globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Dělali jste řidičák na motorku podle nových pravidel
11.4.2021 v 23:08
Absolutně nemůžu najít vlákno, kde by se lidi svěřili se zkušenostmi, jak dělali nebo neudělali řidičák na motorku podle nových pravidel. Dělali jste A nebo A2 v posledních letech? Jak jste zvládali ty jízdy mezi kužely? Všude tu čtu o tom, že je to strašná blbost a že se to nedá zvládnout po 12 hodinách na motorce. Jinde se dozvídám, že to není problém, pokud člověk umí jezdit na kole. Jak jste to zvládli vy? A co bylo nejtěžší? Začínám snad příští týden jízdy a dokud na tu velkou motorku nesednu, tak můžu akorát spekulovat. Prosím o vaše zkušenosti. Hlavně ty negativní, koho vyhodili a kolik měsíců trvalo, než se povedlo řidičák udělat.
Anketa: Nový řidičák na A
Udělal(a) jsem to s prstem v nose.
55%
31
Zapotil(a) jsem se, ale dal(a) jsem to napoprvé.
39%
22
Musel(a) jsem si připlatit jízdy navíc, nešlo to.
2%
1
Málem jsem se zabil(a) a vzdal(a) to.
4%
2

Dělali jste řidičák na motorku podle nových pravidel

Skvělá odpověď, děkuji! 12.4.2021 v 00:20 | Nahoru | #1
Čau,

mě byl vyloženě nepříjemný vyhybný manévr. A rychlý slalom taky nic moc. Prostě po těch 12 hodinách jsem si zdaleka s motorkou nepřipadal tak sebejistý, abych hodil plný knedl, rozjel se na 50 a dělal tam nějaké smyčky. Tohle mi fakt přišlo trochu přehnané až nebezpečné.

S brzděním jsem neměl problém od prvního pokusu.
A pomalé manévry celkem vklidu, to už je spíš o citu. Kdo řidil auto, tak hrát si se spojkou brzdou plynem, tak to pro něj není zas takový problém myslím.

Faktory které podle mě dost ovlivňují dojem ze zkoušek na cvičišti jsou: jakou motorku si řídil a jakeho komisaře jsi dostal.
Některé motorky se ovládají líp než jiné. Stejně tak komisař, některý je pohodář, kterého zajímá spíš jestli v tom máš jistotu a jsi připraven na reálný provoz, jiný ti bude mířit do xichtu radarem a měřit jestli náhodou nejedeš o 2 km pomalej než je podle zákona nutné(a podobně i u pomalých manévrů).

No a napoprvé jsem to neudělal, nás komisař byl trochu akční a některé věci bral trošku dost nad rámec zákona (abych mu nekřivdil - jiné přehlížel). Takže se mu něco nepozdávalo a polovinu z nás povyhazoval na zastavování/rozjíždění (a že jsme byli nasraní )
Ale buď vklidu, to určitě zvládneš. Pokud nemáš jinou možnost jak trénovat, tak se vyplatí třeba víc času strávit na tom cvičišti, třeba na úkor provozu(*za předpokladu, že už jsi vyježděný řidič v autě!). Cvičiště je těžší podle mě . A klidně dělat pořád dokola to, v čem nemáš úplně jistotu, než ji získáš.

Jinak trochu offtopic příhoda z mojí autoškoly: poprvé tam přijedu a autoškolák na mě - "už si někdy řídil motorku?" Říkám popravdě-- "párkrát chvíli." A on:" jó, to je dobrý, tak sedej, rovnou si to odvezeš na cvičiště" co na tom, že jsem na tom seděl všeho všudy 2 hodiny tak před 100 lety a ještě jsem se ho musel pro jistotu ptát kde je spojka a kde brzda. Neřešil

Naposledy editováno 12.04.2021 00:36:47

1 reakcí na tento příspěvek Dělali jste řidičák na motorku podle nových pravidel

Skvělá odpověď, děkuji! 12.4.2021 v 00:34 | Nahoru | #2
Jako jestli ti nekdo rika, ze pokud umis jezdit na kole, tak jsi v pohode, tak na to rovnou zapomen. To ti staci tak mozna na jezdeni rovne a opatrne zatacky.
Osobne si myslim, ze pro nekoho, kdo na motorce jeste nesedel, je to teda dost tezky. Sice te nikdo nespis nebude merit radarem ci hlidat, jestli jsi pri osmicce nekde o kousek nevyjel mimo obrys, ale zas ti komisari maji trochu v oku, jestli tu techniku davas, nebo ne.
Na rychlej slalom a vyhybny manevr me poslal 2x, mozna i 3x, protoze se mu zdalo, ze jedu pomalu.
Osobne bych doporucil si sehnat kamose, ktery ma nejaky vrak nebo aspon neco s padakama a jit trenovat. Kdyz uz mas par desitek tisic odjezdeno, tak zacnes byt na motorce jisty a uz tyhle prostocviky zvladnes ve vetsi pohode, ale pravda je takova, ze ti, kdo ma ji ridicak podle starych zkousek a dneska rikaji, jaka to je pohoda, ze to musi dat kazdy, tak by to nejspis nezvladli.
Jizdy samotne jsou vetsinou tezce v pohode (pokud uz mas ridicak na neco a nejsi v provozu totalni novacek), ale ta technicka stranka je docela tezka. Pokud uz ridicak mas a v provozu jsi v pohode, tak bych uprime rekl instruktorovi, ze jizdy davas, ale necitis se na tu technickou cast a vic bych treboval na technickou cast. Blby je, ze ti treba instruktor nerekne, jak zachazet s telem, prestoze to hraje v te technicke casti obrovskou roli. Pokud nevis, co mas s telem delat, tak se u toho nejspis zapotis.
Jestli cekas, ze te utesime, ze to je macek, tak te musim zklamat. Fakt to neni jednoduchy.

Dělali jste řidičák na motorku podle nových pravidel

Skvělá odpověď, děkuji! 12.4.2021 v 00:35 | Nahoru | #3
Dal jsem to v roce 2017 napoprvé, ale nějaké jízdy jsem si připlácel, než jsem šel ke zkoušce, to zas jo. Není to úplně lehké, ale řekl bych, že je to užitečné. Kdo to absolvuje, zastaví na čáře, otočí se na pětníku, i ta pomalá jízda rychlostí chůze se hodí, např. v podzemí garáži. Jen jedna věc je na psí díru: to kritické brždění. To vás totiž naučí jen s využitím ABS: vymáčknout spojku, vší silou zahamtnout obě brzdy a nepustit je, až to začne drnčet, nechat za sebe pracovat techniku a starat se jen o to, abyste to ustáli. Vůbec vás nenaučí dávkovat brzdy, takže když takto "vyškolený" začátečník dostane papíry a vleze na starou motorku bez ABS, brzy pozná, co to je rýt držkou v zemi (doslova).

1 reakcí na tento příspěvek Dělali jste řidičák na motorku podle nových pravidel

Skvělá odpověď, děkuji! 12.4.2021 v 01:26 | Nahoru | #4
Za prvé bys měl přehodnotit tvé myšlení. To, že chceš hlavně vědět kdo to neudělal,tě akorát bude více stresovat. Vše je o lidech. Dělal jsem minulý rok velké A. Zkušenosti žádné. Nepočítám fichtly a simsony. S autem jezdím přes 20 let. Díky tomu jsem nemusel absolvovat teorii. První jízda klasický dvojřídítkový speciál. Jakmile uvidí že to máš v hlavě srovnané tak to bude první a poslední jízda. Pak už jezdíš sám. Jak jsem psal že je vše o lidech, tak pokud dostaneš inteligentního instruktora, tak tě naučí klidně lítat s raketoplánem. Já dostal kluka který aktivně sám jezdí a dal mě spoustu užitečných rad. Pokud to bude nervák a bude řešit své osobní problémy v práci tak budeš v půlce hledat jinou autoškolu. Vzhledem k tomu že jsem měl už B, tak jsme spíše trénovali cvičiště. To je těžší část. Osmičky šli v pohodě, ikdyž na jednu stranu se zatáčelo s větší jistotou, ale mají to prý všichni zezačátku. Při ostré zkoušce jsem musel jet 2x rychlý slalom, když jsem první jízdou shodil 1 kužel. Mě třeba instruktor doporučil, že komisaři nekoukaji na rychlost (asi jak kde) ale že je lepší při rychlém úseku na cvicisti radši vytočit dvojku, než tam dát trojku s malýma otáčkama. Že ten řev vykompenzuje rychlost . Ostatní bylo ok. Na stop and go úplně zapomněl nebo to neřešil u nikoho ten den. Jo a jezdil jsem Horneta. Bez ABS. Takže krizové brzdění bylo alespoň na nás a ne na technice. Jako když jsem dělal řidičák na B s Favoritem . Držím pěsti ať to dáš na poprvé.

Dělali jste řidičák na motorku podle nových pravidel

Skvělá odpověď, děkuji! 12.4.2021 v 07:04 | Nahoru | #5
Papíry napoprvé,ale zadáčo to nebylo.nikdy předtím jsem kromě kola nic jednostopýho neřídila.Riskli jsme to a koupili motorku abych mohla trénovat.byl to risk,ale vyplatilo se.Autoškoly loni zavřel covid tak jsem měla čas na trénink,
než jsem se dostala k zápisu tak jsem nakroužila 600km.i tak jsem dala u zkoušek výhybnej manévr až napotřetí.Můj chlap jezdí od mládí a když zkoušel jednotlivý úkony tak se taky pěkně zapotil.P.S...s jízdou na kole se fakt nedá srovnat

Dělali jste řidičák na motorku podle nových pravidel

Skvělá odpověď, děkuji! 12.4.2021 v 07:33 | Nahoru | #6
Hele delam instruktora v autoskole. Ta rychla jizda trochu nebezpecna je a uz par lidi se mi vyvalelo. Pomala jizda je pro nekoho tezka. Kravina a zdrzeni to je, ale nadruhou stranu pokud chces na motorce jezdit v provozu, tak je tam vse co by si mel umet. Autoskola te urcite nenauci vse, ale da ti zaklady na kterych pak musis pracovat sam nebo v nejake dalsi motoskole...za me jezdit jezdit a jezdit...jak rika kamarad...prcat si se taky nenaucil hned...

Dělali jste řidičák na motorku podle nových pravidel

Skvělá odpověď, děkuji! 14.4.2021 v 10:05 | Nahoru | #7
Ahoj, tady je seriál článků z minulého roku: https://www.motorkari.cz/tagy/ridicak

Tady video ze cvičáku:


Naposledy editováno 14.04.2021 10:06:11

Dělali jste řidičák na motorku podle nových pravidel

Skvělá odpověď, děkuji! 15.4.2021 v 21:14 | Nahoru | #8
nesmíš se toho bát :) nějaký ten pátek učím v autoškole a vyloženě problém to při zkouškách nedělá....dá se to naučit. U mě spiš než s osmičkou mají lidi spíš problém ty rozjezdy a zastavení...na tom strávíme u některých lidí nejvíce času :) U nás pokud někdo neudělá zkoušku v provozu, tak už cvičiště dělat znovu nemusí.

1 reakcí na tento příspěvek Dělali jste řidičák na motorku podle nových pravidel

Skvělá odpověď, děkuji! 5.5.2021 v 19:06 | Nahoru | #9
Tak tohle jsem zažila taky.Já naivka jsem si myslela, že bude nejdřív nějaký oťukávání na cvičáku...prd,hned první jízda v provozu s instruktorem,šok,panika a zaječí úmysly...po hodině a půl jsem slezla z motorky a ani jsem nebyla schopná svýmu chlapovi popsat kudy jsme jeli neboj už to bude jen lepší

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dělali jste řidičák na motorku podle nových pravidel

Skvělá odpověď, děkuji! 6.5.2021 v 08:27 | Nahoru | #10
ruinin> hele u nás to děláme tak, že prvních 90 minut je jen cvičák kde si člověk zažije právě tyhle základy a pak už na to ve městě nemusí myslet.
Chápu že v Praze je situace s placem složitější tak se jde rovnou na bojiště..
Ukazatel kvaltu nepovažuji za nějakého extra pomocníka, dle mého to jen odvádí pozornost.

S tím dojížděním na křižovatku - tam hodně záleží jak moc rychle musí člověk zastavit, ale ve městě stačí většinou první tři kvalty a tim se to dost zjednoduší.
Ale obecně platí, řadit s citem.
Pak prostě jedu pade, nevím úplně přesně co tam mám za kvalt, ale vymacknu spojku, plynule brzdim a do toho levá noha cvaká dolu.
Dejme tomu že tam máš pětku, tak na čtyřku to cvkane potichu, trojka už je víc nahlas, dvojka už docela rána a pak stačí lehce ťuknout a je tam N.
Když to prezenes az na jedničku, tak už je to rána jako prase (záleží samozřejmě na aktuální rychlosti motorky).
Je to vše o zvyku, vydrž, ono si to sedne a spoustu věcí začneš dělat automaticky a pujde to.

Já žáky tak trochu nutim čumět na přístrojovou desku co nejméně, naučit se tyhle věci řešit ušima a citem.

Na jaké moto jezdíš?

Dělali jste řidičák na motorku podle nových pravidel

Skvělá odpověď, děkuji! 7.5.2021 v 13:51 | Nahoru | #11
Za prvé, pokud se necítíš v provozu dobře, tak bych to probral s instruktorem a vyžádal si třeba nějaké jezdění na parkovišti apod. Je to o komunikaci a pokud to není kkt, tak ti snad bez problémů vyhoví - jde i o jeho život v provozu ...

Co se týče řazení před křižovatkou tak určitě za jízdy nedávat jedničku, maximálně při hodně pomalé jízdě. Jak píše kolega nahoře, když tam vrazíš za jedna, je to už dost velká rána. Je to taky o citu - prostě čím víc toho na stroji najedeš tím víc budeš cítit jak funguje a veškeré úkony pak budou automatické.

Pokud jezdíš na ER6 tak ta má mj. takovou fičurku zvanou neutral finder. Funguje to tak, že když stojíš a máš tam jedničku, tak dáš řadičku nahoru a jde tam dát jenom neutrál. Dvojka na stojícím motocyklu nejde zařadit. Pokud ti nejde najít neutral z dvojky za jízdy, tak můžeš úplně zastavit na dvojku se spojkou, hodit při stání jedničku a pak snadno neutral nohou nahoru.

2 reakcí na tento příspěvek Dělali jste řidičák na motorku podle nových pravidel

Skvělá odpověď, děkuji! 8.5.2021 v 03:32 | Nahoru | #12
Na motorce musíš myslet 4x víc dopředu než v aute - já dělal v 55 papíry loni - máš výhodu že už řídíš takže máš alespoň zkušenosti s provozem a neřešíš tolik přednosti značky a podobně protože to máš zažité - ty blinkry u Honda skútrů to je fakt běs taky jsem pořád troubil :) - ono i teď když přesednu ze skútru na motorku tak se chvíli musím přeorientovat :) Ohledně řazení 1 ta většinou celkem dost klapne. Samo že ve stresu zapomínáš vypínat blinkry ale normální komisař co je motorkář tě za to nevyhodí - hlavně u zkoušek musíš PRODAT pohled - je potřeba vidět že otáčíš hlavou. Jako nedokážu si představit jezdit s někým na 2 řidítkové motorce s nějakým za sebou. Taky jsem měl problém co tam mám zařazeno za rychlost - občas jsem tam nechal 2 a pak byl problém se rozjet. Jedna rada co se pak hodí i v reálů - na křižovatkách zkus přemýšlet hodně dopředu - dá se hodně zpomalit a jet tak aby jsi nemusel na křižovatkám vůbec zastavovat a jízda krokem tak aby ti to vyšlo a nemusel jsi dávat nohu na zem ale plynule jet. Sice bude asi instruktor chtít zastavování aby jsi nacvičil rozjed ale komisař to musí uznat a spíše to kvituje

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dělali jste řidičák na motorku podle nových pravidel

Skvělá odpověď, děkuji! 21.5.2021 v 00:44 | Nahoru | #13
ruinin> Kdysi, u jiné, ale podobně náročné aktivity (speleologie + lezení jednolanovou technikou) jsem poznal 3 typy lidí:

1. ti, kteří to umějí na první dobrou (během 2 minut se jim řekne, co a jak, načež bez problémů slaní 100 m hluboký lom a na zpáteční cestě již odstrojují lano),
2. ti, kteří se to naučí za dlouhou dobu na bezpečném trenažeru metr nad zemí, pak se berou postupně na malé a delší trasy, ale po čase jim to takříkajíc přejde do krve a nakonec se stanou stejně dobrými, jako ti první,
3. ti, kteří se to nenaučí vůbec. Takovou jsem poznal jen jednu (byla to holka, která kdysi při lezení utrpěla úraz a od té doby měla mentální blok).

Myslím, že u motorek to bude dost podobné. Na tvém místě bych nic nelámal přes koleno, místo předepsaných 12 jízd bych jich podstoupil třeba 30 nebo kolik bude potřeba, pak na pohodu udělal zkoušku, koupil nějakou ojetinu, ale hlavně aby měla ABS, a začal jezdit po známých trasách.

Jsi-li ten druhý typ, ze začátku budeš trochu zdržovat provoz, ale věř tomu, že do 2 let jej budou zdržovat ti ostatní.

Jenom znovu opakuji: Až budeš vybírat první mašinu, důsledně trvej na tom, aby měla ABS!!! Jestliže se na něj v autoškole naučíš spoléhat a pak sedneš na motorku bez něj, může se velmi snadno stát, že známá slova Karla Kryla o tom rytí držkou v zemi přestanou být metafora.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.

TOPlist