globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Vliv předstihu na detonace při deceleraci
12.6.2022 v 10:20
Čaute, protože jsem se už dlouho ve V11 nehrabal, svrbí mě prsty a je mi asi líto, že to bez problému jezdí, řekl jsem si, že by to chtělo něco zase trochu pokunit.

Zdražil se benzín a tak mě napadlo, že bych v mapě zkusil ubrat benzínu, abych snížil spotřebu a druhé důvod - příjde mi, že by to mohlo víc brzdit motorem při deceleraci. Myšlenka teda byla zkusit upravit palivovou mapu podle vzoru Beetletechu( teda v myslim, ze je to od nej). Tedy dát do prvních dvou sloupců od 2500 ot. do maxima samý nuly. Tak jsem to udělal, nahrál mapu a šel to projet.

Výsledek: Krásně se změkčily přechody při přeřazení nahoru. Předtím tam byla prodleva. Jakože to chvilku nic nedělá a pak to vystřelí kupředu. A z otáček nad 3000 to znatelně víc brzdí motorem (a nemyslim si, ze to je placebo). Což je super. Co není tak super je, že to během brzdění motorem v tom otáčkovým pásmu, kdy mapa přechází z nul na nenulový hodnoty, střílí. Jen lehce. Žádný bomby. Ale střílí. Když ty nuly posunu výš, střílí to výš když níž, tak zase níž. Prostě tam, kde se to mění. A to se mi nelíbí (to střílení).

Nahrál jsem zpět svoji původní mapu, která jako fičí. Ale stejně mi nedá, co tam ten Beetle dělá za kejkle, že mu to nestřílí (odpozorováno z Beetle map a chování na Stelvio a V7). A tak jsem zkoumal dál. Vypozoroval jsem, že Beetle mění i předstih. A to tak, že jak klesají otáčky, postupne přidává oproti origo mapě na předstihu. Největší rozdíl (přidání) má přesně v místě, kdy se nuly mění na nenuly. A od tohoto mezníku zas předstih postupně snižuje blízko původním hodnotám originální mapy.

A otázka zní: Je možný, aby tohle zvýšení předstihu řešilo to střílení?

Na netu jsem našel:

Decelerace nás zajímá jen potud, pokud nevypínáme volnoběžnou trysku pro zamezení přívodu paliva. Protože se směs výrazně při deceleraci ochudí, je vhodné předstih zvýšit, což by mělo zvládnout řízení podle podtlaku (jeho hodnota dosahuje maxima). Zapálit směs ve válci musíme, protože jinak se neshořelé palivo bude hromadit v tlumiči výfuku a později se detonačně zapálí od horkých spalin.



Beztak mi to nedá a vyzkouším to, ale je tu dost moudrých a zkušených hlav. Tak můžeme něco prodiskutovat třeba to i někdo řešil a poradí a nebo potvrdí?

A ještě obrázek na vysvětlenou: To vlevo mám a to vpravo (nebo podobně) si přeju mít



Naposledy editováno 12.06.2022 10:40:21

1 reakcí na tento příspěvek Vliv předstihu na detonace při deceleraci

15.6.2022 v 11:59 | Nahoru | #31
IAW15 nemá prakticky nic, ale IAW5AM už má několik adaptačních procesů, ne jen lambdu...

(reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

15.6.2022 v 12:10 | Nahoru | #32

X-tra-X píše: IAW15 nemá prakticky nic, ale IAW5AM už má několik adaptačních procesů, ne jen lambdu...


Můžeš to rozvést?By mě to zajímalo.Nemám Guzzi,ale IAW5AM ano...

Vliv předstihu na detonace při deceleraci

17.6.2022 v 07:13 | Nahoru | #33
Taky by me to zajimalo

1 reakcí na tento příspěvek Vliv předstihu na detonace při deceleraci

17.6.2022 v 08:07 | Nahoru | #34
Z návodu ke guzzině s IAW5 AM:

Throttle position autodetection: It allows the control unit to detect the closed throttle position; just press the Enter key.
Self-adjustable parameters reset: Lambda probe self-adaptability parameters reset: operation to be carried out after the throttle body is cleaned or in the case a new engine, a new lambda probe or a new injector is fitted, or the correct operation of the injection system or the valves is restored.



Chápu to tak, že to umí porovnat aktuální stavy některých čidel s hodnotami, které by za daných podmínek mělo čidlo vykazovat. Například TPS. Možná nějaké tlaky, průtok v sání.

edit - na tohle téma je nedokončená diskuse Euro 5 vs 4

Naposledy editováno 17.06.2022 08:11:07

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

17.6.2022 v 13:37 | Nahoru | #35
Ariete> Pokud jsem pochopil, jak jsi to pochopil ty, tak za mě jsi to pochopil přesně obráceně
Anti> Rozvést to, to je na slohovku...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

17.6.2022 v 15:01 | Nahoru | #36
X-tra-X> Stačí napsat o jaké adaptační procesy se jedná.Možná by mi to pomohlo osvětlit krapet rozdílné chování při startu a volnoběhu.

(reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

17.6.2022 v 15:33 | Nahoru | #37
Anti> Adaptační proces je jen jeden, ale vstupuje do něj několik činitelů. Co myslíš tím rozdílným chováním při startu a volnoběhu?

Vliv předstihu na detonace při deceleraci

17.6.2022 v 21:47 | Nahoru | #38
Někdy starty na otočení,někdy točí.Někdy volnoběh vyšší,někdy nízký.Při různých teplotách, lambda není úplně stejná(v jednotce je vypnutá).Člověk by čekal,že za stejných podmínek budou stejné parametry a tudíž stejné chování.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

18.6.2022 v 11:12 | Nahoru | #39
assassin> ...."chudá směs hoří déle" - zřejmě převratný objev některých dnešních samozvaných "ladičů", který zcela zásadně změní fungování spalovacího motoru, zatímco u "zastaralých" karburátorových konstrukcí byla chudá směs vždy v prví řadě příčinou detonačního spalování se všemi nežádoucími znaky z důvodu naopak tak rychlého hoření až detonace - inu doba pokročila a fyzikální zákony se zřejmě mění zcela zásadně !!! P.S. mmj. lze dnes z různých příspěvků vypozorovat, že řada motorkářů, jak si říkají, má dnes motocykl nejen k ježdění, ale často také k hrabání se v něčem, čemu rozumí napůl, k čemuž jim současná nesmyslně komplikovaná, zbytečná a drahá technika skýtá nepřeberné množství příležitostí, kdy konstruktéři tvrdí, že je to nutnost v zájmu ekologie, která chudinka se krčí někde na konci a kdy v reálu běží hlavně o to, aby s každou prkotinou bylo nutno navštěvovat servis, kde se zájemce od dalších "odborníků" mmj. dozví, že na př. dvaapůlmtetrákový BMW GS , Afrika Twin a pod. jsou motocykly na silnici i do terénu, aniž by někdy na podobném přístroji sami v terénu kdy seděli a hravě tedy troubí do světa podobné nesmysly !!!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

18.6.2022 v 18:45 | Nahoru | #40
400xr> Ale on ma assassin pravdu. Prilis "chuda smes" opravdu hori dele, nez stechiometricka. Stejne ale taky prilis "bohata smes" hori dele, cili pomaleji nez stechometricka.
V literature se doctes, ze rychlost laminarniho (podzvukoveho, deflagracniho) horeni je primo umerna teplote cela plamene. Viz adiabaticka teplota plamene.

U prilis chude smesi mas prebytek kysliku a dusiku ktery se neucastni spalovani, ale musis ho ohrivat --> chladnejsi horeni --> pomalejsi deflagrace.
Naopak u prilis bohate smesi ti prebyvaji uhlovodiky, ktere se neucastni horeni, ale musis je ohrivat --> chladnejsi horeni --> pomalejsi deflagrace.
Proto bude nejvyssi teplota cela plamene a tedy rychlost horeni nejvyssi pobliz stechiometrie.
Z empirie vyplyva, ze u dnesnich benzinovych motoru co jezdi na E5 je max. rychlost spis kolem lambda 1.05-1.1.

Prvni obrazek z googlu na dotaz "flame speed based on lambda".


btw: Detonacni spalovani apriori predpokladat coby primy dusledek vysoke rychlosti horeni...to je silne zavadejici a nespravna uvaha.

Naposledy editováno 18.06.2022 18:49:05

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

19.6.2022 v 13:01 | Nahoru | #41
Dawe02> Chtěl jsem reagovat,ale doufal jsem že to na pravou míru uvede někdo fundovanější....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

19.6.2022 v 13:09 | Nahoru | #42
Anti> Me uz je to fuk, ale krom toho ze si dal velkou praci s popisem me neshopnosti, tak zapomnel Koudymu poradit jak to teda je…

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

19.6.2022 v 18:29 | Nahoru | #43

assassin píše: Anti> Me uz je to fuk, ale krom toho ze si dal velkou praci s popisem me neshopnosti, tak zapomnel Koudymu poradit jak to teda je…


Neporadil. Ale i tak jsem se tam nasel:

lze dnes z různých příspěvků vypozorovat, že řada motorkářů, jak si říkají, má dnes motocykl nejen k ježdění, ale často také k hrabání se v něčem, čemu rozumí napůl


Tohle jsem celej ja a pak chci jeste zadarmo ziskat neci know-how. Takovej ja su. Nekdy to klapne. V tomhle konkretnim tematu se ale spis tak nejak mlží.

Naposledy editováno 19.06.2022 18:30:44

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

20.6.2022 v 18:21 | Nahoru | #44
Anti> Ja se urcite v internim spalovani necitim byt kdovijak fundovany, ale tohle je zaklad. Ani bych nic nepsal, ale popudil me ten arogantni ton v soubehu s elementarni neznalosti...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

20.6.2022 v 18:29 | Nahoru | #45
Dawe02> Prosím tě tvůj graf rychlosti hoření směsi, co znamenají tlak a teplota v pravém horním rohu? Ja vždy četl, že ve spalovacím prostoru se čelo plamene šíří rychlostí cca 25 m/s, tady je maximum okolo 0,5 m/s.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

20.6.2022 v 18:31 | Nahoru | #46
geloš> To byl prvni obrazek na ten dotaz, co na me na telefonu vyskocil.
Tvar te zavislosti a princip zustava i ve spalovacim motoru.
S okrajovymi podminkami jako je tlak, teplota a entropie(vireni smesi) se meni ta absolutni hodnota rychlosti (a teploty) plamene... a ano u klasickeho benzinaku to budou hodnoty jak pises neno i vice a budou spise v mirne bohate smesi (cca 0.9).

Naposledy editováno 20.06.2022 18:41:33

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

20.6.2022 v 18:45 | Nahoru | #47
Dawe02> A myslíš že těch 25 m/s ještě dnes platí? Jestli je to mimo tvůj obor, tak nic, ale mám dojem že nějaký výzkum na motorech je tvoje profese.

Jinak já jsem si kdysi uložil tento obrázek, tvar křivky se podobá tvému grafu, ovšem maximum rychlosti hoření je tady jasně na straně bohaté směsi.
Zdroj už nevím, možná nějaké pokusy z minulého století.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

20.6.2022 v 18:58 | Nahoru | #48
geloš> Uz to dlouho nedelam, ale pokud jde o polohu toho maxima, tak to se opravdu muze pohybovat v celkem sirokem rozmezi okolo lambda 1. A u starsich motoru na stary RON95 to opravdu bylo v mirne bohatsi smesi.
Hlavni fatory na pozici maxima u realnych motoru co si pamatuju byly palivo, vireni a homogenita smesi, chlazeni (teplota sten i BMET). Cim horsi chlazeni sten a jejich vyssi teplota oproti prumerne teplote, stejne jako jeji lepsi promiseni, tim chudsi bude nejrychlejsi smes (protoze je rovnomernejsi a netvori u sten bohate hotspoty) . Ethanol posouva zpravidla maximum taky do chudsi smesi.
edit: co se tyce absolutni hodnoty, tak je to dnes i o dost vice nez 25m/s, u jednoho moderniho NA 60kW trivalce, 1.2L , CR11 s palivem E10 jsme namerili pres 35m/s.

Naposledy editováno 20.06.2022 19:24:31

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

20.6.2022 v 19:30 | Nahoru | #49
Dawe02> Z těch tvých zkratek jsem vždycky mimo
Co je BMET?

(reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

20.6.2022 v 19:39 | Nahoru | #50
geloš> sorry, zvyk. Je to jako BMEP, jen ne stredni tlak, ale stredni teplota vyfukovych plynu v danem bodu motorove mapy.

Naposledy editováno 20.06.2022 19:40:22

Vliv předstihu na detonace při deceleraci

20.6.2022 v 21:36 | Nahoru | #51
BMEP - brake mean effective pressure
Zde docela solidní video k tématu.

1 reakcí na tento příspěvek Vliv předstihu na detonace při deceleraci

20.6.2022 v 21:45 | Nahoru | #52
Děkujeme za přínosnou diskuzi

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

20.6.2022 v 23:09 | Nahoru | #53
Anti> Jen tady nevidím tu slohovku od znalců adaptačního procesu. Asi jsme příliš pitomí, tak je zbytečné nám to zkoušet vysvětlovat.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

20.6.2022 v 23:46 | Nahoru | #54
Ariete> co se tyce mne, tak Koudymu neporadim, protoze tento motor a jeho system rizeni implementovany hw a sw v ECU neznam. A bez detailnich znalosti, nebo mereni na konkretnim motoru nedokazu seriozne odhadnout prechodove jevy a poradit, proto se k dotazu nevyjadruju.

Naposledy editováno 20.06.2022 23:48:21

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

21.6.2022 v 09:47 | Nahoru | #55
Koudy01> Čau, co je to za čísla? Poznávám otáčky, ale co je 4,2 / 3,6 / 2,0 ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

21.6.2022 v 10:00 | Nahoru | #56
Dawe02> Když už jsme nakousli rychlost hoření, tak k tomu tvému grafu uvedu, že je to za konstantního atmosférického tlaku. Ze stejného zdroje mně přijde nejzajímavější tohle, závislost rychlosti hoření na teplotě pro různé tlaky, kdy je vidět, že stlačením směsi ve spalovacím prostoru se už tak malá rychlost hoření redukuje na polovinu, ale zvýšení teploty při kompresi to kompenzuje:

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

21.6.2022 v 10:04 | Nahoru | #57
Ariete> Uhel skrtici klapky. Na volnoběh (zavreny plyn) je cca 3.3 - 3.7°. Podle toho, jak se mi to povede seridit. A hodnota uvnitr tabulky je davka paliva v rozsahu 0 - 255.

Naposledy editováno 21.06.2022 10:07:57

Vliv předstihu na detonace při deceleraci

21.6.2022 v 10:41 | Nahoru | #58
Pr zvýšení termické účinnosti je naprosto zásadní kompaktnost spalovacíh prostoru, centrálně umístěná svíčka a vytvoření té správné turbulence, která zabezpečí zvýšení rychlosti spalování o dva řády. Asi nejfamóznější byl v tomto svého času Keith Duckworth, když svoji postupně vylepšovaou ideu zhmotnil v motoru DFV a proti konkurenci dosáhl podstatně vyššího středního efektivního tlaku.

Ploché dno pístu na konci komprese vytlačuje směs z protilehlých štěrbin a rozfoukává hořící směs ve střechovitém spalovacím prostoru. Nic lepšího nejde vymyslet:

Vrstevník motoru DFV - Ferrari 312B, měl kapku vyšší výkon díky otáčkám, ale horší mechanickou a termickou účinnost. Spalovací prostor byl podobný jako u DFV, ale rozlehlý a ne tak kompaktní.

Předchůdce Ferrari 512 F1, motor 1,5L z půlky šedesátých let měl tehdejší závodní klasiku - střechovitě tvarované písty a velký úhel mezi ventily, z dnešního pohledu neúčinný design. Na obrázku verze s přímým vstřikem:

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

21.6.2022 v 11:08 | Nahoru | #59
Koudy01> Trochu mě mate, že je ta tabulka obráceně a pozpátku, než je obvykle k vidění.
To střílení ve výfuku asi odstranit nepůjde, když je škrticí klapka pořád pootevřená. I bez paliva se při brždění motorem naplní výfukové potrubí vzduchem a jak se do toho pak dostane nedokonale spálená směs, tak si to uprcne ... Pro klid v duši, ono to ve výfuku střílí (dohořívá nespálená směs z předchozího cyklu) i když je motor v tahu, akorát to není slyšet.
To zvýšení předstihu na začátku fáze s palivem by mělo umožnit zapálení nedokonalé směsi (zapaluje se líp při menším tlaku), prohoření (turbulence s menším množstvím směsi bude slabší) a podle mě hlavně vyexpandování a ochlazení spalin už ve válci, aby ve výfuku znova nechytly. Z výfukového potrubí se tak postupně vytlačí vzduch a nahradí inertníma spalinama.

Naposledy editováno 21.06.2022 11:09:19

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv předstihu na detonace při deceleraci

21.6.2022 v 11:17 | Nahoru | #60
Ariete> Já to teď pozoroval na Tenere 700 a ta při brzdění motorem taky uprcává. Akorát má sériové výfuk, které to téměř zachytí. Na MG mám otevřené. Kdybych tam dal origo dusítka, taky to nejspíš nebude skoro slyšet.

Ale když tam to palivo nechám cákat nějaký furt, neuprcne si to za žádných okolností ani jednou. Na tom Stelviu to mají vyladěný nějak tak, že to neuprcavá aní bez paliva a klapka je tam otevřená ještě víc (4,7°). Ale jak už psali chlapi dřív, je tam jiná jednotka, jiný řízení volnoběhu a nevím, co ještě.

Tak je možný, že na V11 to takhle dobře vyladit nějakým jednodušším způsobem ani nejde.

Naposledy editováno 21.06.2022 11:20:34
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Technické okénko Moto Guzzi V11 [1 ... 17, 18] Moto Guzzi V11 MaraGuzziV11 533 11.3.2024 v 10:20 Podas
Italské železo v detajlech(mouchy a... [1 ... 10, 11] Moto Guzzi V11 Markus.1 301 14.8.2020 v 23:59 Koudy01
Tachometr Moto Guzzi V11 štylák 0 21.9.2019 v 01:29 štylák
Problém s otáčkoměrem Moto Guzzi V11 Koudy01 3 24.7.2019 v 06:42 Koudy01
Griso vs V11 Moto Guzzi V11, Moto Guzzi Griso 850, Moto Guzzi Gri... Lof87 24 16.7.2019 v 13:37 Koudy01

TOPlist