Pořídil jsem si Pionýra. Údajně čtvrt roku stál.
Zkoušel jsem ho projet, ale zijstil jsem, že když chci zařadit, tak spojka nezabírá úplně (pohyb se stále přenáší do převodovky). Tak jsem rozebral spojku, odmastil ji, lamely jsem trochu zbrousil a zase složil (Při rozebírání jsem si všiml, že lamely byli slepené). Ještě bez oleje jsem to vyzkoušel a chvilku spojka fungovala tak jak má. Bohužel asi po půl dni stání to zase pozvolna přestalo fungovat a mám stejný problém (ještě jsem tam ani nenalil olej). Na první pohled lamely slepené nevypadají, ale nevím, zatím se mi nechtělo spojku zase rozebírat.. Se štelovacím šroubem jsem si zkoušel hrát, ale nepomohlo to.
Takže bych chtěl poradit, v čem může být problém. Díky.
1 reakcí na tento příspěvek Spojka stále trochu zabírá
1 reakcí na tento příspěvek Spojka stále trochu zabírá
Takže:
V prvom rade musíš mať spojku dobre nastavenú, mať bowden (= spojkové lanko), rozopínaciu tyč aj guličku v poriadku.
K oprave spojky ani nemusíš vypustiť olej. Zavreš benzín (aby nevytekal cez karburátor), zvalís pinďúra na pravobok, nie úplne, podopreš trebárs basou od piva.
Zhodíš víčko a rozobereš spojku (stačí dať dole len segrovky).
U starých typoch 550 - 555 je z výroby jeden korkový kotuč, u typoch 05-20-21-23 sú korkové kotuče dva.
No a tu býva problém. Ak tie dva kotuče tam nahodí vecí neznalý experimentátor, stane sa, že tie kotuče dá vnútornou stranou von.
Lenže tie kotuče sú aj reťazové kolesá primárneho prevodu vylisované z ocelových plechov a majú od lisovania jednostranne prehnutý tvar.
Ak ich nahodíš tým prehnutím smerom von, primárna reťaz ich nedovolí vzdialiť sa od seba, teda spojka zle rozopína, unáša. Rozopínať začne len, keď už sa zoderie a spojka bude zrelá na výmenu korkových vložiek.
Žiadne odmastenie, pred montážou práveže by si mal lamely namazať prevodovým olejom, aký máš v prevodovke.
Kua, keď sme boli v praveku s kamošmi veľkí pretekári, varili sme korok každý týždeň... Kto nemal pripravených 6-8 vykorkovaných a zabrúsených lamiel, bol v našich očiach len úbohý amatér...
Naposledy editováno 01.02.2022 17:54:07
Ale: U starých pružín sa môže stať, že neslábnu rovnomerne, tak to môže byť problém, teda výmena za nové určite neuškodí, len možno to budú vyhodené peniaze.
No, zas nejde o nejakú vysokú sumu...
Unášanie môže spôsobiť aj kopec iných problémov, napr. príliš veľká hrúbka nového korku (lepšie sú vraj novodobé lamely s ferodom, ale to som neskúšal) alebo aj nerovnomerné prebrúsenie korkových vložiek, "osmička" v lamelách alebo v strednom plechovom kotúči...
V prvom rade ale musíš mať vonkajšie nastavenie v poriadku, tam sú najčastejšie problémy s vypínaním spojky.
Teda lanko musí byť celistvé, nerozcuchané, s ľahkým chodom, nesmie drhnúť. U páčky daj mŕtvy chod lanka len 1 mm, mohol by byť aj 1,5 alebo 2 mm, ale s pokusným jedným milimetrom budeš mať zdvih o niečo väčší.
Páčka v pravom víčku musí mať tiež ľahký chod, štelovací šróbik sa musí istiť maticou (M6), musí tam byť pred tyčou gulička a rozopínacia tyč nesmie mať "tulipánové" konce.
Štelovacím šróbikom vo víčku musíš nastaviť zostavu tak, aby bol na páčke mŕtvy chod tiež okolo 1 mm a inak musí byť využitý celý zdvih páčky na rozopínanie, teda musí po celej zvyšnej dráhe vyvíjať tlak na rozopínaciu tyč,
Ťažko sa to takto vysvetluje, ak zalovíš na NETe, určite nejaké návody nájdeš, možno aj s videom.
Ja som narychlo našiel len toto, skladanie spojky tam je, ale nastavenie nie - ale možno aj toto trochu pomôže:
https://www.jawa-50.cz/clanek/navod-na-slozeni-skladani-generalku-motoru.html
Taky jsem zijstil, že podložky pod segrovkama nejsou původní, a že dvě jsou nižší než ostatní. Tak jsem je vyměnil a pohledově to vypadá že to pomohlo, ale né moc, furt to nefunguje. Tyčku jsem kontroloval, a na pohled vypadá v pořádku.
Nerozumím tomu, proč to před tím chvilku fungovalo.
Určitě budu kupovat nové lamely, ty staré jsou už dost sjetý, taky koupím nové podložky, pružinky a mezilamelu. Potřebuju poradit, co bych měl k tomu ještě objednat, co by mohlo pomoct k funkčnosti. Díky
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jak poznat kdy byl vyroben pionýr p... [1, 2] Jawa 50/21 Pionýr | macgiver66 | 40 | Včera v 13:59 FJRPEPA |
Pionýr vynechává a hodně kouří Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/21 Pionýr | AdaM123456 | 9 | 15.4.2024 v 11:47 pavelgl1 |
Pístní kroužky Jawa 50/21 Pionýr | ales799 | 29 | 12.4.2024 v 20:35 elvis78 |
Pionýr se dusí Jawa 50/21 Pionýr | Jawa_Babetta | 14 | 10.4.2024 v 11:00 FJRPEPA |
Jawa pionýr 50/05 Jawa 50/21 Pionýr | _bublina | 13 | 5.4.2024 v 10:30 Frantas |