globalmoto_duben_nolan




paolo_novy Přidat reklamu

Téma: Olej do motoru J-20 po GO
Ahoj, chtěl bych se zeptat, jaký olej mám dávat do motoru po GO. Pročetl jsem snad všechno na internetu a moc moudrý z toho nejsem. Někdo doporučuje M2T, někdo zase ne, někdo doporučuje moderní 2T oleje a jiní tvrdí, že díky tomu přidřeli...

Potřebuju teda poradit, zda mám do motoru dávat M2T API TA, M2t API TB, 2T API TC nebo třeba oleje Mogul TSF nebo Stihl
Díky moc

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 10:27 | Nahoru | #61
Kohlstein> Avšak když budeš používat M2T, klidně si ho tam dej v poměru 1:30, když myslíš, že děláš dobře.
Každého věc.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 10:39 | Nahoru | #62

Gazda4 píše: Kohlstein> Avšak když budeš používat M2T, klidně si ho tam dej v poměru 1:30, když myslíš, že děláš dobře.
Každého věc.

S uležením pístního čepu v bronzovým futru nejde ani tak o kvalitu oleje, jako o jeho množství, tenhle motor umaže i obyč minerální motorák, akorát bude motor a vejfuck zafekalizovanej kekelem.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 10:56 | Nahoru | #63
Gazda4> Hlavně jsi napsal takovou hovadinu, že tě to z rozumné diskuse rovnou diskvalifikuje, ty totalito:

Výrobce napsal tehda do návodu to, co bylo zrovna na trhu a kór v době totality, dnes už to tak nesmíš brát...


Poměr 1:40 je možný u motorů s ojničním čepem na jehlách, ale ne u pincka, jak ti už bylo vysvětleno. U lubrikantů JASO FC a FD se není potřeba obávat žádného mazacího poměru, nic nekarbonuje. Ale že by mazaly podstatně líp než M2T, za podmínek, které jsou v motoru u pincka, to se rozhodně říct nedá.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

Skvělá odpověď, děkuji! 28.12.2021 v 10:57 | Nahoru | #64
kafeacigaro> Však jo, máš pravdu, taky vím, že to umaže.
Já tam dával tu Husqvarnu z toho důvodu, že když je ten olej vyrobený pro motorové pily a křovinořezy, které dostávají o hodně větší zahul co se týče otáček, tak proč na to nejezdit i na motorce a neničit si ji na M2T...
A fungovalo to...
Dával jsem to do mustangu 23, pak do MZ a za mě se to určitě vyplatilo...
Jak už jsem psal, je to moje zkušenost, můj názor za kterým si stojím.
Ostatní můžou se mnou pouze nesouhlasit.

(reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

Skvělá odpověď, děkuji! 28.12.2021 v 11:29 | Nahoru | #65
Kohlstein> Tak hlavně, že ty tomu dokonale rozumíš a vedeš rozumnou diskuzi.
Autor článku se ptal na zkušenosti, tak jsem napsal svojí, pokud nesouhlasíš, tak nesouhlas.
Tak jednoduché to je.

(reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 11:59 | Nahoru | #66
Kohlstein>

"U lubrikantů JASO FC a FD se není potřeba obávat žádného mazacího poměru, nic nekarbonuje. Ale že by mazaly podstatně líp než M2T, za podmínek, které jsou v motoru u pincka, to se rozhodně říct nedá."

Takže chceš říct, že za Tebe je nejlepší používat M2T v poměru 1:30???

Naposledy editováno 28.12.2021 12:00:04

1 reakcí na tento příspěvek Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 15:12 | Nahoru | #67
Takže pánové, aby jsme to nějak rozsekli, tady máte článek a tudíž další názor:

https://www.motomaga...p;menu=5&pos=m2t

Je to jak jsem říkal...
To, co napsal výrobce v dané době se musí brát dnes s rezervou a jak se tam taky dočtete i u M2T stačí bohatě poměr 1:40 ba i 1:50...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 17:46 | Nahoru | #68
Gazda4> Zajímavé, většina lidí tady předtím psala, že olej do motorové pily do motorky nedávat...
Ale když máš osobní zkušenost, tak tam můžu klidně dávat olej Stihl (který mám doma) nebo Husqvarnu

Myslím, že je jedno, jestli dám olej Stihl nebo Husqvarna, myslím, že to jsou podobné oleje (oleje HP)

(reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 18:00 | Nahoru | #69
moje-moto> Přesně tak. V dnešní době jsou oleje úplně jinde, než byli kdysi, prakticky jak píšeš, je jedno co tam dáš.
I ten M2T prošel vývojem za ty roky...
Ale jak už jsem psal několikrát, co člověk, to názor.
Kluci výše to vidí možná jinak, já dával olej Husqvarna do 23 mustanga, pak i do MZ 251 a opravdu se mi to osvědčilo... MZ už sice nemám, ale do mustanga to dávám do teď, když na něm občas vyjedu, mám ho jako veteránka...
Obrovskou výhodou taky je, že to tak nekouří z výfuku a nesmrdí...
Spíš asi budeš muset dát na svou vlastní zkušenost.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 19:46 | Nahoru | #70

Gazda4 píše: Takže pánové, aby jsme to nějak rozsekli, tady máte článek a tudíž další názor:

https://www.motomaga...p;menu=5&pos=m2t

Je to jak jsem říkal...
To, co napsal výrobce v dané době se musí brát dnes s rezervou a jak se tam taky dočtete i u M2T stačí bohatě poměr 1:40 ba i 1:50...


Poměrně obskurní článek. Jedna paní povídala, ale radši bych viděl, že např. v UVMV provedli životností zkoušky pincka s mazacím poměrem 1:40. Že se stojany s mixem se zavedly kvůli těm Wartburgům a Trabantům, a že se pro ně odsouhlasil poměr 1:33 a 1:40, to jediné dává smysl. Co ale smysl nedává, spíš se to traduje, že cituji:

Jelikož byl olej M2T do čerpacích stojanů, které umožňovaly automatické míchání oleje s benzinem, dodáván v předředěné formě (M2T Mix), odpovídalo poměru 1 : 40 nastavení stojanu na poměr 1 : 33.


Proč by někdo uváděl jiný mísící poměr, než byla skutečnost? Dávkování uvnitř stojanu muselo být seřízené pro použití předředěného benzínu a ne šidit.

Další věc, kdy se v tom článku pletou hrušky a jabka a někteří si pak myslí, že jinde měli trávu zelenější, když je to podbarvené reklamou na Castrol:

Olej M2T nikdy nepatřil mezi špičkové oleje pro vysokovýkonné motory, avšak pro motory běžných automobilů a motocyklů však svými parametry vyhovět dokázal.

Koupě výkonného oleje zahraniční provenience nebyla pro většinu smrtelníků žijících za železnou oponou myslitelná. Závodníci, sedlající výkonné závodní motocykly, pro které použití oleje M2T nebylo myslitelné, museli hledat složité cesty, mnohdy za hranou legality, jak se k zahraničním olejům dostat.


M2T je minerální olej, jako byly v té době, v 70. letech, i běžné 2T oleje na západě. Tehdy už byl každý 4T olej aditivovaný natolik, že neuvěřitelně smrděl a karbonoval, proto vznikly 2T oleje bez aditiv. Závodní oleje byly ricinové, a Castrol byl jeden z hlavních výrobců a v současnosti pořád ještě je. Míchat riciňák před každou jízdou, po jízdě vypouštět nádrž a po dvou týdnech od namíchání řešit, že směs asi přestává mazat, to není pro běžné smrtelníky. A navíc karbonuje ještě víc, než minerální olej.
Jistě byly obyčejnější a lepší 2T oleje, které tehdy mohly obsahovat nějaké detergenty navíc, ale rozdíl bych hledal spíš ve způsobu rafinace a v druhu ropy, ze které se rafinovalo, aby při určené viskozitě byly molekuly oleje co možná nejvíc stejné délky.

To ale asi není, co bych chtěl teď tazatel řešit. Doporučuju u pincka mazat 1:30 a použít minerální JASO FB olej (třeba Motul 100, na ten není stížnost). Já mám radši JASO FC nebo FD, protože to nekarbonuje, ale nemám pincka, a babetta 210 má (doufám ) na pístním čepu jehly. A dávám jí 1:33 podle návodu, i když to je u petrolejem předředěných FC / FD lubrikantů ve skutečnosti 1:40. Nekouří to, nesmrdí to, pokud možno udržuju konstantní rychlost 50km/h. Z kopce neubírám, ale vypínám zapalování, ať maže.

2 reakcí na tento příspěvek Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 20:06 | Nahoru | #71
No on ten článek nelže, poměr 1:50 je v tom článku zmíněnej u "výzkumy nepotvrdily zvýšené opotřebení funkčních částí motoru východoněměckých automobilů ".
Akorát že výrobce (kterej tomu jako vždy prd rozumí) i tak u trabantu doporučoval něco takovýho:
Ovšem potvrzuje to to co napsal kohlstein - že kdyby na to byl ten motor stavěnej tak by to do návodu napsali už tehdá (ostatně u MZ251 už v návodu bylo 1:50). Pionýr doklepal kariéru v polsku jako romet ogar a až do konce produkce tam používali v návodu 1:30 (asi byli líní to přepsat).
Tím poměrem mísení výrobci olejů operují hlavně proto že jsou schopní splnit normy API/JASO a ty jsou založený na testech na zkušebních motorech (jenže u toho testu se neřeší opotřebení nějakýho bronzovýho futra, tam se z hlediska schopnosti mazat vyhodnocuje pokles toč. momentu při vypnutí chlazení a nárůstu teploty na svíčce na 300°C).

Moje-moto> "Myslím, že je jedno, jestli dám olej Stihl nebo Husqvarna, myslím, že to jsou podobné oleje (oleje HP)" - jakože prodejce použil shodou náhod dvě písmena v obchodním názvu a je to podobný? Nemluvě o tom že nikdo tu nezmínil kterej z těch olejů od "přeprodávačů" vlastně používá. Jak stihl tak husqvarna jich nabízej víc a názvy se taky sem tam změní a pak je tu takovej babylon a zmatek (jeden to před 15 lety zadřel a druhej si to teď nemůže vynachválit). Schválně se jdi zeptat prodejce toho oleje ať ti řekne jaký to má vlastně parametry a pak teprve usuzuj na "podobnost" (mimochodem, toner do tiskárny od packardu má taky v názvu "HP").

(reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 20:12 | Nahoru | #72
Kohlstein> No upřímně já to taky nepochopil ten poměr míchání a ve zbytku co si napsal s tebou taky souhlasím do puntíku.
Jak už jsem ti psal ve zprávě, v návodu je dokonce psáno:
Do 23 a 23A mustanga používat do benzínu olej SAE 30 v poměru 1:20 v zaběhu, pak 1:30...
SAE 30 je motorový olej co já vím...
Kdysi, jak mi bylo cca 12 a táta mi dal toho mustanga, tak jsme koupili M2T a dal jsem to do specialu v poměru 1:30 podle návodu a to se robily divy... Kouřilo to jak cyp, smradu, teklo to z výfuku a každou chvíli bylo třeba svíčku čistit...
Nakonec jsme tam museli dolít čistý benzín, pak jsme tam dávali tu Husqvarnu v 1:50 a pravdou je, že pak jsem s tím už problém neměl...
Ty jiné oleje co jsi psal neznám, nemám zkušenost, nemohu soudit...
Ale tu Husqvarnu budu dávat raději v 1:40...

(reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 20:19 | Nahoru | #73
combust> Super, díky za tu fotku, ta to rozsekla...

Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 20:24 | Nahoru | #74
Dobře chlapi a teraz mi ještě někdo prosím vysvětlete, co to byl ten SAE 30, co výrobce doporučoval používat u mustangu...
Díky.

Naposledy editováno 28.12.2021 20:25:55

(reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 20:40 | Nahoru | #75
combust> Hmmm, myslíš, že jsem takový blázen, abych to porovnával jen podle názvu?

Název je shodou okolností stejný, což ale o ničem nevypovídá... Já koukal na specifikace JASO obou olejů, které jsou stejné... Dokonce i ISO se shoduje...

Motorový olej Husqvarna HP schválen podle JASO FB/ISO EGD

Výkonová třída oleje Stihl HP:JASO-FB,ISO EGB


Takže to může napadnout jen opravdu "experta", porovnávat 2 oleje podle názvu...

2 reakcí na tento příspěvek Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 20:58 | Nahoru | #76
SAE udává čistě viskozitu oleje. U 2T olejů to až na vyjímky výrobci už neuvádí. Jestli je to důležitá hodnota je dost kontroverzní záležitost která vždy skončí spoustou křiku

(reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 21:06 | Nahoru | #77
Kalasnikov> Na netu jsem hledal a našel jsem pouze M2T SAE 40 od sheronu tuším...
M2T SAE 30 jsem nenašel...
Jestli to kdysi bylo a jestli to mělo nějaké výhody...
Těžko říct...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 21:19 | Nahoru | #78
Kalasnikov>

==> Kohlstein:
Zdar!
Dáva zmysel. Píše sa olej dodávaný "predriedený" (M2T Mix) t.j. predriedený benzínom, petrolejom, naftou, je jedno čím.
Príklad, liter M2T Mix (podľa odkazu) obsahuje len dajme tomu 9 dcl oleja, a 1 dcl "riedidla"
Realne asi v takom pomere aby vydalo tých 1:40
Inak aj dnešné moderné 2T vodičky sú dosť intenzivne predriedené, česť výnimkám.
Ledva vydajú SAE 20
Potom jasné, že nehulia, nekarbonujú.
Stačí vypočítať aký je reálny pomer v pripade použitia moderného predriedeného 2T oleja ISO-LEGD v pomere 1:50
V "našom" prípade 0,9 liter oleja na 50 l benálu reálne znamená pomer 1:55
A to už od predpísaných Jawáckych 1:40 je dosť daleko.
Realny pomer predriedenia sa nikde nedopátrat, potom sa mládež čuduje, že aha moderný olej a zadrel!!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 21:23 | Nahoru | #79
Eastrider> Takže říkaš, že 1:40 je ideální poměr i teď?

1 reakcí na tento příspěvek Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 21:26 | Nahoru | #80
Buď se viskozita změnila nebo tím chtěli říct lijte tam M6A. Vzhledem k poměru 1:20 bych tipoval to druhé.

(reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 21:31 | Nahoru | #81
Kalasnikov> Já to taky tak pochopil.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 21:37 | Nahoru | #82
Gazda4>
Ahoj, ano je.
Pre obyč. M2T olej ako je napr. ten od Sheronu, alebo Carlson
Alebo u nás od Dynamaxu.
Do mojho velkého fichtla J350/639 dávam 1:40
So synom sme už spálili vyše 30 litrov 2T oleja (on v Mustangu 1:30) z celého sveta, od rôznych výrobcov(potom bude aj fotka) väčšinou ISO-LEGB alebo JASO FB/FC
Ani on ani ja sme nezadreli za tie roky.
Ak som mal FD olej predriedený, tak cca o 10% som dal viac.

(reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 21:46 | Nahoru | #83
Eastrider> Super, díky...
Takže i když budu dávat do mustanga 23 olej Husqvarna v poměru 1:40 místo dosavádního 1:50 tak by to mělo být v pohodě, že?

Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 21:51 | Nahoru | #84
Tady se to začíná zvrhávat.
Předředěný olej byl náplň někde do pumpařskejch stojanů (aby se to stíhalo v tom stojanu pumpovat do benzínu a míchat).

SAE 30 prostě znamená že ten olej při 100°C má viskozitu mezi 9.3 - 12.5 mm2/s a tzv. HTHS dynamickou viskozitu při 150°C 2.9 nebo víc mPa.s.
Jenže jak píše kalasnikov - moc se neuvádí ale v datasheetech je furt. Dneska pokud někdo chce vyrobit 2T olej kterej bude schopen plnit náročnější normy tak bude muset mít olej s vysokým viskozitním indexem což pak znamená že ten olej bude míň měnit viskozitu s teplotou. Ve finále to znamená že např M2T SAE40 bude mít při určité teplotě (nad 150°C) podobnou viskozitu jako TSF u kterýho se udává třída 30 (ale přitom je to parametrama při 100°C spíš 20ka) a při ještě vyšší teplotě bude mít M2T tu viskozitu nižší než TSF.

Naposledy editováno 28.12.2021 21:52:07

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 22:00 | Nahoru | #85
Eastrider> Já tebe taky Zdar!
Když píšeš o tom velkém fichtlovi, jak to loni dopadlo s těma blitkama z výfuku ? Spravilo se to benzínem?

1 reakcí na tento příspěvek Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 22:04 | Nahoru | #86
Já vám do toho ještě rejpnu. Už tu pár lidí nakouslo viskozitu. A pro ty, co netuší, si teď představte, že existujou pojmy jako dynamická a kinematická viskozita, které se ještě vesele mění v závislosti na teplotě. Krom toho má každej olej ještě jinej bod vzplanutí, kterej je je taky celkem důležitej.

Když to malinko rozvedem, tak u oleje s nízkou viskozitou může při vysokém zatížení rychleji dojít k přetržení olejovémo filmu, což nechceme, že áno. Oleje s nízkým bodem vzplanutí nám zase tak nějak můžou moc brzo shořet tam, kde opět nechceme, což je typicky horní oko ojnice (záděry pístního čepu), nebo na vnitřních hranách prvního pístního kruhu (zapečené kruhy, konec těsnosti spalovacího prostoru).

Hodnoty kinematické viskozity při 40 a 100°C jsou u olejů dohledatelné v technických listech, stejně jako bod vzplanutí. Schválně si porovnejte kinematickou viskozitu Jaso FC/FD olejů a toho blbýho M2T.

A teď hurá do další zuřivé hádky

edit: než jsem to dopsal, kombust to nakousl za mě.

Naposledy editováno 28.12.2021 22:05:19

(reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 22:09 | Nahoru | #87
Kohlstein> To Natural E10 s olejem robí fakt takový bordel?

Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 22:11 | Nahoru | #88
Historie - přepis článku z roku 1959 o olejích, které tenkrát byly, a jak moc byly předředěné, aby se v tehdejším benzínu rozpustily.
http://tardie.cz/jak...-dvoudobe-motory-ii/

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 22:12 | Nahoru | #89
Krovak> Tak teď už tomu...
...vůbec nerozumím!

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej do motoru J-20 po GO

28.12.2021 v 22:29 | Nahoru | #90
Gazda4> Dřív se u M2T žádná viskozita neudávala, jenom norma PND. SAE30 je hodnota pro M6A.
Našel jsem na bazaru fotky M2T z dávných dob.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
JAWA 21 problém s předstihem Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/23 Mustang, Jawa 50/21 Pi... moje-moto 13 25.3.2024 v 11:50 papiboy
JAWA 21 přechod volnoběh provozní r... Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/23 Mustang, Jawa 50/21 Pi... moje-moto 2 23.3.2024 v 14:06 moje-moto
Olej do methanolu Jawa 50/23 Mustang Matmote123 28 22.3.2024 v 11:55 assassin
Jawa 50 motor Jawa 50/20 Pionýr Dominik07 15 20.3.2024 v 20:01 Dominik07
Obnovení slovenských dokladů Jawa 50/20 Pionýr Kyselizeli 3 19.3.2024 v 21:21 rg250

TOPlist