bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jawa 90 Bastl - předstih 38mm
8.10.2021 v 16:22
Nazdar hoši, mám jawu 90 bastl no ale je spíš do crossu .
Po pár opravách jsem chtěl nastavit odtrh a předstih podle tohoto videa: , no ale jak jinak než problém. Prvně se vačka protáčela, (při opravách jsem měl sundanej lvej kryt motoru) šlo s ní točit malíčkem a nepohybovala pístem. Tak jsem do ní lehce ťuknul kladívkem přes dřevěnou násadu (fakt lehce) v domění že ji to uvolní a půjde sundat, pomohlo to leda tomu že už otáčení vačky pohybovalo pístem, no já byl spokojenej až do tý doby kdy jsem zjistil že předstih je 38mm +….
A moje otázka je jak ten obrovskej předstih zmenšim, tady to neni jak na pincku kde se může se zápalkem otáčet s celym statorem, tady je zapalko na samostatny desce kterou když otáčim tak předstih zmenšim nebo zvětšim o pár mm.
Jak teda tuhle prekérní situaci vyřešit?
Napadlo mě že když jsem tam nasazoval víko s vačkou tak se ten takovej mamrdík (klíč) na vačce nesprávně zapasnul nebo vůbec nezapasnul do výřezu na klikovce a to udělalo tuhle zasranou poruchu
Budu rád za každou radu…

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

8.10.2021 v 19:11 | Nahoru | #1
nemaš tam klínek , kterej aretuje , nebo spíš ukazuje jak ma bejt magneto nasazený na klice , magneto na klice drží na kuželu , a vačka by měla mít taky svojí polohu a na magnetu by se neměla volně otačet , a maš vačku z jawy 90? ne z fichtla , ta je jiná

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

8.10.2021 v 19:57 | Nahoru | #2
zdenysrx6> Jestli to teď budu psát špatně tak mě oprav ale psal jsem že na 90ce je zápalko a magneto odělené, deska se zapalováním na levé straně a magneto se statorem na pravé. Když jsem levý kryt sundaval tak od tam tať nic nevypadlo tak jak mi něco může chybět? Magneto jsem taky sundaval, tam má bejt ten klínek nebo jak?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

8.10.2021 v 20:06 | Nahoru | #3
Čermáček> Je to už hodně dlouho co jsem tuhle potvoru vic opravoval než jezdil.Ale jestli se dobře pamatuju.Magneto má klínek.A ve vačce byla drážka která ji aretovala ve správné poloze.Jinak to neseřídíš ani náhodou.No ale už si to moc nepamatuju hoď mi foto té levé strany.
Pod plastovým víčkem.

Naposledy editováno 08.10.2021 20:18:08

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

8.10.2021 v 21:25 | Nahoru | #4
Doctoropulos: Koukám do katalogu dílů a pamatuješ si to správně Na obrázku klikového mechanismu je pero číslo 7 (to je správný název pro ten "klínek") které patří do drážky v hřídeli a musí se na něj navléknout drážka magneta. Tím je daná správná poloha magneta a vačky v něm - pokud je použitá správná vačka. Protože jak píše zdenysrx6, vačky z fichtla a "dospělých" Jaw se liší. Ale mám pocit, že zrovna Jawa 90 má vačku s fichtlem shodnou.

edit: A to pero tam zjevně chybí, jinak by se magneto s vačkou nemohlo protáčet i kdyby bylo povolené.

Naposledy editováno 08.10.2021 21:27:35

(reakce na) Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

8.10.2021 v 21:51 | Nahoru | #5
Doctoropulos> zítra sem nějaké fotky určitě nahraju

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

8.10.2021 v 22:06 | Nahoru | #6

1100Virago píše: Doctoropulos: Na obrázku klikového mechanismu je pero číslo 7 (to je správný název pro ten "klínek") které patří do drážky v hřídeli a musí se na něj navléknout drážka magneta.

edit: A to pero tam zjevně chybí, jinak by se magneto s vačkou nemohlo protáčet i kdyby bylo povolené.


-
Pero tam nemůže chybět protože motor jsem nerozdělával, ale nechápu jak mám nasadit magneto drážkou na nějaké "pero" které je v motoru v drážce hřídele...
A ještě, vačka není v magnetu... nebo snad jee?

(reakce na) Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

9.10.2021 v 05:38 | Nahoru | #7
Čermáček> Tu čest opravovat 90ku jsem asi naštestí ještě neměl, ale u jaw se běžně stávalo že se klinek/perko střihli vejpůl a tím pádem nearerovalo už nic. Klínek mohl někdo před tebou ztratit a udělat nový z jiného nebo z nějakýho bláta pokud je to bastl tak bych se tomu ani nedivil

(reakce na) Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

9.10.2021 v 08:41 | Nahoru | #8
Čermáček> pod magnetem byl pokud se pamatuji čep mohl by se střihnout,ale poloha magneta pokud se bude točit a vyrábět proud není důležitá.Na druhou stranu vačka je jištěna mezikusem a pružnou podložkou.Nejsem si jist ale zkus ten mezikus otočit.3,5cm otáčením desky nedoženeš.100%se nepamatuji je to přecejen 25 let co jsem ji měl.

Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

9.10.2021 v 09:08 | Nahoru | #9
Jak jsem psal, pero má číslo 7 a patří do drážky v levém klikovém čepu (je tam nakreslená):



Na to patří navlíknout rotor magneta 3 a do něj vsadit vačku 18. Rotor by měl mít výstupek a vačka drážku, jestli je to jako u pionýra:



Zkus vačku vyndat, rotor stáhnout a zkontrolovat, jak to vypadá pod ním. Ta pera se kdysi blbě sháněla (měly je i Stadiony), tak to lidi různě vyráběli z rozklepaných hřebíků a podobně - a ty často nevydržely, střihly se, rotor se protočil a motor přestal běžet, protože se výrazně pohnul předstih.

Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

9.10.2021 v 13:51 | Nahoru | #10

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

9.10.2021 v 16:44 | Nahoru | #11
Koukni, jestli nejsou v čepu klikovky zahlubeniny, do kterých by se to dalo napůl zaklepnout - a pak by to mělo zapadnout sem:



Nejspíš tam patří dva čepy proti sobě. Ale jen spekuluju, tohle neznám. Podle katalogu jsou čepy 12 a 17 na druhé straně klikovky.

(reakce na) Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

9.10.2021 v 18:03 | Nahoru | #12
1100Virago> Na straně kam se dává rotor (magneto), teda na pravý je v čepu prohlubeň do, který se zasune kolíček, kterej pasuje do obou drážek v rotoru a taky drží pružinu pod rotorem zmáčknutou…

2 reakcí na tento příspěvek Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

10.10.2021 v 10:54 | Nahoru | #13
Jóóój, 90-ka, tak to je zábava na celý život, mal som v praveku Cross aj Roadster.
K veci:
Na stranu magneta idú dva kolíky skrz kľuku. Pozri horný výkres: jeden kolík (č.12) fixuje ozubený unášač šupátka a druhý (č. 17) fixuje magneto.
Z riešenia vyplýva, že magneto možno nasadiť aj pretočené o 180 stupňov, inak ale nie, lebo v momente zápalu by už nedal potrebný prúd.
Príčina predstihu 38 mm teda nebude na strane magneta, ale na strane vačky, možno máš tam niečo pretočené o 180 stupňov. Skús pretočiť štelovací panel s kladívkom o 180 stupňov.

So zapalovaním (nastavením) ale mali problém už aj nové 90-ky, ak sa to aj podarilo, vydržalo to len krátko. Celá tá konštrukcia je maximálne pomýlená, vysoko náročná na precíznosť rozmerov dielov, čo Považské strojárne nedokázali ani výrobou, ani kvalitou materiálov. Ak je to len trochu vybehané, trvale spoľahlivého nastavenia zapalovania sa nedočkáš.
Ak existuje na svete motocykel, ktorý výsostne potrebuje bezkontakt, tak to je 90-ka z Považskej...

Ešte dooeditujem, že práve z dôvodov vybehanosti kontakty otvárajú, kedy sa im zachce, takže hocké nastavenie môže vydržať len do prvého naštartovania...

Naposledy editováno 10.10.2021 10:59:27

(reakce na) Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

10.10.2021 v 13:10 | Nahoru | #14
papiboy> Řekl bych že vačka je tam špatně nasazená ale jak ji sundám abych nepoškodil dosedací plochu?

Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

10.10.2021 v 15:08 | Nahoru | #15
Najlepšie je dať dole celé víčko, netreba vypustiť ani olej, stačí motocykel oprieť na opačnú stranu.
Napríklad o nejakú basu od piva (9 z 10 zubných lekárov doporučuje Plzeň ) a pozrieť sa, ako to vypadá pod deklom.
Už si moc nepamätám, ale sa mi zdá, že tam bol medzi vačkou a kľukou nejaký smiešný malinký frézovaný medzikus, ktorý otočil vačku voči zárezu na konci kľukovky o 90 (resp.270) stupňov.
Ale možno sa mi to už pletie s nejakou inou mašinou a trepem voloviny, bolo to pred 100 rokmi.
Musíš posliediť na veterán-stránkach, určite sa to už niekde riešilo.
Ak na to kúpiš VAPE, ztrojnásobíš cenu motorky...

Naposledy editováno 10.10.2021 15:08:35

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

10.10.2021 v 15:32 | Nahoru | #16
Ako tak pozerám tvoje fotky, samotnú vačku môžeš vybrať po odstránení tej zégrovky aj bez demontáže dekla.

(reakce na) Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

10.10.2021 v 17:51 | Nahoru | #17
papiboy> Právě že ani to nejde…

Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

10.10.2021 v 17:54 | Nahoru | #18
Sundal jsem víko (levé) a otočil vačku spolu s klíčem na, kterym ta vačka drží o 180•…
Nevim jestli to dneska stihnu zasilikonovat atd ale výsledek sem hodim co nejdřív, zatim sem hodim jen nějaké fotky…
Ta poslední je jen for fun

Naposledy editováno 10.10.2021 17:56:06

Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

11.10.2021 v 09:13 | Nahoru | #19
Magneto - polohu zajišťuje kolík.
Zajišťuje polohu, nepřenáší prouťák.
Poloha magnetky je velice důležitá - přerušení kladívkama musí dojít při nejvyšší hodnotě proudu, který vyrábí oné magneto.
Takže záleží na vzájemné poloze pól magnetky - zapalovací cívka statoru - kontakty přerušovače.
Jak se nasazuje magnetka - nasadí se na kužel kliky schválně špatně a za mírného tlaku se pootočí tak, aby správný zářez zapadl do aretačního kolíku.
Tam se magnetka zajistí šroubem.
Pak se na ni klepne a šroub se utáhne.
Doporučuju to udělat aspoň třikrát.
Správná poloha magnetky a kontaktů se dá zkontrolovat oscilo(grafem?) či jak se ten aparát menuje..
Ta záleží i na tom, jak líce hřídelík vačky v těch srandovních ložiskách - nesmí tam být vůle.
Kde naopak vůle musí být, tak v té Oldhamově spojce, která vyrovnává mírné nesouososti mezi klikou a oním hřídelem Jinak ti to ta ložiska poškodí.
Hodně štěstí .

Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

12.10.2021 v 22:35 | Nahoru | #20
Chybí ti ten "mezikus" mezi klikou a vačkou pod levým víkem, potom už jen správně otočit vačkou aby otvírala když je píst nahoře, ne dole. Viz příspěvek výše od Zdenala a papiho....

Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

12.10.2021 v 23:29 | Nahoru | #21
Z knížky od Ďurkoviče, třeba v ní ještě něco najdeš.
http://jawarmaniak.w...zeni/literatura.html

Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

13.10.2021 v 07:45 | Nahoru | #22
Ty, jo to je pravěk, jsem rád, že jsem se toho kdysi zbavil, měl jsem verzi CROSS a na hodinu ježdění v terénu jsem půl dne montoval. To bylo pokaždé radosti, když to chytlo Jawa 90 byla na svou dobu celkem výkonná, ale posrali to tou nespolehlivostí. Třeba doladit karbec byla vyšší dívčí, když už se to povedlo tak kámoš co se na tom byl projet mi poladil karbec, prý aby to jelo jak ďas a už jsem mohl štelovat znova, protože studený to už nechytlo. Říkal jsem tomu Slovenská pomsta....

Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

16.10.2021 v 20:34 | Nahoru | #23
Jak jsem psal, vačku jsem otočil o 180•, a když jsem to dnes zkoušel tak teda na změnu předstih nebyl?, prostě kladívka nesepnou…
Tuší někdo čím je to způsobené?

Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

17.10.2021 v 10:56 | Nahoru | #24
odtrh se taky šteluje , nejenom předstih

Jawa 90 Bastl - předstih 38mm

13.11.2021 v 14:23 | Nahoru | #25
Problém byl vyřešen zakoupením zapalování Vape, všem děkuji za rady.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Číslo rámu Jawa 90 Cross/Trail loguran 11 16.5.2023 v 20:40 Kohlstein
Náhon tachometru jawa 90 cross Jawa 90 Cross/Trail Zenda11 7 4.4.2021 v 19:39 Doctoropulos
JAWA 90 zapalování [1, 2] Jawa 90 Cross/Trail, Jawa 90 Roadster FiZzeR 33 28.3.2021 v 17:08 FiZzeR
Jawa 90 štart páka Jawa 90 Cross/Trail Rakúsy 5 21.3.2021 v 19:16 pepek47
Jawa 90 přední vidle Jawa 90 Cross ruplan 1 22.4.2019 v 18:06 zdenysrx6


TOPlist