Téma: Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h
13.10.2021 v 19:33
Zdravím Jawařky a Jawaře.
Obracím se na Vás, ve snaze založit diskusi, na téma chlazení - Vaše postřehy a zlepšováky.
Můj dotaz pramení ze zkušeností, kvůli kterým si lámu hlavu už po 2 roky, co mám svou Jawu 250/559 zgenerálkovanou a využívám ji pravidelně k vyjížďkám.

Jedná se mi o problematiku chlazení hlavy válce/válce při vysokých otáčkách/ ve vysokých rychlostech, řekněme okolo 80km/h a výš po dobu minimálně 45minut, po kterých dojde nejspíše k přehřátí hlavy a přidření pístu ve válci vlivem tepelné roztažnosti.
První 2 zkušenosti s tímto přidřením mám z loňska, kdy při cca hodinové jízdě v rychlostech okolo 100km/h jsem v naštěstí kontrolovaném smyku udělal 150m černou čáru. Ano, má chyba, tehdy jsem měl v nádrži poměr oleje a benzínu 1:33. Druhá zkušenost byla v rychlostech okolo 90km/h s poměrem 1:30. Pokaždé stačilo nechat motor 10 -15 minut vychladnout. Po "nakopnutí" bez protestů mi dovolil jet dál, samozřejmě již v rozumnějším tempu. Nutno podotknout, že tehdy bylo vedro a jistě by mi za to ta motorka nejraději natloukla.

Při letošní víkendové vyjížďce (9.10.), za poměrně chladného počasí (okolo 10`C), mi v úseku Č.Lípa - Liberec, při tempu cca 80km/h stylem 3/4 - plný plyn (dle stoupání), před Libercem i přes okolní relativní chlad vzduchu začal motor opět vadnout - typicky za normálního zvukového projevu "trrrrrr" najednou začal vadnout stylem "eeeeeuuuuuuuu" (jistě by to po ignoraci varovného zvukového projevu opět skončilo přidřením a zablokováním zadního kola). Stačilo ubrat plyn a zase se "chytil", ale bylo nutné zvolit trasu po okreskách s volnějším tempem. Zde je nutné uvést, že jsem tentokrát lil olej do benzínu v poměru 1:25. V tomto poměru jej do benzínu leju po prvních dvou neblahých zkušenostech. Tato vyjížďka byla letos jediná, kde bylo nutné motorku udržovat ve vysokých otáčkách kvůli přesunu po rychlostní silnici. Za celý tento rok se mi toto "vadnutí" nestalo.

Zásadně neliji olej M2T, vždy volím lehce spalitelné moderní oleje pro vysokootáčkové dvoutaktní stroje, případně křovinořezy, vždy syntetické, či polosyntetické.
Trysky v karburátoru jsou čisté, zcela původní. Jehla na 2. zářezu shora (dle výrobce, tuším že na 3. zářez se jehla dávala při záběhu), svíčka dle specifikace výrobce, motor řádně seřízený - nedusí se, jde krásně za plynem, krásně táhne i startuje. Již z výroby je opatřen otevřeným sáním (filtrace je přes ocelovou síťku). Výfuky jsou kompletní, čisté a pravidelně vypalované od karbonu.
Jediná úprava je 12V zapalování Vape. Motor je kompletně přeložiskovaný, má nová gufera, těsnění, je řádně zajetý. Pouze nesnáší dlouhodobé vysoké otáčky a rád bych věděl, jak mu pomoci od přehřívání a jaké jsou možnosti, či nutné úpravy, aby se nepřidíral. Existuje např. možnost montáže větší hlavy s větším počtem žeber? Existuje možnost úpravy stávající hlavy?

Díky za jistě plodnou diskusi předem.

Naposledy editováno 13.10.2021 19:48:01
Předchozí
1 2 3
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

13.10.2021 v 19:52 | Nahoru | #1
Nikde nevidím:
- motor jsem smontoval s vůlí tolik a tolik
- po přidření jsem opiloval na pístu přidřevá prasátka a obnovil plochy ve válci brusným rounem, pěkně do kříže podle původního honování
Protože jet na 250 kilem není žádný nadpřirozený výkon.

Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

13.10.2021 v 19:53 | Nahoru | #2
Zdar, máš to pěkně napsaný.
Proběhl pokus dát o číslo dvě větší hlavní trysku ?

E: plus samozřejmě vše výše

Naposledy editováno 13.10.2021 19:55:43

1 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

13.10.2021 v 19:58 | Nahoru | #3
Vysoke otacky pri vysoke rychlosti 80km/h....to me rosekalo

1 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

13.10.2021 v 20:00 | Nahoru | #4
špatná tolerance rozměru pístu? jen střílím od boku. Akorát si ale musim rejpnout do tvé duchapřítomnosti: kolik času potřebuješ na vymáčknutí spojky,když po zastavení motoru jedeš cca 150 metrů smykem? To by podle mě měla být automatická reakce....

1 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

13.10.2021 v 20:06 | Nahoru | #5
Co znamená zajetý motor 5000km? Co tam máš za karburátor a jak je seřízen? Otevřené sání také nebude origo. Co jsi udělal s válcem po přidření? Pokud neodstraníš zrcátka ve válci tak to bude dělat bordel pořád

(reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

13.10.2021 v 20:18 | Nahoru | #6

HornisGSX píše: Vysoke otacky pri vysoke rychlosti 80km/h....to me rosekalo



Tak se nediv, oni to mají jinak

Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

13.10.2021 v 20:24 | Nahoru | #7
Čau, jazdil som 2T motorky celý život. dokonca som sa venoval opravám týchto , samozrejme aj 4T motocyklov a krovinorezov, motorových píl a podobne. O mazaní toho je popísaného mraaky, tiež som mazal svoje 2T zásadne olejom Repsol. Tiež som bol naučený dávať ešte za mlada, keď sme dávali M2T toho oleju dávať trrošku viac,+ricín akože pre istotu. No, prišiel ku mne sused, ktorému som servisoval Simson. Mal najazdených 18 000 km, čiže som mu oznámil, že je nutné vymeniť minimálne piestne krúžky, prípadne piest a podľa stavu možno aj výbrus. A ešte aj mazal olejom M2T. Čakal som teda riadnu spúšť, motorka, ale fungovala OK. Doniesol mi aj nový valec, piest krúžky , čap , všetko potretebné k výmene a oprave. Po rozobratí som zostal v nemom úžase. Tak som to nechal rozobraté a zavolal som ho, teda ako každého zákazníka k ukážke čo s tým má a čo budem robiť. Simson, teda piestne krúžky piest všetko v poriadku. Kua som nevedel pochopiť , ani krúžky som nemusel meniť. Tak som sa pýtal na to mazanie a povedal mi, že presne dával M2T v pomere, ako má napísané na uzávere benzínovej nádrže. Takže to M2T by som asi na Jawu nezavrhoval. Skôr som zistil, že viac oleju škodí, lebo to zanesie karbónom piestne krúžky, teda tie drážky pod krúžkami a krúžky sa skôr opotrebia. Skôr by som šiel po výrobcovi piestu, jeho tvare a dodržaní výrobných tolerancií. Moji kolegovia , teda starší ako ja, na týchto Jawách presne 250 559 jazdili do Juhoslávie k moru a v pohode, aj s PAV-40. Skôr mali trošku problém 350-tky, ale 250 to zvládali v pohode. Tie 350 samozrejme mali problém so zapaľovaním ako ináč. Ja som v tých rokoch jazdil na ČZ 175 477. raz som to zadrel, bolo to v jari, po zime a olej ostal nerozmiešaný dole. Ja som to mal prepnuté hore vrch trubky, nie na rezervu tak mi to kúslo, ešte v zábehu. Keď som fušoval nejaký pridretý motor v tých dávnych časoch, tak som robil také jemné drážky na zadretom miste na pieste, aby sa v ňom držal olej. Väčšinou to bolo vpredu akobol výfukový kanál. Tam som vypiloval také krížne drážky. Jemne. dočasná oprava, a to lesklé miesto na valci som oddstránil šmirgľom, to sa ale nemalo, lebo tam ostávali čiastočky zo šmirgľu a to bolo zle. takto som zafušoval po zadretí aj závodnú crosku svoju, a ešte som dojazdil sezónu. Potom mi na nej jazdil chalani z klubu a na tých vipilovaných drážkach mi praskol piest. Ja som tie Jawy 250 považoval za zastaralé už roku pána 1977. Síce ja som jazdil na Jawe 500 OHC , rok výroby 1957 ale to bola iná frajerina. Paráda zvuk a paráda spotreba oproti 350 634. Bol som šokovaný ako to parádne jazdilo a málo bralo. A bez oleju. Držím palce a nech ti to jazdí v pohode.

PS: tú ihlu by som dal celkom hore aby bola bohatšia zmes, tiež skrutku voľnobehu len na pol otáčky, možno ešte menej.

Naposledy editováno 13.10.2021 20:27:23

1 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

13.10.2021 v 21:22 | Nahoru | #8
1) To že je chladno, neznamená, že nemůžeš zadřít, v chladném počasí se totiž směs ochudí.
2) Kolik benzinu ti nateče do sklenice za 1 minutu?, múže být nabobtnalá gumička v kohoutku, čímž se zmenší dírky a průtok pro jízdu fullgas nevyhovuje- chudší směs. Místo gumičky, je nejlepší tuhle pičovinu udělat z 2mm teflonu.
3) Falešnej vzduch to někde netahá? Příruba karbu bejvá dost často prohnutá ikdyž se to na první pohled nezdá.
4) Předstih máš nastavenej správně?
5) Prasátka na pístu si zdrsnil pilníkem? Odstranil jsi hliník z válce?
6) Máš spravně vyúhlovanou ojnici?
7) Vůle kroužků vložených do válce v zámku je kolik?
8) Jakej tam máš píst a s jakou vůlí byl udělanej výbrus?
9) Máš správně otryskovanej karbec pro otevřené sání? Hladinu si kontroloval?
10) Nemáš zakekelený vejfucky?

Naposledy editováno 13.10.2021 21:27:37

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

13.10.2021 v 21:50 | Nahoru | #9
Kohlstein> Motor je po generálce co se týká ložisek, gufer a jiných těsnění. Válec v době rozborky nebyl zralý na výbrus, motor normálně fungoval. Oprava motoru byla provedena nenásilně - kde to bylo nutné, byl použit stahovák a zpětně pak lis. Tím, že nejsem motorář a už vůbec ne strojař, nevěnoval jsem vůlím pozornost. Zcela funkční motor jsem pouze rozebral, vyměnil výš zmíněné a zase složil. Samozřejmě, když už byl rozebraný celý motor, spojku jsem vybavil lamelami s obložením Ferodo.
Přiznám se, že jsem dobytek a po těch přidřeních jsem jezdil za cenu vyššího poměru oleje v benzinu dál. Tím, že ta motorka je schopná jet i 100km/h o to víc mně děsí, co se tedy ve válci mohlo stát. Takže i z níže sepsaných příspěvků je mi už jasné, že mě čeká minimálně demontáž válce a zalapování vrypů.

1 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

13.10.2021 v 21:51 | Nahoru | #10
už tady několikrát zazněla špatná směs (chudá), co takhle hned po plném plynu vypnout motor a jak to trochu zchladne tak mrknout na svíčku a bude jasno hned ne ?

(reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

13.10.2021 v 21:56 | Nahoru | #11
kasssy> Dobrá otázka. Vzhledem k tomu, že jsem v té době teprve začínal, úplně idiotsky jsem si seřídil spojku, takže šla docela ztuha, takže ta operace, než jsem ji stihl trvala déle, než když bych ji býval seřídil, tak, jak má být. Navíc jsem byl z toho tak vykulený, že jsem měl co dělat to ukočírovat, když zaprvé Jawa je má první motorka a za druhé nejsem vyježděný motocyklista :D (pro svou obhajobu - oproti loňskému roku - motorku jsem seřídil a něco s ní už najezdil)

Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

13.10.2021 v 22:01 | Nahoru | #12
Krom všeho výše uvedeného bych se teda ještě zastavil u týhle věty: "Zásadně neliji olej M2T, vždy volím lehce spalitelné moderní oleje pro vysokootáčkové dvoutaktní stroje, případně křovinořezy," V tom bych taky viděl háček. Bylo už mnohokrát empiricky ověřeno, že se tyhle starý sráče s novejma super 2T olejema moc nekamarádí. Co je stavěný na vyskootáčkový pily vůbec nemusí zvládat mazat starej dvoutakt.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

13.10.2021 v 22:10 | Nahoru | #13
kafeacigaro>
2) Měření provedu, gumičku jsem vyměnil záhy za novou už před těmi incidenty,
3) Příruba je rovná, zjišťoval jsem.
4) Předstih je vyřešen pomocí Vape,
5) Po přidřeních jsem jezdil dále (ano, co jsem za ***... , to je mi jasné).
6) Ojnici nejspíš bude nutné proměřit.
7) Vůle kroužků v zámcích budu muset proměřit.
8) Pokud tomu rozumím správně, tak výbrus je typu B, nejsem si jistý, snad 6.? Jsem druhý majitel motorky. Bývalý majitel již nežije.
9) S otevřeným sáním ta motorka jezdí a jezdila X let. Není to žádné "samo domo". Je to "chrochták" https://www.bazos.c...302.jpg?t=1632881934 a doufám, že trysky byly k němu zvoleny adekvátně.
Přiznám svou neznalost, je tím myšlena hladina která, kde?
10) Výfuky vloni čištěný, oba vufukují spaliny prudce a rovnoměrně (v doutníkách mám i zátky, které tam předchozí majitel neměl)

(reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

13.10.2021 v 22:15 | Nahoru | #14
Johny_Servis> Svíčka měla naposledy před jízdou cihlovou barvu. Jinak je to seřízeno na 1/2 otáčky šroubu bohatosti směsi, spíše teda trošku méně kvůli reakci na plyn

(reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

13.10.2021 v 22:22 | Nahoru | #15
Drak1> Má za sebou zhruba 2000km Karburátor je originál Jikov 2926SBD právě ve verzi s otevřeným sáním http://jawarmaniak....buratory/2924H_3.jpg (ale bez té šoupací clonky). Zrcátka jsem neodstranil, takže mne čeká rozebírání.

Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

13.10.2021 v 22:33 | Nahoru | #16
To že máš VAPE opravdu neznamená, že máš správný předstih. Fotku svíčky taky nikde nevidim. Máš to prostě chudý, a jsi líný to řešit. Abych tě trochu obhájil.. Mě se panelka kousala i po třech tisících km. Zastavil jsem to až bohatostí na samý hraně sjízdnosti blbě řečeno. Ale 90k/h mám teda cestovní rychlost, ne vysokou
Jak velkou máš trisku jsem taky nikde nepřečet. Až bude černá svíčka, a bude se ti to dál kousat, teprv piš na ty internety.. Otázku kolik má bejt třeba předstih.. Ten je třeba pak u vape změřit stroboskopem.. (velkej předstih-velká teplota..malá triska-velká teplota)

Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 08:32 | Nahoru | #17
Svíčku más jakou N15C?
Zkontroluj předstih na vape - už jsem zažil že neměli přesně drážku v rotoru.
Karburaci otriskuj podle manuálu k motorce a podle manuálu ji nastav.
Z válce odstraň veškerá prasátka po přidření.
Zkontroluj vůli pístu a vůli v kroužkách.

(reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 09:21 | Nahoru | #18

Jawabetta píše: Kohlstein> Motor je po generálce co se týká ložisek, gufer a jiných těsnění. Válec v době rozborky nebyl zralý na výbrus, motor normálně fungoval. Oprava motoru byla provedena nenásilně - kde to bylo nutné, byl použit stahovák a zpětně pak lis. Tím, že nejsem motorář a už vůbec ne strojař, nevěnoval jsem vůlím pozornost. Zcela funkční motor jsem pouze rozebral, vyměnil výš zmíněné a zase složil. Samozřejmě, když už byl rozebraný celý motor, spojku jsem vybavil lamelami s obložením Ferodo.
Přiznám se, že jsem dobytek a po těch přidřeních jsem jezdil za cenu vyššího poměru oleje v benzinu dál. Tím, že ta motorka je schopná jet i 100km/h o to víc mně děsí, co se tedy ve válci mohlo stát. Takže i z níže sepsaných příspěvků je mi už jasné, že mě čeká minimálně demontáž válce a zalapování vrypů.



To se musí dělat pořádně, stačí nevyúhlovaná ojnice a už to tře píst po stěně. Víš vůbec, jak se to dělá? jak to zkontrolovat?
Kdby ne, rovnou ti to napíšu.
Nacamráš tam olej na stěny a píst prstem přitlačíš k jedný straně a pak k druhý a sleduješ, jestli zustane přilepenej a na druhý straně se ubjevuje škvíra. není na tom co zkazit. Buď zůstává nebo se vrací. To když už budeš sundavat hlavu tak před sundáním válce rovnou můžeš kouknout na tohle.

Naposledy editováno 14.10.2021 09:24:46

Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 10:50 | Nahoru | #19
Důvod přidírání je na 99% jasný - chudá směs.
Pokud takový motor je udělaný správně, tak ho tímto způsobem, jak popisuješ, poškodit nejde.
To, že je směs chudá potvrzuješ tím, že píšeš, jaks jel někam do kopce na plný plyn a za chvilku se to začlo kousat.
Takže pokud je motor mechanicky v pořádku, je jenom špatně seštelovaný (otryskovaný) karbec.

1 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 12:01 | Nahoru | #20
Je to olejem.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 12:12 | Nahoru | #21
mira008> blbost naši dědci na to jezdily 50 let

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 12:38 | Nahoru | #22

kokoška. píše: mira008> blbost naši dědci na to jezdily 50 let


Nepoužívá M2T, ale moderní 2T oleje!

(reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 13:19 | Nahoru | #23
ramlik> A jo sorry nečtu. Ale já ve své ČZ jezdím již 12 let moderní polosyntetiku a neměl jsem nikdy problém.

Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 13:27 | Nahoru | #24
jako že už jawu/čz přes 20 let nejezdím (jedna mi hnije ve stodole)...vidím to 50% na ty moderní oleje (tehdy bylo konstrukčně počítáno s m2t a nikoli moderními oleji, ten moderní olej se chová jinak), 40% na karburaci a zbytek by mohl být cokoli.
jinak k poměru - máš-li správné vůle a karburaci, pak nedávej o moc více oleje (karbon na kroužcích, v kanálech, výfuku - a následně zase budeš řešit směs)

že ses měl pověnovat válci/pístu po zadření už víš

Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 13:30 | Nahoru | #25
Já s těma moderníma vodičkama taky nemám úplně dobrou zkušenost...do jawy prostě patří hustej olej, co se ve flašce jenom tak převaluje...rozhodně nečvachtá

1 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 14:42 | Nahoru | #26
No tak zkus jinou trysku, dej bohatší směs a nebo dej obyč M2T. Nebo všecko dohromady,..laboruj, zkoušej. Já jezdím M2T, jen sem tam dám když mají něco lepšího jako TSF......

(reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 14:47 | Nahoru | #27
Dolin> gút, dal sem odběr

Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 15:43 | Nahoru | #28
Kurva to sou zase moudra Prostě to máš chudý, olej neřešit

1 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 17:02 | Nahoru | #29


Svíčka Brisk N17C 1320. Barva kolem jiskřiště spíš do bela, což je chudá směs, okolo však černá. Je suchá.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 17:17 | Nahoru | #30
Jawabetta> Je hezké že jsi sem dal fotku svíčky , ale kolik jsi na ni před demontáží najel ? Jak dlouho to po jízdě klapalo na volnoběh . Svíčka má samovypalovací schopnost , pokud najedeš málo km( chce to najet zhruba 20 km ustálenou rychlostí bez klapání na volnoběh ) vyndej ji a teprve pak uvidíš , jak na tom ta bohatost je .
Předchozí
1 2 3
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Problém s babettu 210 Jawa 250/559, Jawa 50/20 Pionýr, Babetta 210, Jawa 2... DrevoKocurik 6 6.10.2021 v 19:59 DrevoKocurik
JAWA 250/559 s vape - zkrat Jawa 250/559 Vosa16 15 30.9.2021 v 20:27 kafeacigaro
Nejlepší Yezdi je modrá Jawa 250/559 Kohlstein17 16 30.9.2021 v 11:44 Dolin
Blinkry na Jawu 250/559 Jawa 250/559, Jawa 250/592 Mates284 2 20.9.2021 v 15:44 Mates284
Jawa 250/559 cena [1, 2, 3] Jawa 250/559 Brux 64 8.5.2021 v 22:35 Milan1963

TOPlist