Téma: Lze svařovat PA6
Zatoužil jsem po snímači v hladiny v nádrži. Vykroužil do ní díru a nechal si stočit "domeček" pro snímač z tyče černého silonu. Pak jsem s tím napochodoval za místním svářečem, ale ten mi to po nějaké době vrátil s tím že to nejde svařit... Měl jsem za to že svařit tyhle materiály nebude problém,ale zřejmě je.Může mi to někdo objasnit?
Otázka je, co přesně je ten "černý silon" zač? Pokud by to byl obyčejný silon (PA6), tak by to mělo jít. Pokud je to ale třeba silon plněný sklem (případně nějaký jiný polyamid), tak to nepůjde svařit. Možná se pletu, ale mám za to, že plastové polotovary (tyče, desky atd.) jsou rozlišeny právě barvami, aby se dalo určit co je to zač. A černý polyamid je, jestli si to dobře pamatuju, plněný sazemi a sklem. Nicméně, jako alternativu ke svařování by mohlo být lepení dvousložkovým lepidlem, např. epoxid.
PA6 je termoplast stejně PP, PE, ABS, PS, PC, ....
Jednotlivé druhy plastů nelze vzájemně beztrestně míchat (některé ano, některé jen do určitého procenta, ale to už je vyšší dívčí).
Každý plast má jinou teplotu zpracování, zjednodušeně tavení. U silonu je to kolem 230-250°C.
Jednotlivé druhy plastů nelze vzájemně beztrestně míchat (některé ano, některé jen do určitého procenta, ale to už je vyšší dívčí).
Každý plast má jinou teplotu zpracování, zjednodušeně tavení. U silonu je to kolem 230-250°C.
1 reakcí na tento příspěvek Lze svařovat PA6
Předpokládal jsem že je to klasický PA6 se sazemi,nevím jestli to je se sklem. V tom pointa není,klidně to vytočím z bílého pokud budu vědět že to půjde svařit. lepit jsem to zkoušel kyanoakrylátem, drželo to vždy jen nějakou dobu a poté to začalo prolínat. Pokud bych narazil na epoxid co dlouhodobě odolává benzínu,byla by to taky varianta.
Když jsi to obráběl, tahalo to dlouhé nepřerušené vlákno, nebo se drolilo na kousky?
Pokud vlákno, vypadá to na PA6, drobenka ukazuje směrem POM-C. Ale jestli půjde jeden či druhý svařit, ti erudovaně neporadím. Pouze ze zkušenosti se odvážím říct, že v případě PA6 by to jít mělo, když vidím, co do dokáže udělat v soustruhu za slepenec
Pokud vlákno, vypadá to na PA6, drobenka ukazuje směrem POM-C. Ale jestli půjde jeden či druhý svařit, ti erudovaně neporadím. Pouze ze zkušenosti se odvážím říct, že v případě PA6 by to jít mělo, když vidím, co do dokáže udělat v soustruhu za slepenec
Mechanicky to utesnit nejde? Tzn na dosedaci plose čelo s tesnenim a uvnitr matice ktera to stáhne?
Svarovat PA jde - ale zalezi na tom jake PA to je - coz ten špunt bude asi kdovico. Asi bych zasel primo za někým kdo vaří primo nadrze, na rally motorku nam to tusim naposled varil radegarage? Nejsem si jist.
Taky je problem u starších plastu - zvlast tech ktery se maci v oleji, benzinu… chovají se jinak nez nove, casto se nechtějí spojit, peni to atd.
Svarovat PA jde - ale zalezi na tom jake PA to je - coz ten špunt bude asi kdovico. Asi bych zasel primo za někým kdo vaří primo nadrze, na rally motorku nam to tusim naposled varil radegarage? Nejsem si jist.
Taky je problem u starších plastu - zvlast tech ktery se maci v oleji, benzinu… chovají se jinak nez nove, casto se nechtějí spojit, peni to atd.
2 reakcí na tento příspěvek Lze svařovat PA6
Pointa možná bude v tom, že ta nádrž je z PE. To se silonem nesvaříš, ani ničím řádně neslepíš.
Někde by na ní mohla být vylisovaná značka materiálu.
Najdeš špony po vrtání díry do nádrže? PA6 hoří blbě a smrdí. PE hoří snadno a voní to jak zapálená svíčka. PE jde svařit s PP.
Někde by na ní mohla být vylisovaná značka materiálu.
Najdeš špony po vrtání díry do nádrže? PA6 hoří blbě a smrdí. PE hoří snadno a voní to jak zapálená svíčka. PE jde svařit s PP.
také bych se přikláněl k systému nějakého mechanického těsnění a asi bych se nebál vytočit dva půlkruhy třeba z hliníku/duralu jako takové velkoplošné podložky, které v místě těsnění tu nádrž rovnoměrně primacknou k těsnění (namísto bodových míst, kde budou tlačit matice)
Kohlstein> To už bych radši uvažoval jít cestou PE s vyšší molekulovou hmotností. Půjde to dobře obrábět a zároveň bude lepší svařovat PE-PE než PE-PP.
Pokud to chceš opravdu lepit k polyethylenu, tak to nepomůže ani epoxid. Tady bych se také přikláněl k použití šroubů a matic a utěsnění gumou. Případně to opravdu vyrobit z polyethylenu a pak to jde svařit. Polyethylen (i polypropylen) se svařují velmi dobře.
Pokud to chceš opravdu lepit k polyethylenu, tak to nepomůže ani epoxid. Tady bych se také přikláněl k použití šroubů a matic a utěsnění gumou. Případně to opravdu vyrobit z polyethylenu a pak to jde svařit. Polyethylen (i polypropylen) se svařují velmi dobře.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lze svařovat PA6
Kohlstein píše: Pointa možná bude v tom, že ta nádrž je z PE. .
Opravdu? Mužeš napsat co tě vede k tomuto poznání?Bylo by to fajn,než tu ostatní začnou rozvíjet svoje teorie...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lze svařovat PA6
Anti> Asi obecna znalost? Na offroadech to tak myslim je… ale jak pise, idealne na nadrzi najit znacku materialu a je to jisty…
Anti píše: . Pokud bych narazil na epoxid co dlouhodobě odolává benzínu,byla by to taky varianta.
Už tu na foru někdo úspěšně použil tohle:
https://www.alza.cz/...B8-Mh1BoClCoQAvD_BwE
1 reakcí na tento příspěvek Lze svařovat PA6
Kohlstein> Jojo, dvakrát měř... Pak vznikají zbytečné dezinformace a na to se nabalují zbytečné myšlenkové konstrukce...
Problém svářečů je v tom, že většina je zařízená primárně na plasty používající se na autech a motorkách. Takže ABS, PP a PE. Oslovil jsem mailem čtyři firmy v Brně. Ozvala se jediná. Prý pokud to nedal místní svářeč,tak on zřejmě taky ne.
Varianta s maticí se zdá jako ideální,ale bohužel tam na ní není pořádně místo. Musel bych ji udělat z plastu aby se mohla zmáčknout a nacpat dovnitř. Vnitřek je hrbatý takže křivá dosedací plocha. Další možnost je natočit závit přímo do otvoru.
Nebo udělat domeček z bílého silonu a doufat že problém se svařováním šel na vrub tomu černému.
Problém svářečů je v tom, že většina je zařízená primárně na plasty používající se na autech a motorkách. Takže ABS, PP a PE. Oslovil jsem mailem čtyři firmy v Brně. Ozvala se jediná. Prý pokud to nedal místní svářeč,tak on zřejmě taky ne.
Varianta s maticí se zdá jako ideální,ale bohužel tam na ní není pořádně místo. Musel bych ji udělat z plastu aby se mohla zmáčknout a nacpat dovnitř. Vnitřek je hrbatý takže křivá dosedací plocha. Další možnost je natočit závit přímo do otvoru.
Nebo udělat domeček z bílého silonu a doufat že problém se svařováním šel na vrub tomu černému.
Zdar, mám nádrž taky z PA6. Měl by to byt polyamid, jak už tu někdo zmínil, jinak taky silon, nebo nylon. Lepil jsem to epoxidovou pryskyřicí, dvousložkovou a drží. Benzínu po vytvrdnutí odolává. (To lepidlo ) Se svářením zkušenost nemám, ale stoprocentně bude potřeba jinej přídavnej mat. než na ostatní plasty. A určitě stejný barvy, toho polyamidu je dost druhů.
Edit: ten obrázek mi zbyl v telefonu, třeba pomůže. Já nakonec použil nějakej obyč. epoxid, funguje dobře.
Naposledy editováno 05.10.2021 15:07:09
Edit: ten obrázek mi zbyl v telefonu, třeba pomůže. Já nakonec použil nějakej obyč. epoxid, funguje dobře.
Naposledy editováno 05.10.2021 15:07:09
1 reakcí na tento příspěvek Lze svařovat PA6
Problém může být taky v tom, že svařeči se palivových nádrží oprávněně bojí.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lze svařovat PA6
Kohlstein píše: Problém může být taky v tom, že svařeči se palivových nádrží oprávněně bojí.
No ale ne plastových.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lze svařovat PA6
PetrL3> No ale ne plastových.
Ale jo. Jestli Ti vlítne jiskra z pistole mezi svarem do benzínove nádrže, máš zadělaný na slušný problém.
Kohlstein - "PE jde svařit s PP" - nejde.
Anti - pokud jsou oba materiály PA, svařit to jde bez ohledu na příměsy (GF...) a barvu. Silon je dost ošemetný název pro cokoliv.
Assasin má pravdu v tom, že plasty degradují teplotou, máčěním v oleji, naftě...
Ale jo. Jestli Ti vlítne jiskra z pistole mezi svarem do benzínove nádrže, máš zadělaný na slušný problém.
Kohlstein - "PE jde svařit s PP" - nejde.
Anti - pokud jsou oba materiály PA, svařit to jde bez ohledu na příměsy (GF...) a barvu. Silon je dost ošemetný název pro cokoliv.
Assasin má pravdu v tom, že plasty degradují teplotou, máčěním v oleji, naftě...
Ultrazvukem nee ...
To je technologie pro seriovou výrobu, kontaktní plochy tomu musí být přizpůsobené, z jedné strany to musí být podepřené a z druhé je tvarová sonotroda, která taky musí mít nějaký tvar a rozměr, aby se vlnění přeneslo do stykové plochy mezi součástkama. Sonotroda se kolikrát nepovede na poprvé, mnohdy ani na podruhé. A to jsem ještě zapomněl na tu mašinu samotnou.
To je technologie pro seriovou výrobu, kontaktní plochy tomu musí být přizpůsobené, z jedné strany to musí být podepřené a z druhé je tvarová sonotroda, která taky musí mít nějaký tvar a rozměr, aby se vlnění přeneslo do stykové plochy mezi součástkama. Sonotroda se kolikrát nepovede na poprvé, mnohdy ani na podruhé. A to jsem ještě zapomněl na tu mašinu samotnou.
1 reakcí na tento příspěvek Lze svařovat PA6
Nicméně já nádrže normálně cínuju plamenem a vařím tigem, takže problém kvůli bezpečnosti nevidím. Jen se nesmí spěchat a pěkně nechat smočit. Nepřijde mi, že u plastové by to bylo jinak, ačkoliv jsou poreznější asi, ale nevidím problém.
Naposledy editováno 06.10.2021 10:11:35
Naposledy editováno 06.10.2021 10:11:35
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lze svařovat PA6
PetrL3> Doma si samozřejmě můžeš dělat co chceš. Ale zpohledu profíka, když máš dílnu plnou nárazníků nebo plastových beček, tak proč si kazit den špekulováním nad nějakou nádrží z elefanta? Řekneš, že to nejde a máš o problém míň a nebudou tě popotahovat, kdyby Anti nějakou blbou shodou okolností třeba uhořel.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Lze svařovat PA6
Kohlstein> Jo takhle. Ono je to myšleno i tak, že když to poteče, tak ohrozí jezdce. To sem vůbec takhle neuvažoval,já myslel čistě bezpečnost při vaření (viz Libor a jiskry z horkovzdušky).
Jinak chápu, když mám zakázky na měsíc dopředu toho, v čem sem si jistej, tak proč ztrácet čas něčím, co běžně nedělám.
Jinak chápu, když mám zakázky na měsíc dopředu toho, v čem sem si jistej, tak proč ztrácet čas něčím, co běžně nedělám.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.