bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Interval výměny oleje DR x Dominator
14.1.2022 v 20:59
Zdravím,

měl bych takový blbý dotaz. Když jsem si zjišťoval rozdíly mezi DR a Dominatorem, tak mi jako největší přišel olej. Respektive kde je a interval výměny. Jestli jsem si to zjistil správně, tak DR má olej v motoru, olejový chladič a výměnu oleje po 6000 km. Dominator má zase olej v rámu, nemá olejový chladič a interval je 3000 km.

Mě by zajímaly dvě věci. Zaprvé jestli není u Dominatora problém s přehříváním, jak nemá vyloženě chladič. Sice se olej v rámu bude taky chladit, ale myslím si že ne tolik.
A zadruhé ten blbý dotaz. Jakto, že Dominator má poloviční interval výměny oleje, když to je víceméně podobý motor. Napadá mě bez chladiče dostává olej více zabrat, ale to jsou jenom mé dohady. Třeba jsem úplmě vedle. Napadá někoho něco?

Děkuji!

1 reakcí na tento příspěvek Interval výměny oleje DR x Dominator

14.1.2022 v 21:30 | Nahoru | #1
Jednovalcovy vzduchace dostavaji nejvic zabrat na dalnici a tam je mozny je utavit nejcasteji. Proto si lidi na Hondy montovali pridavnej chladic treba na padaky. Ty necely 2L u Domina toho moc neuchladi.
Interval vymeny je spis zavislej na tom, jestli je u vyrobce silnejsi marketing nebo konstrukteri.
Planujes s vic jak 20 let starou motorkou jet na nejakou delsi cestu, aby te omezovalo olej jednou za 3 tisice km vymenit? Filtr staci kazdou druhou vymenu...

(reakce na) Interval výměny oleje DR x Dominator

14.1.2022 v 21:54 | Nahoru | #2
Slávek-TDM> Na dálnici dostane jednobuch určitě zabrat, ale co na normálních sinicích, třeba když je venku pařák?
Co se intervalu týče tak teda tvrdíš že to je "horší" konstrukcí motoru?
Jinak 3000 km mi omezující trochu přijde, ale v pochybuju že by byl problém to kdekoli v "civilizované" Evropě vyměnit.

1 reakcí na tento příspěvek Interval výměny oleje DR x Dominator

14.1.2022 v 22:34 | Nahoru | #3
Prostě je tady zvýšené riziko, ze se někde v terénu zakopeš nebo to utavíš při rychlé jízdě, takže olej rychle degraduje. Proto ty 3 tisíce.

Podobně je u Alpa nebo Afriky servisní limit na svíčky 12 tisíc, protože jsou náchylné na uchlastání. Pokud to umíš se sytičem a plynem, nežuchne ti motorka na bok, aby se vylil karbec do sání, tak ti vydrží klidně 50 tisíc

Jinak manželka byla kdysi s Dominem v Maroku a fungoval i v poušti. Ale měnili jsme olej po třech tisících, takže i tam.
P.S. ačkoliv si ho koupila jako funglovku, tak po návratu šel z domu a přešla na Afriku. Na cestování napříč Evropou to fakt není ideální náčiní a do písku zase chybí koně

Naposledy editováno 14.01.2022 22:35:18

Interval výměny oleje DR x Dominator

14.1.2022 v 22:37 | Nahoru | #4
Pro upřesnění, DR nemá chladič oleje jen jako pasivní prvek, nýbrž je olejem aktivně chlazená (SACS) hlava a dno pístu. S přehříváním DR rozhodně problém neměly nikdy, pokud bylo oleje dost. Domino taky netrpěl ani na jihu Evropy, obecně ty jednoválce byly na objem dost výkonově podprůměrný a hodně tepla v pohodě odvedly velkou teplosměnnou plochou spalovacího prostoru. Důvodem kratší výměny oleje Hondy nejspíš bude vedle absence olejového chladiče především jeho menší množství (1,9 vs 2,3 nebo 2,5 litru). A ano, na delší výlety je to trochu vopruz.

(reakce na) Interval výměny oleje DR x Dominator

14.1.2022 v 22:37 | Nahoru | #5
Takže když to řeknu blbě, tak jestliže nebudu motor tak zatěžovat, tak olej třeba 5 tisíc dá?

Edit: Teď jsem četl že to bude třeba i menším objemem, tudíž asi ne...

Naposledy editováno 14.01.2022 22:40:54

1 reakcí na tento příspěvek Interval výměny oleje DR x Dominator

14.1.2022 v 22:40 | Nahoru | #6
Dá. Ale ten motor ti nepoděkuje... V čem je problém koupit někde dva litry oleje a bez výměny filtru to vyměnit? Dělal jsem to na DR taky, když cesta měla výrazně víc než 6000 km.

(reakce na) Interval výměny oleje DR x Dominator

14.1.2022 v 22:44 | Nahoru | #7
JwKS_Pavel> Problém v tom určitě není, ale je to taková menší nepříjemnost.
Rozhodně teda plusové body pro DR. Tak nějak se mezi nimi rozhoduju, zatím vede DR, má větší interval výměny a chladič oleje. Další rozdíly jsou asi jenom kosmetické.

Interval výměny oleje DR x Dominator

15.1.2022 v 10:47 | Nahoru | #8
Měl jsem FMX 650 v podstatě totožný motor. Jediný kdy jsem zaznamenal přehřívání bylo v Italii pri delsim průjezdu městem v kolonach. Bylo víc jak 35 stupňů.
Výměna oleje mě nějak neomezovala.

Interval výměny oleje DR x Dominator

15.1.2022 v 11:10 | Nahoru | #9
ak nebudes motor prehrievat jazdou v terene alebo na dalnici vo vysokych otackach
neni problem na dominatorovi menit olej 4000km
ja som tak menil a zadny problem nebol

vyhoda ze filter staci vymenit 12000km

aku dr vyberas?
ak staru tak tie su haklive na hladinu oleja ak je nizka skoro sa vyderu vacky vahadla
vtedy by som radsej kupil dominator
ak je to SE tak tam by som vybral podla stavu

2 reakcí na tento příspěvek Interval výměny oleje DR x Dominator

15.1.2022 v 11:14 | Nahoru | #10
Problém u DRka je hlava a vačka. Jakmile se nevymění včas olej nebo když klesne olej pod minimum, tak je to problém. Odcházejí potom hlavy, tedy kluzné plochy v hlavě a víku hlavy a vačka. Na tohle si dej obrovský pozor. Obecně velká většina deerek, které jsou v ČR jsou tímto postižené. Laik to těžko pozná, každý ti bude tvrdit, že vzduchem chlazená motorka je hlučnější. Nová použitá hlava na drko je téměř nesehnatelná záležitost (nová stojí 30 tis.Kč), vačka stojí víc jak 5 tis. Kč. Takže bych radil velkou opatrnost nebo radši jiný motocykl.

https://www.motorkari.cz/tema/?t=65564

(reakce na) Interval výměny oleje DR x Dominator

15.1.2022 v 16:12 | Nahoru | #11
hondaman1> Ono s tou hladinou to nebyl problem jen DR, ale třeba i XRka XTčka TTRka. Je to dost způsobený lidma...který se nechali přesvědčit nebo přesvědčovali sami sebe, že je to nezničitelnej motor a že na to nemusí sáhnout. Proto je většina těhlech motorek minimalně načlejch na vršku motoru.Pokud bylo oleje málo tak to byla opravdu rychlovka.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Interval výměny oleje DR x Dominator

15.1.2022 v 17:10 | Nahoru | #12
hondaman1> Na servis jsem tu měl pouze dvě motorky s tímhle Honďáckým motorem.Ta starší měla masivně zhulené vahadla a vačku.Nebylo se čemu divit,ta motorka bylo v podstatě vrak který jsem dostal za úkol zprovoznit.Ale ta druhá byla naprostá voňavka a měla prasklé sedlo ventilu.DR jsem tu měl asi tři nebo čtyři,a zdravá byla tuším jedna....

(reakce na) Interval výměny oleje DR x Dominator

15.1.2022 v 20:54 | Nahoru | #13
Anti> Už to holt nejsou nejmladši motorky. A co si budem povídat moc preventivní udržby tyhle motorky většinou nepoznaj.

Interval výměny oleje DR x Dominator

16.1.2022 v 13:00 | Nahoru | #14
tak tak
aky pan taky kram

mnoho majitelov nekontroluje vysku hladiny oleja
nakladaju motoru a po vikende sa cuduju

ze zacala zrat olej viac ako predtym alebo klepe cinka dymi atd
a tieto moto su uz teraz duchodci tak maju narok na nemoci

Interval výměny oleje DR x Dominator

16.1.2022 v 17:48 | Nahoru | #15
Honda má suchou skříň a dvě čerpadla,tzn. stejné množství oleje bude namáháno daleko víc na střih,proto tam bude podle mě hlavně ten nižší interval.

1 reakcí na tento příspěvek Interval výměny oleje DR x Dominator

16.1.2022 v 22:37 | Nahoru | #16
Jenom pár poznámek - nemám sice Dominátora, ale XR400R.
V techničáku je uvedený "uškrcený" výkon asi 23 koní a v uživatelském manuálu je interval výměny oleje 10.000 km.
Výkonnostní norma pro olej je tam taková, že ji splní celkem běžně dostupné mazadlo.
Myslím si, že kdyby nešel dodržet předepsaný krátký výměnný interval u Dominátora, že pokud by si toho byl uživatel vědom a v rozumné míře ho prodloužil, nic moc by se nestalo.
Však nahoře u jednoho uživatele je napsané, že 4.000 km žádný problém...
Já sem zase naopak nikdy uvedený interval nevyužil, páč motor je otevřený a taky se s motorků jezdí jinak než normálně .
Jo, Honda má oproti DRku vačku na valivých ložiskách.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Interval výměny oleje DR x Dominator

17.1.2022 v 13:28 | Nahoru | #17
Zdenalbenal>

v uživatelském manuálu je interval výměny oleje 10.000 km.

Nemáš špatně desetinnou čárku?

Naposledy editováno 17.01.2022 21:03:27

1 reakcí na tento příspěvek Interval výměny oleje DR x Dominator

17.1.2022 v 17:03 | Nahoru | #18
Zdenalbenal> k té vačce, ano - valivý ložiska jsou asi lepší řešení, ale když DRko zakukalo na vršek, vždycky to první odesraly samotný vačky plus kalené plošky vahadel, nikdy uložení vačky v hlavě. I když dojít by k tomu určitě mohlo.

Odgin> s tou dvojicí čerpadel je to zajímavá myšlenka, asi by to tak i mohlo bejt

Interval výměny oleje DR x Dominator

17.1.2022 v 18:43 | Nahoru | #19
U těch jednoválů bývá kámen úrazu taky to, že majitelé ani neví, jak se kontroluje hladina oleje. U toho DR je myslím psáno, že se má nastartovat, nechat 3 minuty běžet na volnoběh, poté vypnout, 3 minuty počkat, dát do svislé polohy a zkontrolovat to v okýnku. Dost lidí to ale kontroluje za studena, když je všechen olej stečený dolů a potom jezdí s olejem pod minimem. U Yamahy XT600, která má měrku v rámu to naopak majitelé přelévají, protože za studena nevidí na měrce nic.

(reakce na) Interval výměny oleje DR x Dominator

17.1.2022 v 21:14 | Nahoru | #20
JwKS_Pavel> Těžko říct, jen možnost, pravdu ví je ten, kdo má rozbor vzorků oleje.

1 reakcí na tento příspěvek Interval výměny oleje DR x Dominator

18.1.2022 v 19:05 | Nahoru | #21
Možná by napovědělo kolik má která motorka objem náplně.

(reakce na) Interval výměny oleje DR x Dominator

19.1.2022 v 13:04 | Nahoru | #22
stnd> +-2L co to napovědělo?

(reakce na) Interval výměny oleje DR x Dominator

5.2.2022 v 14:35 | Nahoru | #23
odgin> Neé.
U té verze XRka, kerá má oných 23 koní je doopravdy inerval výměny omastku 10.000 km.
Z čehož by se dalo usoudit, že když majitel nebude s otevřenou verzí či s podobným motorem jezdit zběsile, dal by se interval výměny prodloužit i tam...
K té kontrole hladiny oleje u suché skříně zmiňované Hondy - když se na motorce jezdilo a dojde se k ní a néni pod ňů luža oleja, tak v motoru olej je.
Když se neví, jestli je to pravda a kontrolní tyčka je suchá, tak na bloku je kontrolní šrůfek (jako na obyčejné Jawě) a pokud tam z otvoru prýští olej, tak v motoru je a tento se dá nastartovat.
Takže tak učiníme a po zahřátí a chvíli běhu na volnoběh zkontrolujeme, esli je už na kontrolní tyčce olej.
Když jo, provedeme kontrolu hladiny jak káže manuál (který je sice pro zbabělce, ale podle teho to tak nekdy dopadá) a olej případně doplníme.
Ještě takový drobný přípodotek - když se na XRku jede fest, dovede olej poměrně rychle mizet, spotřeba je slušná. Na druhé straně, pokud se jezdí stylem "paní Radová", tak se hladina prakticky nehne.
Z tohoto důvodu - velmi rozdílné tepelné namáhání agregátu - a při určité inteligenci jezdce - se dá použít různý interval výměny oleje...

Naposledy editováno 05.02.2022 14:37:56
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Vačka Honda NX 650 Dominator zeli247 4 2.1.2024 v 20:30 wáca
wössner montáž pístních kroužků Suzuki DR 650 frool 16 29.12.2023 v 17:04 Kohlstein
Převodová kola DR650 Suzuki DR 650, Suzuki DR 650 SE Smrči-GSX-F 5 25.12.2023 v 23:51 2stroke
Ráno nastartuje Honda NX 650 Dominator Rom23 13 20.7.2023 v 21:21 _Michal
Motard - šířka zadního ráfku Honda NX 650 Dominator, Honda FMX 650 kovosrotmorava 13 3.7.2023 v 16:20 Ghost-CBR1000rr


TOPlist