globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: keramické vs normální ložiska
Zdravím všechny vespolek,
mám dotaz ohledně ložisek. Jezdíme s kamarádem poměrně dost v offroadu (šotoliny, jezdíme trénovat ma MX trať a pak ježdění typu rymunské hory). Máme klasické cendura - Transalp 650 a BMW GS 800.
Na podzim kamarád zůstal viset pod Čertovicí v Nízkých Tatrách, odešly mu ložiska v zadním kole. Doma mu potom kluci ze servisu ukázali fotky ložisek. Byly uplně v pr....
Podle všeho to naše ježdění v prachu, občas voda, bahno atd. tomu nesvědčí. Utěsnění je standardní. Bavil jsem se se známým, který má obchodní zastoupení na ložiska, ohledně lepšího utěsnění (ochrany). To nám nedoporučil, větší utěsnění kolem hřídele by mohlo poškozovat samotnou hřídel. Navrhnul nám výměnu klasických ložisek za keramiku - několikanásobně lepší vlastnosti co se odolnosti týče. Ale také cca 3x tak dražší.
Máte s tím někdo nějakou zkušenost? Děkuji za relevantní podněty.

keramické vs normální ložiska

18.1.2021 v 18:05 | Nahoru | #1
A gufera čistíš, mažeš, po nějakém čase měníš...? Plošky, po kterých gufera chodí jsou stoprocentně rovné, neopotřebené?
Edit: Známý nemá kvalitní názor. Sebelepší ložisko nebude fungovat, pokud bude dlouhodobě vystavené vodě a nečistotám.

Naposledy editováno 18.01.2021 18:09:19

1 reakcí na tento příspěvek keramické vs normální ložiska

18.1.2021 v 18:33 | Nahoru | #2
Ložiska do kol si na takový druh dovolené beru sebou náhradní. Stejně jako náhradní svíčku, páčku spojky a brzdy, řadičku.
Tyhle věci v enduru prostě občas umřou a tolik místa nezaberou.
U ložisek je alternativou je před každou dovolenou preventivně vyměnit (jsou to obyč standardizovaná kuličková ložiska za 50-200Kč kus dle výrobce), ale kdo by se s tím dělal.

keramické vs normální ložiska

18.1.2021 v 19:07 | Nahoru | #3
Tak se kamaráda nejdřív zeptej kdy naposledy ty ložiska měnil. To chce pravidelně servisovat / kontrolovat.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) keramické vs normální ložiska

18.1.2021 v 19:30 | Nahoru | #4
Deadman> No, myslím si, že i když jsme vybaveni skromně, přesto sebou vozíme více než je zdrávo. Jdeme cestou minimalizace - menší stan, menší spacák, menší karimatku atd. Prostě co nejmenší a nejlehčí bagáž. Ta práce s motorkou je v terénu i tak dost náročná. Když jsme třeba v Rumunsku nebo v Polsku potkali borce co jeli TET, proti nám měli výrazně menší bagáž. Takže místo náhradních páček máme kvalitní bastry. Řadičku mám sklápěcí atd.
Proto se ptám na ložiska, která mají větší životnost i odolnost. Nevím jak kamarád (servis mu dělá servis a jsou to spolehliví kluci), já si např. přezouvám sám a při každém shození kol čistím a mažu osy, tedy i v místě kde jsou gufera. Ale gufera ani ložiska průběžně neměním - když ložiska (kolo) nevykazují vůli. Samozřejmě, když pojedu na velký dlouhý výjezd, je to něco jiného. To bych vyměnil asi kromě motoru a převodvky všude .

1 reakcí na tento příspěvek keramické vs normální ložiska

18.1.2021 v 20:14 | Nahoru | #5
Ty ložiska jsou namáhané špínou. Takže vyřešit těsnění. Pomůže, když kromě standarních gufer na kole budou i ty ložiska s těsněním (2RS).

keramické vs normální ložiska

18.1.2021 v 20:30 | Nahoru | #6
Pokud tam jsou ložiska a gufera běžně dostupných rozměrů, tak ani není nutné je vozit s sebou. Ložisko se povětšinou ozve, takže je čas sehnat od místňáků jiné. Největší záhul dostávají, pokud se brodí bahýnko, píseček, apod. A tady je nejdůležitější gufero a vymezovací kroužek na ose.

(reakce na) keramické vs normální ložiska

Skvělá odpověď, děkuji! 18.1.2021 v 22:03 | Nahoru | #7

PetNed píše: Deadman> No, myslím si, že i když jsme vybaveni skromně, přesto sebou vozíme více než je zdrávo. Jdeme cestou minimalizace - menší stan, menší spacák, menší karimatku atd. Prostě co nejmenší a nejlehčí bagáž. Ta práce s motorkou je v terénu i tak dost náročná. Když jsme třeba v Rumunsku nebo v Polsku potkali borce co jeli TET, proti nám měli výrazně menší bagáž. Takže místo náhradních páček máme kvalitní bastry. Řadičku mám sklápěcí atd.
Proto se ptám na ložiska, která mají větší životnost i odolnost. Nevím jak kamarád (servis mu dělá servis a jsou to spolehliví kluci), já si např. přezouvám sám a při každém shození kol čistím a mažu osy, tedy i v místě kde jsou gufera. Ale gufera ani ložiska průběžně neměním - když ložiska (kolo) nevykazují vůli. Samozřejmě, když pojedu na velký dlouhý výjezd, je to něco jiného. To bych vyměnil asi kromě motoru a převodvky všude .



Když jedu např Ukrajinu na NX250, na které je na rozdíl od TransAlpa každé kilo bagáže poznat, neberu si vaření, místo stanu mám jen malou plachtu, minimum oblečení atd. Přesto si vezu vše bez čeho se fakt neobejdu, jako jsou ovládací prvky (blastry nepochytí vše a hliník snadno praskne), ložiska do kol, svíčku, ložiska do kol, spojku řetězu, náhradní duše a minimální nářadí abych to vše dokázal opravit. Můžu týden žrát chleba se salámem z vesnických obchůdků, ale domů musím dojet.
Jasně, v civilizovaných zemích ledacos seženeš, na Ukrajině jsme sehnali soustružníka na vytočení podložek do spojky CRF250 (vyhřáté origo pružinky z nekvalitního materiálu), zato v takové Albánii seženu maximálně svářečku a ještě se budu domlouvat rukama-nohama.

Pokud ti ani né půl kila ložisek do kol příjde hodně, tak je měň preventivně před cestou. Standardizovaná ložiska koupíš dohromady za pár stovek a vyměníš si je snadno doma sám.

Tip na převoz malých těžkých věcí, jako jsou díly a nářadí, je přidělat si nějakou schránku s nima dopředu k rámu, nebo ke střední části rámu. Tam ovladatelnosti motorky tolik neškodí. Nejhorší místo je válec přivázaný za sedlem. Ten ti v terénu mává motorkou přes účinnou páku a snaží se tě shodit.

(reakce na) keramické vs normální ložiska

18.1.2021 v 22:32 | Nahoru | #8
...keramika je v tomhle smeru nesmysl, v tomhle odolnejsi nebude.. keramika je vyhodna na velky otacky a velky teploty (tzn treba turbiny modelarskejch motoru ktery tocej 80000)

Kohlstein píše: Ty ložiska jsou namáhané špínou.


je to tak, a navic genialni formulace

keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 06:13 | Nahoru | #9
Podle mě je to zbytečný. Ložiska v Transalpu ti vydrží klidně 15let, bohatě stačí když je teď vyměníš a a pravděpodobně přežijí motorku.

keramické vs normální ložiska

Skvělá odpověď, děkuji! 19.1.2021 v 07:25 | Nahoru | #10
Ze znamy obchodak pres loziska doporuci neco 3x drazsiho me vubec neprekvapuje
Ja loziska naopak konzultuju s konstrukterem co vymysli obrabeci masiny 1000000€ + co tam davaj a vice-mene mi potvrdil to co jsem si uz dlouho myslel. Na kriticke uzly a nebo tam kde to vyzaduje dlouhou odstavku pri vymene a prace je vlastne drazsi nez material davaji SKF/INA. Tam kde to neni kriticke, pripadne je vymena technilogicky a casove nenarocna davaj i ZKL. Prelozeno na motorku - do motoru, pokud se jedna o standardizovana loziska take pouzivam SKF, ne ze by byly lepsi nez ZKL, ale original (coz neni az tak jednoduche koupit, jak se na prvni pohled muze zdat) SKF je temer 100% jistota ze bude dlouho a dobre fungovat. Naopak do rozety, kol a vsude tam kde se to meni snadno a tvori to spise spotrebni zalezitost (takze treba kola) davam ZKL.
Doposud jsem se nenapalil, takze i ve vasem pripade - nez pouzivat nejakou znytecnou hyper kosmickou technologii, tak je lepsi pouzit klasiku za male stokoruny, klidne v utesnenem provedeni (2RS) a samozrejme dobra gufera (typ GP) a hlavne - dobre namontovat a pak v ramci udrzby kontrolovat a nebude problem

1 reakcí na tento příspěvek keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 10:17 | Nahoru | #11
Už druhý příspěvek o tom, že bylo lepší oboustranné gumové těsnění, tedy 2RS či UU, jak se to bežně značí. Měl jsem za to, že u ložisek kol nebo rozety to je prostě SAMOZŘEJMOST

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 10:45 | Nahoru | #12

vilemx píše: Už druhý příspěvek o tom, že bylo lepší oboustranné gumové těsnění, tedy 2RS či UU, jak se to bežně značí. Měl jsem za to, že u ložisek kol nebo rozety to je prostě SAMOZŘEJMOST


Ano, u japonců obzvlášť. Ani mě nenapadlo, že někoho napadne doporučovat zakrytá ložiska, to je prostě základ.
Ale na druhou stranu - u ložisek rozety to takový standart není. Tam opravdu mnohdy bývá ložisko nezakryté, chráněné jen vnějším guferem.
Mmj. Ty gufera do kol obecně stojí 10-50kč v prodejnách, kde se tím zabývají. Pokud jezdíš/jezdíte hodně v bordelu, kolik práce a času zabere jeho vydloubnutí a zaklepnutí nového? Řekl bych tak minutu...?

2 reakcí na tento příspěvek keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 11:34 | Nahoru | #13
nechci vam brat iluze, ale to tesneni loziska tam neni kvuli bordelu nybrz kvuli udrzeni maziva.. tzn v kolech, kde je lozisko "otevreny" jen z jedny strany staci tesneny z jedny strany, tak jak to byva v manualech a partlistech.. naopak, bych se vubec nebal zainvestovat do kvalitniho presnyho gufera, a pravidelne hlidat jestli neni v prdeli..

s Johnym souhlas, jen misto ZKL bych daval (do kol atd) NTN

keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 11:45 | Nahoru | #14
Děkuji všem za typy, rady a kultivovanou diskuzi .

(reakce na) keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 11:47 | Nahoru | #15
Robertek> No ty ložiska se rozpadly na BMW. Hondici dost věřím, to je držák .

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 11:53 | Nahoru | #16

kerut píše: nechci vam brat iluze, ale to tesneni loziska tam neni kvuli bordelu nybrz kvuli udrzeni maziva.. tzn v kolech, kde je lozisko "otevreny" jen z jedny strany staci tesneny z jedny strany, tak jak to byva v manualech a partlistech.. naopak, bych se vubec nebal zainvestovat do kvalitniho presnyho gufera, a pravidelne hlidat jestli neni v prdeli..

s Johnym souhlas, jen misto ZKL bych daval (do kol atd) NTN


Že “stačí”. A kolik ušetříš? 2kč? A čím je lepší? Tím, že ti tam během přezouvání pneu někde v prdelákově vnitřkem napadá bordel (nejen) z osy? Tvrdíš, že zakrytování ložiska je jen z důvodu udržení maziva a nikoliv ochrana před vniknutím drobných nečistot (o vodě se nebavím, ta se tam dostane bez debat když je gufero ko).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 12:16 | Nahoru | #17

Robertek píše: Že “stačí”. A kolik ušetříš? 2kč? A čím je lepší?


a kde prosimte vids ze bych psal ze na necme usetrim nebo ze je neco lepsi ci horsi ?

...kdyz je gufero KO odsere to lozisko s nebo bez krytu uplne stejne.. ten kryt tam fakt neni aby suploval gufero..

(reakce na) keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 13:00 | Nahoru | #18

kerut píše: a kde prosimte vids ze bych psal ze na necme usetrim nebo ze je neco lepsi ci horsi ?

...kdyz je gufero KO odsere to lozisko s nebo bez krytu uplne stejne.. ten kryt tam fakt neni aby suploval gufero..


Myšleno tak, proč dávat napůl zakrytý, kam stejně nějaký bordýlek časem osou “našoupeš, když tam můžeš dát jistotu. Třicet let a sto tisíc, jako zakrytá na mém japonci prostě nevydrží.
Dále říkáš, že zakrytování ložiska je jen věcí udržení maziva. Jo a ne - drobné nečistoty nevniknou, vodu ovšem pustí - od toho jsou gufera.
To s tím guferem píšu od začátku. Chce to čistit, mazat, kontrolovat plošky při každém sundavání kola. Pak nemáš problém.

1 reakcí na tento příspěvek keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 13:12 | Nahoru | #19
vem si lupu a podivej se, jak je tam ten krouzek "na tesno".. prekvapive se delaji i loziska kryta plechem a tam jsou dokonced regulerni sterbiny aby to tam slo nasadit.. necistoty v radu velikosti samotnejch kulicek lozisku tolik nevadi, vadi necistoty v radu mensim nez jsou vule v lozisku, ty se dostavaji do valive drahy..

(reakce na) keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 13:31 | Nahoru | #20
kerut> Teoreticky máš pravdu, ale prakticky je uvnitř náboje vlhkost. Když se hodně brodí, tak i pár kapek vody. Takže z obou stran použitý gumový uzávěr docela dobře chrání vnitřek ložiska před rzí.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 13:34 | Nahoru | #21
kerut> No, dávám ti za pravdu. U těch zakrytých plechem jsem si všiml, že je životnost jaksi menší, než u plastu. Jednou jsem je použil do kol na jawě a za rok už nebyli v úplně nejlepší kondici. Rovněž jsem je dával i do různých vodních čerpadel a strojů, za gufero a i tak, nic moc životnost. Nemám je rád a už je nepoužívám.
Ale jak říkám - u ložisek zakrytých plastem, i při vysokých nájezdech a u suchého okolního znečištění, není při odloupnutí krytky vizuální náznak kontaminace maziva, vše je zkrátka jako nové.
A že ten plastový kroužek není na těsno..? Někdy to chce i trochu přesvědčování, aby si sedl. Neřekl bych, že tam bude vůle. Ale tady se dostávám na tenký led, pod mikroskopem jsem ho nezkoumal.

(reakce na) keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 15:54 | Nahoru | #22
Robertek> vule tam je, hlavne uvnitr (drzi za vnejsek)..

jako jasne ze je to lepsi nez do voka vidlickou, ale moc velka ochrana to fakt neni... absolutne dulezity je gufero a nedomrdana osa pod nim, jak tam natece (aby se tam prasilo to uz by muselo bejt teda uplne v hajzlu) "prirodni brusna pasta" tudyma, je to spatny...

1 reakcí na tento příspěvek keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 16:38 | Nahoru | #23
Do nových ložisek kol (rozety) doplňuji, po opatrném vydloubnutí těsnícího kroužku, mazací tuk skoro do plna (těch zhruba 1000 ot/min to vydrží, u ložisek do vysavače bych to nedělal), výrobce dává do ložisek dost málo tuku, aby vydržela maximální dovolené otáčky, ale u těch ložisek v kolech je hlavně potřeba, aby se do nich nemohl dostat sajrajt a voda a když v nich není volné místo, tak se to tam dostává podstatně hůř.

(reakce na) keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 19:28 | Nahoru | #24

Maxipes_Fík píše: Do nových ložisek kol (rozety) doplňuji, po opatrném vydloubnutí těsnícího kroužku, mazací tuk skoro do plna (těch zhruba 1000 ot/min to vydrží, u ložisek do vysavače bych to nedělal), výrobce dává do ložisek dost málo tuku, aby vydržela maximální dovolené otáčky, ale u těch ložisek v kolech je hlavně potřeba, aby se do nich nemohl dostat sajrajt a voda a když v nich není volné místo, tak se to tam dostává podstatně hůř.

Možno jistě dodat při montáži kontrola axiálního předpětí. Kolikrát je rozpěrka zborcená od přetahování...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 20:02 | Nahoru | #25

Robertek píše: kerut> No, dávám ti za pravdu. U těch zakrytých plechem jsem si všiml, že je životnost jaksi menší, než u plastu. Jednou jsem je použil do kol na jawě a za rok už nebyli v úplně nejlepší kondici. Rovněž jsem je dával i do různých vodních čerpadel a strojů, za gufero a i tak, nic moc životnost. Nemám je rád a už je nepoužívám.
Ale jak říkám - u ložisek zakrytých plastem, i při vysokých nájezdech a u suchého okolního znečištění, není při odloupnutí krytky vizuální náznak kontaminace maziva, vše je zkrátka jako nové.
A že ten plastový kroužek není na těsno..? Někdy to chce i trochu přesvědčování, aby si sedl. Neřekl bych, že tam bude vůle. Ale tady se dostávám na tenký led, pod mikroskopem jsem ho nezkoumal.



U ložisek označených 2RS je plechová krytka potažená plastem na těsno, dosedá na vnitřní kroužek těsnícím břitem. U ložisek označených ZZ je pouze plechová krytka a mezi ní a vnitřním kroužkem samozřejmě vůle je.

Naposledy editováno 19.01.2021 20:12:08

(reakce na) keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 20:59 | Nahoru | #26

radi5 píše: U ložisek označených 2RS je plechová krytka potažená plastem na těsno, dosedá na vnitřní kroužek těsnícím břitem. U ložisek označených ZZ je pouze plechová krytka a mezi ní a vnitřním kroužkem samozřejmě vůle je.


Děkuji za upřesnění

keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 21:03 | Nahoru | #27
Jinak má někdo osvědčený způsob (grif), jak snadno a rychle sundat ty plastové krytky? Vždy mi u toho tečou nervy a jsem nervózní, abych je nepoškodil.

1 reakcí na tento příspěvek keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 21:15 | Nahoru | #28
jehla nebo ostra pinzeta, s citem, nepropichnout, jen zdeformovat aby vyskocilo..

(reakce na) keramické vs normální ložiska

19.1.2021 v 21:37 | Nahoru | #29

kerut píše: jehla nebo ostra pinzeta, s citem, nepropichnout, jen zdeformovat aby vyskocilo..


To je mi jasný.
Šlo mi spíš jen o to, že tyhle krytky sundavám poměrně často a napadlo mě, jestli někdo nemá nějaký hbitý a obratný postup typu: “Vezmeš tohle a tohle a uděláš tenhle pohyb a je to venku”.

keramické vs normální ložiska

20.1.2021 v 06:01 | Nahoru | #30
Ložiska nejrychleji zničí písek a další svinstvo. Prý nejhorší je motorku mýt vapkou a proudem stříkat na osy kol. Tlak může ten bordel protlačit zkrz gufera k ložiskám. Na tohle si dej pozor a ložiska ti vydrží dlouho. Doplňkově můžeš ještě přidat vazelínu jak psali kluci výše. Můžeš to dělat třeba při každém přezouvání.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Transalp - limit rozvodů Honda XL 650V Transalp Kongošt 0 16.2.2024 v 18:21 Kongošt
Transalp výstupní hřídel Honda XL 650V Transalp Kongošt 9 26.1.2024 v 23:46 HANZTE
Cukání motoru v nízkých otáčkách Honda XL 650V Transalp Glaucous 3 18.1.2024 v 16:24 kokoška.
Laďený výfuk SBK Leo Vince (transal... Honda XL 650V Transalp Punisher 13 7.1.2024 v 21:15 Pepino-1981
Hledám parťáka na vyjížďky Tachov a... Honda XL 650V Transalp OskarKilo 5 2.1.2024 v 13:02 FaktNeníCoŘešit


TOPlist