Téma: Husqvarna Vitpilen 401 (2021) - recenze
23.11.2022 v 12:37


Protože nastal čas vhodný spíše na hodnocení a plkání, rád bych se zde podělil o svou zkušenost s Husqvarna Vitpilen 401 (2021), kterou jsem si půjčil od manželky na poslední letošní vyjížďku (+ jsem ho v létě ozkoušel na Červonohorském sedle). Třeba to pomůže někomu, kdo se rozmýšlí nad svou první motorkou a nebo tomu, kdo chce do garáže druhou - cenově dostupnou - motorku na blbnutí kolem komína.

Předně pár technických údajů, kterými Husa převyšuje konkurenci, která je třeba i o 100 tis. Kč dražší:
320 mm přední brzd. kotouč, pancéřové hadičky, stavitelná brzdová i spojková páčka, antihoping. spojka, rychlořazení (pod plynem) nahoru i dolů, stavitelná (bez použití nářadí) přední vidlice, pneu Metzeler Sportec M5 Interact, suchá váha 150 kg.

Motorka je vhodná i pro úplného začátečníka. Není nijak prudká ani ucukaná a pod vedením zkušeného učitele si na letišti rychle osvojíte základní dovednosti a poznáte její charakter (samozřejmě i tak je vhodnější prodělat úplné začátky např. na fichtlu). Obrovskou devízou čtyřistajedničky je její nízká hmotnost, takže manipulaci v nízkých rychlostech nebo tlačení do garáže zvládne kdejaká holčina (pokud si za sedlo spolujezdce namontujete ještě madlo, které je součástí zákl. výbavy, půjde to ještě snadněji).
Naopak nevýhodou může být relativně vysoko položené sedlo, a tak osoby menší jak cca 170 cm budou mít problém dosáhnout na zem (i přesto, že Husa zaparkovaná na stojánku působí jako dětská hračka). Na druhou stranu díky nízké váze ale ani manipulace na špičkách v dopravní zácpě nemusí být horor. Kdyby to ale chtěl někdo galantně řešit, Husqvarna prodává set pružin (zadek + předek), díky kterému se sníží sedlo o 25 mm.
Já mám 189 cm, 90 kg (s vybavením ještě o cca 11 kg víc) a na motorku se složím parádně. Nutno zmínit, že Vitpilen (oproti Svartpilenu) má sportovní, až bych řekl ultimátní posaz. Je to skutečný cafeRACER jezdeckou pozicí připomínající závoďák Františka Šťastného. A zde právě nacházím snad jediný mínus tohoto motocyklu - úhel sklonu/rozevření řidítek nebyl navržen úplně ideálně, protože mě i manželku z něj bolí spodní část dlaní. Při přehazování motorky v zatáčkách si toho člověk skoro nevšimne, ale při cestování to už může být problém. Nicméně má choť s tím projela půl republiky a nijak zvlášť si nestěžovala. Zde doplním, že za nějakých 7 tis. Kč si můžete koupit orig. set pro přestavbu na Svartpilena. Sada obsahuje řidítka, představec, horní brýle, spodní brýle, ... . Zkrátka vše, co potřebujete na plnohodnotnou přestavbu.
Jezdecké pozici jinak nemám co vytknout. Člověk ovšem musí počítat s tím, že jde o motorku s úzkou konstitucí, takže pokud je zvyklý při vysednutí v zatáčce zavěsit se nohou za něco mohutného, zde se bude muset přizpůsobit. Jinak sedlo rozhodně není nepohodlné. Bez jakýchkoliv problémů se na něm dá vozit 300 km.
Motor začíná táhnout od nějakých 5 tis. otáček. Do té doby je to klidná stopětadvacítka. Husa s přehledem zvládá rychlost 130 km/hod. (zalehlý po rovině jsem s ní měl maximálku 160 km/hod.), takže předjíždět auta jedoucí stovkou není problém. K mému překvapení mi vůbec nevadila absence větrného štítku. V náklonech o rychlostech 130 km/hod. byla podvozkově už trochu nervózní, ale věřím, že by se to alespoň částečně dalo ještě srovnat přenastavením podvozku (nechtěl jsem se ale do toho Šerině na ten jeden den příliš vrtat). Nastavit se dá: vpředu útlum odskoku a útlum stlačení; vzadu útlum odskoku a předpětí pružiny.
V zatáčkách (které nejsou do kopce) můžete se čtyřistajedničkou prohnat nejednu šestku. Chce to ale už trochu cviku a správně využívat potenciál motoru - tedy otáčky v rozmezí 6,5 až 9,5 tis. Co vám udělá radost je brzdný bod, který budete mít posunutý o X metrů dál oproti vašim souputníkům. Do některých zatáček nebudete muset brzdit vůbec I tak se ale nemohu ubránit pocitu, že brzdy by mohli být lepší. Z rychlostí nad cca 130 km/hod. už nechtějí zastavovat s takovou silou. Možná to je ale jen můj pocit - brzdy jsou pro mě choulostivé téma a jsem zvyklý na něco jiného. I zde však věřím, že by to šlo vylepšit - výměnou destiček (nevím jaká značka a směs je tu v základu).
Co se spotřeby týče, tak 3 l/100 km při klidné jízdě a zhruba dvojnásobek, když se jede kudla.
Jediné, kde se projevuje nízká cena motorky (kupovali jsme funglovku z Promota v 07/2022, model 2021 za 135 tis. Kč), je spojovací materiál. Je to bláto a navíc v místech, kde by tomu slušel šroub s půlkulatou hlavou pro inbus, je šroub s hlavou pro křížový šroubovák.

Vitpilena mohu po jízdní stránce doporučit pro začátečníka, pokročilého jezdce i zkušeného borce, který už nepotřebuje nikam růst a baví ho blbnutí v zatáčkách (nejen) za barákem.
Snad někomu tyto řádky k něčemu budou

Naposledy editováno 28.11.2022 09:55:27

1 reakcí na tento příspěvek Husqvarna Vitpilen 401 (2021) - recenze

24.11.2022 v 12:45 | Nahoru | #1
zdar, no možná je to dobrý stroj, ale takhle na první pohled se mi nelíbí. je to celý takový divný. sražený předek u světla,a chybí tomu zadek. můj subjektivní názor.

(reakce na) Husqvarna Vitpilen 401 (2021) - recenze

24.11.2022 v 13:18 | Nahoru | #2
rg250> Ahoj, jasné, chápu... Mně se také nelíbila, když jsem ji prvně viděl v katalogu.
Ale naživo je to lepší a postupem času se mi líbí čím dál, tím víc. A když se dají zrcátka do koců řidítek, tak se to posune ještě o stupeň výš.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek

TOPlist