globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Soumrak laděných výfuků v ČR
 
15.11.2021 v 21:50
Minulý týden v MF Dnes vyšel článek o tom, že se v ČR chystá změna legislativy, kdy STK a dopravní policie mají být nově vybaveny přístroji na měření hluku DB výfuků. A má se to kontrolovat. V článku píší, že v návrhu je povolená naměřená odchylka max + 5 DB nad hodnotu uvedenou v techničáku. Tak uvidíme...


Naposledy editováno 15.11.2021 21:53:06

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 11:09 | Nahoru | #31

JohnnyS08 píše: Proto je tam ta formulace "Maximální přípustná hluková odchylka má být dle ministerského materiálu 5 dB."
Takže máš-li v TP statickej hluk 95 dB, tak mezní hodnota pro měření bude 100 dB. A subjektivní rozdíl mezi 95 a 100 dB je dost velkej. Na odfiltrování strojů, co maj místo vejfuku rouru od kamen, to nicméně asi bude stačit.


Pokud se bude merit v nejakem certifikovanem prostoru - mistnosti tak to asi prukazne bude, pokud ovsem bude to mereni probihat nekde venku jak zajistis aby "neco z okoli" mereni neovlivnilo? Vysledek takoveho mereni uspesne rozporuje student prvniho semestru pravnicke fakuly v Plzni.
A jak spravne pise "papiboy" otacky, za kterych musi mereni probihat, jsou dane vyrobcem, to znamena dalsi certifikovy merak na ne. Jak se pripojis na parkovisti na vysokonapetovy kabel u kapotovaneho silnicniho dvouvalce do V (treba ducati)? Zepredu chladic, kolem motoru kapoty, inducka integrovana ve fajfce. Mas spousty motorek kde se ke svicce dostanes az po sundani nadrze. Jo bude to psina vypracovat nejaky provadeci predpis pro mereni v terenu.

MartasUS - nevim jak se scitaji zvuky, 5dB a 50dB asi nebude 55dB, ale taky to nebude 50dB s tim ze tech 5dB se nekam "ztrati" a netreba je brat v uvahu.

Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 11:09 | Nahoru | #32
hlučnost ladaku zavisí i na tom kolik plynu tomu naložíš , je sakra rozdíl s mim akrapem jet kilo po rovině , nebo kilo z Dubí nahoru na Cínovec , to bych za mnou jet nechtěl

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 11:11 | Nahoru | #33

MartasUS píše: papiboy> prosim tě co sem motáš rychlost ? Když motorka bude mit na otáčkoměru 5000 o/min tak je jedno jestli tam máš dvojku a pojedeš 40kmH nebo 6ku a pojedeš 120kmH. Pořád bude hluk u koncovky stejnej.



To rozhodně nebude, ono dost záleží na tom, jaký výkon bude zrovna motor vyvíjet, na kolik budou otevřené škrtící klapky.

Jsem zvědav, kdy začnou měřit i hluk sání a hluk nenamazaného řetězu

P.S. mám na motocyklu homologovaný titanový výfuk Exan s namontovanou tlumivkou na konci. Dělá o něco silnější kravál než origo výfuk, ale i kdyby měl zachránit jen jednu srnku, moji rozbitou držťku a motorku, tak jsem za něj rád a pokud by mě chtěli nějací orgáni, někde u silnice měřit hluk a neměli na to bezdozvukovou komoru patřičné velikosti, tak je pošlu do háje, protože fyzika se jen tak ochcat nedá.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 11:29 | Nahoru | #34

Kohlstein píše: Ale proč neodkázat rovnou na začátek celé diskuse, která tu proběhla fundovaným způsobem na stejné téma už skoro před rokem. STK - chystaná novinka


Ubehl skoro rok a assassin porad nechava delat vyfuk

(reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 11:37 | Nahoru | #35
Maxipes_Fík> Rozbitá dtšťka ... to už by musela bejt sakra rána

Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 11:38 | Nahoru | #36
3dB je 2x vyšší hlasitost... 5dB už je téměř 4x vyšší hlasitost. Takže tam je docela tolerance. Na blbce s rourou od kamen to stačit bude, ostatní snad můžeme být v klidu.

(reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 11:39 | Nahoru | #37

Koudy01 píše: ...Takže výfuk je homologovaný k použití na mojí motorce.
Ale moje motorka není homologovaná k použití tohoto výfuku, jo?


Ne. Pokud má výfuk na homo listu uvedenu hodnotu hluku, tak přístrojem změří, jestli to ten výfuk namontovaný na tvé motorce splňuje. smyslem je odhalit výfuky s vylítanou vatou, odstraněnými přepážkami, bez dB killeru apod. A to ať už u originálů od výrobce motorky, tak montovaných na zakázku.

(reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 11:41 | Nahoru | #38
papiboy> Dědo, teorizuješ celkem mimo, ale v jednom si IMHO trefil hřebíček na hlavičku.

Začněme tim, co je napsáno v TP a proč. Jsou tam dva údaje, hluk za jízdy a hluk stojící motorky. Mohlo by nás zarazit, že hluk za jízdy je nižší, neř hluk statický, což je divný.

Souvisí to s homologací a metodikou měření. Současný homologační pravidla jsou v EU nastavený tak, že u všech motorek s více jak 15-ti kW se při homologaci měří pouze hluk za jízdy. Pravidla zkoušky jsou pro všechny motorky stejný, lhostejno, je-li to 250 ccm endurko nebo 200 koňovej supersport - měřící dráha má tušim 50 metrů, motorka na její začátek najede ustálenou rychlostí tušim 100 km/h se zařazeným posledním stupňem a po celej délce dráhy akceleruje na plnej plyn. Kolem dráhy jsou v přesně určený vzdálenosti a rozestupech umístěný snímače, jejich výstup se průměruje a nesmí překročit tušim 78 dB. Měření by mělo simulovat reálný hlukový působení motocyklu na svý okolí, což se mu asi celkem daří, ale za cenu, že měření je velice složitý a naprosto neproveitelný na STK, o dálničním odpočívadle ani nemluvě.

Proto je tam ten druhej údaj o statickým hluku. Je to jednoduchá zkouška, jejíž pravidla jsou záměrně nastavený tak, aby šla poměrně jednoduše zopakovat třeba na STK nebo policí. Motor na neutrál vytočí do tušim 2/3 otáček max. výkonu, asi 0,5 m od konce vejfuku se dá pod předepsaným úhlem hlukoměr a ten ukáže nějakou hodnotu. Pozor, při homologaci se tato hodnota měří, ale není pro ni stanovenej žádnej limit. Většina motorek se pohybuje někde mezi 92-96 dB, ale viděl jsem i třeba 99 dB. Vysoký hodnoty statickýho hluku se týkaj hlavně supersportů, jejichž motor se při statickým měření nestihne ani pořádně rozmotat, a přitom jejich vejfuk při vyšších otáčkách umí pěkně zazpívat. Pokud vim, pracuje se teď na nějakej změně metodiky dynamickýho měření, která by tohle měla postihovat.

A teď k tomu, kde si v čem si trefil hřebíček na hlavičku - je to určení těch otáček, při nichž se má statickej zvuk měřit. U nejnovějších motorek by na to šlo využít OBD, ale co s těma staršíma? Podle mě je v podstatě jedno, je-li motorka vybavená otáčkoměrem, nebo ne, bo ten tak jako tak neni cejchovanej. K zapalovacím kabelům se u celý řady modernějších strojů taky prakticky nedá dostat, jak budou tohle řešit v praxi fakt netušim...

(reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 11:57 | Nahoru | #39

bazin. píše: ...pokud ovsem bude to mereni probihat nekde venku jak zajistis aby "neco z okoli" mereni neovlivnilo? Vysledek takoveho mereni uspesne rozporuje student prvniho semestru pravnicke fakuly v Plzni.


Tohle technicky řešitelný je. Hádám, že v praxi se to řeší referenčním snímačem, kterej musí bejt při měření umístěnej v předepsaný vzdálenosti od motorky (řádově vyšší jednotky metrů). A v metodice měření bude uvedená nějaká maximální hodnota hluku, která je na referenčním snímači přípustná, aby měření bylo považovaný za průkazný.

1 reakcí na tento příspěvek Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 12:08 | Nahoru | #40
Pro info
Stacionární zvukový test
Mikrofon je 50 centimetrů šikmo (45 stupňů) za motorkou. Pokud má motorka výfuky na obou stranách, použije se mikrofon pro každou stranu. Výška, ve které jsou mikrofony umístěny, je stejná jako nejvyšší bod tlumiče výfuku; nejméně však 20 centimetrů od země. Měří se na volnoběh otáček a při otáčkách na 50% maxima motoru. Pokud jsou maximální otáčky motoru menší nebo rovné 5 000, pak se měří při 75% maxima motoru. Kolem motorky musí být na všechny strany prostor 3m.


Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 12:13 | Nahoru | #41
Jak se měřej otáčky při měření emisí u aut. Tam též nic nepřipojují do zapalování, jen snad na baterku.

1 reakcí na tento příspěvek Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 12:29 | Nahoru | #42
JohnnyS08, dokonalé vysvetlenie, ďakujem.
Ja som vychádzal z údajov v techničáku, obyčajne sa kontroluje, či motocykel tým parametrom vyhovuje.

Ak to správne chápem, tak pri meraní, o ktorom je reč, sú mi tie údaje z TP na dve veci...

MartasUS, nauč sa čítať. Ja som o žiadnom 40 km/h ani o 5000 ot/min nepísal.
Zmysel môjho príspevku bol rovnakých 100 km/h, pri ktorej na dvojke moto reve a na šestke nie...
Ale po Johhnyho upresnení to je aj tak bezpredmetné...

Naposledy editováno 16.11.2021 12:37:09

(reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 12:38 | Nahoru | #43

Mamlo píše: Výška, ve které jsou mikrofony umístěny, je stejná jako nejvyšší bod tlumiče výfuku; nejméně však 20 centimetrů od země. Měří se na volnoběh otáček a při otáčkách na 50% maxima motoru. Pokud jsou maximální otáčky motoru menší nebo rovné 5 000, pak se měří při 75% maxima motoru.



Zajimalo by me jak budou merit treba takoveho D-Rad R 0/5 s krasnym originalnim vyfukem

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 12:44 | Nahoru | #44

Kohlstein píše: Ano, sčítají , i když ne tak, jako že 1+1=2
Ale proč neodkázat rovnou na začátek celé diskuse, která tu proběhla fundovaným způsobem na stejné téma už skoro před rokem. STK - chystaná novinka

Prosim tě DBmeter ukazuje hodnotu nejsilnějšího zdroje zvuku v daný moment a tečka. Pokud pojede kousek traktor a DBmeter bude ukazovat 20DB a pak oroštuješ motorku která má 80db tak je to údaj té motorky. Kdyby bylo v ten daný čas ticho a žádný traktor by zrovna kolem nejel tak motorka bude mít pořád těch 80DB. Nechápu, že zrovna ty tohle nechápeš. Za druhé to měření bude určitě děláno dle nějakých směrnic a vzdáleností od koncovky. A za třetí tam je pořád tolerance.

(reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 12:48 | Nahoru | #45

Koudy01 píše: Ubehl skoro rok a assassin porad nechava delat vyfuk



Vis jak mi vse trva? Ale uz je to v RP.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 13:00 | Nahoru | #46
MartasUS> Ty jsi prostě prosťáček.
Následující odkaz, jak se co sčítá, je pouze pro zvídavé, ne pro tebe.
https://www.bozpprof...KLwIrq316HUKSZn_yOI/

(reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 13:04 | Nahoru | #47
papiboy> no právě že si nepísal. To byl můj příklad kde rychlost motorky a zařazená rychlost nemá s měřením hluku nic společného takže tvé srovnání 2ky a 6ky ve 100kmh je prostě jasný že bude u 6ky tišší. Hluk se měří dle otáček.

(reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 13:09 | Nahoru | #48
Kohlstein> Jen jsem si něco zkopíroval z tvého odkazu

Například pokud je celková hladina hluku na vašem pracovišti 95 dB(A) a vy přidáte další zařízení, které vydává 80 dB(A), hladina hluku bude stále 95 dB(A).

1 reakcí na tento příspěvek Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 13:11 | Nahoru | #49
Určitě to nebude tak horké jako v Rakousku apod. a Určitě nehodlám dávat zpět origo vysavač za nehomologovaný sportovní Dominator

1 reakcí na tento příspěvek Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 13:18 | Nahoru | #50
MartasUS, toto podľa teba znamená čo?



O ničom inom to nie je, ako že hluk bude pri 100 km/h na šestke nižší. Prekvapilo ma, že niekto s tým nesúhlasí... Metodiku merania som vôbec neriešil.
Som rád, že sme sa pochopili.

Naposledy editováno 16.11.2021 13:22:59

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 13:30 | Nahoru | #51
papiboy> pleteš hrušky s jabkama . Ty si napsal něco o rychlosti vs zařazený rychlostní stupeň v kontextu s měřením hluku což je prostě hloupost. Jsem rád, že si to nepochopil a pěkný den

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 13:33 | Nahoru | #52
MartasUS> Myslim, ze se měří hluk stojícího vozidlo a hluk jedoucího vozidla, oboje bude definované jak se měří.

Treba ve vysokém Myte na okruhu se měří hluk na cilovce, kdyz tam jedu na 5ku tak ok, kdyz tam mam vytocenou 3 tak mam problem

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 13:35 | Nahoru | #53

assassin píše: MartasUS> Myslim, ze se měří hluk stojícího vozidlo a hluk jedoucího vozidla, oboje bude definované jak se měří.

Treba ve vysokém Myte na okruhu se měří hluk na cilovce, kdyz tam jedu na 5ku tak ok, kdyz tam mam vytocenou 3 tak mam problem



ach jo, ale vím že si děláš jen prdel
Na okruzích měří i hluk a když jsi přes tak tě vyhodí?

(reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 13:41 | Nahoru | #54

assassin píše: MartasUS> Myslim, ze se měří hluk stojícího vozidlo a hluk jedoucího vozidla, oboje bude definované jak se měří.



jj to je jasný. Pár lidí zde je z toho dělá moc kovbojku. Polda dá za motorku na tripod nějakou měřící píčovinku a pak podrží plyn na určitých otáčkách a hotovo. Motorky s origo laufama se nemusí ničeho bát. Tohle je jen na ty piráty co fakt mají jen rouru z motoru. Je tam i dost velká tolerance takže typuji, že 95% motorkářů bude v pohodě.
Pokud ale polda nejdřív vytáhne ruční radar (tam bude 120 na 90) Pak vytáhne ALCtester (tam bude 0,5) a pak DB tester kde bude 120DB tak jsi v píči

Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 14:07 | Nahoru | #55
MartasUS, a z môjho prvého príspevku tuná ti nebolo jasné, že o metodike merania nemám ani poňatia?
Že v techničáku je len údaj "za jazdy" a ani rýchlosť, nič?
Veď práve preto som písal, že hluk môže byť úplne rozdielny a bol som zvedavý, ako sa to meria.
Samozrejme práve preto som nič o spôsobe merania ani nepísal, takže žiedne hrušky s jabkama...

JohnnyS08 to pochopil a korektne to meranie popísal.

Ináč, páni majstri, už ako desaťroční sme vo fichtl-parte vedeli, že tvrdenie "objem ničím nenahradíš" neobstojí, veď nám bolo jasné, že
OBJEM NAHRADÍŠ VYKUCHANÝM VÝFUKOM!

Inak s hlučnosťou som nikdy problém nemal, no a posledných cca 20 rokov mám zásadne sériové tlmiče.

(reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 14:47 | Nahoru | #56

MartasUS píše: ach jo, ale vím že si děláš jen prdel
Na okruzích měří i hluk a když jsi přes tak tě vyhodí?


...nevím jak momentálně, ale pár roků zpět, když jsi se šel projet na nordschleife, tak tě po naměření nadlimitu vyrazili

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 15:00 | Nahoru | #57

MarVerKev píše: Určitě to nebude tak horké jako v Rakousku apod. a Určitě nehodlám dávat zpět origo vysavač za nehomologovaný sportovní Dominator



... tos tu abstinenci od m.cz moc dlouho nevydržel...

1 reakcí na tento příspěvek Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 15:03 | Nahoru | #58
Zrovna včera !

....Yesterday....... all my troubles seemed so far away.... Now it looks as though they're here to stay.... Oh, I believe in yesterday.... (The Beatles)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 15:12 | Nahoru | #59
MedWed> byla to hloupost z mé strany..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soumrak laděných výfuků v ČR

16.11.2021 v 15:22 | Nahoru | #60

MartasUS píše: ach jo, ale vím že si děláš jen prdel
Na okruzích měří i hluk a když jsi přes tak tě vyhodí?



Takhle to funguje, fakt si nedelam legraci

V moste urcite a na malých okruzích myto a pisek

Myto měří jedoucí motocykl a je tam neco pres 100dB (nesplňuju se seriovym vyfukem na motardu) Pisek měří 95dB u stojícího motocyklu v 5tis rpm - to nejspis nesplňuje zadna moje motorka.

Btw na mistrovství republiky SM se měří na miste, motor v omezovaci a tusim 112dB limit. Měřili mi to jeste na motardu postaveném z krosky KTM SXF - seriovy vyfuk a 114dB - neprošel jsem ani na MCR

Naposledy editováno 16.11.2021 15:26:33
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist