mám dotaz ohledně ložisek. Jezdíme s kamarádem poměrně dost v offroadu (šotoliny, jezdíme trénovat ma MX trať a pak ježdění typu rymunské hory). Máme klasické cendura - Transalp 650 a BMW GS 800.
Na podzim kamarád zůstal viset pod Čertovicí v Nízkých Tatrách, odešly mu ložiska v zadním kole. Doma mu potom kluci ze servisu ukázali fotky ložisek. Byly uplně v pr....
Podle všeho to naše ježdění v prachu, občas voda, bahno atd. tomu nesvědčí. Utěsnění je standardní. Bavil jsem se se známým, který má obchodní zastoupení na ložiska, ohledně lepšího utěsnění (ochrany). To nám nedoporučil, větší utěsnění kolem hřídele by mohlo poškozovat samotnou hřídel. Navrhnul nám výměnu klasických ložisek za keramiku - několikanásobně lepší vlastnosti co se odolnosti týče. Ale také cca 3x tak dražší.
Máte s tím někdo nějakou zkušenost? Děkuji za relevantní podněty.
Edit: Známý nemá kvalitní názor. Sebelepší ložisko nebude fungovat, pokud bude dlouhodobě vystavené vodě a nečistotám.
Naposledy editováno 18.01.2021 18:09:19
1 reakcí na tento příspěvek keramické vs normální ložiska
Tyhle věci v enduru prostě občas umřou a tolik místa nezaberou.
U ložisek je alternativou je před každou dovolenou preventivně vyměnit (jsou to obyč standardizovaná kuličková ložiska za 50-200Kč kus dle výrobce), ale kdo by se s tím dělal.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) keramické vs normální ložiska
Proto se ptám na ložiska, která mají větší životnost i odolnost. Nevím jak kamarád (servis mu dělá servis a jsou to spolehliví kluci), já si např. přezouvám sám a při každém shození kol čistím a mažu osy, tedy i v místě kde jsou gufera. Ale gufera ani ložiska průběžně neměním - když ložiska (kolo) nevykazují vůli. Samozřejmě, když pojedu na velký dlouhý výjezd, je to něco jiného. To bych vyměnil asi kromě motoru a převodvky všude .
1 reakcí na tento příspěvek keramické vs normální ložiska
PetNed píše: Deadman> No, myslím si, že i když jsme vybaveni skromně, přesto sebou vozíme více než je zdrávo. Jdeme cestou minimalizace - menší stan, menší spacák, menší karimatku atd. Prostě co nejmenší a nejlehčí bagáž. Ta práce s motorkou je v terénu i tak dost náročná. Když jsme třeba v Rumunsku nebo v Polsku potkali borce co jeli TET, proti nám měli výrazně menší bagáž. Takže místo náhradních páček máme kvalitní bastry. Řadičku mám sklápěcí atd.
Proto se ptám na ložiska, která mají větší životnost i odolnost. Nevím jak kamarád (servis mu dělá servis a jsou to spolehliví kluci), já si např. přezouvám sám a při každém shození kol čistím a mažu osy, tedy i v místě kde jsou gufera. Ale gufera ani ložiska průběžně neměním - když ložiska (kolo) nevykazují vůli. Samozřejmě, když pojedu na velký dlouhý výjezd, je to něco jiného. To bych vyměnil asi kromě motoru a převodvky všude .
Když jedu např Ukrajinu na NX250, na které je na rozdíl od TransAlpa každé kilo bagáže poznat, neberu si vaření, místo stanu mám jen malou plachtu, minimum oblečení atd. Přesto si vezu vše bez čeho se fakt neobejdu, jako jsou ovládací prvky (blastry nepochytí vše a hliník snadno praskne), ložiska do kol, svíčku, ložiska do kol, spojku řetězu, náhradní duše a minimální nářadí abych to vše dokázal opravit. Můžu týden žrát chleba se salámem z vesnických obchůdků, ale domů musím dojet.
Jasně, v civilizovaných zemích ledacos seženeš, na Ukrajině jsme sehnali soustružníka na vytočení podložek do spojky CRF250 (vyhřáté origo pružinky z nekvalitního materiálu), zato v takové Albánii seženu maximálně svářečku a ještě se budu domlouvat rukama-nohama.
Pokud ti ani né půl kila ložisek do kol příjde hodně, tak je měň preventivně před cestou. Standardizovaná ložiska koupíš dohromady za pár stovek a vyměníš si je snadno doma sám.
Tip na převoz malých těžkých věcí, jako jsou díly a nářadí, je přidělat si nějakou schránku s nima dopředu k rámu, nebo ke střední části rámu. Tam ovladatelnosti motorky tolik neškodí. Nejhorší místo je válec přivázaný za sedlem. Ten ti v terénu mává motorkou přes účinnou páku a snaží se tě shodit.
Kohlstein píše: Ty ložiska jsou namáhané špínou.
je to tak, a navic genialni formulace
Ja loziska naopak konzultuju s konstrukterem co vymysli obrabeci masiny 1000000€ + co tam davaj a vice-mene mi potvrdil to co jsem si uz dlouho myslel. Na kriticke uzly a nebo tam kde to vyzaduje dlouhou odstavku pri vymene a prace je vlastne drazsi nez material davaji SKF/INA. Tam kde to neni kriticke, pripadne je vymena technilogicky a casove nenarocna davaj i ZKL. Prelozeno na motorku - do motoru, pokud se jedna o standardizovana loziska take pouzivam SKF, ne ze by byly lepsi nez ZKL, ale original (coz neni az tak jednoduche koupit, jak se na prvni pohled muze zdat) SKF je temer 100% jistota ze bude dlouho a dobre fungovat. Naopak do rozety, kol a vsude tam kde se to meni snadno a tvori to spise spotrebni zalezitost (takze treba kola) davam ZKL.
Doposud jsem se nenapalil, takze i ve vasem pripade - nez pouzivat nejakou znytecnou hyper kosmickou technologii, tak je lepsi pouzit klasiku za male stokoruny, klidne v utesnenem provedeni (2RS) a samozrejme dobra gufera (typ GP) a hlavne - dobre namontovat a pak v ramci udrzby kontrolovat a nebude problem
1 reakcí na tento příspěvek keramické vs normální ložiska
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) keramické vs normální ložiska
vilemx píše: Už druhý příspěvek o tom, že bylo lepší oboustranné gumové těsnění, tedy 2RS či UU, jak se to bežně značí. Měl jsem za to, že u ložisek kol nebo rozety to je prostě SAMOZŘEJMOST
Ano, u japonců obzvlášť. Ani mě nenapadlo, že někoho napadne doporučovat zakrytá ložiska, to je prostě základ.
Ale na druhou stranu - u ložisek rozety to takový standart není. Tam opravdu mnohdy bývá ložisko nezakryté, chráněné jen vnějším guferem.
Mmj. Ty gufera do kol obecně stojí 10-50kč v prodejnách, kde se tím zabývají. Pokud jezdíš/jezdíte hodně v bordelu, kolik práce a času zabere jeho vydloubnutí a zaklepnutí nového? Řekl bych tak minutu...?
2 reakcí na tento příspěvek keramické vs normální ložiska
s Johnym souhlas, jen misto ZKL bych daval (do kol atd) NTN
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) keramické vs normální ložiska
kerut píše: nechci vam brat iluze, ale to tesneni loziska tam neni kvuli bordelu nybrz kvuli udrzeni maziva.. tzn v kolech, kde je lozisko "otevreny" jen z jedny strany staci tesneny z jedny strany, tak jak to byva v manualech a partlistech.. naopak, bych se vubec nebal zainvestovat do kvalitniho presnyho gufera, a pravidelne hlidat jestli neni v prdeli..
s Johnym souhlas, jen misto ZKL bych daval (do kol atd) NTN
Že “stačí”. A kolik ušetříš? 2kč? A čím je lepší? Tím, že ti tam během přezouvání pneu někde v prdelákově vnitřkem napadá bordel (nejen) z osy? Tvrdíš, že zakrytování ložiska je jen z důvodu udržení maziva a nikoliv ochrana před vniknutím drobných nečistot (o vodě se nebavím, ta se tam dostane bez debat když je gufero ko).
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) keramické vs normální ložiska
Robertek píše: Že “stačí”. A kolik ušetříš? 2kč? A čím je lepší?
a kde prosimte vids ze bych psal ze na necme usetrim nebo ze je neco lepsi ci horsi ?
...kdyz je gufero KO odsere to lozisko s nebo bez krytu uplne stejne.. ten kryt tam fakt neni aby suploval gufero..
kerut píše: a kde prosimte vids ze bych psal ze na necme usetrim nebo ze je neco lepsi ci horsi ?
...kdyz je gufero KO odsere to lozisko s nebo bez krytu uplne stejne.. ten kryt tam fakt neni aby suploval gufero..
Myšleno tak, proč dávat napůl zakrytý, kam stejně nějaký bordýlek časem osou “našoupeš, když tam můžeš dát jistotu. Třicet let a sto tisíc, jako zakrytá na mém japonci prostě nevydrží.
Dále říkáš, že zakrytování ložiska je jen věcí udržení maziva. Jo a ne - drobné nečistoty nevniknou, vodu ovšem pustí - od toho jsou gufera.
To s tím guferem píšu od začátku. Chce to čistit, mazat, kontrolovat plošky při každém sundavání kola. Pak nemáš problém.
1 reakcí na tento příspěvek keramické vs normální ložiska
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) keramické vs normální ložiska
Ale jak říkám - u ložisek zakrytých plastem, i při vysokých nájezdech a u suchého okolního znečištění, není při odloupnutí krytky vizuální náznak kontaminace maziva, vše je zkrátka jako nové.
A že ten plastový kroužek není na těsno..? Někdy to chce i trochu přesvědčování, aby si sedl. Neřekl bych, že tam bude vůle. Ale tady se dostávám na tenký led, pod mikroskopem jsem ho nezkoumal.
jako jasne ze je to lepsi nez do voka vidlickou, ale moc velka ochrana to fakt neni... absolutne dulezity je gufero a nedomrdana osa pod nim, jak tam natece (aby se tam prasilo to uz by muselo bejt teda uplne v hajzlu) "prirodni brusna pasta" tudyma, je to spatny...
1 reakcí na tento příspěvek keramické vs normální ložiska
Maxipes_Fík píše: Do nových ložisek kol (rozety) doplňuji, po opatrném vydloubnutí těsnícího kroužku, mazací tuk skoro do plna (těch zhruba 1000 ot/min to vydrží, u ložisek do vysavače bych to nedělal), výrobce dává do ložisek dost málo tuku, aby vydržela maximální dovolené otáčky, ale u těch ložisek v kolech je hlavně potřeba, aby se do nich nemohl dostat sajrajt a voda a když v nich není volné místo, tak se to tam dostává podstatně hůř.
Možno jistě dodat při montáži kontrola axiálního předpětí. Kolikrát je rozpěrka zborcená od přetahování...1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) keramické vs normální ložiska
Robertek píše: kerut> No, dávám ti za pravdu. U těch zakrytých plechem jsem si všiml, že je životnost jaksi menší, než u plastu. Jednou jsem je použil do kol na jawě a za rok už nebyli v úplně nejlepší kondici. Rovněž jsem je dával i do různých vodních čerpadel a strojů, za gufero a i tak, nic moc životnost. Nemám je rád a už je nepoužívám.
Ale jak říkám - u ložisek zakrytých plastem, i při vysokých nájezdech a u suchého okolního znečištění, není při odloupnutí krytky vizuální náznak kontaminace maziva, vše je zkrátka jako nové.
A že ten plastový kroužek není na těsno..? Někdy to chce i trochu přesvědčování, aby si sedl. Neřekl bych, že tam bude vůle. Ale tady se dostávám na tenký led, pod mikroskopem jsem ho nezkoumal.
U ložisek označených 2RS je plechová krytka potažená plastem na těsno, dosedá na vnitřní kroužek těsnícím břitem. U ložisek označených ZZ je pouze plechová krytka a mezi ní a vnitřním kroužkem samozřejmě vůle je.
Naposledy editováno 19.01.2021 20:12:08
radi5 píše: U ložisek označených 2RS je plechová krytka potažená plastem na těsno, dosedá na vnitřní kroužek těsnícím břitem. U ložisek označených ZZ je pouze plechová krytka a mezi ní a vnitřním kroužkem samozřejmě vůle je.
Děkuji za upřesnění
1 reakcí na tento příspěvek keramické vs normální ložiska
kerut píše: jehla nebo ostra pinzeta, s citem, nepropichnout, jen zdeformovat aby vyskocilo..
To je mi jasný.
Šlo mi spíš jen o to, že tyhle krytky sundavám poměrně často a napadlo mě, jestli někdo nemá nějaký hbitý a obratný postup typu: “Vezmeš tohle a tohle a uděláš tenhle pohyb a je to venku”.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Transalp - limit rozvodů Honda XL 650V Transalp | Kongošt | 0 | 16.2.2024 v 18:21 Kongošt |
Transalp výstupní hřídel Honda XL 650V Transalp | Kongošt | 9 | 26.1.2024 v 23:46 HANZTE |
Cukání motoru v nízkých otáčkách Honda XL 650V Transalp | Glaucous | 3 | 18.1.2024 v 16:24 kokoška. |
Laďený výfuk SBK Leo Vince (transal... Honda XL 650V Transalp | Punisher | 13 | 7.1.2024 v 21:15 Pepino-1981 |
Hledám parťáka na vyjížďky Tachov a... Honda XL 650V Transalp | OskarKilo | 5 | 2.1.2024 v 13:02 FaktNeníCoŘešit |