bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Honda PCX 125 - Sportovní variátor, ladění variátoru
29.7.2021 v 11:55
Zdar pánové,

Jelikož jsem na toto téma tady na motorkari.cz nenašel nic a na zahraničních fórech je toho taktéž pomálu, tak jsem se rozhodl založit nové téma.

Vlastním skútr Honda PCX 125, model 2018 kupoval jsem nový v Honda Břeclav.
Důvodem koupě bylo dojíždění do práce mezi městy cca 17 kilometrů. Už mě unavovalo jezdit pořád tu stejnou štreku autem a vozit sebou 1200kg oceli navíc.

A teď k tématu, po dvou letech provozu tedy po skončení tovární záruky mi to nedalo a rozhodl jsem se vyměnit tovární variátor za tzv. tuningový (nesnáším to slovo ježí se mi z toho chlupy na zadku).
Po dlouhém zkoumání jsem vybral Multivar Malossi, asi nejprofláklejší a nejdéle vyráběný tuňákový varik na trhu.
Po shlédnutí x videí na youtube od malajských, vietnamských, indonéských expertů jsem se vrhnul na výměnu.

Není to nic složitého ale je zapotřebí mít jisté nářadí a pokud to člověk nechce dělat na prasáka, tak je potřeba mít momentový klíč a lepidlo na závity.
Speciální klíč na povolení variátoru a spojkového zvonu jsem si vyrobil. Nebudu to tu rozebírat do detailů, to by bylo na dlouho.

Po montáži a zajetí variátoru (udává se cca 300km) musím uznat že celkově je skútr živější, akcelerace z 0 do cca 65-70 je brutální, nutno podoktnout že otáčky motoru při nižších rychlostech jsou výší než s továrem a je potřeba za to více vzít aby došlo ke změně převodového poměru, poté už může zase člověk ubrat a udržovat rychlost.
Co se týče maximálky tak ta narostla o 10-12 km/h po rovince není problém ze skútru vymáčknout tachometrových 110 bez větších potíží. Z mírného kopce se mi povedlo nejvíc 119km/h pak zasáhne omezovač.
Při jízdě do kopce je rozdíl opravdu velký, po cestě do rachoty mám opravdu táhlý a prudší kopec, s továrem jsem ho tahal horko těžko 80 - 84 km/h teď 92-97 kn/h.
Co se týče spotřeby tak ta se kupodivu nezměnila, na delší cestě se zdá že i trochu klesla což mi nejde moc do hlavy.

Takže závěr: ve skrze pozitivní, jediné co mě trochu trápí jsou vyšší otáčky motoru při nižších rychlostech, vetší hlučnost. Už to není to pobrumlávání při pojezdech sídlištěm na 30tku. Při delších pojezdech je to naopak velice příjemné, kamiony vás nedohání ani v kopcích a reálná rychlost na rovince dle GPS 103-105 je myslím dostačující.

Tak to jsou ve zkratce mé osobní zkušenosti z výměnou variátoru, no a jelikož jsem potvora nenechavá a variátor se dá ladit pomocí váhy válečků tak se chystám vyzkoušet i to.
Originál válečky Honda mají 18.5 gramu, v Malossi sadě byli válečky 10.5g, což mi přijde docela velký rozdíl.
Tak jsem se rozhodl že zkusím i jiné váhy, momentálně mám objednáno 12,5g, rád bych trochu snížil otáčky motoru ale zachoval benefity akcelerace a maximálky.

Teorie říká že nejlepší nastavení variátoru je aby docházelo ke změně převodového poměru v momentě kdy motor má největší výkon - kroutící moment, což je u mého modelu 5000 otáček 11,5 Nm.

Jelikož jsem nikde na žádném fóru nenašel doporučenou váhu válečků, pouze radu že si to mám naladit sám, protože každý skůtr potřebuje jinou.

Chtěl jsem hodit dotaz do placu, jestli je tu ještě někdo kdo se pustil do stejného podniku jako já.
Zajímají mne jaké máte zkušenosti a případně jestli se najde někdo kdo si dal tu práci s laděním variátoru pomocí rozdílných vah válečků.

Uf, je to docela dlouhé, no tak snad se někdo dočte až sem.

Předem díky za reakce.

Jiří

Naposledy editováno 29.07.2021 12:02:26

Honda PCX 125 - Sportovní variátor, ladění variátoru

29.7.2021 v 13:16 | Nahoru | #1
S tímhle bych zavolal do scootertuningu myslim, že málo kdo má s tímhle tolik zkušeností jako p. Honzák.
https://www.scooter-tuning.cz
To je asi jediná rada co ti dám jelikož nejblíž skůtru na čem jwzdim je babeta

Honda PCX 125 - Sportovní variátor, ladění variátoru

29.7.2021 v 19:56 | Nahoru | #2
V rychlosti...
Malossi variátor má jinou výchozí váhu válečků, protože má jiný tvar jejich dráhy - jiná charakteristika (je to v podstatě vačka s jiným tvarem). Já mám třeba na Piaggiu variátor Poliny a ten má i jiný počet válečků.
Ladění se začíná od kontrastní pružiny. Ta se dává tak silná, aby neklouzal řemen. Tuningové variátory v malých rychlostech méně napínají řemen a ten může někdy při rozjezdech klouzat, pak se dává o stupeň tužší pružina. Tužší kontrastka = těžší válečky a tím větší napnutí řemenu.
Nejlepší dynamiku dosáhneš, pokud motor pod plným plynem točí otáčky maximálního výkonu.
Lehčí válečky = vyšší otáčky, těžší válečky = nižší otáčky.
Minimální váha válečků - motor pod plným plynem je v otáčkách maximálního výkonu, lehčí nemá smysl dávat.
Maximální váha válečků - v kopci pod plným plynem zpomaluješ a otáčky motoru jsou na otáčkách max. kroutícího momentu. Pokud dáš těžší, tak se to v kopci začne dusit.

Honda PCX 125 - Sportovní variátor, ladění variátoru

29.7.2021 v 20:07 | Nahoru | #3
"rád bych trochu snížil otáčky motoru ale zachoval benefity akcelerace a maximálky"

Tohle je utopie. Buď jedno a nebo druhé. Je to něco jako chtít předjíždět na šestku a zároveň chtít, aby to mělo dynamiku jako na trojku

1 reakcí na tento příspěvek Honda PCX 125 - Sportovní variátor, ladění variátoru

29.7.2021 v 21:00 | Nahoru | #4
Objednej si i kontrastní pružinu, samotnej tuningovej variator nestačí. Většinou jsou to sady s pružinou.

Honda PCX 125 - Sportovní variátor, ladění variátoru

29.7.2021 v 22:11 | Nahoru | #5
A co kosta? Ten má koule..

(reakce na) Honda PCX 125 - Sportovní variátor, ladění variátoru

30.7.2021 v 05:14 | Nahoru | #6

lobo6 píše: Objednej si i kontrastní pružinu, samotnej tuningovej variator nestačí. Většinou jsou to sady s pružinou.


Bílá kontastka bejvá součástí sady

1 reakcí na tento příspěvek Honda PCX 125 - Sportovní variátor, ladění variátoru

31.7.2021 v 07:15 | Nahoru | #7
Čau, z hovna bič neupletieš. Viem, lebo to isté teraz rieši syn. Má PCX 150 a rieši kúpu X max 300, alebo staršie 250, prípadne NC 750 v automate. Inak to PCX sa mi páči , ale ako ti to je slabé budeš do toho strkať prachy a pri kúpe ti na to každý prdí a kúpi lacnejší. Dokonca som mal prípad, že prišli ku mne chalani na skútroch , jeden vyladený tuningový a vyladený dobre, boli to síce 50 kubíky 2T , a ten čo mal vyladený tak to ......nechcel, páčil sa mu ten normálny neladený. . Úpravu robil môj známy , majiteľ predajne, skúter bol jeho a chalaniskovi ho daroval. Dalo mi dosť roboty, aby som chalaniska presvedčil , že je to OK. Síce som prišiel o kšeft, ale ten môj známy by ma mohol chodiť strašiť (nebožtík ). Tak, počítaj s tým, že nie každý kupec bode nadšený úpravou. buď sa zmier s tým čo máš, alebo kúp niečo silnejšie. Keď nemáš papiere, tak si urob. Možno ma teraz ukameňujú skalní motorkári za to NC-čko, ale automat má tiež svoje čaro v meste, mňa tiež serie to stláčanie spojky, ešte keď mám enduro a tam to ide jedným prstom ( hydraulika) a na naháči , škoda písať( lanko) do mesta, na cestu beriem naháč.

(reakce na) Honda PCX 125 - Sportovní variátor, ladění variátoru

31.7.2021 v 10:59 | Nahoru | #8
krokoš> Naprostý souhlas

Honda PCX 125 - Sportovní variátor, ladění variátoru

13.2.2023 v 09:17 | Nahoru | #9
Kuqa, skusenosti s variatorom, nemam ziadne, ale dost som sa o tie variatory zaujimal. Takze vdaka, ze si to tu tak jasne a zrozumitelne popisal. Tie tvoje lahsie valceky, jasne zdvihli dynamiku o tom niet pochyb dokonca nie na ukor spotreby, ba naopak. Takze motor v podstate pracuje pre neho v optimalnych vyssich otackach.
Takze mne z toho vychadza len jedno, ze konstrukteri v Honde sledovali hlavne jeden ciel a to zameranie na ochranu spotrebitela.Podla konstrukterov by to mali byt hlavne zeny, mladez, starsi ludia, ludia ktori nemaju skusenosti s vacsimi motocyklami, medzi nich patrim aj ja, a tomu odpoveda jeho dizajn, dynamika a jeho uspesnost na svetovom trhu.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jakou 125 CCM vybrat Honda CBR 125R, Honda PCX 125, Yamaha NMAX 125 Giant13 17 Včera v 20:57 MP3KV
Vše o Honda PCX Honda PCX 125 Kafr22 20 7.1.2024 v 11:42 neznamyScooterD
Honda PCX 125 identifikace dílu Honda PCX 125 Smrči-GSX-F 0 5.9.2023 v 12:50 Smrči-GSX-F
Honda pcx nebo Yamaha nmax Honda PCX 125 Jarda9600 19 27.8.2023 v 11:32 Meart
Vibrace při rozjezdu PCX 125 Honda PCX 125 Robert_ZL 11 9.8.2023 v 08:23 Krautkopf


TOPlist