bmw_r1300gs_cartec





Téma: Náklon v zatáčkách
 
18.4.2021 v 20:54
Čau lidi - enduráci,Zamlada jsem jezdil motokros a na stará kolena si pořídil motorku (cest.enduro yamahu TDM 850).Z motokrosu jsem zvyklý klopit motorku pod sebe,tělo vně zatáčky vnitřní nohu vystrčenou.Na různých videích ale vidím,že na cest.endurech jezdí zatáčky jako na zalehhávačkách - zadek a tělo dovnitř zatáčky.Určitě nebudu zkoušet styl měnit,ale zajímal by mě,váš názor a jak to máte vy.

Náklon v zatáčkách

18.4.2021 v 21:22 | Nahoru | #1
Krosky bývají zpravidla o dost lehčí a hravější než cestovní " enduro"
To narvat do vinklu bývá někdy problém

1 reakcí na tento příspěvek Náklon v zatáčkách

18.4.2021 v 22:04 | Nahoru | #2
no ja bych na tom pri cestovani sedel normalne rovne, je to pohodlnejsi,... a na blbnuti v zatackach bych si neporizoval cestovni enduro

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Náklon v zatáčkách

18.4.2021 v 22:08 | Nahoru | #3
kerut> no ale to bys musel tahat dodávku a střídat moto, bys jel např. do Alp po dálnici a poté si chtěl užít serpentiny

Náklon v zatáčkách

18.4.2021 v 22:16 | Nahoru | #4
Asi zbytečný dotaz, pokud nechceš měnit styl.
Tvůj styl žákům v motoskole ukazuji jako odstrašující případ jak to nemá vypadat, klopit moto pod sebe má smysl při rychlé změně směru jízdy > rychlý slalom + vyhybaci manévr.
Při normálním průjezdu zatáčkou to takhle jde samozřejmě taky, ale dle mého je lepší minimálně ramena a vršek těla položit do zatáčky.
S prdelí a kolenama hejbat nemusíš..

Náklon v zatáčkách

18.4.2021 v 23:15 | Nahoru | #5
V padesátých letech jsem jezdil soutěže i crosy tak jak popisuješ.Ale pro silnici to asi neplatí,což dokazuje styl jezdců GP.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Náklon v zatáčkách

19.4.2021 v 01:00 | Nahoru | #6
Drakl> to uz vyjde skoro na stejno jet si "uzivat serpentiny" na drom do brna ne ? ja myslel ze se tam jezdi kvuli alpam, ne kvuli rezani zatacek v naklonu s loktem drhnoucim o asfalt

1 reakcí na tento příspěvek Náklon v zatáčkách

19.4.2021 v 08:56 | Nahoru | #7
Díky za vaše názory,starý pes se novým kouskům asi už nenauči.Navíc jezdím jen po čechách a většinou po okreskách,které se kvalitou blíží offroadu,někdy crosu,takže "mému stylu"to vyhovuje.Cítím větší jistotu a kontrolu trakce i když některé kolo klouzne.Občas beru i ženu,tak potom je to jen kochací- styl " paní radová."Jen mě zajímalo,jestli to má někdo podobně..

(reakce na) Náklon v zatáčkách

19.4.2021 v 10:40 | Nahoru | #8

kerut píše: Drakl> to uz vyjde skoro na stejno jet si "uzivat serpentiny" na drom do brna ne ? ja myslel ze se tam jezdi kvuli alpam, ne kvuli rezani zatacek v naklonu s loktem drhnoucim o asfalt



...já vim, že to má každej jinak, ale třeba já jezdím do Alp právě kvůli těm zatáčkám a asfaltu, nic moc jinýho okolo mě tak nějak nezajímá

2 reakcí na tento příspěvek Náklon v zatáčkách

19.4.2021 v 10:49 | Nahoru | #9
Tak v MX se ten styl tlačení pod sebe používá, protože na nezpevněném povrchu je lepší mít těžiště nad bodem styku (styku s povrchem ), protože se výrazně sníží riziko, že to může podjet. Naopak na silnici, kde tohle vlastně nehrozí, je problém přehnaný náklon. A až budeš jezdit svižnějš, můžeš se při tlačení pod sebe dostat za hranu pneu, kam by ses při "vyklánění" za stejných podmínek nedostal a v pohodě to ve stejné rychlosti projel. Jinak řečeno, uměle a zbytečně si zvyšuješ náklon a tím riziko.

Toť můj názor.

Jo a hlídej si u 850 olej

Naposledy editováno 19.04.2021 10:50:03

Náklon v zatáčkách

19.4.2021 v 12:41 | Nahoru | #10
jj, spousta machruje, jak mají obrousene policajty a pritom to delaj vlastne blbě

(reakce na) Náklon v zatáčkách

19.4.2021 v 12:41 | Nahoru | #11
Animals21> nechci ti hazet vidle do MX teorie, je to uplne mimo me, ale prijde mi ze motardy takhle jezdi na (zpevnenem) asfaltu taky.. ja myslel ze v MX se takhle jezdi protoze je v zatacce vyjezdena relativne hluboka drazka, o kterou se sice motorka opre, ale jinam nez nad motorku se jezdec uz nevejde,.. to s tim tezistem by sedelo spis na plochou drahu rekl bych.. ale ono to bude vsechno se vsim, ty priciny se napric disciplinama vzajeme prolinaji...

(reakce na) Náklon v zatáčkách

19.4.2021 v 13:32 | Nahoru | #12

Calomel píše: Díky za vaše názory,starý pes se novým kouskům asi už nenauči.Navíc jezdím jen po čechách a většinou po okreskách,které se kvalitou blíží offroadu,někdy crosu,takže "mému stylu"to vyhovuje.Cítím větší jistotu a kontrolu trakce i když některé kolo klouzne.Občas beru i ženu,tak potom je to jen kochací- styl " paní radová."Jen mě zajímalo,jestli to má někdo podobně..



Být tebou, tak ač starej pes, učil bych se novým kouskům. Tenhle jezdeckej styl tě totiž rychle dostane na hranici možné rychlosti v zatáčce. A až budeš muset zatáčku ještě víc utáhnout, ať už proto, že zjistíš, že se zavírá, nebo se něčemu budeš muset vyhnout, budeš v řiti. Nemluvě o tom, že ani na delší cestu to nebude pohodlný, je to daleko fyzicky namáhavější. Prostě pěkně přenýst těžiště hlavou a rameny dovnitř zatáčky a furt ti zbejvá rezerva v možnosti náklonu mašiny na řešení prekérky.

Náklon v zatáčkách

19.4.2021 v 16:46 | Nahoru | #13
Čau, no, asi máš pocit , že niečo robíš nesprávne, a chceš aby ti ten pocit niekto vyvrátil a ťa utešil, že jazdíš správne , že je to tak dobre, a ešte si napísal, citujem: Určite nebudu skoušet styl měnit...... Pozri si nejaké videá, a nauč sa jazdiť ako sa patrí. Ja jazdím aj v teréne a aj po ceste, a je to ROZDIEL. Jazdím už cca 45 rokov a stále to neviem. Na terén mám terénnu motorku a na cestu mám cestnú motorku. Ono, aj to učenie je zábava a jazda pomocou kontry pri správnom posede na cestnej motorke je tiež sranda.Je to paráda, keď si pekne v náklone a tomu nasolíš pri výjazde, juj, Skús zmeniť ten svoj štýl a možno sa ti to zapáči, teda sa ti to iste zapáči. Ja už pár rokov furt neviem čo mám robiť s tými riadidlami, hahahaha. Hlavne, že keď sa kochám ( ako pán doktor vo filme Vesničko má středisková ) na cestnej motke GSX 750 Inazuma, tak cestujem v čase a radím kvalty ako za dávnych čias ( boli naopak) a drbnem tam namiesto štvorky z vytočenej trojky dvojku. Takže záverom , ani radiť neviem, ani jazdiť neviem a ešte k tomu aj padám , ale žijem, tí, čo si mysleli, že to vedia tak.....Držím palce pri učení a prežití.

(reakce na) Náklon v zatáčkách

19.4.2021 v 16:54 | Nahoru | #14

Animals21 píše:
Jo a hlídej si u 850 olej


To je třeba zdůraznit vícekrát Stav oleje u TDM se může dostat pod minimum už po vyjetí dvou nádrží benzínu. Ikdyž starší typy na tom byly podle mého o něco líp než novější 4TX se zapalováním po 270 stupních.
Motorka na hlavním stojanu (pokud ho má), na zahřátém motoru chvilku po vypnutí. U typu 3VD není okýnko, měří se měrkou pod sedlem.

Náklon v zatáčkách

19.4.2021 v 17:34 | Nahoru | #15
V terénu se vnitřní noha vytrčuje dopředu, protože vytrčená dopředu dokáže zabránit pádu při podklouznutí a neulomí se v koleně (vytrčená do boku) nebo nezůstane obražená o zadní vidlici (vytrčená jen jako).
Na asfaltu ve větší rychlosti do postrádá smysl, resp. bez dobrého natrénování a úmyslu tu nohu použít k podpoře stability ve smyku.
Motorka stlačená pod sebe má na asfaltu mnohem horší jízdní vlastnosti. Má to smysl jenom tam, kde je potřeba vidět dál do zatáčky přes překážku a pod.
Na trubce je hromady návodů, kam strčit hnátu při motokrosu, tak jenom něco o vývoji jízdních stylů a důvodů, proč to tak bylo (už jsem to tady dřív dával):

1 reakcí na tento příspěvek Náklon v zatáčkách

20.4.2021 v 06:22 | Nahoru | #16
Většinu ti už kluci řekli.

Sklopit motorku pod sebe znamená rychleji se dostat na kraj pneumatik. Přitom celkový náklon není zase tak velký. Tím spíše u plošších cestovních pneumatik.
Sklopit jen motorku je rychlejší než s ní sklopit i sebe. Na silnici to potřebuješ výjimečně (Jak píše dvouhrnek - vyhýbací manévr na poslední chvíli nebo hodně krátký slalom).
Na druho stranu moderní posedlost naklánět tělo dovnitř a vysedat je pro jídu na silnici zbytečnost. Je to jen kopírování hrdinů z umělých okruhů. Dokud se nedostaneš na limit, nemá smysl pozici těla nějak zásadně řešit.

Prostě seď na sedle, páteř v ose motorky a věnuj se všemu ostatnímu. Udělá ti to největší službu.

Náklon v zatáčkách

20.4.2021 v 07:14 | Nahoru | #17
Asi půjdu proti proudu, ale holt také jezdím podobným stylem. Pokud mas vžité reflexy, jak vyrovnávat ustreleni předního nebo zadního kola, je tvůj styl sice o trochu pomalejší, ale ve výsledku bezpečnější, než kdybys teď začal “trénovat” vysedávání dovnitř.

1 reakcí na tento příspěvek Náklon v zatáčkách

20.4.2021 v 09:31 | Nahoru | #18
Ale ale Doktor Rossi taky dává nožičku
Vem TO na mokrou louku - tam se zatáčky natrénují nejlépe - i s těžkým strojem
p.s. "člověk se celý život učí"

(reakce na) Náklon v zatáčkách

20.4.2021 v 13:16 | Nahoru | #19
Drakl> ..to je "aerodynamicka" brzda, nez zacne poklapet tak ji strci zas na stupacku, ale to uz je hodne extrem

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Náklon v zatáčkách

20.4.2021 v 13:39 | Nahoru | #20

Krejza píše: Většinu ti už kluci řekli.

Sklopit motorku pod sebe znamená rychleji se dostat na kraj pneumatik. Přitom celkový náklon není zase tak velký. Tím spíše u plošších cestovních pneumatik.
Sklopit jen motorku je rychlejší než s ní sklopit i sebe. Na silnici to potřebuješ výjimečně (Jak píše dvouhrnek - vyhýbací manévr na poslední chvíli nebo hodně krátký slalom).
Na druho stranu moderní posedlost naklánět tělo dovnitř a vysedat je pro jídu na silnici zbytečnost. Je to jen kopírování hrdinů z umělých okruhů. Dokud se nedostaneš na limit, nemá smysl pozici těla nějak zásadně řešit.

Prostě seď na sedle, páteř v ose motorky a věnuj se všemu ostatnímu. Udělá ti to největší službu.



Už jen podle fotky v profilu, bych si nedovolil nesouhlasit (a tuším, že jsem jednou prosil o výuku..) ....ale v MÉM případě mi to naklánění pod motorku pomáhá jako taková mnemotechnická pomůcka. Tzn. já si myslím, jak nejsem vykloněný, ve skutečnosti sedím úplně rovně, ale mě to pomůže v tom se uvolnit, víc hýbat a nebýt křečovitý.
Absolvoval jsem x motoškol, kde ze mě byli asi nešťastní, protože jsem sice věděl, co po mě chtějí, ale nevěděl, jak toho dosáhnout. Nějakou dobu mi pak trvalo, než jsem si sám pro sebe našel cestu, aby to pro mě bylo přirozené.
Možná jsem dřevo jen já sám, ale nemyslím, že pokud má někdo vžité nějaký způsob jízdy, tak se jen podívá na YT, přečte/poslechne si pár rad a začne se skládat pod motorku.

Naposledy editováno 20.04.2021 14:07:56

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Náklon v zatáčkách

20.4.2021 v 13:51 | Nahoru | #21
mmks> priparni otazka - drzis se rukama nebo kolenama ? ..jinak s tim naklonem, pokud se chces fakt naklonit, tak posoupni prdel, to ti anatomicky zaruci ze naklonenej budes muset bejt (nerikam ze mas/musis nekam vystrkovat jakykoliv casti tela, jen poposednout) ..kdyz budes sedet furt v sedle tak to hrozne zkresluje,.. to je asi jako kdyz lezes po lane a mas pocit jak jsi narovnanej, a pritom v sedaku sedis jak pytel a vyuzivas sotva pulku svyho moznyho "kroku" (vzdalenosti jakou jsi schopnej na jeden pritah vystoupat) nebo kdyz mas pocit ze plaves uplne stylove a ses zprohejbanej jak paragraf (brrr... nesnasim plavani,...)

(reakce na) Náklon v zatáčkách

20.4.2021 v 14:03 | Nahoru | #22
kerut> já tady nechci rozebírat, co dělám špatně já, nebo jak se to má dělat. Už jen kvůli tomu co píšu. Teoreticky to můžu napsat taky, ale praxe je u mě jinde. Myslím, že většina lidí si musí najít nějakou cestu, jak si to uvědomit, zautomatizovat, obzvlášť, když to před tím dělali špatně.
Když si dal tu analogii ze sportu, tak zkusím vysvětlit co tím myslím, zase trošku vedle. Chodil jsem na rehabilitace. než mě napolohovali do polohy na cvičení, tak jsem byl mrtvý a zničený. To bylo "tady ten sval zatnout, tento povolit, tento ale nechat zatlý", do toho dýchat atd. atd. jak mě někdo pořád nekontroloval, tak jsem nebyl schopný se do toho dostat a nevěděl co mám udělat a jel jsem jen sval po svalu, co mi říkala. Pak jsem si ale zase pro mě našel logiku, že je to vlastně poloviční cvik, co cvičím sám a už nebyl problém, tělo si to zautomatizovalo, bylo to přirozené a bez nutnosti si hlídat každý krok.

1 reakcí na tento příspěvek Náklon v zatáčkách

20.4.2021 v 17:09 | Nahoru | #23
V drtivé většině stačí sedět rovně v ose s motorkou.
Případně se lehce naklonit vnitřním ramenem, hlavou, trupem k vnitřnímu zrcátku.

(reakce na) Náklon v zatáčkách

20.4.2021 v 17:10 | Nahoru | #24
mmks> Je to možné a pravděpodobné, ale čas a trochu i vzdálenost jsou nepřáteli. Sorry za neuskutečnění.

Sám píšeš to, co cpu každému. Je to o hlavě a ve tvém případě jde o pomůcku, jak překlenout určitý problém. Obecně nelze říct, že pohyb tělem=uvolnění a jízda bez pohybu tělem=strnulost. Problém je, že se to tak veřejně uvádí (s tím je pak ještě moderní tvrdit, že bez pohybu těla nebude motorka fungovat ).

Edit: pohyb tělem je jedna z mála věcí, které se můžou vypustit a zase tak moc se nestane. Naopak se tím uvolní dost mozkové kapacity pro ostatní důležité činnosti.

Naposledy editováno 20.04.2021 17:12:33

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Náklon v zatáčkách

20.4.2021 v 20:27 | Nahoru | #25

VladaM píše: V drtivé většině stačí sedět rovně v ose s motorkou.
Případně se lehce naklonit vnitřním ramenem, hlavou, trupem k vnitřnímu zrcátku.


Tím se zatlačí na řídítko, řízení se vytočí ven ze zatáčky, kontra pohyb předního kola způsobí, že se motorka nakloní dovnitř, gyroskopický moment předního kola srovnává řízení, ... a jsme tam, kde vždycky, že se motorka řídí řidítkama a ještě navíc obráceně ...

Náklon v zatáčkách

20.4.2021 v 21:59 | Nahoru | #26

Jestli myslís ten první styl viz video ala motard tak ja tak jezdím celý život

Naposledy editováno 20.04.2021 22:00:17

Náklon v zatáčkách

20.4.2021 v 22:11 | Nahoru | #27
...hlavne ten posledni je ala zirafa

(reakce na) Náklon v zatáčkách

20.4.2021 v 22:28 | Nahoru | #28
Kohlstein> Přesně.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist