globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Nouzové brzdění
Čau motorkáři.
Mám dotaz ohledně nouzového brzdění na motorce bez ABS.
V autoškole jsem jezdil na motorce s ABS. Koupil jsem si freewinda bez abs a rád bych si procvičil nouzový brzdění.
Jenže na motorce bez ABS jsem nikdy neseděl.
Mohli by jste mi trochu poradit jak na to, jak se bude ten stroj chovat. Co očekávat, prostě vaše rady a tipy.
Děkuji všem za rady.
Předchozí
1 2
Následující

Nouzové brzdění

14.6.2021 v 09:42 | Nahoru | #1
Budou se blokovat kola.

1 reakcí na tento příspěvek Nouzové brzdění

14.6.2021 v 09:47 | Nahoru | #2
musíš mět ABS v prstech a noze.

(reakce na) Nouzové brzdění

14.6.2021 v 10:00 | Nahoru | #3

JUPP67 píše: musíš mět ABS v prstech a noze.

v noze si myslím že zas tak moc ne když bude v lufťe

Nouzové brzdění

14.6.2021 v 10:03 | Nahoru | #4
Hele jinak ty jsi v té autoškole při kritickém brzdění šel až za hranici sepnutí ABS ?

Nouzové brzdění

14.6.2021 v 10:04 | Nahoru | #5
Pokud si nechceš rozbít motorku a případně i hubu, tak bude nejlepší obstarat nějakou větší rovnou plochu a pořídit k motocyklu opěrné rámy s otočnými kolečky, které zabrání pádu na bok a případným kotrmelcům, ale kdybys šel rovně přes řídítka, tak nepomůže ani to. Když je zadní kolo při brzdění ve vzduchu a zvedá se, tak je potřeba intenzitu brzdní přiměřeně snížit, stejně jako když se začnou kola při horších adhezních podmínkách blokovat.

1 reakcí na tento příspěvek Nouzové brzdění

Skvělá odpověď, děkuji! 14.6.2021 v 10:44 | Nahoru | #6
“King´s of the road” ti mozna budou tvrdit, jak umi nahradit chovani ABS citem v ruce (ani hovno), takze se tim nezabyvej. Proste jezdi a casem dostanes cit u tve konkretni masiny, co je jeste OK a kdy uz se kolo zablokuje a pokud se tak stane, tak bud to ustojis a nebo si rozbijes hubu. Jina moznost neni. Kdyz uz to chces trenovat, tak nejlepe nejde na nejake velke rovne plose (parkoviste), hezky v klidu pri jizde rovne. Nejprve zacni zadnim kolem, uvidis jak se motka chova ve smyku - to se da ustat v pohode a pak zkousej predni kolo, ale bacha at nepreletis riditka. Stejne pokud mas pud sebezachovy, tak jak se ti pri intenzivnim brzdeni na predek masina doslova zanori pod rukama, tak se asi leknes a povolis tlak na brzdu

Nouzové brzdění

Skvělá odpověď, děkuji! 14.6.2021 v 10:45 | Nahoru | #7
Dobrý je si to vyzkoušet právě na motorce s ABS, získáš představu co si můžeš dovolit pak ABS vypneš a zkusíš to bez něj. Každopádně ale počítej že je dost možný že to zahodíš. Buď si pořid něco s rámama co jen zvedneš a pojedeš dál a nebo zkus motoškolu určitě se to vyplatí. Přepadnutí dopředu bych se až tak nebál že máš zadní kolo v luftě poznáš, to spíš hrozí když chceš jezdit po přednim.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění

14.6.2021 v 10:50 | Nahoru | #8
Johny_Servis> Mám v tom trochu zmatek, když zamáčknu moc silně přední brzdu, tak se může kousnout a hrozí přelítnutí?
Díky za radu, je to můj první stroj a jsem z toho trochu zesranej

(reakce na) Nouzové brzdění

14.6.2021 v 11:02 | Nahoru | #9

Martas1390 píše: Johny_Servis> Mám v tom trochu zmatek, když zamáčknu moc silně přední brzdu, tak se může kousnout a hrozí přelítnutí?
Díky za radu, je to můj první stroj a jsem z toho trochu zesranej


Tak pokud chceš trénovat kritický brzdění tak se ti může zvedat zadek nebo klouznout předek takže jo je to jako nakole

Nouzové brzdění

14.6.2021 v 11:05 | Nahoru | #10
Když za přední brzdu vezmeš tak na prase, že se ti kousne kolo, tak ti to spíš podjede a lehneš než že bys přelítnul (aspoň moje zkušenost). V běžné situaci to jen tak nepřebrzdíš, nejhorší je když koukáš kde co lítá, pak koukneš před sebe, auto před tebou skoro stojí protože odbočuje doleva a i když máš vzdálenost na klidný dobrždění tak se lekneš a zahamstneš to.

Až si motorku koupíš tak zkontroluj gumy, jestli nejsou stoletý nebo sjetý, pokud se ti nebudou zdát tak neškudli a vyměň je za nový, nečum po vejrech a věnuj se provozu a bude to OK. Respekt je dobrej, ale bejt zesranej není potřeba.

Nouzové brzdění

14.6.2021 v 11:14 | Nahoru | #11
Nařeš to. Sedni, jezdi, zkoušej a všechno si ohmatáš časem. Teorie že nic nenaučí. To chce praxi.

Nouzové brzdění

14.6.2021 v 11:15 | Nahoru | #12
S takovou urovni elementarnich znalosti o vlastnostech a chovani jednostopych vozidel bych doporucil zahajit ziskavani zkusenosti a objevovani taju a zahad brzdeni jizdou na bicyklu. Bude to levnejsi, bezpecnejsi a nejspise i min bolet.

Nouzové brzdění

14.6.2021 v 11:43 | Nahoru | #13
Prolez internet a najdi si různé Besip akce,motoakce a pod zaměřené na bezpečnost jízdy a atd. Bývá to třeba na polygonu v Jihlavě,v Mostu v Brně v Sosnové a třeba na starém letišti u Vyškova. Buď je to zadara,nebo za nějakou částku,která není úplně likvidační. Kolikrát tam mají i motorku s bočníma kolečkama a můžeš si na ní vyzkoušet hranice zatáčení,brzdění v náklonu a pod.
Stejně je potřeba vše získat praxí v provozu a trochu se 'opráskat' v reálném provozu.
Já jsem v sobotu jel okolo Jizery na Rokytnici a nějaká kunda za zatáčkou zastavila kvůli sanitce v prostisměru. Ten Tuareg co jel přede mnou to zahamstl zrovna v zatáčce a díval se vyděšeně do zrcátka co s tím budu dělat já v rychlosti cca 80km/hod s batůžkem za sebou. Začal jsem v náklonu brzdit,ale už nebyl čas to postavit,tak jsem pustil brzdy a Tuarega jsem objel,protože to auto v protisměru buď vidělo,že jsem v hajzlu,nebo uhýbalo té sanitce,to je asi teď jedno. Důležité je,že tam nechal místo,já se rozhodl otrocky až do konce nebrzdit a souhra šťastných náhod tomu chtěla,že se naštěstí nic nestalo!! Na takovou situaci se stejně nedokážeš nikdy předem připravit. Jezdím od mládí a stejně jsou situace,které tě dostanou do úzkých.

Naposledy editováno 14.06.2021 11:43:54

(reakce na) Nouzové brzdění

14.6.2021 v 12:28 | Nahoru | #14
Martas1390> trošku mě začíná děsit úroveň autoškol... To by snad měly učit, nebo alespon vysvětlit ...

2 reakcí na tento příspěvek Nouzové brzdění

14.6.2021 v 13:18 | Nahoru | #15
Martas1390> Ono uplne zahryznout predni brzdu neni az tak snadne jak by se mohlo zdat. To ABS tam neni kvuli tomu aby to ridic nemohl zablokovat (i kdyz tomu take zabrani), ale primarne je tam proto aby kdyz brzdis hodne intenzivne a vjedes treba na nejaky sterk, binec na silnici, aby se ti kolo vlivem skokove zmeny adheze nezablokovalo a nesel jsi do smyku a tim zustal stroj stale ovladatelny.
Dobrym vedlejsim efektem ABS pak je schopnost automaticky rozdelovat brzdny ucinek, takze kdyz zacnes brzdit jen predni, tak aniz bys to chtel, tak ti soucasne pribrzduje i zadni, coz je diky tomu, ze jsou tam elektromechanicke ventily, cerpadlo a rozdelovac, tedy komponenty, ktere prisly az s ABS.

Nouzové brzdění

14.6.2021 v 13:26 | Nahoru | #16
A k doplneni. Kdyz mas motorku bez ABS, tak vsechno toto si musis hlidat sam. Tedy nesmis brzdu moc pretahnout, at nezablokujes kolo (to res hlavne u zadni brzdy), pokud budes silne brzdit a vjedes na nejaky bordel, kolo se ti muze bloknout. V pripade zadniho dostanes klasickeho “floka” coz se da ustat, v pripade predniho si s velkou pravdepodobnosti lehnes. V obou pripadech musis brzdu hned povolit, at se kolo odblokuje - toto by za tebe udelalo ABS, tady to musis vyresit sam a posledni je, ze kdyz potrebujes brzdit fakt nouzove, tak musis umet zkoordinovat praci predni i zadni brzdy sam, opet ABS by ti trosku pomohlo, ale tady jses na to uplne sam.

Celkove kdyz se naucis na motce bez ABS, tak prechod na novejsi stroj je uplne bez problemovy a kolikrat budes mit pocit ze tam to ABS ani neni, protoze budes mit slusne vycviceny cit na brzdu, ktery bude citlivejsi nez pasmo kde zacina ABS zasahovat. Opacne, cili to co resis ted, bude trochu problem. Jsi zvykly brzdit na max a elektronika at se stara, ale ted je to vsechno jenom na tobe a necitlive zachazeni muze zkoncit nehodou

Nouzové brzdění

14.6.2021 v 13:38 | Nahoru | #17
Jak začnou hvízdat pneumatiky, tak trochu povol, ale nesmí být bordel na cestě jinak ležíš.

(reakce na) Nouzové brzdění

14.6.2021 v 13:41 | Nahoru | #18

Johny_Servis píše:
Dobrym vedlejsim efektem ABS pak je schopnost automaticky rozdelovat brzdny ucinek, takze kdyz zacnes brzdit jen predni, tak aniz bys to chtel, tak ti soucasne pribrzduje i zadni, coz je diky tomu, ze jsou tam elektromechanicke ventily, cerpadlo a rozdelovac, tedy komponenty, ktere prisly az s ABS.



Tak na to pozor, ne všechny motorky mají DUÁLNÍ brzdy! Rozhodně neplatí ABS = Duální brzy

Jinak zakladateli vlákna: Hele ničeho se neboj, asi téměř každý začínal na mašině bez ABS. Zkus si to několikrát na parkovišti u obchoďáku různě intenzivně brzdit, oběma, zadní, přední... Rozhodně to člověkovi pomůže. Přední brzdu na suchu téměř nezablokuješ (o to víc, že freewind pokud se nemýlím má jen jednu přední brzdu), zadek tam už je situace jiná a pokud na něj člověk dupne, tak se blokuje ALE v drtivé většině případů to jde ustát a je to v pohodě, prostě jak když blokuješ zadek na kole.

Nouzové brzdění

14.6.2021 v 15:52 | Nahoru | #19
Čau, no je to veľmi nepríjemné, to zablokovanie kolesa, ano záleží aj od toho, aká je cesta. Neviem ako to je tam u vás, ale tuná sú strašidelné koľaje v ceste vyjazdené od kamiónov. Keď v tej koľaji zabrzdíš tak okamžite padáš. Ako som kontroloval pneu po jednom z pádov styk pneu z vozovkou bol ako pri poriadnom náklone. Tebe sa zdá , že ideš rovno ale pneu drží len na boku v tej koľaji, trošku pribrzdíš a ....si na zemi. Tie koľaje sú vo veľkých mestách ešte horšie a ty to z motorky, keď na nej sedíš nevidíš. Zbadáš to až vtedy keď ležíš na zemi a tú koľaj vidíš zblízka., Moja rada je , jazdi a uvidíš, ale to písali už vyššie kolegovia. Držím palce.

Nouzové brzdění

14.6.2021 v 21:28 | Nahoru | #20
Kdo brzdí, ten prohrává!

Nouzové brzdění

14.6.2021 v 21:59 | Nahoru | #21
Nesmíš vzít za předek hned natvrdo.
Nabrzdit trochu s citem aby se potopil předek = přeneslo maximum hmotnosti na přední kolo a pak už můžeš přidávat tlak na páčku až do potencionálního zvednutí zadku do vzduchu.
Když za to v první pulvterine vezmeš moc, kolo se blokne, ujede do strany a ležíš.
To že preletis přes řidítka hrozí asi nejmíň, to už chce fakt antitalent..

Při opravdu krizovém brzdění ( pokud umíš využít potenciál přední brzdy ) je zadní zbytečná, protože je zadek tak odlehčen, že stejně nemá moc velký grip a půjde do smyku...

Zadní brzda se používá buď hned na začátku > také částečně přenese váhu na predek ještě než na tu přední sáhneš (vyšší dívčí) nebo se používá v úplně jiných situacích.

Je dobrý zkusit si záměrně bloknout předek v malé rychlosti na štěrku apod., abys věděl co to udělá a být na to připraven a hned zase tlak na páčku přední brzdy povolit ... Ještě než lehnes..

Zkoušet, zkoušet, zkoušet.

Dobrej jezdec zastaví na suchém čistém povrchu z kila na max. 40 metrech

Naposledy editováno 14.06.2021 22:00:29

1 reakcí na tento příspěvek Nouzové brzdění

14.6.2021 v 22:00 | Nahoru | #22
Na freewindu nebude tak snadny zablokovat na asfaltu přední kolo nebo zvednout zadni

(reakce na) Nouzové brzdění

14.6.2021 v 22:11 | Nahoru | #23
assassin> čau, no kolega v bývalej práci to dokázal na MZ 150. teda postavil to na predné a zadné dostal do vzduchu. Bolo to takto( zas krokošova veselá príhoda) odchádzal skôr z práce, a celá firma bola na oknách a sledovali sme jeho triumfálny odpich. Nakopol to , pretúroval a poriadny odpich, len chudák zabudol na to, že má predné koleso zamknuté novým lankovým zámkom. Lanko bolo dosť dlhé aby urobilo koleso pár otáčok a potom ....to postavil na predné za nášho hurónskeho smiechu.

Nouzové brzdění

14.6.2021 v 23:03 | Nahoru | #24
Ahoj, nejspíš Tě moc nepotěším, ale moje rada zní prodej to a kup si motorku s ABS. YT je plný ukázek toho jak funguje ABS a jak brzdit na motorce bez ABS. Jak psal již někdo dříve, tak začni trénovat na kole, stačí Ti dva testy na mokré zámkové dlažbě: 1) rozjeď to na alespoň 25 km/h a v zatáčce si silněji přibrzdi, 2) minimálně ve stejné rychlosti zamáčkni přední brzdu při jízdě v přímém směru. V první případě Ti ujede předek a ve druhém buď Ti ujede předek anebo půjdeš přes řidítka. Doporučuji to otestovat v motooblečení, rukavicích a helmě. To samé se Ti stane na prachu, písku v zatáčce anebo na podzim na listí. Listí na vlhké silnici je svině
Trénuj opatrně a good luck.
E: Hodně z nás začínalo na moto bez ABS jako Ty, ale to byla jiná doba a sám mám na těle několik "památek, když jsem sbíral zkušenosti". Rozum do hrsti mi vždy říkala babička ....

Naposledy editováno 14.06.2021 23:11:46

(reakce na) Nouzové brzdění

14.6.2021 v 23:25 | Nahoru | #25

Johny_Servis píše: Martas1390> ..... Dobrym vedlejsim efektem ABS pak je schopnost automaticky rozdelovat brzdny ucinek, takze kdyz zacnes brzdit jen predni, tak aniz bys to chtel, tak ti soucasne pribrzduje i zadni, coz je diky tomu, ze jsou tam elektromechanicke ventily, cerpadlo a rozdelovac, tedy komponenty, ktere prisly az s ABS.



ProsteOFF píše: Tak na to pozor, ne všechny motorky mají DUÁLNÍ brzdy! Rozhodně neplatí ABS = Duální brzy



Ahoj, je to jak píše ProsteOFF když má motorka ABS, tak to neznamená, že má "duální - kombi brzdy" a taky to neznamená, že když má motorka "duální - kombi brzdy", tak musí mít i ABS. Funkce duálních - kombi brzd = brzdíš jen přední a přesto Ti přibrzďuje i zadní brzda (část brzdného výkonu jde na zadní kolo). Honda toto řešení používala a snad i stále používá u některých modelů motorek a skútrů ...? Postav motorku na hlavní stojan, zamáčkni naplno přední brzdu a někomu si řekni ať zkusí otočit zadním kolem a hned zjistíš zda MÁŠ anebo NEMÁŠ duální-kombi brzdy.

Naposledy editováno 14.06.2021 23:30:55

1 reakcí na tento příspěvek Nouzové brzdění

14.6.2021 v 23:53 | Nahoru | #26
Až pískne předek tak rychle povol brzdu, v tu chvíli jsi brzdil opravdu na max. a bylo to na hraně, poté co ji povolíš úprav směr jízdy a opět brzdi, hlavně koukej do mezer kam se vejdeš, bo kam čumíš tam jedeš, když budeš koukat na strom nebo auto tak ho na 99,9% trefíš.... Lehce se to takhle říká, ale jsou za tím léta ježdění, pády, krizovky i soboty a neděle Je to jak na sjezdovce, je tam jedinej sloup a každej se o něj rozstřelí, protože na něj čumí a fixuje se na něj, kdyby čuměli jinam tak ho netrefěj ...

Nouzové brzdění

15.6.2021 v 00:49 | Nahoru | #27
Nebo si kup nějakou "krosku" nebo podobného otloukánka za pár šupů a za pár dní mimo asfalt nasbíráš tolik zkušeností s brzděním na hranici smyku, co při běžném ježdění po silnicích za několik let.....

Nouzové brzdění

15.6.2021 v 02:10 | Nahoru | #28
Kup si pár kuželů, jeď na rovnou plochu, jeden kužel si dej jako začátek brzdění, další na 16ti metrech, pak si dej další po dvou metrech.

Na začátek je dobré trénovat na 60km/h, není to ještě tak smrtelná rychlost, ale zároveň už to není nízká rychlost, kdy to můžeš zahamtnout, vytuhnout a ono to nějak dopadne.

První brzdění dej klidně zvolna, pomalý nástup a ne velký tlak na brzdu, ale soustřeď se nato, abys při každém dalším pokusu byl o trochu lepší. Brzdi vždy o trochu silněji a s trochu razantnějším nástupem. Hlavní je to zkoušet, zkoušet a zkoušet. Trénink ničím nenahradíš. Zlepšuj se pomalu, ale soustavně, zkus se vyvarovat velkým skokům. Pokud bys byl na opuštěné ploše, řekni někomu známému kde jsi a domluv si čas, kdy se ohlásíš, že jsi ok, abys nezůstal někde ležet.

Můžeš si také vyzkoušet jiné rychlost, v cca 20km/h si můžeš vyzkoušet zahamtnutí brzdy a utržení přední gumy, tam si hlavně dej bacha, abys měl přední kolo zcela rovně, byl vzpřímený a byl na co nejrovnější části trati.

(reakce na) Nouzové brzdění

15.6.2021 v 06:48 | Nahoru | #29
dewwil> Tak já jsem to takhle minulý týden skoro poslal do auta,týpek to zašlápl v zatáčce na přechodu ,no jeli jsme docela pomalu cca 35-40 km/h ,jak nad tím člověk ani nepřemýšlí,tam jsem zmáčkl předek tak,že piskl pistek a jak piskl ,tak jsem se toho lekl a brzdu hned pustil a pak zase začal brzdit ,no kromě toho ,že se mi něco hnědého hyblo ve střevech ,tak jsem se s motorkou v podstatě ani nehnul..:D i když mám přední ABS ,tak j
pokud seplo,tak jsem si ani nevšiml,nevím jestli to jde poznat jako třeba u auta ,kdy ti "kopne" brzdový pedál...
E: hlavně ve městě nekoukej moc po holkách ,ale radši se věnuj provozu

Naposledy editováno 15.06.2021 06:51:59

Nouzové brzdění

15.6.2021 v 07:03 | Nahoru | #30
Smarja pano...proste si na to sedni rozjed se na 50 a brzdi. Po 20 pokusu zastavis o pulku driv nez na poprve. Na padesaty zastavis na par metrech. prijdes na to sam...
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Cagiva Canyon 600, Aprilia Pegaso 6... [1, 2] Cagiva Canyon 500, Cagiva Canyon 600, Aprilia Pegaso... Slezy28 37 20.3.2024 v 17:19 Demonient
motor Suzuki XF 650 Freewind jawaboy1 17 6.11.2023 v 08:55 primera
Moderní moto místo veterána [1, 2] Kawasaki KLE 500, Aprilia Pegaso 650, Suzuki XF 650 ... Theor 53 14.8.2023 v 12:48 Koudy01
suzuki xf 650 freewind - zakrytí ře... Suzuki XF 650 Freewind marway 1 23.5.2023 v 07:39 tacetazi
Suzuki XF650 Freewind - je možné ab... Suzuki XF 650 Freewind Papino 10 6.4.2023 v 21:03 2stroke


TOPlist