globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Zadní tlumič - repas v garáži
Zdravím všichni, jsem trochu kutil a garážový mechanik a nedávno jsem koupil GPZ 500s z 96' od pána co se jí vůbec nevěnoval (akorát ji odkapotoval) a teď jí dávám dohromady. Podle prodávajícího by měla mít nalítáno 70kkm a já už udělal postupně dosti nezbytností. Jako celky mi teď zbývá zadní vidlice a odpružení, kouknu do přepákování, vymyju, dám novou vazelinu a na kyvku nový ložiska, repas přepákování stojí přes 4k takže se tomu snad vyhnu, ale chci "udělat" zadní tlumič, alespoň vyměnit olej, nebo trochu vyprat, k mechanikovi se mi to dávat nechce, stálo by to minimálně 3k a tlumič neteče, jen má divný chod. Takže pokud ho někdo otvíral, tak bych se zeptal jestli jde nějak rozšroubovat, nebo je pouze zalisovaný, popř jestli je na něm vypouštěcí šroub, nebo něco takového, přes co by šel vyměnit olej... Díky
Předchozí
1 2
Následující

Zadní tlumič - repas v garáži

30.10.2021 v 16:48 | Nahoru | #1
zadní tlumič neni žadná prdel , chce to zkušenosti a mnohdy spešl vercajk , nebude lepší na to koupit nový z druhovýroby?

Zadní tlumič - repas v garáži

30.10.2021 v 18:08 | Nahoru | #2
Když si teď pořídíš nový servisovatelný, tak pak půjde i servisovat.

Zadní tlumič - repas v garáži

30.10.2021 v 18:41 | Nahoru | #3
V zadním tlumiči je obvykle i stlačený dusík. V garáži ho bez spešl nářadí nedoplníš.

Zadní tlumič - repas v garáži

30.10.2021 v 19:10 | Nahoru | #4
Minimalne spesl pumpicku na tlumice a par pripravku budes potrebovat koupit/vyrobit, tesneni byvaji special (drahe), tak si rozmysli, jestli se to vyplati. A to jen v pripade, ze to neni zalisovane a jde to rozumne otevrit.

Zadní tlumič - repas v garáži

30.10.2021 v 20:15 | Nahoru | #5
Zanes to do servisu na tlumiče, dělám servis X let a ještě mě ani nenapadlo rozebírat zadní tlumič, vždy ho nechám zrepasovat někomu kdo to dělá, ve finále je to levnější... Nebo, když už je vidět, že je po smrti tak se dá jinej, ne nutně novej, ale takovej co se dá ještě repasovat...

Zadní tlumič - repas v garáži

30.10.2021 v 20:43 | Nahoru | #6
ve vzduchu je taky dusik .. vetsi pruser bude sundat z toho pero, ty tuhosti byvaj radove vetsi nez v predku...

Zadní tlumič - repas v garáži

30.10.2021 v 21:01 | Nahoru | #7
Sundani pruziny bych videl jako nejmensi problem...

Zadní tlumič - repas v garáži

Skvělá odpověď, děkuji! 31.10.2021 v 14:56 | Nahoru | #8
zadnú pružinu potrebuješ stiahnuť sťahovákom, ak nemáš, treba kúpiť, opravnú sadu k tomuto tlmiču nezoženieš asi tak ľahko. Spodné ložisko na piestnicu a gufero so šťastím nájdeš ako normalizovaný diel.. Neviem presne aký tlmič máš, ale asi je neservisovateľný a tak doň treba vyvŕtať dierku, narezať závit a nakrútiť odvzdušňovák (napr. autoventil). Niekedy stena tlmiča býva príliš tenký plech, vtedy je to problém a treba to upraviť (niečo nazvárať tak aby to nikam nebúchalo aj keď na tom bude odvzdušňovák). Taktiež ak sa jedná o neservisovateľný tlmič, tak ho občas treba upraviť tak, aby bol rozoberaťeľný (zo spodu ako trčí piestnica). K tomu dusíku, samodomo podmienkach tam fúkneš vzduch z kompresoru tak tlmič bude výrazne meniť charakteristiku so zmenou teploty. Ale asi aj olej zle odvzdušníš, tak ti vzduch vnútri bude robiť šarapatu. Ak tam budeš mať autoventil tak ti v nejakom servise fúknu aj dusík ak majú.
Prinajhoršom budeš kupovať nový tlmič, tak šup do toho a daj vedieť ako si to zvládol.
...v konečnom dôsledku je to nakoniec lacnejšie dať spraviť profíkovi ktorý to má za 2 hodiny hotovo a vie napríklad dať aj pochrómovať piestnicu atp.
ale ak to má byť tvoja piata motorka na ktorej dáš 1000km za rok a nechceš do toho vrážať peniaze, prečo nie.
Edit: vymeniť olej bez toho, aby sa tlmič kompletne rozobral, to sa nerobí, keď sa mení olej, menia sa rovno aj všetky tesnenia a robí sa repas.

Naposledy editováno 31.10.2021 14:58:26

Zadní tlumič - repas v garáži

31.10.2021 v 15:06 | Nahoru | #9
Pokud je tlumic rozebiratelnej neni to taková veda, lidi se spis boji… ale asi se mi nechce vypisovat navod kdyz jsou videa i publikace kde je to step by step - treba suspension bible

1 reakcí na tento příspěvek Zadní tlumič - repas v garáži

31.10.2021 v 19:14 | Nahoru | #10
Díky všem, takovou odezvu jsem nečekal
Abych to ještě rozvedl, tak už jsem třikrát rozebíral tlumič z endura, který je rozebiratelný docela snadno a opravdu tam stačí fouknout vzduch z kompresoru, s endurem nezávodím, takže to není až takový problém, samozřejmě že je to trochu znát, že tam není dusík, ale není to moc velkej rozdíl. Právě proto že jsem to už několikrát dělal u jiného tlumiče, chtěl jsem to zkusit i s timhle, ale nebude to prdel, takže:
Dočetl jsem se že se tlumič dá nahradit z sv650 druhé generace s mírným zvýšením motorky, takže se asi budu ubírat touto cestou a snad na bazaru natrefím na kus v dobrém stavu, už jsem se koukal a ceny jsou kolem tácku. Nový kupovat nechci, to vyjde mnohem dráž než dát stávající k mechanikovi. Diky za reakce a názory, budu sem dávat další poznatky, přip fotky

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadní tlumič - repas v garáži

31.10.2021 v 19:52 | Nahoru | #11
Dacann> Pokud kompresor nafouka odpovidajici tlak - fouka se tam kolem 10atm. Jestli je tam vzduch nebo dusik je fuk, oboji funguje stejne.

Pokud tlumic neni rozebiratelnej, musi ho servisak rozpichnout na soustruhu, vytocit na telo tlumice zavit a vysoustruzit zatky (pripadne nejake podobne reseni) tohle moc lidi nedela… respektive vim tak o jednom

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadní tlumič - repas v garáži

31.10.2021 v 20:40 | Nahoru | #12

assassin píše:
Pokud tlumic neni rozebiratelnej, musi ho servisak rozpichnout na soustruhu, vytocit na telo tlumice zavit a vysoustruzit zatky (pripadne nejake podobne reseni) tohle moc lidi nedela… respektive vim tak o jednom


Prochazka? A Beran?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadní tlumič - repas v garáži

31.10.2021 v 21:02 | Nahoru | #13
Slávek-TDM> Beran, prochazka nevim jestli to taky predelava…

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadní tlumič - repas v garáži

31.10.2021 v 21:59 | Nahoru | #14
assassin> Prochazka urcite, predelava baworacky tlumice na rozebiratelny, ikdyz zkusenosti s takovou repasi nejsou vzdy stoprocentne bezproblemovy...

(reakce na) Zadní tlumič - repas v garáži

1.11.2021 v 00:10 | Nahoru | #15
Slávek-TDM> To jsem nevedel. K nam se dostanou jen ESA s ty rozebiratelny jsou…

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadní tlumič - repas v garáži

1.11.2021 v 20:46 | Nahoru | #16
[quote=assassin]Dacann> Pokud kompresor nafouka odpovidajici tlak - fouka se tam kolem 10atm. Jestli je tam vzduch nebo dusik je fuk, oboji funguje stejne.

Tohle jsem nevěděl, že tolik tlaku, ale na crosku a enduro se fouká 2 - 4 atm a dovoluji si říct že je hloupost myslet si že je to to samé dusík a vzduch. Dusík má stálejší vlastnosti při změnách teplot, ale jak jsem psal, není to až tak velký rozdíl. Navíc jsem také psal že to nechci dávat někomu za mrak peněz a to by to soustružení určitě bylo, ale opravdu jsem se chytil myšlenky dát tam tlumič z sv 650 nějakého vyššího ročníku, taky jsem koukal že sv 1000 má rozebiratelný tlumič s "baňkou", tak jen ještě musím zjistit jestli by se mi tam vlezl, kvůli té "baňce". A tlumič z gepiny skončí v bedně s dílama...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadní tlumič - repas v garáži

1.11.2021 v 21:12 | Nahoru | #17
Dacann> 2-4atm do tlumice na mx/enduru? Na to jsi proboha prisel jak?

A ohledne te stálosti - mas nejakou fyzikální hodnotu ktera se u tech dvou plynu zasadne lisi?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadní tlumič - repas v garáži

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2021 v 21:27 | Nahoru | #18
assassin> dusík je inertný plyn a neobsahuje iné častice ktoré spôsobujú koróziou a tlaková zmena vplyvom teploty je menšia. http://timeforride....ir-in-tyres.html?m=1





(reakce na) Zadní tlumič - repas v garáži

1.11.2021 v 21:50 | Nahoru | #19
Destroyer> To je graf s vlhkým vzduchem - jak vlhkým? Ano koroze je asi jedinej duvod. Měřili jsme tlumice plněny dusíkem vs vzduchem na dynu a zadnej rozdíl…

Ale to je vecnej boj. Dusík nechame dusíkem, ja zákazníkům taky dávám dusík, protoze lidem nevysvetlis ze zas az tak zázračne vlastnosti nema, svoje tlumice klidne foukam vzduchem.

Naposledy editováno 01.11.2021 21:58:38

(reakce na) Zadní tlumič - repas v garáži

1.11.2021 v 22:24 | Nahoru | #20
Dacann> Na jednu stranu ti fandím, taky jsem se tu ptal asi už před 15lety jestli je možné Jawu 350 předělat na centrální zadní tlumič místo dvou a všichni mě říkali že je to nemožné a stejně jsem to udělal. Jenže druhá věc jsou finance. Buď to děláš proto že tě to opravdu baví a chceš se něco naučit nebo proto že chceš ušetřit. Už x let se živím jako mechanik a taky jsem nějak začínal, ale na peníze ikdyž jsem jich moc neměl jsem neřešil a nebylo mě líto do čehokoliv co se týkalo motorek investovat. Ale tohle šetření za každou cenu doslova nesnáším. Když vidím jen jak píšeš že by to stálo 3000Kč jak kdyby to byla bůhví jaká částka tak jsem na to uplně alergický. Můj šéf se věnuje hlavně tlumičům, dělá to přes 20let a v servisu máme v podstatě jednu dílnu jen speciálně na tlumiče. A aby to k něčemu bylo a fungovalo to tak to není prdel to udělat. Jako říkám pokud tě to baví a chceš se to naučit super, ale v tom případě nemůžeš řešit finance. Neříkám abys vyhazoval peníze zbytečně do luftu, ale jestli si myslíš že si doma zrepasuješ zadní tlumič za pětikilo, který v tvém případě je dokonce "nerozebiratelný" a ze strany výrobce se zde z repasí vůbec nepočítá, tak to tě vyvedu těžce z omylu. Jak už tu psali kluci první problém bude sundat pružinu. Musíš jí nějakým způsobem stlačit abys vytáhly takové dva půlměsíce kterýma je ta pružina zaaretovaná. Já mám třeba na to spešl přípravek který jsem si vyrobil jelikož mám přístup k soustruhu, frézce i cnc obrábění, jinak ten přípravek stojí 15000Kč. A to jsem teprve u sundání pružiny. I když na GPZ není zas tak silné péro, tak možná to půjde sundat když upneš tlumič do svěráku a stlačíš pružinu pomocí kurten. To máš dole pružinu, co dál? Neznám přesně ten tlumič jaký tam je, ale co jsem si vygooglil nějaké fotky, tak tipuju že na těle tlumiče krytka, ta tam bude jen nasazená s mírným přesahem a asi by měla jít vyloupnout. Pod ní bude už samotná zátka tlumiče v které je gufero a vodítko. Ta bude zajištěna nejspíš drátěnou pojistkou zevnitř těla tlumiče. Jenže když se to budeš snažit rozebrat, tak pokud je v tlumiči ještě nějaký tlak tak ti to bouchne přímo do ksichtu. Takže budeš musit někde v horní části toho tlumiče navrtat opatrně malou dírku kterou tlak vyletí ven. Pak můžeš dole sundat tu zátku a vypustit zbytek oleje. Teď otázka v jakém stavu budou jednotlivé komponenty jako je prachovka, gufero, vodítko, pístnice, píst, a samotné tělo tlumiče jestli nebude už vydřené. Abys to vůbec rozebral na jednotlivé součástky tak možná bude potřeba na konce pístnice upíchnou na soustruhu konce matky která to celé drží pohromadě protože bude konec toho závity rozlisovaný. A teď co? Uděláš si nový chrom na pístnici? Kde seženeš jednotlivé díly do toho tlumiče? Pěnový doraz bude nejspíš už taky KO, možná tam už ani nebude, ten seženeš kde? A teď i za předpokladu když všechny díly seženeš, jak ten tlumič složíš? Budeš ho muset předělat na rozebiratelný a to tak že jak si vyvrtal dírku pro vypuštění tlaku tak se tam teď bude muset dát nějakým způsobem ventilek, kterým se pak tlumič napustí tím dusíkem a to opravdu na 10atm. A před tím to musíš ještě samozřejmě odvzdušnit. Takže jestli ti jde opravdu jen o to za každou cenu ušetřit, tak ti říkám ať se na to zrovna vybodneš a dáš to někomu za trojku zrepasovat. Ve výsledku ušetříš hromadu času a nakonec i peněz. Takže asi tak.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadní tlumič - repas v garáži

1.11.2021 v 23:01 | Nahoru | #21
Destroyer> viz. Assassin, ta vodní pára v tom dělá ten bordel, jinak suchý vzduch (78% dusíku) a suchý dusík (95% dusíku) se chovají jako plyny v podstatě stejně, pokud nepůjdeme do extrémních tlaků a teplot.
Dusík se dává do nerozebiratelných tlumičů kvůli chemické stabilitě, přece jenom tam má pár roků vydržet a nemít snahu sloučit se s gumou, olejem nebo kovy. U pneu se argumentuje postupnou větší ztrátou tlaku při použití vzduchu. Pokud ale gumou prostoupí pouze kyslík, tak i po dohušťování vzduchem dojde postupně ke zvýšení koncentrace dusíku.
Špatné je, když se hustí za letního deště nebo dokonce v mlze. Pak se náplň chová podle tvého grafu. Suchý dusík se ale proti suchému vzduchu dost přeceňuje.
Dám obrázky odsud https://www.mojotir...s.com/N2_FAQ_Q01.htm

A ještě výřez z toho samého. Ta křivka, která začne prudce stoupat, namísto aby měla lineární průběh, odpovídá tomu, když má někdo v gumě zkondenzovanou vodu. Např. od montážních mýdel, nebo když někomu uchází guma a každý týden nebo den do ní pumpuje další ne-suchý vzduch.

1 reakcí na tento příspěvek Zadní tlumič - repas v garáži

2.11.2021 v 00:23 | Nahoru | #22
krom toho kde by se v tom tlumici vzalo vic nez 100F ? uz jste se nekdy nekdo spalil o expanzni nadobku tlumice ? (200F bude cca 90°C) (jo gumy, tam to je jina..)

Naposledy editováno 02.11.2021 00:24:02

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadní tlumič - repas v garáži

2.11.2021 v 00:34 | Nahoru | #23
kerut> Ty uz mas zase vtipnou - 40C je v tlumici pomerne bezne. 80C neni uplne vyjimka…

Naposledy editováno 02.11.2021 00:37:53

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadní tlumič - repas v garáži

2.11.2021 v 00:48 | Nahoru | #24
assassin> - 40 nerozporuju, ale tech 150F (na kterejch se zasadnejc rozchazi ty kriuvky v grafu) bych chtel videt..

Naposledy editováno 02.11.2021 00:49:06

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadní tlumič - repas v garáži

2.11.2021 v 00:57 | Nahoru | #25
kerut> dam ti vedet az pojedem to trebize.. muzes si tam osahat nadobky nasich tlumicu....

zkus si najit na netu dataloggy ze zavodu...

ostatne, chodil sem jeden, co tvrdil, ze strojar pocita... takze si spocitej kolik energie musi tlumic zmarit pri rychlejsi jizde po nerovnostech... plocha tlumice, teplo ktere vyzari je taky easy vypocet, ne?

Naposledy editováno 02.11.2021 01:01:35

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadní tlumič - repas v garáži

2.11.2021 v 01:40 | Nahoru | #26
assassin> on zas tolik te energie nemari, energie se uklada do pruziny, tlumic tomu ukladani jen pribrzduje dynamiku aby nedochazelo k prekmitum a oscilacim ale klidne si foukej cistej dusik kdyz myslis ze je vyrazne odlisnej

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadní tlumič - repas v garáži

2.11.2021 v 02:54 | Nahoru | #27
kerut> no jiste.. ja jsem tu psal o zazracnych vlastnostech dusiku...

jo ono kdyz neco pribrzduje dynamiku, tak to vlastne zadnou energii nemari.. treba jako brzdy...

na shock dynu nalepis na tlumic teplomer, nechas tam ten tlumic par minut cvivit a je na nem 80+C ... zahada.

(reakce na) Zadní tlumič - repas v garáži

2.11.2021 v 06:17 | Nahoru | #28
Kohlstein> assasin> vďaka keď započítame bežnú vlhkosť vzduchu 50% tak to fakt veľký rozdiel nerobí. ešte by mohol byť problém kondenzát v kompresore.

Zadní tlumič - repas v garáži

2.11.2021 v 06:37 | Nahoru | #29
Este sa popozeraj po tlmici zo zx6r prve rocniky. Do 98 myslim. Rozoberatelny, plne nastavitelny a Expanzku ma na hadici asi 40cm od rlmica. Daval som ho do zr7.
Vymenil som v nom olej origo kyb do zadnych tlmicov s malou dusickou, ze nebude tiect a cuduj sa svete, netecie. Fukane vzduchom pumpou, zial iba na nejakych 8 atm, viac mi neda. Pri jazde som nejake zohrievanie nespozoroval, mozno preto, ze expanzka je dost daleko od tlmica a chladi sa.
A funguje skvele.

Naposledy editováno 02.11.2021 06:37:58

(reakce na) Zadní tlumič - repas v garáži

2.11.2021 v 07:34 | Nahoru | #30

assassin píše: kerut> ... ostatne, chodil sem jeden, co tvrdil, ze strojar pocita... takze si spocitej kolik energie musi tlumic zmarit pri rychlejsi jizde po nerovnostech... plocha tlumice, teplo ktere vyzari je taky easy vypocet, ne?

Jsi zly
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Motorka A2 35kw pro trpaslíka Suzuki GS 500E, Honda CB 500, Kawasaki GPZ 500, Kawa... sasasasa 29 25.3.2024 v 17:59 mRKEF
Karbce Kawasaki ER 5 ostrava 1 10.3.2024 v 16:53 ja1
Kde brát náhradní díly Kawasaki ER 5 kastanbabeťťák 4 8.2.2024 v 12:45 Pedl
Kawa GPZ 500 S, karburátor, stará Š... Kawasaki GPZ 500 blingdoogie 23 9.11.2023 v 09:07 Krautkopf
Nefunkční tachometr Kawasaki ER 5 XkovixCZ 3 6.10.2023 v 19:22 Ozzy_

TOPlist