globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jízda s jednou pružinou
3.7.2022 v 20:49
Štvalo mě, že mám přední tlumiče tak tvrdé oproti zadku, nastavení mám na nejměkčí, samozřejmě servis vidlí jsem už dělal (opakovaně), oleje různé viskozity zkoušel, taky měnil pružiny za progresivní, ale zlepšilo se to jen trochu.
Tak jsem se rozhodl dneska vyndat jednu pružinu a zkusit projet. Konečně jdou tlumiče o třetinu dál, používají větší rozsah, pocitově je to teď vepředu stejně měkké jako vzadu, pobírá to hrboly o dost líp a je to pohodlnější. Je to teď (konečně) vepředu zhruba stejně měkké jako třeba origo pružiny na typickém Japonci (Transalpu), u kterého lidi nadávají, že se to potápí při brždění. Jinak když na tom sedím, tak boční stojan se nedotýká země, není to o moc níž než předtím.
Otázka ... podělá se něco? Bude se třeba vlivem rozdílné hladiny (když je jedna pružina pryč) opotřebovávat víc druhý tlumič? Větší namáhání (nerovnoměrné) teflonových pouzder?
FYI: Tlumiče jsou klasické, ale 49mm, takže docela tlusté.

1 reakcí na tento příspěvek Jízda s jednou pružinou

3.7.2022 v 20:52 | Nahoru | #1
Spousta italských motorek má jenom jednu pružinu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jízda s jednou pružinou

3.7.2022 v 21:16 | Nahoru | #2
Ariete> Kdyby jenom italskych … mam jen jednu na husqvarne fs a jeste ke vsemu vzduchovou

Pedl: co to bude delat u vidlice navrzene na dve je otazka, dost mozna nic… ale dal bych tam dve, pokud ti teda s jednou sedi "sag" tak holt dve s polovicni tuhosti… ale zda se mi to podezrele

Jízda s jednou pružinou

3.7.2022 v 22:17 | Nahoru | #3
No, jedna pružina místo dvou, asi, zákonitě začne poněkud nesouměrně namáhat vidle. Ale představ si tu soustavu, ta páka nebude příliš velká, a pokud to drží, nemáš subjektivní pocit že levá/pravá zatáčka rozdíl nech tam jenom jednu a užívej.
Třeba časem při brzdění dojdeš k tomu že moc měkké, ale 70 ze 100 si těhle detailů nevšimne a vezme jako vlastnost. Hodně pak pohltí tlumiče.
Pravda je že na naše rozbité silnice, pokud nejezdíš okruh, je slabší/jedna pružina subjektivně příjemnější.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jízda s jednou pružinou

3.7.2022 v 22:53 | Nahoru | #4

assassin píše: Ariete> Kdyby jenom italskych … mam jen jednu na husqvarne fs a jeste ke vsemu vzduchovou

Pedl: co to bude delat u vidlice navrzene na dve je otazka, dost mozna nic… ale dal bych tam dve, pokud ti teda s jednou sedi "sag" tak holt dve s polovicni tuhosti… ale zda se mi to podezrele



Jo dobré by bylo nechat udělat měkčí pružiny.
Spíš mám v plánu koupit z ebay tlumiče z novějšího ročníku, rok 2000 má bohužel tu nejhorší verzi. Ale zatím se mi nechtělo utrácet.

Julip2:
Jo proto by mě zajímalo jak to funguje u motorek kde je jedna pružina z výroby, jestli řešili nesouměrnost.
Samozřejmě, že při brždění je to měkké, ale není to horší než třeba origo Transalp a ještě pár levných Japonců co jsem zkoušel. Ale vypadá to, že na dorazy nejde.
Jezdím hlavně rozbité silnice a polňačky, ale normálním tempem, nic přehnaného, žádné skoky.

1 reakcí na tento příspěvek Jízda s jednou pružinou

3.7.2022 v 23:07 | Nahoru | #5
Pedl: verim tomu, ze ty vidlice jsou tak spocitane a otestovane... ma dvoje temer totozne vidlice a jedny maji dve pruziny a jedna ma jen jednu (vzduch) - ze by jedna byla masivnejsi si nemyslim, vypadaji cca stejne. Jsou ale dost predimezovane kvuli narocnemu pouziti (motokros) novejsi a starsi verze husqvarny fc450

jak jsou na tom pruziny se da pomerne snadno zjistit merenim tzv sagu (spousta navodu na netu) pro offroad jezdeni by po zatizeni vahou jezdce a vlastni vahou motorky mela byt vidlice cca 30procent ve zdvihu...

(reakce na) Jízda s jednou pružinou

3.7.2022 v 23:34 | Nahoru | #6
assassin> Jo to měření sagu znám, ale prostě si myslím, že ten ročník 2000 nemá ty tlumiče ideální ať děláš co děláš. Ale taky může být částečně problém i v zadním tlumiči, třeba je zralý na repas, a když bude tvrdší tak se to celkově srovná. Teď u něj mám vše na maximu. Zadní tlumič bych taky koupil z novějšího. Nicméně jak to mám teď s jednou pružinou to není vůbec špatné, mám prostě radši měkčí tlumení na pohodovou jízdu.

Jízda s jednou pružinou

3.7.2022 v 23:40 | Nahoru | #7
Ono na pruzine toho neni moc co zkazit… muze byt spatny tlumic, ale to zrovna s tim problemem co popisujes nema moc spolecneho…

Krouceni sroubkama nema zadnej vliv na to jak hodne si motorka sedne po tom co si na ni sednes ty…

Jestli ti to takhle vyhovuje… neni nejspis potreba nic menit.

Naposledy editováno 03.07.2022 23:41:38

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jízda s jednou pružinou

3.7.2022 v 23:48 | Nahoru | #8
Pedl> Kenoduše to funguje. Prostě to výrobce takhle postavil a příslušně nadimenzoval. Moudří mužové si sedli, popily kávu kávu, postavili prototyp odzkoušeli zhodnotili výsledky a řekli: 'U tohoto stroje je toto řešení je dobré přitom výrobně levné."

Ale jsem bytostně proti poradit 'začínajícímu jezdci' bez servisního zázemí:Vyndej to péro, jistě to bude cajk, a když nebude, žádnej strach na měsíc ťě to jistě nevystřelí a pokud urveš krk, tak na zemi tě někdo najde.
....Možná by pomohlo zkrátit souměrně obě pružiny a zkusit jak se to bude chovat.

(reakce na) Jízda s jednou pružinou

4.7.2022 v 00:01 | Nahoru | #9
Julip2> Jasně, krk to neurve, ale kluzáky by se pak kousnout asi mohly, nějake šikmej dopad na slabou stranu.... .
Úpravce by prostě měl dodržovat základní mechanickou koncepci, soustrojí, tedy podle mě.

(reakce na) Jízda s jednou pružinou

4.7.2022 v 10:15 | Nahoru | #10

Julip2 píše: ....Možná by pomohlo zkrátit souměrně obě pružiny a zkusit jak se to bude chovat.

Jestli jsem to spravne pochopil, Pedl nema problem s vyskou, ale s tvrdosti - zkraceni pruzin mu nepomuze.
Podle mne to souvisi s vymackanou zadni pruzinou - houpe se to kolem predku, ktery se pak tvari, ze je moc tvrdy. S vyndanou jednou pruzinou vpredu se maximalne budou na jedne strane vic osoupavat voditka v trubkach (na jedne strane vsech voditek v obou nohach). Nevim, zda se to bezne dela - to bude vedet assassin - ale nekde jsem videl vykres nejake lepsi cyklovidlice se vzduchovou pruzinou jenom v jedne noze, a tam byla voditka ulozena otocne mezi osazenim v trubce a nalisovanym krouzkem. Takze se mohla otacet a opotrebovavat rovnomerne ze vsech stran.

edit: kurva, predek se netvari mekky ale tvrdy ... slysim d pisu t .

Naposledy editováno 04.07.2022 14:39:17

Jízda s jednou pružinou

4.7.2022 v 14:12 | Nahoru | #11
Hmm asi dám zrepasovat zadní tlumič a pak se uvidí co s předkem

1 reakcí na tento příspěvek Jízda s jednou pružinou

4.7.2022 v 14:26 | Nahoru | #12
A co dát méně oleje do vidlic?

(reakce na) Jízda s jednou pružinou

4.7.2022 v 14:43 | Nahoru | #13
mira008> No nevím jestli tohle vůbec pomůže. Když jsem tam míval 5W a cenťák nižší hladinu, tak to bylo podobné jako s 10W. Až s vyndáním pružiny se tlumiče pohybují v mnohem větším rozsahu. Nepřipadá mi to jako problém komprese/odskoku.
O kolik se v takovém případě dává méně? Není pak risk, že se to bude někde přidírat?

Jízda s jednou pružinou

4.7.2022 v 15:12 | Nahoru | #14
hladina oleje je hlavne znat ke konci zdvihu - progrese, odolnost proti dorazum... pokud to treba nechodi ani do pulky zdvihu, tak hladina nema znatelny zdvih a je to cele o pruzinach (taky to nemusi byt o pruzinach, ale o nejakem problemu - zbastlene motorky muzou mit treba nejake spatne rozperky/osu apod a pak pri dotazeni kola sevres vidle k sobe, oni pak drhnou ve futrech a nechodi to do zdvihu kvuli treni a ne kvuli pruzine) uz jsem takovejch bastlu videl vic...

u te osy byva jeden konec "plovouci" a kdyz to odbornici pri rozebirani roznytuji kladivem, tak umi svirat vidlice i primo ta osa... tech scenaru je, ze by to vydalo na roman - ale nevim presne jak to ma DRZ, ja uz vim z hlavy jen jak to maji stroje co mam/mel jsem ja sam... mam preplnenej harddisk

Naposledy editováno 04.07.2022 15:14:57

1 reakcí na tento příspěvek Jízda s jednou pružinou

4.7.2022 v 16:39 | Nahoru | #15
DRZ má zadní tlumič servisovatelný a to, že na něm máš vše utaženo, aby jakž takž fungoval značí, že je funkčně po smrti tak ho dej zrepasovat (cena cca 2500-3000Kč)
Pak nastav v předu i vzadu správný sag a už jen podle toho poznáš zda máš správné pružiny. Navíc si myslím, že použití progresivních pružin je blbost, bo snad nikdo z jejich výrobců (prodejců) neuvádí hodnoty jednotlivých částí pružiny.

(reakce na) Jízda s jednou pružinou

4.7.2022 v 17:04 | Nahoru | #16
JiriBN> Jo akorát, že to je cena bez pružiny. Podle mě je vzadu slabá. Tak to bude ve výsledku 2x tolik peněz. Tak ještě koukám jestli neseženu z ebay celý tlumič z novějšího ročníku...

1 reakcí na tento příspěvek Jízda s jednou pružinou

4.7.2022 v 20:57 | Nahoru | #17
Takže koupíš z ebay další vylítanou jebku....

(reakce na) Jízda s jednou pružinou

4.7.2022 v 21:32 | Nahoru | #18
JiriBN> O 10 let mladší jebku, která má víc možnosti nastavení

Jízda s jednou pružinou

5.7.2022 v 17:41 | Nahoru | #19
Ten centrál bych dal zrepasovat, s hyperpro pružinou nic nezkazíš, když koupíš jinej, stejně začneš repasem. Jinak jak říkáš, že na předku je víc možností vidle, nemáš jen blbou hladinu? Pamatuju si, že u TDM byly myslím 2 možnosti, ale to jsem zjistil až když jsem bádal, proč se ta vidle po repasu skoro nehne, takže nemůžeš mít správnou hladinu pro jinou vidli? Odsál jsem to na správnou hladinu pro tenhle rok a chodilo to najednou úplně krásně.

Jízda s jednou pružinou

7.7.2022 v 12:40 | Nahoru | #20
možná by to chtělo vyzkoušet, jak se to bude chovat při prudkém brzdění, jak půjde pružina nadoraz.

Jízda s jednou pružinou

8.7.2022 v 18:16 | Nahoru | #21
Prave sem tohle vyzkousel na fmx 650 co ma moja a je to daleko lepsi.. daji se nekde vyrobit pruziny na zakazku ?
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Umístění regulátoru, spojka [1, 2] Suzuki DR-Z400S Fic6 31 31.1.2024 v 16:06 Jenik789
Enduro pro začátečníka [1, 2] Husqvarna TE 410, Honda XR 400, Suzuki DR-Z400S Fenome753 39 8.8.2023 v 14:03 400xr
Oprava a rada k motoru 400drz Suzuki DR-Z400S mikyR8 12 17.4.2023 v 14:00 assassin
Spínač chladícího ventilátoru - náh... Suzuki DR-Z400S Aldobrandini 2 26.9.2020 v 15:29 Kohlstein
Suzuki Suzuki DR-Z400 SM, Suzuki DR-Z400S Tomis400 0 23.9.2020 v 11:26 Kafoholik


TOPlist