bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Robby 588, motor 139FMB - olej
6.9.2022 v 20:59
Zdar,
pořídil jsem si Jawu Robby 50 a nevím, jaký olej do ní patří. Dle manuálu tam má být 15W-40 SL/CF. Je to stejný motor (139FMB - TMEC) jako má Betka a New Pionýr, do kterých se ale doporučuje olej 10W-40. Přímo na motoru je origo nálepka, kde je buď 5W-30 nebo 10W-30 (ne možnost obojího, ale jen jedna z nich, jen si nepamatuji jaká). Takže se nabízejí tři možnosti, které se od sebe dost liší a já nevím, co vybrat. Co tam lejete vy? A druhý dotaz, který s olejem tak úplně nesouvisí, i když, jak se dál ukáže, tak přece jen trochu ano. Zdálo se mi, že převod je až moc do rychla - je tam malá rozeta. Namontoval jsem indukční otáčkoměr, který, za předpokladu, že svíčka pálí každou otáčku, je správně nastaven. Otáčky na volnoběh tomu celkem odpovídají - po nastartování na sytič necelých 1600, po zahřátí 2100. Při rychlosti 70 GPS to točí lehce přes 9000. Radši se neptejte, kolik to ukázalo při jízdě s kopce. Odpovídá to realitě? V techničáku píšou max. výkon při 9250 ot./ min., tak asi ano. No a když to tak pekelně točí, asi by tam neměl být úplně mizerný olej.

Robby 588, motor 139FMB - olej

7.9.2022 v 08:33 | Nahoru | #1
Prej tak toci R6ka ma psanej nejvetsi vykon ve 14500 otackach, omezovac o tisic otacek vic

A jezdi uz mnoho let spokojene na levny oleje (min nez 200/l) 10W40. Je to jedna z predepsanejch viskozit, tak sup tam s tim a nespekuluj nad picovinama.

Kdyz tam das 15W40, nebo 10W30, nestane se taky ani prd V motoru je 99.9% dulezity aby tam olej byl. A jakej (nekolika motoru sem se ptal) je jim fuk. Krome teda toho ze je celkem dobry aby dodrzoval nebo prekracoval specifikace vyrobce.

Btw ta R6ka behala na Elf Moto 4 Road 10W-40, Valvoline DuraBlend 4T 10W-40, Motul 5100 4T 10W-40 a par dalsich, a honim ji po okruhu.

Kdybys mel presto pochybnosti, zda je ten olej dostatecne dobrej, doval mi ho 4l, naleju do R6ky a pri nejblizsim vyletu na okruh radne otestuju

Naposledy editováno 07.09.2022 08:35:10

Robby 588, motor 139FMB - olej

7.9.2022 v 20:16 | Nahoru | #2
Ondro, podstatné už bylo napsáno nade mnou. Ten motor není nijak náročnej, hlavně aby oleje bylo dost a nebyl tam věky - nemá to filtr a náplň je malá.

Mám na tebe prosbu. Netušíš náhodou, jak velkou (číslo) máš hlavní trysku a vzdušník v karburátoru? Já teď jednu Robby uškrcenou na 45 km/h odškrtil a samozřejmě je karburace úplně mimo, moc bohatá. Trysky menší mám, vzdušník nemůžu sehnat. A hlavně mi chybí informace, co tam má být. Internet mlčí...

Díky

Robby 588, motor 139FMB - olej

8.9.2022 v 15:54 | Nahoru | #3
tak něco jako filtr oleje to má a dokonce dvakrát. První je hrubé sítko u dna, přístupné po demontáži krytu spojky a druhý je samotný buben spojky, který slouží zároveň jako odstředivý filtr. Oboje stačí vyčistit tak jednou za 10 000km.

Jinak i s olejem to není u tohoto strojku tak jednoznačné jak se na první pohled může zdát. Viskozitu jsem dával 10w40, nebyl problém, ale s některými oleji docela dost prokluzovala spojka, i když to byly všechno oleje specifikace JASO MA2. nejlépe mi nakonec fungoval Millers oil ZFS, ale pokud si vzpomínám, tak žádná lace to nebyla

Robby 588, motor 139FMB - olej

9.9.2022 v 16:47 | Nahoru | #4
Tak informace pro příští generace ohledně odškrcení Robby 50, až to bude někdo bez výsledku hledat jako já v hlubinách internetu, může jít zkratkou... Na karburátorové straně sacího potrubí je nutné odvrtat otvor v přírubě na průměr hrdla, to je celkem známá skutečnost. Vzduchový filtr může zůstat původní. Sekundární převod lze osadit dostupnými kombinacemi 13/38 nebo 13/36.
Změnou průměru sání se ovšem radikálně obohatí směs a je třeba udělat úpravy v nastavení karburace.

Opakovanými pokusy jsem dospěl k následujícímu nastavení:
HT 64 (původně 74) Doplňující info: trysky jsou Keihin M4
Jehla se nakonec vrátila na původní 3. zářez shora
Vzdušník má šest emulgačních otvorů. Z důvodu absence jiných vzdušníků jsem postupně otvory zvětšoval na průměr 1mm a jeden pár ještě přidal, tedy ve výsledku má osm milimetrových otvorů.
Převod 13/36

Výsledek:
Svíčka ukázkově hnědá a ten malej kripl udělá tacho 80 (měří od předního kola, sekundár nemá vliv). Tipuju to na 65 kmh v reálu. Sekundár je možná zbytečně dlouhej, v kopcích to rychle vadne, asi by byl lepší 13/38.

1 reakcí na tento příspěvek Robby 588, motor 139FMB - olej

9.9.2022 v 17:58 | Nahoru | #5
A jaká tam je specifikace oleje? Protože tohle je jenom teplotní rozsah, ve kterém se udrží viskozitní parametry dle specifikace. To číslo s W je zimní/studená teplota, čím nižší, tím lepší při nízkých teplotách nebo studených startech, druhé/horní číslo určuje viskozitu při vysokých teplotách. Obvykle mají vzducháče raději vyšší číslo. Také se projeví výkonnost motoru = namáhání oleje. Tohle je nenáročný prskolet s malým výkonem, dnes levná viskozita 10W-40 bude asi opravdu stačit, ale důležitější bude norma JASO, jestli to vůbec výrobce u řeší...

1 reakcí na tento příspěvek Robby 588, motor 139FMB - olej

9.9.2022 v 22:37 | Nahoru | #6
Diky za reakce, nakonec jsem vybral zlatou stredni cestu a dal tam 10w-40. Zda se mi, ze uz to tak pekne nejede, ale hlavne zacala vypadavat trojka (4 obcas vypadla i predtim, ted uz casteji) a pribyly neutraly. Ted jsou mezi kazdym kvaltem. Tak uvidime, jestli si to sedne.
Ad Pavel: karbec jsem zatim venku nemel. Chystam se na to, ale mam obavu, ze tam je puvodni tryska a odstranene restrikce a otevreny filtr. Smes jsem nekontroloval, ale chystam se dat novou svicku, tak uvidime, jestli je to ok.

(reakce na) Robby 588, motor 139FMB - olej

10.9.2022 v 06:40 | Nahoru | #7

MarioV2 píše: A jaká tam je specifikace oleje? Protože tohle je jenom teplotní rozsah, ve kterém se udrží viskozitní parametry dle specifikace. To číslo s W je zimní/studená teplota, čím nižší, tím lepší při nízkých teplotách nebo studených startech, druhé/horní číslo určuje viskozitu při vysokých teplotách. Obvykle mají vzducháče raději vyšší číslo. Také se projeví výkonnost motoru = namáhání oleje. Tohle je nenáročný prskolet s malým výkonem, dnes levná viskozita 10W-40 bude asi opravdu stačit, ale důležitější bude norma JASO, jestli to vůbec výrobce u řeší...



neresi, protoze kdyz ten motor delal, tak jeste zadny MA neexistovalo. NICMENE, taky neexistovali lehkoobezny oleje do auta, ktery by zpusobovali ze ta spojka bude klouzat. Proste vyvoj nejak sel.

Kazdopadne mi zkus najit olej urcenej pro 4t motorky, kterej nesplnuje JASO-MA (MA1/MA2) takze je to diskuze celkem o nicem. Zrovna tak API formy ktery exisovali v dobe kdy ten motor vzniknul uz se davno nevyrabi, ale kazda novejsi API stare normy nahrazuje a prekracuje, a je zpetne kompatibilni ....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Robby 588, motor 139FMB - olej

10.9.2022 v 06:41 | Nahoru | #8

Ondra11 píše: Diky za reakce, nakonec jsem vybral zlatou stredni cestu a dal tam 10w-40. Zda se mi, ze uz to tak pekne nejede, ale hlavne zacala vypadavat trojka (4 obcas vypadla i predtim, ted uz casteji) a pribyly neutraly. Ted jsou mezi kazdym kvaltem. Tak uvidime, jestli si to sedne.
Ad Pavel: karbec jsem zatim venku nemel. Chystam se na to, ale mam obavu, ze tam je puvodni tryska a odstranene restrikce a otevreny filtr. Smes jsem nekontroloval, ale chystam se dat novou svicku, tak uvidime, jestli je to ok.



Po vymene oleje pekne nejede prestalo jit radit ? Co si tam nalil ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Robby 588, motor 139FMB - olej

10.9.2022 v 21:08 | Nahoru | #9
Ozzy_> Nalil jsem tam toto: SHELL ADVANCE 4T AX7 10W-40. Někde ho doporučovali pro Betku. Je fakt, že původní olej byl docela černý a moc ho nevyteklo, tak teď se to třeba tý hromady čistýho oleje zaleklo:) No uvidíme. Teď nemám kdy jezdit, ale o víkendu to opět prubnu, třeba si to sedne.

Robby 588, motor 139FMB - olej

11.9.2022 v 13:34 | Nahoru | #10
Tak v tom pripade koncim dalsi diskuzi, s cermym skoro bez oleje to jelo a radilo dobre, a ted s olejem to jede naprd a neradi .... asi se jdu venovat lepsim vecem nez diskuzim o zazracich ...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Robby 588, motor 139FMB - olej

12.9.2022 v 12:09 | Nahoru | #11
Ondra11> ... jen jawasatan vi, jak stary ten cerny olej byl a jeste ho tam bylo na dne? Mno, asi s Tebou nekdo vy.je.bal... ...a ten motor s prevodovkou uz novy olej nezachrani.....

EDIT: ..tyhle pidimotory potrebuji mit toho oleje hlavne porad dost... ..a taky casto menit....

Naposledy editováno 12.09.2022 12:12:01

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Robby 588, motor 139FMB - olej

12.9.2022 v 21:19 | Nahoru | #12
Bubak-z-Nemecka>
Uvidíme, jak se to bude jezdit. Ten motor asi přirozeně něco spotřebovává a kolik ho vyteklo neodhadnu, ale litr to nebyl ani náhodou. Podle servisky měl olej najeto 1100 km, ale byl tam dlouho. Spíš mě vrtá hlavou, pokud tam byl předtím 15W-40 minerál, jak se bude motor kamarádit s polosyntetikou.

(reakce na) Robby 588, motor 139FMB - olej

13.9.2022 v 08:39 | Nahoru | #13
Ondra11> ...to by nemel byt az takovy problem... ...

Robby 588, motor 139FMB - olej

30.10.2022 v 23:37 | Nahoru | #14
Zdar,
tak už to zase jezdí přes kaluže tak, jak má, tedy jako před výměnou. Po zbytečném laborování s nastavením směsi, kontrole vůle ventilů, nastavování elektrod na svíčce, byla příčina nakonec v nadměrném množství oleje. Postupným ubíráním oleje se docílilo jeho správného množství, které rozhodně neodpovídá údajům z manuálu.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Spatna kostra na Robby Jawa 50/588 Robby sokrates85 3 4.7.2023 v 22:10 ja1
směrovky Jawa robby Jawa 50/588 Robby ghostmane88 1 24.11.2022 v 22:33 pech.
Jawa Robby Jawa 50/588 Robby Jomardo 9 4.8.2022 v 20:08 keto
Lze na AL kola motorky Jawa Robby 5... Jawa 50/588 Robby sokrates85 6 22.9.2021 v 18:11 callowsick
Výběr motorky Jawa 50/588 Robby Anna_per 14 4.6.2021 v 07:22 Wlnic


TOPlist