bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h
13.10.2021 v 19:33
Zdravím Jawařky a Jawaře.
Obracím se na Vás, ve snaze založit diskusi, na téma chlazení - Vaše postřehy a zlepšováky.
Můj dotaz pramení ze zkušeností, kvůli kterým si lámu hlavu už po 2 roky, co mám svou Jawu 250/559 zgenerálkovanou a využívám ji pravidelně k vyjížďkám.

Jedná se mi o problematiku chlazení hlavy válce/válce při vysokých otáčkách/ ve vysokých rychlostech, řekněme okolo 80km/h a výš po dobu minimálně 45minut, po kterých dojde nejspíše k přehřátí hlavy a přidření pístu ve válci vlivem tepelné roztažnosti.
První 2 zkušenosti s tímto přidřením mám z loňska, kdy při cca hodinové jízdě v rychlostech okolo 100km/h jsem v naštěstí kontrolovaném smyku udělal 150m černou čáru. Ano, má chyba, tehdy jsem měl v nádrži poměr oleje a benzínu 1:33. Druhá zkušenost byla v rychlostech okolo 90km/h s poměrem 1:30. Pokaždé stačilo nechat motor 10 -15 minut vychladnout. Po "nakopnutí" bez protestů mi dovolil jet dál, samozřejmě již v rozumnějším tempu. Nutno podotknout, že tehdy bylo vedro a jistě by mi za to ta motorka nejraději natloukla.

Při letošní víkendové vyjížďce (9.10.), za poměrně chladného počasí (okolo 10`C), mi v úseku Č.Lípa - Liberec, při tempu cca 80km/h stylem 3/4 - plný plyn (dle stoupání), před Libercem i přes okolní relativní chlad vzduchu začal motor opět vadnout - typicky za normálního zvukového projevu "trrrrrr" najednou začal vadnout stylem "eeeeeuuuuuuuu" (jistě by to po ignoraci varovného zvukového projevu opět skončilo přidřením a zablokováním zadního kola). Stačilo ubrat plyn a zase se "chytil", ale bylo nutné zvolit trasu po okreskách s volnějším tempem. Zde je nutné uvést, že jsem tentokrát lil olej do benzínu v poměru 1:25. V tomto poměru jej do benzínu leju po prvních dvou neblahých zkušenostech. Tato vyjížďka byla letos jediná, kde bylo nutné motorku udržovat ve vysokých otáčkách kvůli přesunu po rychlostní silnici. Za celý tento rok se mi toto "vadnutí" nestalo.

Zásadně neliji olej M2T, vždy volím lehce spalitelné moderní oleje pro vysokootáčkové dvoutaktní stroje, případně křovinořezy, vždy syntetické, či polosyntetické.
Trysky v karburátoru jsou čisté, zcela původní. Jehla na 2. zářezu shora (dle výrobce, tuším že na 3. zářez se jehla dávala při záběhu), svíčka dle specifikace výrobce, motor řádně seřízený - nedusí se, jde krásně za plynem, krásně táhne i startuje. Již z výroby je opatřen otevřeným sáním (filtrace je přes ocelovou síťku). Výfuky jsou kompletní, čisté a pravidelně vypalované od karbonu.
Jediná úprava je 12V zapalování Vape. Motor je kompletně přeložiskovaný, má nová gufera, těsnění, je řádně zajetý. Pouze nesnáší dlouhodobé vysoké otáčky a rád bych věděl, jak mu pomoci od přehřívání a jaké jsou možnosti, či nutné úpravy, aby se nepřidíral. Existuje např. možnost montáže větší hlavy s větším počtem žeber? Existuje možnost úpravy stávající hlavy?

Díky za jistě plodnou diskusi předem.

Naposledy editováno 13.10.2021 19:48:01

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

13.10.2021 v 21:50 | Nahoru | #1
Kohlstein> Motor je po generálce co se týká ložisek, gufer a jiných těsnění. Válec v době rozborky nebyl zralý na výbrus, motor normálně fungoval. Oprava motoru byla provedena nenásilně - kde to bylo nutné, byl použit stahovák a zpětně pak lis. Tím, že nejsem motorář a už vůbec ne strojař, nevěnoval jsem vůlím pozornost. Zcela funkční motor jsem pouze rozebral, vyměnil výš zmíněné a zase složil. Samozřejmě, když už byl rozebraný celý motor, spojku jsem vybavil lamelami s obložením Ferodo.
Přiznám se, že jsem dobytek a po těch přidřeních jsem jezdil za cenu vyššího poměru oleje v benzinu dál. Tím, že ta motorka je schopná jet i 100km/h o to víc mně děsí, co se tedy ve válci mohlo stát. Takže i z níže sepsaných příspěvků je mi už jasné, že mě čeká minimálně demontáž válce a zalapování vrypů.

(reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 09:21 | Nahoru | #2

Jawabetta píše: Kohlstein> Motor je po generálce co se týká ložisek, gufer a jiných těsnění. Válec v době rozborky nebyl zralý na výbrus, motor normálně fungoval. Oprava motoru byla provedena nenásilně - kde to bylo nutné, byl použit stahovák a zpětně pak lis. Tím, že nejsem motorář a už vůbec ne strojař, nevěnoval jsem vůlím pozornost. Zcela funkční motor jsem pouze rozebral, vyměnil výš zmíněné a zase složil. Samozřejmě, když už byl rozebraný celý motor, spojku jsem vybavil lamelami s obložením Ferodo.
Přiznám se, že jsem dobytek a po těch přidřeních jsem jezdil za cenu vyššího poměru oleje v benzinu dál. Tím, že ta motorka je schopná jet i 100km/h o to víc mně děsí, co se tedy ve válci mohlo stát. Takže i z níže sepsaných příspěvků je mi už jasné, že mě čeká minimálně demontáž válce a zalapování vrypů.



To se musí dělat pořádně, stačí nevyúhlovaná ojnice a už to tře píst po stěně. Víš vůbec, jak se to dělá? jak to zkontrolovat?
Kdby ne, rovnou ti to napíšu.
Nacamráš tam olej na stěny a píst prstem přitlačíš k jedný straně a pak k druhý a sleduješ, jestli zustane přilepenej a na druhý straně se ubjevuje škvíra. není na tom co zkazit. Buď zůstává nebo se vrací. To když už budeš sundavat hlavu tak před sundáním válce rovnou můžeš kouknout na tohle.

Naposledy editováno 14.10.2021 09:24:46
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawablázni [1 ... 3868, 3869] Jawa 250/559, Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 250/353 Kýv... Kafi 116066 Dnes v 06:03 Jirka4137
Jawa 250 559 plynová rukojeť ze sit... Jawa 250/559 panelka Mario1504 9 23.4.2024 v 21:06 rg250
Jawa 250 559 plynová rukojeť ze sit... Jawa 250/559 panelka Mario1504 5 23.4.2024 v 07:51 cmiral
jawa 250 maska Jawa 250/559 panelka alexch 2 9.4.2024 v 21:22 Dolin
Jawa 250 dostanu ji na veteránské z... Jawa 250/559 panelka Mario853 7 11.3.2024 v 07:11 FJRPEPA


TOPlist