Originální díly PARTSDEPOT





Téma: Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče
Ahoj,
prosím o pomoc s řešením záhady.

Už delší dobu se potýkám s nedostatečným brzdným výkonem na své CRF450. Motorka je osazena dvoupístkovým plovoucím brzdičem Nissin a plovoucím kotoučem.

Po zničení destiček z důvodu zamaštění olejem z vidlice jsem destičky vyměnil za nové. Brzdný výkon byl prakticky nulový. Přesto, že si neměly šanci ještě sednout na kotouč, kdy i tak brzdí alespoň nějak, nebrzdily vůbec.

Po vizuální prohlídce jsem odhalil následující: Kotouč je výrazně víc sjetý na vnějším obvodu, než na vnitřním. I přez to destičky brzdily jen po vnější polovině brzdné plochy(viz foto).

Navzdory všem možným způsobům nepravidelného opotřebení destiček na dvoupístkových plovoucích kotoučích, nota bene na starších motorkách, byl tento víc než neobvyklý.

Je možné, že by by brzdič ,,rozevřený´´, tedy deformovaný působením nadměrné síly?


Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

22.11.2020 v 22:08 | Nahoru | #1
že by bol caliper roztvorený je možné, ale toto som zažil jedine pri nenávratnom testovaní brzdových strmeňov automobilov pri tlakovej nad 400 bar s veľkými piestikmi. Pričom bežný prevádzkový tlak je v rozmedzí 10-50 bar. Ale to sú autá, samozrejme chcel som tým deklarovať to, že brzdový strmeň je extrémne tuhá záležitosť, najmä kvôli tomu, že malou pumpou (master cylinder) potrebuješ premrhať čo najmenej energie na deformáciu (fluid displacement).

Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

22.11.2020 v 22:48 | Nahoru | #2
Nemáš v háji vodící cepy?

1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

22.11.2020 v 23:17 | Nahoru | #3
Asi hned na začátku bude potřeba ujasnit si ty ... termity. Zadní plovoucí třmen je nejspíš jednopístkový, když má být plovoucí. Podle všeho plovoucí už není, ale je na čepech pořádně zatuhlý, na každém jinak, tak nějak křižmo. Při brzdění se ohýbá kotouč, protože na něho tlačí jenom pístek z venku a opotřebení odpovídá tomu, jak se destičky dotýkají kotouče furt.

(reakce na) Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

22.11.2020 v 23:36 | Nahoru | #4
Kohlstein> myslim, ze to bude přední, ale to je jen detail, ten zbytek vidim dost podobne

Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

23.11.2020 v 06:10 | Nahoru | #5
Taky to vidím na ty zatuhlý čepy a zatuhlé nýty v kotouči...

1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

23.11.2020 v 08:54 | Nahoru | #6
Skutečně se jedná o přední brzdový třmen, plovoucí a dvoupístkový. O čepy se starám, údržbu nezanedbávám. Manuály čtu. A protože už nevím kudy, šel jsem za vámi.
Foto ilustrační

2 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

Skvělá odpověď, děkuji! 23.11.2020 v 09:10 | Nahoru | #7
Je to úplně normální u takový motorky,
Je tam mnoho proměnných, váznoucí čepy, bláto. Vždycky se sjede destička u pístku rychleji než ta druhá, někteří výrobci destiček už tak dělají jednu o 1mm silnější než druhou.
Nejčastější příčina je ale to, že po čase se vlivem vibrací (nefunkční plech přitlačující destičky) vybrousí samotný třmen, o zadní stranu destičky, šikmo. Je tam méně materiálu tím pádem se vybrousí rychleji a destička tedy nesedí ke kotouči rovnoběžně a tlačí tedy na kotouč vice po jeho větším obvodu. Oprava je jednoduchá, vyndat třmen do svěráku a velkým pilníkem třmen srovnat.

(reakce na) Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

23.11.2020 v 09:21 | Nahoru | #8
Tača> Tak to sorry za tu zadní, nějak mi asi nešlo dohromady nebrzdí a přední. Teď vidím, že na té první fotce chybí rozeta.
Pokud jsou vodicí čepy třmenu v pořádku, tak mě napadá jedině zatuhlá destička ve svém vlastním vedení.

(reakce na) Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

23.11.2020 v 10:33 | Nahoru | #9
novej> to je odpověď, kterou jsem hledal. Děkuji.
Za týden se dostanu domů, motorku pořádně odbahním a dám se do výzkumu příčin

Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

23.11.2020 v 10:37 | Nahoru | #10
Nissiny na offroadech se umějí rozevřít, už jsem to viděl, ovšem zatím jen vzadu. Vyloučit nelze. Kromě připomínek nade mnou přidám ještě možnost, že jsou čepy třmenu po nehodě ohnuté (nebo jejich držák), případně totéž (pružná brzda bez účinku) umí způsobit ohnutá osa kola. Takže věchno prohlídnout, vyčistit, změřit rovinnost. Pak jsou Nissiny i v terénu nesmrtelný, mám je léta na gasovi a nejsou s nimi žádný potíže.

(reakce na) Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

23.11.2020 v 11:34 | Nahoru | #11

novej píše:


Na té fotce nějak nesedí tloušťka kotouče a destiček proti rozměru ve třmenu, na jakou je třmen stavěný. Pístky jsou brutálně vyjeté, celý třmen je hodně vysunutý z vodících kolíků a nemá pořádné vedení, vyvrací se, a padá vlastní vahou na kotouč. Tohle nemůže být originální provedení.

1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

23.11.2020 v 12:11 | Nahoru | #12
Nemam brejle ale na te fotce je neco hodne spatne.... Proc jsou vodici cepy okousane od kotouce?

Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

23.11.2020 v 12:24 | Nahoru | #13
kohlštajn a hornix - Protože jsem v práci a ne v garáži tak jsem našel na googlu fotku zobrazující třmen z pohledu jakej pro vysvětlení potřebuji. Navíc je na fotce zadní třmen a ne přední.
Takže, fotka je ilustrační a důležitý na ní je ta červená čára

Naposledy editováno 23.11.2020 12:25:51

(reakce na) Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

23.11.2020 v 13:10 | Nahoru | #14
Nic, nepochopil jsem zadání

Naposledy editováno 23.11.2020 14:34:25

1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

23.11.2020 v 15:12 | Nahoru | #15
Já bych vše řádně vyčistil, pak zatlačil oba pístky do třmenu, pak dal nové destičky a pumpoval a sledoval jak se vše pohybuje a jak jdou destičky ke kotouči. Možná bych i oba pístky otočil ve třmenu o 180 stupňů. Napumpoval bych to do maxima a povolil. Vzal bych kousek papírové čtvrtky a strkal mezi destičku a kotouč jestli se to někde dotýká víc nebo míň. Šuplerou změřit rovnoběžnost třmenu atd atd. Takhle po netu se radí blbě. Třeba se šprajcla destička a pístek na ní nedoléhal celou plochou a vyhnul se. Dle mého to bude chtít nové pístky nebo celý třmen. Je to určitě celý vychrchlaný. Dej sem fotku toho třmenu.

Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

23.11.2020 v 17:01 | Nahoru | #16
Poslední foto mě taky zmátlo (a vyděsilo) Jsem zvědav na skutečnou fotku.

Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

26.11.2020 v 22:02 | Nahoru | #17

výměna vodících třmenů - čepů nebo jak tomu kdo říká a bacha používá se special vazelina na mazání brzdových čepů - odolná na vysoké teploty a která nelepí.

https://www.partsdep.../2009/CRF450R/32334/

a ještě jedna blbůstka - nemusí dobře fungovat brzdové pístky - nevrací se zpět o pár setin milimetru a zůstávají viset.
Typuji pak na výměnu gumiček v třmenu co těsní pístky brzd.

Naposledy editováno 26.11.2020 22:06:05

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

26.11.2020 v 22:02 | Nahoru | #18

MartasUS píše: Já bych vše řádně vyčistil, pak zatlačil oba pístky do třmenu, pak dal nové destičky a pumpoval a sledoval jak se vše pohybuje a jak jdou destičky ke kotouči. Možná bych i oba pístky otočil ve třmenu o 180 stupňů. Napumpoval bych to do maxima a povolil. Vzal bych kousek papírové čtvrtky a strkal mezi destičku a kotouč jestli se to někde dotýká víc nebo míň. Šuplerou změřit rovnoběžnost třmenu atd atd. Takhle po netu se radí blbě. Třeba se šprajcla destička a pístek na ní nedoléhal celou plochou a vyhnul se. Dle mého to bude chtít nové pístky nebo celý třmen. Je to určitě celý vychrchlaný. Dej sem fotku toho třmenu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

28.11.2020 v 15:15 | Nahoru | #19
drak0123> jj s tou vazelínou je to pravda. Já loni koupl TUHLE od Permatexu. Dělám brzdy docela často, mám moc hraček s brzdama a tohle se mi zdálo jako super nápad. Krapítek dražší, i když tady je za 450 bez DPH a já vůl jí kupoval jinde za 900 , ale asi to funguje. Člověk to nepozná hned ale snad to nebyli vyhozené prachy.

Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

1.12.2020 v 22:28 | Nahoru | #20
Řešil jsem tenhle problém na XMOTOS 250 a vyřešil jsem ho také výměnou vodících čepů a gumiček. drak0123 a MartasUS ví co píšou

2 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

2.12.2020 v 16:08 | Nahoru | #21
Výměník jsem: vodící čepy,
Destičky, přítlačné/vodicí plechy destiček, kotouč, prachovky.
Vyčistil jsem třmen, namazal vodící čepy silikonovou vazelínou, destičky, jejich čep a dosedací plochy na brzdiči keramickou pastou. Vše chodí volně.
Opotřebení brzdiče je jen na špičkách dosedacich ploch viz foto.

Brzy brzdu zajedu a uvidíme jak se bude chovat.

(reakce na) Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

2.12.2020 v 17:57 | Nahoru | #22
Tača> Tak to je paráda. To by bylo aby to teď chodilo šejdrem. Perfektní repas

(reakce na) Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

3.12.2020 v 21:40 | Nahoru | #23
MartasUS> jj já to taky neznal od narození a že to funguje, na to dojde každý až to zkusí a pak zjistí, že ty prachy NEJSOU vyhozený - uštři íš potíže s brzdami a skoro přesně to co se tady popisuje !!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

3.12.2020 v 21:46 | Nahoru | #24
Tača> když jsi to měl tak už venku - mrknul jsi na pístky - repektivě jeji povrch - pokud je narušen vyměň pístkyi s těsnícími gumičkami. Přeleštit pítky nemá smysl pokud je porušena povrchová úprava. Zničí ti to za chvíli těsnící gumičky .

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

4.12.2020 v 07:01 | Nahoru | #25
drak0123> děkuju za upozornění. Pístky byly bez známek poškození.

(reakce na) Nerovnoměrné opotřebení brzdového kotouče

5.12.2020 v 22:55 | Nahoru | #26
Tača>
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Nestartuje, strili do sani a vyfuku Honda CRF 450R Havl0s 3 Dnes v 09:33 frcus
spolehlive enduro / DUAL sport [1, 2] Honda CRF 450R, Yamaha WR 250R, Kawasaki KLX 250, KT... PetrRepeter 60 16.12.2020 v 19:50 Palomoto
Legalizace krosky [1, 2] Kawasaki KX 250, KTM 450 SX, Honda CR 250, KTM EXC 2... topol123 31 21.11.2020 v 13:54 kerut
FCR 41 - jakou jehlu Honda CRF 450R 64mara 10 8.11.2020 v 12:05 64mara
Mx na Ukrajinu Honda CRF 450R cmirda 24 21.10.2020 v 23:06 assassin

TOPlist