bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Vliv předstihu na detonace při deceleraci
12.6.2022 v 10:20
Čaute, protože jsem se už dlouho ve V11 nehrabal, svrbí mě prsty a je mi asi líto, že to bez problému jezdí, řekl jsem si, že by to chtělo něco zase trochu pokunit.

Zdražil se benzín a tak mě napadlo, že bych v mapě zkusil ubrat benzínu, abych snížil spotřebu a druhé důvod - příjde mi, že by to mohlo víc brzdit motorem při deceleraci. Myšlenka teda byla zkusit upravit palivovou mapu podle vzoru Beetletechu( teda v myslim, ze je to od nej). Tedy dát do prvních dvou sloupců od 2500 ot. do maxima samý nuly. Tak jsem to udělal, nahrál mapu a šel to projet.

Výsledek: Krásně se změkčily přechody při přeřazení nahoru. Předtím tam byla prodleva. Jakože to chvilku nic nedělá a pak to vystřelí kupředu. A z otáček nad 3000 to znatelně víc brzdí motorem (a nemyslim si, ze to je placebo). Což je super. Co není tak super je, že to během brzdění motorem v tom otáčkovým pásmu, kdy mapa přechází z nul na nenulový hodnoty, střílí. Jen lehce. Žádný bomby. Ale střílí. Když ty nuly posunu výš, střílí to výš když níž, tak zase níž. Prostě tam, kde se to mění. A to se mi nelíbí (to střílení).

Nahrál jsem zpět svoji původní mapu, která jako fičí. Ale stejně mi nedá, co tam ten Beetle dělá za kejkle, že mu to nestřílí (odpozorováno z Beetle map a chování na Stelvio a V7). A tak jsem zkoumal dál. Vypozoroval jsem, že Beetle mění i předstih. A to tak, že jak klesají otáčky, postupne přidává oproti origo mapě na předstihu. Největší rozdíl (přidání) má přesně v místě, kdy se nuly mění na nenuly. A od tohoto mezníku zas předstih postupně snižuje blízko původním hodnotám originální mapy.

A otázka zní: Je možný, aby tohle zvýšení předstihu řešilo to střílení?

Na netu jsem našel:

Decelerace nás zajímá jen potud, pokud nevypínáme volnoběžnou trysku pro zamezení přívodu paliva. Protože se směs výrazně při deceleraci ochudí, je vhodné předstih zvýšit, což by mělo zvládnout řízení podle podtlaku (jeho hodnota dosahuje maxima). Zapálit směs ve válci musíme, protože jinak se neshořelé palivo bude hromadit v tlumiči výfuku a později se detonačně zapálí od horkých spalin.



Beztak mi to nedá a vyzkouším to, ale je tu dost moudrých a zkušených hlav. Tak můžeme něco prodiskutovat třeba to i někdo řešil a poradí a nebo potvrdí?

A ještě obrázek na vysvětlenou: To vlevo mám a to vpravo (nebo podobně) si přeju mít



Naposledy editováno 12.06.2022 10:40:21
Předchozí
1 2 3
Následující

Vliv předstihu na detonace při deceleraci

21.6.2022 v 21:09 | Nahoru | #61
Jen si značkuju zajímavé téma

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

22.6.2022 v 17:33 | Nahoru | #62

Ariete píše: Dawe02> Když už jsme nakousli rychlost hoření, tak k tomu tvému grafu uvedu, že je to za konstantního atmosférického tlaku. Ze stejného zdroje mně přijde nejzajímavější tohle, závislost rychlosti hoření na teplotě pro různé tlaky, kdy je vidět, že stlačením směsi ve spalovacím prostoru se už tak malá rychlost hoření redukuje na polovinu, ale zvýšení teploty při kompresi to kompenzuje...



Nejen teplota, ale hodne i vireni, resp. kineticka energie te smesi, ktera pomaha sireni cela vlny i mechanicky (stale podzvukove) a nikoliv jen tepelnou vodivosti.
Pozor na to, ze ten graf co jsi postnul je pro metan a ne pro isooktan nebo benzin.

Naposledy editováno 22.06.2022 17:35:08

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

22.6.2022 v 20:47 | Nahoru | #63
Dawe02> Ariete> vysvetlete mi prosím proč má v grafech rychlosti horeni svisla osa měřítko v cm/s a pak si tady píšeme o rychlosti šíření plamene ve spalovacím prostoru 25-35 m/s, tedy 100x vyšší.

(reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

22.6.2022 v 22:08 | Nahoru | #64
Dawe02> Jo, vím, že je to pro metan, ale pro benzín ten pokus nedělali (nebo nepublikovali). Předpokládám, že z důvodu obtížnější přípravy směsi v laboratorních podmínkách.
edit - fakt jsem napsal přípravi?

Naposledy editováno 22.06.2022 23:13:47

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

22.6.2022 v 22:14 | Nahoru | #65

geloš píše: Dawe02> Ariete> vysvetlete mi prosím proč má v grafech rychlosti horeni svisla osa měřítko v cm/s a pak si tady píšeme o rychlosti šíření plamene ve spalovacím prostoru 25-35 m/s, tedy 100x vyšší.


Psal jsem v #58 - po zážehu jiskrou se takhle pomalu šíří plamen v blízkosti jiskřiště a je potřeba ho rozfouknout do prostoru. Ale nesfouknout.
Podle velikosti předstihu zážehu se dá poznat dobrý motor - optimální předstih bude mít malou hodnotu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

22.6.2022 v 22:41 | Nahoru | #66

Koudy01 píše: ...
Ale když tam to palivo nechám cákat nějaký furt, neuprcne si to za žádných okolností ani jednou. Na tom Stelviu to mají vyladěný nějak tak, že to neuprcavá aní bez paliva a klapka je tam otevřená ještě víc (4,7°). Ale jak už psali chlapi dřív, je tam jiná jednotka, jiný řízení volnoběhu a nevím, co ještě.

Tak je možný, že na V11 to takhle dobře vyladit nějakým jednodušším způsobem ani nejde.



Tak trochu konkrétněji k původním otázkám tématu.
Pro porovnání sem hodím obrázky spalovacího prostoru Guzzi V11 a Stelvia, rozdíl je očividný, Ariete ti určitě popíše fungování, plusy a mínusy.
Design V11 je fajt dost pravěk, dá se to vylepšit dosazením druhé svíčky a úpravou squish area, ale není to řešení za pár kaček.





Za další, IAW5AM u Stelvia počítá palivovou dávku pro stav se zavřenou klapkou (volnoběh, decelarace) z jiné tabulky než pro běžnou jízdu, takže pokud má Main Fuel v prvních sloupcích nuly neznamená to, že se při decelaraci nevstřikuje žádné palivo.

Proč se snažíš nulovat palivo když ti to funguje bez střílení?

Naposledy editováno 23.06.2022 16:11:23

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

22.6.2022 v 22:51 | Nahoru | #67

Ariete píše: Psal jsem v #58 - po zážehu jiskrou se takhle pomalu šíří plamen v blízkosti jiskřiště a je potřeba ho rozfouknout do prostoru. Ale nesfouknout.
Podle velikosti předstihu zážehu se dá poznat dobrý motor - optimální předstih bude mít malou hodnotu.


Takže opravdu experimenty a realita leží o 2 řády mimo sebe?

(reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

22.6.2022 v 23:23 | Nahoru | #68
geloš> Nelezi, jen se to horeni testuje za nejakych smluvnich podminek (ISO conditions, elevated ISO,...) tak, aby byl ten test setup relativne snadno realizovatelny a opakovatelny.
Tak jsou ty zakladni vysledky horeni ruznych paliv pouzitelne jak pro motory s vnitrnim spalovanim, tak pro spalovani v kotli nebo treba turbine. Pro kazdou aplikaci si to pak musis korigovat (prepocitat pres pocatecni teplotu a tlak - resp. jejich pole ci stredni hodnoty, entropii (u ICE hlavne vireni) a nejlip jeste zahrnout vlastnosti okyslicovadla jako je vlhkost a par dalsich parametru.
Nicmene tvar a princip zustava stejny, prestoze se absolutni hodnoty navysuji.

Naposledy editováno 22.06.2022 23:44:32

Vliv předstihu na detonace při deceleraci

23.6.2022 v 06:30 | Nahoru | #69

Proč se snažíš nulovat palivo když ti to funguje bez střílení?


Prostě jsem to chtěl vyzkoušet. Co kdyby to nahodou nestrilelo a jeste by mi to usetrilo nejakou deci benzinu a zjemnilo prechody...Kdybych to nezkusil, nezjistim to. Zjistil jsem, ze to lepsi neni. A narazil na problematiku vlivu predstihu, ktera me zajimala a zajima.

Za další, IAW5AM u Stelvia počítá palivovou dávku pro stav se zavřenou klapkou (volnoběh, decelarace) z jiné tabulky než pro běžnou jízdu, takže pokud má Main Fuel v prvních sloupcích nuly neznamená to, že se při decelaraci nevstřikuje žádné palivo.


Supr poznatek díky. Tu Idle mapu jsem tam zaregistroval, ale nespojil jsem si to.

Naposledy editováno 23.06.2022 07:25:56

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

23.6.2022 v 10:09 | Nahoru | #70
geloš> Přiměl jsi mě prohrabat moje muzeum.
Hlava a píst Tatra 603:

Hlava (neobrobená, zmetek) a píst Tatra 613, proti V11 docela futurismus:

Vliv předstihu na detonace při deceleraci

23.6.2022 v 10:17 | Nahoru | #71
A ještě písty samotné. Tatra 603 s vrtáním 75mm nařezaný kvůli dilataci, Tatra 613 85mm a kovaný píst pro autokrosový motor Tatra V6 91mm.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

23.6.2022 v 16:10 | Nahoru | #72

Ariete píše: geloš> Přiměl jsi mě prohrabat moje muzeum.
Hlava a píst Tatra 603:

Hlava (neobrobená, zmetek) a píst Tatra 613, proti V11 docela futurismus:


Souvisí fotky z tvého muzea nějak s daným tématem? Pro laika ani moc ne.
Já vidím u T613 snahu o spalovací prostor k podpoře rozvíření směsi díky squish area (jak se to říká česky?) na straně protilehlé k svíčce.
U Guzzi V11 je to po celém obvodu hlavy, pouze to nedotáhli do konce protože spára má výšku 1,4 - 2,1, dno pístu je ploché, protistrana na hlavě zkosená. Srovnáním hlavy a snížením spáry na 1,0 mm se dá rozvíření podstatně vylepšit. Přidáním druhé svíčky na protilehlou stranu pak hoření směsi dále zlepšuje. 2-ventilové motory Guzzi od roku 2006 mají druhou svíčku sériově, stejně to zavedla také Ducati u Monstra/Multistrady 1000 a 1100.
U Stelvia má hlava úplně jiný design, svíčka je umístěna hezky centrálně, squish area je poměrně velká, jen mě zajímá důvod proč se rozhodli rozdělit objem spalovacího prostoru tak výrazně také do komory ve dně pístu. Nějaké hypotézy?

(reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

23.6.2022 v 21:10 | Nahoru | #73

geloš píše: ... U Stelvia má hlava úplně jiný design, svíčka je umístěna hezky centrálně, squish area je poměrně velká, jen mě zajímá důvod proč se rozhodli rozdělit objem spalovacího prostoru tak výrazně také do komory ve dně pístu. Nějaké hypotézy?


V Cosworthu schovávají všechno, co vyndali ze starých motorů a ten šrot se s časem mění ve zlato. Já to ale použiju pro ukázku, která souvisí s tím pístem u Stelvia.
Rok 1974 a píst motoru DFV s plochým dnem:

Rok 1980 a DFV má písty s nálitkem pro zvýšení kompresního poměru:

V roce 1983 přichází DFY, krátkozdvihovější motor, vrtání 85,67mm se zvětšuje na 90mm a píst má pěknou stříšku:

Asi deset roků poté přichází Guzzi Daytona 1000, taky s vrtáním 90mm a taky se stříškou:

Časem se stříška mění v plochý nálitek, Centauro:

Stelvio má objem válce zvětšený z 496ccm na 575ccm, takže aby se dosáhlo rozumného kompresního poměru, bylo nutné zadlabat do pístu? Hlava je sice jiná, než na Daytoně, ale asi se do ní spalovací prostor nevešel. A nebo prostě chtěli mít to squish blíž ke svíčce a dál ode dna pístu, inspirovaní plynovými motory z autobusů , kde je spalovací prostor kompletně v pístu a je to oblast rozsáhlých experimentů a simulací:

Vliv předstihu na detonace při deceleraci

23.6.2022 v 23:15 | Nahoru | #74
U Stelvia jsem kdysi to měřil přesně, teď jen lovím z paměti, objem "komůrky" v pístu je asi 40% z celého kompresního prostoru, to není jen kvůli kompenzaci komprese. Kdo ví co k tomu konstruktéry u Guzzi vedlo, možné jsou i ty motory autobusů,
Na to, čemu se toto téma má věnovat, už tu věc hodně pitváme. Mě by na jízdě se zavřeným plynem možná více zajímalo jak u klasického systému alfa/N ovlivnit brzdný účinek motoru, některé moderní motorky s elektronickým plynem už mají i možnost nastavení, ještě jsem neměl možnost si to vyzkoušet.

Vliv předstihu na detonace při deceleraci

23.6.2022 v 23:53 | Nahoru | #75
Squish asi bude nejblize antidetonacni sterbina

Vliv předstihu na detonace při deceleraci

27.6.2022 v 10:22 | Nahoru | #76
Tak dnes osobní zkušenost s vlivem předstihu na zavřený plyn.
Manželce trochu vadilo pocukávání její motorky při malých úrovních otevření klapky. Tak jsem ji do 10% a 3500 otáček shodil předstih na základ, což je 10°. A ta mrcha začala štěkat do originálních laufů. Neni to moc,sem tam ale je to takové nekošer. Budu se na to muset podívat.
Předchozí
1 2 3
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Technické okénko Moto Guzzi V11 [1 ... 17, 18] Moto Guzzi V11 MaraGuzziV11 536 13.4.2024 v 16:28 JVK
Italské železo v detajlech(mouchy a... [1 ... 10, 11] Moto Guzzi V11 Markus.1 301 14.8.2020 v 23:59 Koudy01
Tachometr Moto Guzzi V11 štylák 0 21.9.2019 v 01:29 štylák
Problém s otáčkoměrem Moto Guzzi V11 Koudy01 3 24.7.2019 v 06:42 Koudy01
Griso vs V11 Moto Guzzi V11, Moto Guzzi Griso 850, Moto Guzzi Gri... Lof87 24 16.7.2019 v 13:37 Koudy01


TOPlist