955i Brno Triumph Speed Triple, Triumph Daytona 955 opecko 6 12.6.2019 v 16:45 xb


TOPlist