bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Nepravidelný volnoběh, hádání válců
11.8.2022 v 21:45
Ahoj, dochází mi nápady, co dělat se svým KLE 500. Motorka pět let od renovace, dělala se generálka motoru a spousty dalších věcí (případně viz deník, vše tam je popsané). Od konce léta 2020 prakticky stála (2021 jen jedna projížďka na začátku sezony, to ještě jela normálně). Letos jsem si konečně našel čas ji znovu oživit a bohužel s ní neustále bojuji.

Long story short: Motorka nastartovala, ale vůbec nedržela volnoběh, chcípala. Tušil jsem bordel v karburátorech, takže jsem je rozhodil a vyčistil, byly zalepené volnoběžné trysky. Vyčistil jsem, preventivně dal nové svíčky, seřídil synchronizace a zkusil. Asi jednu projížďku to jelo OK a pak najednou vypadával jeden válec na volnoběh - opět ucpaná tryska. Začal jsem tušit průser v nádrži a opravdu, zevnitř trochu vyrezla. Takže komplet odrezení a natankován nový benzín. Koupen čistič karburátorů a pořádně jsem vše pročistil, prostříkal všechny kanálky, profoukal stlačeným vzduchem. Asi dvě projížďky to vydrželo bez problému. A najednou další den nastartuju a na volnoběh se to "hádá" a hází mi to benzín do vzduchového filtru. Opět jsem rozhodil karburátory, opět jsem našel bordel v plovákovce. Předpokládal jsem, že jsou to nějaké zbytky z nádrže, takže jsem hodil před karburátory jemný papírový palivový filtr a opět pořádně vyčistil karburátory, opět profoukal všechny kanálky kompresorem atd. Pro sychr jsem taky dal nové jehlové ventilky a zkontroloval hladinu. Problém už to ale nevyřešilo...

V současné chvíli jsem ve stavu, kdy motorka vcelku normálně jede (byť mi přijde, že nemá výkon, který má mít - na dálnici se skoro nedostane přes 140 km/h), ale má problém držet volnoběh. Když ho o něco zvednu šroubem volnoběžných otáček tak už ho udrží, ale je znát, že se "hádá" a že je volnoběh zbytečně moc zvednutý - padají otáčky pomaleji, než jsem zvyklý. Ještě jednou jsem si pro sychr střihnul komplet rozborku karburátorů a prostříkání a profoukání každého jednotlivého kanálku, samozřejmě bez efektu. Také jsem znovu zkontroloval synchronizace - podle budíků taky v pořádku (ačkoli pohledově je znát, že je jedna škrtící klapka otevřena o něco více než ta druhá - proč?)

Začal jsem podezřívat, jestli není šotek někde v elektrice a udělal pár pokusů. Pokud za běhu odpojím fajfku jednoho z válců, má pravý válec poslechem vyšší volnoběžné otáčky, než válec levý. Nedává mi to ale smysl, měl jsem za to, že tohle řeší synchronizace škrtících klapek a ta je provedena dle podtlakových budíků, správně.
Hlavně se celkově ten běh zklidní, hladší chod je když jeden z válců odpojím, než když běží oba zároveň...

Druhá věc, které jsem si všiml - pokud za běhu odpojím fajfku a držím ji v ruce, začne brnět, jakoby lehce probíjet. To se týká obou fajfek, je to normální? Dělá to jen když v ní není svíčka, pokud do ni zastrčím svíčku a opřu ji o hlavu, normálně háže jiskru a neprobíjí. Jsou to stíněné NGK, jedna stará 5 let, druhá cca 2,5 roku. Kabely ke svíčkám taktéž měněny 2,5 roku zpět.

Snažil jsem se to zachytit na video, ideální to není, ale na konci je to (cca od 0:25) doufám slyšet:

Máte někdo nápad po čem jít, prosím?

Naposledy editováno 11.08.2022 21:46:40

Nepravidelný volnoběh, hádání válců

11.8.2022 v 21:53 | Nahoru | #1
Zkus změřit odpor těch fajek. Podle označení fajek poznáš, jaký mají mít. A porovnej to s naměřeným.

A volnoběh máš hodně nízkej. Dej ho tak na 1200 ot.

Naposledy editováno 11.08.2022 21:59:49

1 reakcí na tento příspěvek Nepravidelný volnoběh, hádání válců

11.8.2022 v 21:59 | Nahoru | #2
Ano fajfky kopou, když je uzemníš rukou ...
K té nepravidelnosti při vypínání válců - KLE, GPZ, atd., všechny tyhle japonské dvouválce mají nepravidelné zapalování 540°/180°. Takže na jeden válec při zvýšeném volnoběhu pojede pravidelněji, než s oběma.
Když ti to nejde naštelovat budíkama, pomož si uchem a pootoč pilotním šroubkem bohatosti.

Naposledy editováno 11.08.2022 22:24:30

2 reakcí na tento příspěvek Nepravidelný volnoběh, hádání válců

11.8.2022 v 22:03 | Nahoru | #3
A volnoběh dej 1200.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nepravidelný volnoběh, hádání válců

11.8.2022 v 22:07 | Nahoru | #4

Ariete píše: A volnoběh dej 1200.


A bude to opravený

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nepravidelný volnoběh, hádání válců

11.8.2022 v 22:31 | Nahoru | #5

Ariete píše: Ano fajfky kopou, když je uzemníš rukou ...
K té nepravidelnosti při vypínání válců - KLE, GPZ, atd., všechny tyhle japonské dvouválce mají nepravidelné zapalování 540°/180°. Takže na jeden válec při zvýšeném volnoběhu pojede pravidelněji, než s oběma.
Když ti to nejde naštelovat budíkama, pomož si uchem a pootoč pilotním šroubkem bohatosti.



Temi 270 stupni si si jistej? Podle meho je KLE standardni paralelni twin...
Aha, koukam, ze uz jsi to editoval

Naposledy editováno 11.08.2022 22:32:17

(reakce na) Nepravidelný volnoběh, hádání válců

11.8.2022 v 22:33 | Nahoru | #6
Koudy01> A já jsem musel spěchat opravit tu blbost s 540° a 270°, co jsem napsal, nějak jsem zapomněl po 180 počítat. Se divím, že to na těch 800 rpm vůbec šlo.

(reakce na) Nepravidelný volnoběh, hádání válců

11.8.2022 v 22:36 | Nahoru | #7
Slávek-TDM> Pozdě, odhalil jsi mě

(reakce na) Nepravidelný volnoběh, hádání válců

11.8.2022 v 23:13 | Nahoru | #8
Ariete> Když ho nastavím tak, abych měl trvale 1200, tak mi budou po přidání plynu klesat otáčky třeba 3 vteřiny Předtím mi to opravdu bezproblémově drželo těch 1200 s hladkým chodem a krásnou reakcí na plyn, teď vůbec. Respektive protůruju to, klesnou otáčky, třeba vteřinu to drží a pak se to zase začne hádat a padnou otáčky pod 1000. Nastavení šroubů směsi stejné jako dříve - 1 a 3/4 otočky. Něco tam není v pořádku, ale nemohu přijít na to, co to je.

Koudy01> Díky za tip, zítra zkusím proměřit fajfky a když budu v tom, proměřím pro sychr i odpory na indukčkách.

Naposledy editováno 11.08.2022 23:20:35

2 reakcí na tento příspěvek Nepravidelný volnoběh, hádání válců

11.8.2022 v 23:22 | Nahoru | #9
Tipnu si, ze ti nezavira jehlovej ventil a preplavuje se karburaror. Proto ti to haze benzin do sani a otacky visi vysoko. To ze je jedna klapka uz od pohledu otevrenejsi nez druha je taky spatne.
Probijejici fajfky neres, to proste delaji, kdyz je chytnes do ruky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nepravidelný volnoběh, hádání válců

11.8.2022 v 23:29 | Nahoru | #10
Slávek-TDM> Kvůli tomu jsem právě objednal sadu na repas a ventily vyměnil. Benzín do sání už to teď nehází, ale problém to nevyřešilo. Hladiny jsem taky kontroloval a ok.

To s tou klapkou mi vrtá hlavou, proč mám při jejich seřízení na “stejně otevřenou” polohu podtlaky úplně jinak a naopak při seřízení na stejný podtlak rozhozenou polohu klapek…

(reakce na) Nepravidelný volnoběh, hádání válců

12.8.2022 v 09:22 | Nahoru | #11
dadanek1999> Někde ti to saje falešnej vzduch.

Nepravidelný volnoběh, hádání válců

12.8.2022 v 10:12 | Nahoru | #12
Volnobezna tryska má tak malou dirku, ze stačí trochu pomlet při čištění s drátem a jak se zvětší, je to prdeli. Co já se natrapil s klx. Dal jsem novou trysku a od první chvíle problém pryč. Koukni ještě na filtr a přisávání falešnýho vzduchu.

Nepravidelný volnoběh, hádání válců

12.8.2022 v 10:45 | Nahoru | #13
Drobnou netěsnost jsem objevil mezi filtrboxem a gumovýma přírubama, jsou tam jen volně vsazené a úplně to netěsní. Dnes je tam vlepím, ať jsou utěsněné.

Myslím ale, že to není hlavní příčina, neboť problém setrvává (včetně těch “rozhozených” podtlaků) i při běhu bez filtru, kdy by měly mít oba karburátory stejné podmínky. Každopádně díky za tipy, ještě projdu příruby karburátor-hlava a případně zkusím objednat nové volnoběžné trysky.

(reakce na) Nepravidelný volnoběh, hádání válců

12.8.2022 v 14:42 | Nahoru | #14

Slávek-TDM píše: Probijejici fajfky neres, to proste delaji, kdyz je chytnes do ruky

1 reakcí na tento příspěvek Nepravidelný volnoběh, hádání válců

12.8.2022 v 14:49 | Nahoru | #15
Co svíčky?

Nepravidelný volnoběh, hádání válců

12.8.2022 v 16:41 | Nahoru | #16
Rok a půl jsem se s něčím podobným zlobil u XRV. Po namontování karburátorů, které několik let ležely v krabici, se také strašně hádal volnoběh, pomalu padaly otáčky a skoro to nebrzdilo motorem. Trochu pomohlo až vyšroubování bohatostních šroubů někam na hrůzostrašných 5 otáček namísto necelých dvou. Vyčištění, profouknutí, ultrazvuk - nic z toho nepomohlo.

Nakonec jsem sehnal jiné karburátory a motor běží normálně.

Myslím si, že jsou ucpané nějaké kanálky, ke kterým se nejde dostat a ultrazvuk ani kompresor je vyčistit nedokáží.

(reakce na) Nepravidelný volnoběh, hádání válců

12.8.2022 v 17:30 | Nahoru | #17
mira008> Nové cca 200 km.

vilemx> Sakra, to nerad slyším. Já na ultrazvuku zatím nebyl, jen čistič + kompresor, takže ultrazvuk ještě můžu zkusit...

Podle toho co tu čtu předpokládám tedy, že elektriku můžu u tohoto problému vyloučit a plně se soustředit na karburátory? Prošel jsem ještě příruby k válcům, taktéž v pořádku, nepřisávají.

Nepravidelný volnoběh, hádání válců

12.8.2022 v 18:35 | Nahoru | #18
To neděláš dobře, odpojovat fajfky za chodu motoru, stoupne napětí na sekundárním vinutí indukční cívky, protože není omezeno jiskrou na svíčce, částečně se prorazí izolace sekundárního vinutí a potom to může dělat takové chuťovky, jako že třeba přestane jet za silnějšího deště nebo někdy dá dost silnou jiskru, někdy zase nedá, třeba podle vlhkosti vzduchu atd.

P. S. zkus změřit kompresi

Nepravidelný volnoběh, hádání válců

16.1.2023 v 18:50 | Nahoru | #19
Tak vyřešils?
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Voda v oleji Kawasaki KLE 500 Kawasaki KLE 500 FormanCZE 2 15.4.2024 v 14:00 Medved
Cestování v okolí Transalpina Kawasaki KLE 500, Kawasaki KLE 400 martucha 11 3.1.2024 v 23:48 Duchodcee
Jakou motorku koupit kamarádovi v n... [1, 2, 3] Kawasaki KLE 500, Aprilia Pegaso 650, BMW F 650 berry78 71 5.12.2023 v 19:25 autocross
Kawasaki kle 500 2004 Cukání motork... Kawasaki KLE 500 Balda125 7 18.10.2023 v 08:48 Krautkopf
Pružina centrálu Kawasaki KLE 500 lacerta82 7 11.10.2023 v 10:33 Radek2107


TOPlist