Téma: Srbsko - kudy na jih
25.5.2021 v 09:23
Vypadá to, že ta na letos plánovaná Černá Hora by mohla klapnout. Tam je to jasné, chci se točit hlavně kolem Durmitoru a pak zpět nahoru kolem jezera/řeky. Slovensko+Maďarsko chci projet po dálnici za den na a pak je "v cestě" jen Srbsko.
Mohl by mi někdo doporučit cestu přes, dolů k Černé hoře a zpět, pěkné úseky, co nevynechat a naopak? Pokud to chci stihnout až do ČH, tak se tam ale nemůžu moc zahrabat, budu mít max 9 dní (v reálu budu rád za 7), ale zase nemusím řešit cestu přes ČR, jsem v podstatě na hranici s SR.
Ještě poprosím o info, jak je to tam s možností platit kartou, jestli berou i eura atd. Je mě jasné, že v místní měně bude kurz zajímavější, ale nechce se mi kvůli výměně, nebo výběru zajíždět někam do města atd.
Info samozřejmě i k Černé Hoře. Na cestě zas extra neplánujeme, ráno sednout, vybrat směr a jak jsem unavení tak ubytování přes booking v dosahu a druhý den dál.
Četl jsem nějaké cestopisy, díval jsem se na forum, ale kromě toho, že je tam pěkně jsem moc konkrétního nezjistil.

Skvělá odpověď, děkuji! 25.5.2021 v 09:59 | Nahoru | #1
k Srbsku:
byl jsem tam s kamarády v červnu 19. Karty berou všude úplně normálně. Eura - kruci, to si ani nepamatuju, my jsme jeli vyzbrojený jejich měnou v hotovosti, a co nevyšlo, tak karty. Ohlašovací povinnost tam nikdo neřešil, ani ubytovací zařízení a ani celníci při výjezdu ze země. Ale když jsme si řekli, tak nám ten dokument bez potíží vystavili v každém penzionu. Booking funguje naprosto bez problému.
K cestě ti moc neporadím, páč pro nás bylo Srbsko vlastně cílová destinace a objížděli jsme válečné památky od severní hranice až do středního Srbska, na úrověň přibližně Kragujevace, kde jsme přejeli do Bosny na Srebrenici. Tzn. zhruba v trase Sombor (Batinská vojenská operace s válečnými muzei a památníky) a dolu na Novi Sad, Sremska Mitrovica, Šabac, Valjevo, na Cer - památník a muzeum v místě, kde začala 1. světová válka a kde Srbové r. 1914 porazili R-U armádu. Takže pokud tě toto zajímá, je to jedna z možností. Na hranice Černý Hory je to z Valjeva asi 150 km.

25.5.2021 v 10:13 | Nahoru | #2
Yura> dík. Válečná historie není pro mě, nehledě, že jedu s manželkou. My to máme spíš vše ze sedla, samozřejmě zastavíme, mrkneme, ale zase žádné velké zacházení, přece jen jezdíme v kůži, já sportovní boty, to moc na vycházky a exkurze není.

Skvělá odpověď, děkuji! 25.5.2021 v 10:51 | Nahoru | #3
Přes Srbsko jezdím, obvykle cestou zpět z Albánie, ale obráceně to bude taky pěkné. Pokud jde o trasu, sever je strašně nudná placka, tu je lépe raději přesvištět po dálnici až někam na Novij Sad.

Jinak k ubytování na severu mohu doporučit kemp u Somboru - SoSul (45.7520375N, 19.1021753E). Vedle stanů lze vzít za vděk i ubytováním pod střechou, nedaleko je výborná restaurace Modrý Slon.

Dále směrem na jih jezdím podle hranic s Bosnou - tedy směr Šabac a potom Loznica a podle řeky Drina. Po hranicích jedu až po Bajina Basta (nedaleko je Mokra Gora - skanzen, železnice).

Potom jsou dvě možnosti: buď se vracím k hlavnímu tahu směr Zlatibor. Odtud už po hlavní směřuji směr Žabljak (Durmitor). Jih je více hornatý a cesta je zajímavější. Jinak pozor na asfalt, v těhle končinách dost klouže a za mokra je to někdy fakt tanec.
Druhou možností je přeskočit do Bosny a jet touto stranou směr Visegrad a přes Foču do Plužine (MNE).

Pokud jde o platby, dost často se mi stalo, že nechtěli EURa a požadovali místní měnu - a to i v kempu. Na druhou stranu se tomu majitel výše zmíněného kempu dost divil, říkal, že jsou někteří líní si to potom v bance vyměnit - u něj žádný problém nebyl. Platba kartou je možná (benzínky, větší obchody), ale není zdaleka tak rozšířená, jako u nás. Vždy si vyberu nějakou místní hotovost z bankomatu, ale pozor: těch bankomatů není zdaleka tolik jako u nás a ne všechny berou naše platební karty. Stalo se mi, že jsem zastavit před bankou, banky byly tři vedle sebe a každá svůj bankomat. Pouze jeden však bral MasterCard.

25.5.2021 v 16:14 | Nahoru | #4
pese- kam letos

Skvělá odpověď, děkuji! 25.5.2021 v 16:26 | Nahoru | #5
pese> Ta varianta okolo Driny dle "pese" je skvělá i po bosenské straně (jel jsem Tuzla - Zvornik - Srebrenica a pak do Srbska a zase do Bosny (Višegrad - Foča).
Kousek od Foči je městečko Brod se skvělým ubytováním hned u mostu (chatky, restaurace venku pod střechou). No a do ČH to je odtamtud kousíček. A na bosenské straně je ještě NP Sutjeska.

Skvělá odpověď, děkuji! 25.5.2021 v 23:34 | Nahoru | #6
Přes tu Sutjesku vede krásná cesta a je tam zajímavej památník a opuštěnej hotel ,obojí zajímavý ke shlédnutí

26.5.2021 v 08:37 | Nahoru | #7
V Srbsku je relativně málo kempů. My jsme spali tady:
Ruza vetrova - https://mapy.cz/zak...=osm&id=94990149
Auto moto kemp Enigma - https://www.camping...automoto-camp-enigma
Jinak jsem se poslední 3 roky vykašlal na celý lokální měny a vzal jsem si jenom drobný eura (peti a desetieurovky). Nikdy nebyl problém zaplatit, ani v hospodě - dohodli jsme se předem a když tak nám vrátili pár lokálních šušňů, který jsme utratili za kafe nebo za pečivo. Takto mám projetou Bosnu, Albánii, Srbsko, Rumunsko, Černou Horu a Severní Makedonii.V Albánii je občas problém s placením kartou na benzínkách, jinde absolutně bez problémů.
Zapomněl jsem - v Bosně doporučuju tohle komunitní visitor center Pecka. S místním správcem (Boro) je dobrá domluva a místo na spaní se krom termínů, kdy tam jsou hromadný akce, vždy najde.

Naposledy editováno 26.05.2021 08:40:31

26.5.2021 v 08:56 | Nahoru | #8
535xv> dík, s tou soutěskou počítám, ono to tam logicky vychází i podle mapy a je to jeden z cílů. Pak bych to chtěl vzít nahoru přes Bosnu-Hercegovinu, jen zatím mají teoreticky nejpřísnější podmínky pro vstup: Samozřejmě se ukáže na místě, ale radši plánuju variantu, kdyby byl na hranicích problém.

Slávek-TDM> dík, dobrá zpráva. Nechce se mi řešit hledání bankomatů a pak co s tím co mě zbude po kapsách. Kempy asi neužijeme, stan netaháme, spíš apartmány atd.

Skvělá odpověď, děkuji! 26.5.2021 v 09:33 | Nahoru | #9
mmks> ještě dobrá věc, v Černý Hoře se platí Eurama, takže tam se pak dá když tak vybrat z bankomatů nebo rozměnit větší bankovky.

Skvělá odpověď, děkuji! 26.5.2021 v 10:58 | Nahoru | #10
Přidám typ na ubytování kolem Durmitoru: obec Plužine Restoran Jezero (43.1534633N, 18.8384950E), je to přímo u vody, motorku máš pod balkónem. Žádný velký luxus, ale vloni v červnu cena 5E/os.

26.5.2021 v 11:42 | Nahoru | #11
k.hacecky> Letos snad bude loni odložený Kavkaz (Arménie a Gruzie). A když to nepůjde, tak Albánie, Makedonie a Srbsko.

26.5.2021 v 16:37 | Nahoru | #12
pese - tak to je super doufán že se ti to povede

21.6.2021 v 16:25 | Nahoru | #13
Tranzitoval, nebo pobýval v poslední době v Srbsku bez covid certifikátu a souvisejících píčovin?
Ke dnešnímu dni Srbsko zelené a i přesto v podmínkách vstupu test nebo očkování, popř.jen transit max.12h.
Jde mi o to že plánujeme víceméně transit přes Srbsko do Makedonie a už teď vím že to budeme mít na dýl než 12h...
Bude pak někdo prudit na výjezdu ze Srbska?
Díky za případné info...

23.6.2021 v 17:54 | Nahoru | #14
jen v rychlosti. na covid se tady už nehraje, na hranicích vůbec, občas na benzinach nebo hotelích mají roušky, ale po hostech je nechtějí

24.6.2021 v 06:46 | Nahoru | #15
Tak dojedeš až Bajina Bašta - podívej se do NP Tara - a přes Zlatibor to vezmi na Specijalni rezervat prirode "Uvac" (Nova Varoš) a pomalu jsi v Černé Hoře.

Všude bankomaty, normální lidi , krásná příroda, super ceny a policisté neopruzují-pokud je teda nenasereš. Ubytování penziony a hotely podle booking.com jak hrdlo ráčí. Dobrá slivovice i ostatní pálenky, na jídlo jsem si dával pouze polévky (čorba) různých druhů a srpska salat (super zeleninový salát) a "tursko kave"-to tam ještě nezapomněli.

28.6.2021 v 19:59 | Nahoru | #16
Tak jste mne tu pěkně zblbli. Zejména poslední příspěvek. Zrušil jsem plánovanou dovolenou, objednal na netu průvodce a mapu Srbska, v sobotu třetího skočím na RŤáka a vyrážím na čtrnáct dní tu zemi zkouknout. Jednou stranou to vezmu dolů na jih, druhou zas nahoru, zajedu do hlavního města zkouknout letecké a vojenské muzeum, ochutnám tamní kuchyň. Až přijedu tak dám vědět

28.6.2021 v 20:11 | Nahoru | #17

hansdorf píše: Pravé Srbsko začíná pod Bělehradem. Tady máš dobrou radu : z Maďarska po dálnici na Novi Sad - tam opustit dálnici na Bělehrad a valit na Šabac -Loznica a kopírovat srbsko- bosna -hercegovina hranice podle Driny.,krásné výhledy.

Ma pravdu,ten chlapec

28.6.2021 v 20:20 | Nahoru | #18
Za 2 dny přesně tama jedu

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Srbsko - kudy na jih

28.6.2021 v 21:55 | Nahoru | #19
titus> Pokud tedy za turistikou tak kouknout na nějaká konkrétní místa?

29.6.2021 v 18:06 | Nahoru | #20
crossss> tama jen projíždím, jinak cíl je Albánie.

29.6.2021 v 20:48 | Nahoru | #21
crossss> malinko jsem něco popsal tady

29.6.2021 v 20:56 | Nahoru | #22
mmks> děkuji moc, ale samozřejmě jsem to četl již včera

29.6.2021 v 21:45 | Nahoru | #23
crossss> nevím, odkud jedeš, ale jestli tam pojedu příště, tak to buď hodně protáhnu na jih Srbska po dálnici, protože bomba to byla až fakt na jihu kolem jezera, nebo to vezmu jak jsem jel zpátečku tzn. Maďarsko - Chorvatskou (je to asi jen 100km) a do Bosny Hercegoviny, kde byly ty silnice super, jak do zatáček, tak okolí. Stejně tak mě bych radši příště věnoval B-H víc času na úkor Srbska.
Ale znám tam prd, třeba jsem jen blbě vybral cestu a v B-H měl zase štěstí.
Ať vyjde výlet.

30.6.2021 v 09:24 | Nahoru | #24
mmks> Projedu to na seznámení tak nějak systematicky, jak jsem psal, po jedné straně dolů, druhou stranou nahoru a zastávka v Bělehradě. Kvalita silnic pro mne není až tak rozhodující. Samozřejmě že se rád pěkně svezu, ale někam se holt člověk musí dodrncat. Spíš mne interesuje kvalita místní kuchyně, nápojů, družnost lidí a taky sem tam nějaký ty panoramata.

30.6.2021 v 10:56 | Nahoru | #25
jasný, ale když máš za sebou 550km dálnice, venku 35st C, tak to poslední co chceš je drkotat se v provozu na hnusné okresce.
Jinak nejhorší jídlo co jsem tam jedl bylo v Srbsku, nejlepší taky .
Jídelní lístky v té jejich azbuce, anglicky jsem si taky nerozuměli (vím, moje chyba, jedu do jejich země), tak mě čísník doporučil, že "stejk". Donesl nějaký fritovaný šulin, co mělo být asi vepřové srolované se sýrem a to celé hozené do fryťáku s hnusnou a nechutnou oblohou. Nejdřív jsem si říkal, tak fajn, našel hejla, tak mu donese to nejdražší, ale co už. Pak jsem to změnil na to, že našel hejla a tak mu splácali zbytky z kuchyně. Ale pak jsem viděli, že se tím národním pokladem chlubí na různých vývěsních cedulích.

A to nejlepší jídlo měli v restauraci/hotelu v horách, kde se nás po bloudění ujali. Výborné pečené telecí, dlouho jsem tak výborné maso neměl. Na snídani 3 druhy prošuta , balkánské sýry a volská oka.

Pak už jsem neměl koule na to riskovat a když jsem se nedomluvili, tak jsem jel na jistotu pizza/burger.

30.6.2021 v 12:10 | Nahoru | #26
mmks> Mam štěstí že mi azbuka nedělá problém. A co jsem tak koukal tak po netu na nějaké texty, tak obsah sdělení v té azbuce mi asi taky nebude dělat až takovej problém. Máš pravdu že to stravování může bejt ošidný. Chodím pokud možno tam kam místní a nebo se zeptám. Klidně polopantomimicky. Voni všude ve světě když viděj pěkně vyžranýho čecha tak pochopěj o co mi jde. Nevěřím ,že ještě někde v běžně dostupným světě potkám něco tak gastrostrašnýho jak v číně. A to jsem tam jel samozřejmě tak jako kamkoliv s otevřeným srdcem i žaludkem bez předsudků.

30.6.2021 v 18:49 | Nahoru | #27
Už tu odznel návrh na Nova Vároš, ja len dodám ak tam budeš prechádzať nemal by si opomenúť "Uvac Meandre" . Zaujímavá prírodná atrakcia spolu so šotolinovou vložkou (cca 16km hore dole). Vrátil som sa pred 6 dňami a super cesta spolu s Albánskom. P.S. covid tam nik nerieši, je to SK patent na jebnutých!
No a terazky som v karanténe pod fašistickým jarmom.... Hiiii hiiii

Naposledy editováno 30.06.2021 18:53:03

30.6.2021 v 20:49 | Nahoru | #28
Tak asi všude je chleba o dvou kůrách, ale pokud jde o mě, zkušenosti s jídlem ze Srbska jsou perfektní. Skoro všude měli v restauracích "mešane meso" , podstata je v několika druzích grilovaného masa a klobás + přílohy, ale všude to dělali úplně jinak a jedno lepší než druhý. A druhej top byla "pljeskavica" , to měli taky často a porce jako kráva, že i takovej golem jako já měl co dělat.
Pravda ale je, že jsme nejdříve z pingla dolovali, co to vlastně je, protože ty jejich názvy.... Ale na základní pojmy si sami Srbové říkali o češtinu, že prý rozumí. A nejspíš rozuměli. Anglicky neuměli (my skoro taky ne) a ruštinu nám několikrát vysloveně odmítli.

19.7.2021 v 20:28 | Nahoru | #29
A tak tedy jak jsem řekl tak jsem udělal a včera odpoledne dorazil domů z cesty kolem Srbska. Neplánovaně bylo i Kosovo. Nevím jestli jsem viděl ty nejlepší panoramata, ty nejzajímavější památky, ale každopádně jsem potkával bezvadný lidi což je nejdůležitější. Samozřejmě jsem taky začal na místní doporučení mješané maso . Fakt jsem posledních deset deka nedal a pak nemohl vylézt na motorku. Mezi Valjevem a Novim Pazarem jsem si užil tolik zatáček že bych dal cokoliv abych jel pět minut rovně. Zpestřeno samozřejmě cca deseti kilometry po šutrcestě pěkně na jedničku a s modlitbou ať se cesta po hřebeni hor ještě nezhorší. No prostě paráda. Krásná dovča. Díky že jste mne tu zblbli .