Naposledy editováno 15.11.2021 21:53:06
3 reakcí na tento příspěvek Soumrak laděných výfuků v ČR
To meranie nebude až také jednoduché.
V techničákoch (resp. na výrobných štítkoch) je údaj pre stojacu mašinu dB(A) pri určitých otáčkach, teda čo nemá otáčkomer, potrebujú merať aj otáčky externým merákom. To všetko chce jeho certifikáciu a pravideľné overovanie.
Ktorá mašinka má otáčkomer, tam je otázne, nakoľko je presný a či nie je zmanipulovaný... Ak mi pri skutočných 3000 ukazuje už 4500, už som vyhral - takže určite príde na externé meranie aj tu. Problém to nie je, ale otáčkomer z Aliexpresu pre stanice STK asi nebude vyhovovať...
Údaj v techničáku dB(A) za jazdy zas nemá špecifikovanú ani zaradenú rýchlosť, ani rýchlosť jazdy, ako takú.
Tam, kde mi to na dvojke pri 100 km/h hučí, jak sviňa, tam mi na šestke pri 100 km/h ako keby len motýlik preletel...
Zabezpečiť okolnosti a podmienky, za akých prebehla homologizácia mašinky - teda za akých boli údaje v techničáku, s ktorými sa porovnáva, získané - tak to zabezpečiť všade rovnako bude absolútne nemožné...
Naposledy editováno 16.11.2021 10:21:28
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR
Jakože časem asi ano.
Prostě změřej nějakým homologovaným měřákem při otáčkách, který budou na budících.. a pak se hádej.
Při soudním sporu by tyto argumenty projít mohly, ale kdo se bude soudit..
Předpokládám, že v Rakousku to už nějak frčí.
Začněme tim, co je napsáno v TP a proč. Jsou tam dva údaje, hluk za jízdy a hluk stojící motorky. Mohlo by nás zarazit, že hluk za jízdy je nižší, neř hluk statický, což je divný.
Souvisí to s homologací a metodikou měření. Současný homologační pravidla jsou v EU nastavený tak, že u všech motorek s více jak 15-ti kW se při homologaci měří pouze hluk za jízdy. Pravidla zkoušky jsou pro všechny motorky stejný, lhostejno, je-li to 250 ccm endurko nebo 200 koňovej supersport - měřící dráha má tušim 50 metrů, motorka na její začátek najede ustálenou rychlostí tušim 100 km/h se zařazeným posledním stupňem a po celej délce dráhy akceleruje na plnej plyn. Kolem dráhy jsou v přesně určený vzdálenosti a rozestupech umístěný snímače, jejich výstup se průměruje a nesmí překročit tušim 78 dB. Měření by mělo simulovat reálný hlukový působení motocyklu na svý okolí, což se mu asi celkem daří, ale za cenu, že měření je velice složitý a naprosto neproveitelný na STK, o dálničním odpočívadle ani nemluvě.
Proto je tam ten druhej údaj o statickým hluku. Je to jednoduchá zkouška, jejíž pravidla jsou záměrně nastavený tak, aby šla poměrně jednoduše zopakovat třeba na STK nebo policí. Motor na neutrál vytočí do tušim 2/3 otáček max. výkonu, asi 0,5 m od konce vejfuku se dá pod předepsaným úhlem hlukoměr a ten ukáže nějakou hodnotu. Pozor, při homologaci se tato hodnota měří, ale není pro ni stanovenej žádnej limit. Většina motorek se pohybuje někde mezi 92-96 dB, ale viděl jsem i třeba 99 dB. Vysoký hodnoty statickýho hluku se týkaj hlavně supersportů, jejichž motor se při statickým měření nestihne ani pořádně rozmotat, a přitom jejich vejfuk při vyšších otáčkách umí pěkně zazpívat. Pokud vim, pracuje se teď na nějakej změně metodiky dynamickýho měření, která by tohle měla postihovat.
A teď k tomu, kde si v čem si trefil hřebíček na hlavičku - je to určení těch otáček, při nichž se má statickej zvuk měřit. U nejnovějších motorek by na to šlo využít OBD, ale co s těma staršíma? Podle mě je v podstatě jedno, je-li motorka vybavená otáčkoměrem, nebo ne, bo ten tak jako tak neni cejchovanej. K zapalovacím kabelům se u celý řady modernějších strojů taky prakticky nedá dostat, jak budou tohle řešit v praxi fakt netušim...